• شنبه / ۱ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402070100488
  • خبرنگار : 71660

در مجمع عمومی سازمان ملل

نخست‌وزیر موقت پاکستان: هتک حرمت قرآن تازه‌ترین نشانه اسلام‌هراسی است

نخست‌وزیر موقت پاکستان: هتک حرمت قرآن تازه‌ترین نشانه اسلام‌هراسی است

نخست‌وزیر موقت پاکستان با اشاره به اینکه اسلام‌هراسی یک «پدیده قدیمی» است، گفت که این مسئله به یک اپیدمی تبدیل شده که تازه‌ترین آن اهانت به قرآن کریم بوده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، انوارالحق کاکار، نخست‌وزیر موقت پاکستان در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک تاکید کرد: پاکستان و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی اقدامات بیشتری برای مبارزه با اسلام‌هراسی از جمله انتصاب یک فرستاده ویژه و ایجاد یک مرکز برای اسلام‌هراسی در راستای پاسخگو کردن و مجازات جنایات مربوطه انجام خواهند داد.

او در ادامه اظهاراتش هتک حرمت قرآن کریم که اخیرا در سوئد و دانمارک رخ داد را «تازه‌ترین نشانه اسلام‌هراسی» خواند.

طی چند ماه اخیر اقداماتی جهت به آتش کشیدن قرآن در سوئد و دانمارک انجام گرفته و اکثریت کشورهای مسلمان این اقدام را محکوم کرده و برخی نیز سفیران دانمارک و سوئد را برای ارائه تذکر در رابطه با این اقدامات احضار کردند. ماه گذشته، در پی به آتش کشیده شدن قرآن در استکهلم، صدها معترض عراقی به سفارت سوئد حمله کردند و آن را به آتش کشیدند. دولت عراق نیز دستور اخراج سفیر سوئد را صادر کرد و دستگاه قضائی این کشور نیز پیگیر پرونده استرداد «سلوان مومیکا» شد. «سلوان مومیکا»، مهاجر عراقی‌الاصل مقیم سوئد است که بارها اقدام به هتک حرمت قرآن در استکهلم کرده است.

انوارالحق کاکار ضمن استقبال از پیشرفت نسبت به پایان درگیری‌ها در سوریه و یمن، گفت: ما به خصوص از عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم.

کاکار با اشاره به مسئله فلسطین افزود: تراژدی فلسطین با حملات نظامی اسرائیل و گسترش شهرک‌سازی‌ ادامه دارد. یک صلح بادوام می‌تواند از طریق راه‌حل دو کشوری ایجاد شود.

نخست‌وزیر موقت پاکستان همچنین در قسمت دیگری از سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل گفت، کشورش با تمامی همسایه‌ها از جمله هند خواستار صلح است اما کشمیر «کلید صلح» با دهلی‌ نو می‌باشد.

وی تاکید کرد: پاکستان خواستار روابط مسالمت‌آمیز و سودمند با تمامی همسایه‌ها است.

کاکار افزود: اختلاف جامو و کشمیر یکی از قدیمی‌ترین مسائل در دستورکار شورای امنیت سازمان ملل است و هند از اجرای قطعنامه‌های مربوطه طفره رفته است.

نخست‌وزیر موقت پاکستان با اشاره به اقدامات یکجانبه دولت هند در اوت ۲۰۱۹، گفت: دهلی نو ۹۰۰ هزار سرباز را در مناطق جامو و کشمیر که به‌طور غیرقانونی اشغال کرده‌، مستقر کرده است تا یک راه‌حل را علیه مردم کشمیر اعمال کند. در همین راستا، هند منع آمد و شد گسترده‌ای را اعمال کرده، تمامی رهبران کشمیر را زندانی و اعتراضات مسالمت‌آمیز را به‌طور خشونت‌آمیزی محکوم کرده است.

انوارالحق کاکار خاطرنشان کرد: مقامات هندی حتی اجازه نمی‌دهند یک تیمی از کمیسیون سازمان ملل در امور حقوق بشر از کشمیر بازدید کند. من از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهم تا قطعنامه خود را علیه کشمیر اعمال کند.

او همچنین حملات تروریستی مرزی حزب تحریک طالبان پاکستان، داعش و سایر گروه‌های تروریستی که از خاک افغانستان علیه پاکستان فعالیت می‌کنند را محکوم کرد و در پایان گفت: ما به دنبال حمایت و همکاری کابل برای جلوگیری از این حملات هستیم. اما با این حال ما خود اقدامات لازم را جهت خاتمه به این تروریسم انجام می‌دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha