• چهارشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1402070503406
  • خبرنگار : 71451

آیین نام‌گذاری و پلاک‌کوبی خیابان شهید «جانی بت‌اوشانا» برگزار شد

آیین نام‌گذاری و پلاک‌کوبی خیابان شهید «جانی بت‌اوشانا» برگزار شد

یادواره شهدای اقلیت‌های دینی و آیین نام‌گذاری و پلاک‌کوبی خیابانی به نام شهید آشوری «جانی بت اوشانا»در کلیسای حضرت یوسف (ع) برگزار شد.

به گزارش ایسنا، یادواره شهدای اقلیت‌های دینی و آیین نام‌گذاری و پلاک‌کوبی خیابان به نام شهید آشوری «جانی بت اوشانا» در کلیسای حضرت یوسف (ع) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم روحانی خوری اسقف وانیا سرگیز  در سخنانی بیان کرد: شهید برای ما همیشه زنده است. شهید وطن، یعنی هر شهیدی که در رابطه با کشور و خاک عزیزمان باشد، برای ما عزیز است. تمام شهیدانی که در راه وطن جان دادند؛ چه مسلمان باشند چه مسیحی، برای ما عزیز هستند.

وی افزود: شهید جانی و آخرین شهیدمان که باعث همدلی مردم شد، برای ما عزیز است. روح تمام شهدا زنده است. ما در مراسم صبحگاهی و شامگاهی شهید جانی را یاد می‌کنیم.

در ادامه شارلی انویه تکیه  نماینده مسیحیان، آشوریان و کلدانی‌های ایران در مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت: هفته دفاع مقدس را گرامی می‌داریم و این نمایانگر عشق شهدا به وطنشان است. هفته دفاع مقدس، نمودار برجسته‌ترین افتخارات در دفاع از کشور است. شهیدان دفاع مقدس، نمونه بارز شجاعت و مردانگی هستند و آن‌ها با کارشان درس آزادگی به ما دادند. آن‌ها از خود گذشتند تا ارزش‌های کشور خدشه‌دار نشود.

بیشتر بخوانید:
پیکر «جان وطن» در نماز جمعه تهران تشییع شد
شهید «جانی بت اوشانا» چه آرزویی داشت؟
وداع با «جان وطن»

وی افزود: نام شهید با احترام خاصی همراه است. رشادت‌های آن‌ها تا ابد در ذهن ما باقی خواهد ماند. شهدا همان پاکدلانی هستند که امروز کنار خدا حضور یافته و نظاره‌گر رفتار ما هستند. وظیفه ما، پاسداری از نظام، درستکاری و شرافتمندی به‌صورت داوطلبانه است؛ چون شهدا داوطلبانه رفتند.همدلی، همبستگی و وحدت همه اقوام ایرانی زیر یک نام و آن هم، «ایران» است. یکی از اصول مهمی که در همه ادیان آمده، وحدت است.

نماینده مسیحیان، آشوریان و کلدانی‌های ایران در مجلس شورای اسلامی گفت: این انقلاب حاصل خون شهدا است. فکر نکنیم آفتی سراغ آن را نمی‌گیرد. معاندین نظام، همان آفت‌هایی هستند که خون شهدا را ریختند و امروز با کمک دشمنان این نظام می‌خواهند بر تفکر مردم غلبه کنند و پیشبرد لازم برای اهداف پلیدشان را داشته باشند، اما به لطف خدا شکست خواهند خورد.

همچنین سردار ناصر سعیدی  جانشین فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: شهید اوشانا در این مجلس حضور دارد. چون این مجلس متعلق به اوست و او به‌عنوان برادر دینی ما در این مراسم حاضر است. در فرهنگ شهادت چیزی که مهم است و آن را از باقی انواع مرگ متمایز می‌کند، «انتخاب» است و شهید جانی بت اوشانا با شعور و آگاهی تمام انتخاب کرد.

سردار سعیدی خاطرنشان کرد: چند نکته در خصوص شهید جانی جلوه می‌کند و جلوه اصلی، آن است که شهید وصیت خود را با نام «خدا» شروع کرد و این نشان‌دهنده ایمان بالای اوست و شاید همین، او را به این آگاهی می‌رساند. شهید اوشانا بعد از ۳۸ سال آمد و با بازگشت خود تذکری به ما داد. وجود او یک جریان وحدت را در جامعه ایجاد کرد.

جانشین فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودینستادکل نیروهای مسلح گفت: دفاع از حق و دفاع از این مرز و بوم رسالت ما است. نکته بعد در وصیتنامه شهید، این است که مستحکم و صبور باشید و پایتان نلرزد. شهید پدر و مادر خود را تکریم کرد و این‌ها باعث عزت انسان می‌شود.

در بخش دیگر این یادواره کشیش  نینوس مقدس‌نیا  یادآور شد:‌ شهدا اجر و پاداش جانفشانی خود را خدایشان دریافت کردند و احتیاجی به این دنیای فانی ندارند و این ما هستیم که به آن‌ها احتیاج داریم و ملت ایرا ن به ما نشان دادند که شهدا برای ما عزیز هستند. نسل‌های بعدی باید این نام‌ها و تصاویر را ببینند و بدانند که آن‌ها چه کسانی بودند.

همچنین ناخدا علوی در ادامه این مراسم بیان کرد: نخستین بار وحدت خون مسیحیان و مسلمانان را در جریان کربلا دیدیم. وهب نصرانی خود را به صحرای کربلا رساند. وحدت و انسجامی که شایسته ایران است را در دفاع مقدس دیدیم.

در ادامه سید مرتضی روحانی شهردار منطقه ۶  گفت: در مراسم شهدا قرار گرفتن، توفیق می‌خواهد و این دعوت از طریق شهید انجام شده است. هفته دفاع مقدس را تبریک می‌گویم و ماه ربیع‌الاول را به هموطنان مسلمان خودم تبریک می‌گویم. امیدوارم بتوانیم رهروی شهدای عزیز باشیم.

در پایان از تنها بازمانده شهید جانی بت اوشانا که برادرزاده شهید است، تجلیل و از پلاکی مزین به نام شهید جانی بت اوشانا رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha