• یکشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1402062615677
  • خبرنگار : 71451

مراسم «جهاد و مقاومت از دیروز تا امروز» برگزار می‌شود

مراسم «جهاد و مقاومت از دیروز تا امروز» برگزار می‌شود

مراسم «جهاد و مقاومت از دیروز تا امروز» با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، فعالان حوزه دفاع مقدس و مقاومت، اقشار و اقوام ایران و نمایندگان ادیان توحیدی و خانواده شهدا در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سردار بهمن کارگر رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رییس ستاد مرکزی گرامیداشت برنامه‌های ملی دفاع مقدس در نشست خبری تشریح برنامه‌های چهل و سومین سالگرد دفاع مقدس، اظهار کرد: این مراسم، ۲۹ شهریور ماه جاری در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.
وی یادآور شد: شعار هفته دفاع مقدس امسال « مامتحدیم» انتخاب شده ست. ما باید هفته دفاع مقدس را بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری جشن بگیریم. برنامه‌های متعددی در سراسر کشور در این راستا در نظر گرفته شده است. اکنون باید به مردم امید داد. اگر کسی مردم را ناامید کند دشمن مردم است. آینده کشورمان درخشان است.

وی ادامه داد: در ستاد مرکزی گرامیداشت هفته دفاع مقدس کارها در دست انجام است و تمام برنامه‌ها از سی و یکم شهریورماه برگزار خواهد شد. ما در سراسر کشور  ۴۷۷ ستاد گرامیداشت داریم. در سال جاری ۱۱۶۸ برنامه تدارک دیده‌ایم که ۵۹۰۰ فعالیت در آن تفکیک شده است. رونمایی از کتاب، نماهنگ، یادواره شهدا و تکریم خانواده شهدا، نمایشگاه کتاب و برگزاری نشست‌های تخصصی بخشی از این برنامه‌ها هستند.همچنین ۲۴ تئاتر خیابانی برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس برگزار خواهد شد. 
رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: در سال جاری از یک میلیون نفر از زنان و همسران پیشکسوتان دفاع مقدس و شهدا در سراسر کشور تجلیل خواهد شد. نقش زنان در تمامی دوران‌ها انقلاب اسلامی بسیار ارزشمند و ویژه بوده است. فیلم سینمایی «حوض خون» اکنون در حال تصویربرداری درباره زنان است. تا می‌توانیم باید درباره زنان دفاع مقدس فیلم بسازیم. «ویلایی‌ها» یا «دسته دختران» نیز از جمله این آثار هستند که قبلا تولید و پخش شده‌اند. البته من فیلم دسته دختران را ندیده‌ام اما نسبت به آن نقدهایی بوده است.

به گفته سردار کارگر، برگزاری رژه نیروهای مسلح هم در سال جاری بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهد بود. رژه دریایی استان هرمزگان هم برعهده نیروی دریایی ارتش است. همچنین رییس ستاد کل نیروهای مسلح سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه خواهد بود.
وی افزود: بزرگداشت عملیات «کمان ۹۹» و «ثامن‌الائمه» و  شهدای منا هم، مراسم میثاق با شهدا و غبارروبی مزار آنها، مراسم گرامیداشت سنگرسازان بی‌سنگر و یادواره شهدای زن هم جزو برنامه‌های هفته دفاع مقدس خواهد بود. دولت هم برنامه‌های مفصلی برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس خواهد داشت. برنامه‌های هفته دفاع مقدس هر سال باید تکرار بشود. این تکرارها بسیار خوب است. ما روی مدل اجرای برنامه‌ها تغییراتی خواهیم داشت. اهالی رسانه هم باید پای کار بیایند و ذائقه سنجی کنند. ما نباید اجازه بدهیم دفاع مقدس تحریف یا فراموش شود. فیلمسازان درباره تجهیزات دفاع مقدس ترس و نگرانی نداشته باشند در ستاد کل دفاع نیروهای مسلح، منابع و امکانات را در اختیارشان خواهیم گذاشت و در این راستا ستاد پشتیبانی از فیلم سازان ایجاد شده است.

رییس ستاد مرکزی گرامیداشت برنامه‌های ملی دفاع مقدس در پایان گفت: یک سری از شبهات دفاع مقدس نخبگانی است و باید در محیط‌های علمی و دانشگاهی بحث شود. برخی از آن‌ها هم عمومی است که مقام معظم رهبری به طور ویژه به آنها پاسخ داده‌اند. مانند ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر یا پایان جنگ تحمیلی.به شبهات در طول سال هم پاسخ داده خواهد شد. بسیاری از مسائل مرتبط با دفاع مقدس نیازی به این ندارد که در سطح جامعه و رسانه بیان شود چرا که دل خانواده‌ها را می‌سوزاند. مثلا شبهه‌ای که درباره عملیات کربلایی ۴ مطرح شد که رزمندگان و از جمله حاج قاسم سلیمانی به آن پاسخ دادند. بالای ۹۵ درصد مسائل جنگ از طبقه بندی خارج شده‌اند. روایت‌ها درباره دفاع مقدس متفاوت است چرا که بسته به موقعیت و محورها و زاویه دید رزمندگان روایت‌ها متفاوت خواهد شد. این را نباید به پای آن نوشت که متناقض صحبت می‌کنند. این‌ها اختلاف نیست بلکه زاویه دید است. البته در تحلیل‌ها ممکن است اختلاف باشد. برخی از دوستان ما که زمان جنگ بودند و آن زمان دست اندرکار بودند اکنون که گرایش‌های خاص پیدا کردند چیز دیگری درباره جنگ تحمیلی می‌گویند این در حالی است که دفاع مقدس ما بسیار پاکیزه است.

گفتنی است  روزهای هفته دفاع مقدس از سی و یکم شهریور تا هفتم مهرماه به ترتیب به عنوان «پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت، معنویت»، «ولایتمداری، جوانان، علم و دانش‌پژوهی»، «زنان، خانواده و سلامت»، «شهیدان، جانبازان، آزادگان، صلابت و فخرآفرینی»، «دفاع همه جانبه، پشتیبانی مردمی و اصناف، سربازان»، «وحدت ملی، بصیرت، دشمن شناسی و استکبارستیزی»، « نیروهای مسلح، بسیجیان، جهادگران، روحانیت،عشایر، روستاییان و پیش‌مرگان کرد مسلمان» و «فرماندهان، عزت‌مداران و حماسه آفرینان» نامگذاری شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha