• یکشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402051508897
  • خبرنگار : 30147

فرماندار زبرخان:

تاب‌آوری شهرستان زبرخان در برابر تغییرات اقلیمی بسیار ضعیف است

تاب‌آوری شهرستان زبرخان در برابر تغییرات اقلیمی بسیار ضعیف است

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار زبرخان گفت: تاب‌آوری شهرستان در برابر تغییرات اقلیمی بسیار ضعیف ارزیابی می‌شود.

محمد عین‌القضات در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه طی بررسی‌های به عمل آمده ۵ مخاطره اساسی شهرستان زبرخان شناسایی شده است، از اولویت‌بندی مخاطرات خبر داد و تصریح کرد: زلزله، سیل، فرونشست زمین در دشت‌های جنوبی، غرق‌شدگی در استخرهای آب کشاورزی و نشت مواد شیمیایی ۵ مخاطره اساسی شهرستان زبرخان است.

وی اظهار کرد: با توجه به قرار داشتن سه گسل فعال در نزدیک شهرستان زبرخان از جمله گسل بینالود، گسل شمال نیشابور و گسل نیشابور، مقام سازی منازل مسکونی به خصوص در روستاها و بافت فرسوده و ناکارآمد شهری بسیار ضروری است.

فرماندار و رییس ستاد مدیریت بحران شهرستان زبرخان با اشاره به اینکه این شهرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه که نیمی از شهرستان کوهستانی و صعب‌العبور و نیمی دیگر دشت‌های بیابانی است در معرض حوادث و بلایای طبیعی است، تهیه نقشه خطرپذیری شهرستان را امری ضروری دانست و عنوان کرد: متأسفانه تاب‌آوری شهرستان در برابر تغییرات اقلیمی بسیار ضعیف ارزیابی می‌شود.

مخاطرات، زندگی بیش از ۶۰ هزار نفر را تهدید می‌کند

عین‌القضات با بیان اینکه شهرستان زبرخان به دلیل قرارگیری در منطقه اقلیمی گرم و خشک خراسان به ‌شدت تحت تأثیر پیامدهای تغییر اقلیم قرار دارد، افزود: مخاطراتی چون خشک‌سالی‌های مداوم، سیل، زلزله، فرونشست زمین در دشت‌های جنوبی و اخیراً نیز بحران ریزگردها، اکوسیستم شهرستان زبرخان و منابع آب و خاک، تأسیسات زیرساختی، راه‌آهن، خطوط انتقال نفت، سفره‌های آب زیرزمینی، چاه‌های کشاورزی و قنوات، زندگی بیش از ۶۰ هزار نفر را تهدید می‌کند که نیازمند توجه جدی دستگاه‌های ذی‌ربط و به خصوص مراجع تصمیم‌گیری فرادستی است.

وی در ادامه با اعلام اینکه شهرستان به لحاظ لجستیکی و انبارهای امدادی و ذخایری که باید در مواقع بروز حوادث و بلایا وجود داشته باشد، وضع خوبی ندارد، گفت: هنوز نقشه جامع خطرپذیری که کل مخاطرات شهرستان زبرخان را بر اساس آن در نظر گرفته باشیم، تهیه نشده است.

فرماندار زبرخان با تأکید بر اینکه همه نهادها باید در تهیه این نقشه، مشارکت داشته باشند، خاطرنشان کرد: قبل از وقوع بحران، باید تمامی مخاطرات منطقه و پتانسیل‌های شهرستان را در حوزه‌های منابع انسانی، مالی و تجهیزات و امکانات موجود، شناسایی و بر اساس آن‌ها، برنامه‌ریزی و سناریوهای متعدد تعریف کنیم.

وی به نتیجه رساندن ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی این شهرستان را ضروری دانست و افزود: با توجه به شلوغی محورهای این شهرستان این مرکز درمانی در کاهش مراجعه بیماران به ویژه مصدومان حوادث ترافیکی به مشهد و نیشابور نقش مؤثری خواهد داشت.

عین‌القضات همچنین گفت: احداث ساختمان جدید فرمانداری شهرستان زبرخان که ستاد مدیریت بحران شهرستان زبرخان نیز در آن مستقر است نقش کلیدی در پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha