• شنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1402061811260
  • خبرنگار : 71662

در اجلاس بین‌المللی گرد و غبار مطرح شد

تخصیص ۲ میلیارد هکتار از اراضی سنگال برای جنگل‌کاری/ خیزش میلیون‌ها تن گردوغبار از بستر «آرال»

تخصیص ۲ میلیارد هکتار از اراضی سنگال برای جنگل‌کاری/ خیزش میلیون‌ها تن گردوغبار از بستر «آرال»

وزیر محیط زیست و توسعه پایدار سنگال از تخصیص دو میلیارد هکتار از اراضی این کشور برای جنگل‌کاری با هدف مقابله با توفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار خبر داد. وزیر اکولوژی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی ازبکستان نیز گفت: در حال حاضر سه میلیون هکتار از بستر دریاچه آرال به کانون گرد و غبار و توفان نمک تبدیل شده است. وزیر محیط زیست سوریه هم به تاثیر تحریم‌ها بر تشدید خشکسالی و گرما در این کشور اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، علیون ندویه در اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گردو غبار که امروز در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد، اظهارکرد: پیشروی بیابان‌ها می‌تواند سلامتی انسان‌ها را دچار خطر کند. در چنین شرایطی سنگال همچون کشورهای دیگر مشارکت‌های لازم را برای مقابله با بیابان‌زایی را انجام داده است.

وی افزود: سنگال در صحرا واقع شده است و توفان‌های شدید ماسه و گرد و غبار را تجربه می‌کند بنابراین تلاش بسیار زیادی در راستای مقابله با پدیده گرد و غبار کرده‌ایم.

به گفته وزیر محیط زیست و توسعه پایدار سنگال گرد و غبارها ۲۵ درصد پدیده‌های محیط زیستی سنگال را تشکیل می‌دهد. بیابان‌زایی و از بین رفتن چراگاه‌ها از مهم‌ترین تاثیرات این پدیده است. در نتیجه لازم است نهالکاری وسیعی را در منطقه انجام دهیم تا بتوانیم با این چالش‌ها مقابله کنیم.

وی ادامه داد: برخی مناطق در معرض کاهش شدید آب و تنزل بهره‌مندی از زمین قرار دارند بنابراین برای ایجاد جنگل‌ها و تقویت زمین باید تلاش کنیم و حدود دو میلیارد هکتار از اراضی سرزمین سنگال به این امر اختصاص یافته است .

ندویه در پایان تصریح کرد: حدود ۶۴۰میلیون دلار بودجه برای اجرای پروژه‌ها در نظر گرفته شده است. ما باید با کشورهایی با این پدیده مقابله می‌کنند، همکاری کنیم همچنین از برگزار کننده این کنفرانس تشکرداریم.

خیزش میلیون‌ها تن گرد و غبار از بستر دریاچه آرال

عزیز عبدالحکیم‌اف - وزیر اکولوژی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی ازبکستان -  در این اجلاس اظهارکرد: متأسفانه به دلیل تغییرات اقلیمی و تنزل شرایط محیط زیستی شاهد از بین رفتن گونه‌ها و مهاجرت انسان‌ها در بخش‌های مختلفی از جهان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه انجام سیاستگذاری‌های زیادی جهت حفاظت از محیط زیست در جهان لازم است، گفت: در کشور ازبکستان بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری کشور به بیابان‌زدایی اختصاص داده شده است.

وزیر اکولوژی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی ازبکستان ادامه داد: توفان‌های شن و ماسه و گرد و غبار یک مسئله فرامرزی است و متأسفانه این پدیده سبب از بین رفتن اکوسیستم و کاهش کیفیت هوا شده است.

عبدالحکیم‌اف در ادامه گفت: در حال حاضر ۳ میلیون هکتار از بستر دریاچه آرال به کانون گرد و غبار و توفان نمک تبدیل شده است و این گرد و غبار و توفان‌ها تا هزاران کیلومتر قابلیت حرکت دارد همچنین سالانه  حدود ۶ تا ۱۰۰ میلیون تن از این گرد و غبار از دریاچه آرال وارد جو می‌شود.

وی گفت: این توفان‌ها سبب افزایش ۴۶ درصدی بیماری‌های تنفسی در کودکان و افزایش ۳۸ درصدی آن در بزرگسالان شده است.

وزیر اکولوژی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی ازبکستان تصریح کرد: در کشور ما نشست ویژه بیابان‌زدایی و حفاظت از گونه‌های مهاجر برگزار شده است. امیدواریم نشست امروز سبب ایجاد راه حل عملی و اقدامات بین المللی در جهت مقابله با توفان‌های گرد و غبار شود.

تاثیر تحریم‌ها بر تشدید خشکسالی و گرما در سوریه

به گزارش ایسنا شکرالله جدید - وزیر محیط زیست سوریه - دراین اجلاس اظهار کرد: سوریه با چالش‌های محیط زیستی فراوانی مواجه است، با این وجود ما اقدامات گسترده‌ای برای تثبیت خاک و حفاظت از محیط زیست کرده‌ایم البته بخشی از این پروژه‌ها به دلیل اقدامات تروریستی در حال حاضر متوقف شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سوریه با خشکسالی، افزایش دمای هوا و موج‌های گرد و غبار مواجه است، گفت: تحریم‌ها در تشدید این موضوعات مشکل آفرین بوده‌اند و باید اقدامات مؤثری در جهت رفع این مشکلات صورت گیرد.

جدید با تاکید بر اینکه سوریه پایبند به ۳۵ توافق محیط زیستی به‌ویژه توافقنامه پاریس و توافقنامه‌های سازمان ملل برای مقابله با بیابان‌زایی و حفاظت از محیط زیست است، گفت: طرح‌های مختلفی جهت حفاظت از محیط زیست در سوریه انجام شده است. ما به دنبال توسعه پایدار هستیم و طرح‌هایی هم اجرا شده است تا توفان‌های گرد و غبار کاهش یابد.

وزیر محیط زیست سوریه از بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی جهت حفاظت از محیط زیست و پیشگیری از وقوع توفان‌های گرد و خاک خبر داد و گفت: طرح‌های ملی جدیدی برای مقابله با خشکسالی در این کشور اجرا شده است.

جدید در پایان اظهارکرد: راهبرد سوریه با رهبری بشار اسد صلح فراگیر با هدف توسعه پایدار است همچنین ایران از طریق برگزاری این اجلاس نقش مؤثری در جهت مقابله با توفان‌های گرد و غبار و ماسه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۶-۱۸ ۱۵:۳۲

سنگال کلا مساحتش 196000 کیلومتر مربع هست