• دوشنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1402050905660
  • خبرنگار : 71451

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس:

فلسفه اصلی وجودی مرکز اسناد مرزبانی از روایت‌های تاریخی دفاع مقدس است

فلسفه اصلی وجودی مرکز اسناد مرزبانی از روایت‌های تاریخی دفاع مقدس است

صبح امروز رئیس و مدیران بخش‌های مختلف حوزه هنری از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بازدید کردند.

به گزارش ایسنا، در این بازدید، محمدمهدی دادمان، مرتضی سرهنگی، عبدالحمید قره داغی معاون توسعه مدیریت و منابع، محمد توکلی معاون برنامه‌ریزی و امور راهبردی، سیدامیرناصر جاوید مدیرکل حوزه ریاست و مسئول امور بین‌الملل و مسعود ملکی عضو شورای سیاست‌گذاری معاونت راهبردی استان‌ها و مدیر تاریخ شفاهی حضور داشتند.

رویکرد و تمرکز مرکز اسناد توصیفی تاریخی است

سردار نائینی با بیان اینکه در مورد دفاع مقدس رویکردها متفاوت است، اظهار کرد: یک رویکرد دفاع مقدس توصیفی تاریخی است در این نوع رویکرد به دنبال روایت مستند، معیار، معتبر و دقیق حوادث دفاع مقدس است. کتاب‌های نبردی، اطلس‌ها، شناسنامه‌های یگان‌ها و کارنامه عملیات‌ها به جزئیات عملیات‌ها در سطح تاکتیکی و عملیاتی عمدتاً با این نگاه است و نگاهش این است  که از روایت غلط و ناکافی  و تحریف جنگ جلوگیری کند. رویکرد و تمرکز مرکز اسناد بیشتر این نوع نگاه بوده است.

وی افزود: رویکرد دوم تبیینی - استدلالی است مخصوصاً در دوره‌ای که پیرامون دفاع مقدس سؤالات و شبهات  مطرح شد، دنبال پاسخ به این سؤالات و شبهات بود که تا حدودی در مرکز هم ما وارد این فضا شده‌ایم. محتواهای کتاب‌های تجزیه‌وتحلیل مرکز، تبیینی - استدلالی است.

مشاور فرمانده کل سپاه از تولید دانش به عنوان رویکرد سوم نام برد و تصریح کرد: در این رویکرد عمدتاً به دنبال تولید نظریه، دکترین و درس از دفاع مقدس است و بیشتر در دافوس و دانشگاه‌های نظامی مورد توجه است.

رویکرد حوزه هنری به دفاع مقدس حماسی - عاطفی است

وی افزود: رویکرد دیگر حماسی - عاطفی است یعنی جنگ را تا عمق جامعه می‌آورد و نگاه به داستان جنگ دارد و روایت‌های عمومی جنگ مورد توجهش است و خیلی دنبال روایت استدلالی و اغنایی و تبیین و توصیف تخصصی جنگ نیست و عمدتاً کارهایی که شما در حوزه هنری انجام می‌دهیم با این رویکرد است.

سردار نائینی با تأکید بر اینکه نگاه حوزه هنری به مخاطب عمومی است درحالی‌که نگاه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به تولید کتاب مرجع، اسنادی و پژوهشی است، گفت: در واقع آثار ما مقدمه‌ای برای آثار شما می‌باشد.

وی متذکر شد: چنین نگاهی در مرکز از گذشته حاکم نبوده ولی ما در چند سال اخیر تلاش کردیم این نگاه را تغییر بدهیم و مرزوبوم را راه‌اندازی و توسعه دادیم و تلاش کردیم آثار خشک و مستند را به آثار خواندنی تبدیل کنیم.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اظهار به اینکه رویکرد سیاسی به جنگ هم، رویکرد دیگری به دفاع مقدس است که با اغراض سیاسی می‌باشد، اظهار کرد: در سه دهه اخیر این نوع رویکرد با تمرکز بر مدیریت جنگ شکل گرفت، هرسال شاهد تولید یکسری روایت‌های تحریف حوادث مهم جنگ ازجمله شروع جنگ، ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر، عملیات‌های حساسی مانند کربلای 4 و قطعنامه هستیم. در جنگ نرم این رویکرد جدیدی است و این رویکرد را ابتدا بعد از جنگ، نهضت آزادی مطرح کرد.

فلسفه اصلی وجودی مرکز مرزبانی از روایت‌های تاریخی دفاع مقدس است

سردار نائینی در ادامه به رابطه این دو مجموعه اشاره کرد و گفت: دفاع مقدس در سپاه پاسداران، یک هویت است. بنابراین باید از انقطاع نسلی مراقبت کرد و این هم فلسفه وجودی مرکز در درون سپاه است. در بیرون وظیفه مراقبت از روایت معتبر، مستند، جلوگیری از تحریف، تولید محتوای لازم برای گونه‌های مختلف فلسفه وجود مرکز است. ما فلسفه اصلی وجودی مرکز را تولید روایت معتبر به تعبیری مرزبانی از روایت‌های تاریخی دفاع مقدس می‌دانیم.

وی با اشاره به مجموعه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی گفت: این مجموعه یک نهاد انقلابی برآمده از انقلاب است و توفیقات فراوان بوده و برکات زیادی در حوزه تولید اندیشه و آثار هنری و ادبی داشته است. یک مجموعه کاملاً شناخته شده و بخشی از هویت انقلاب اسلامی است هم به لحاظ جهت‌گیری انقلابی و هم به لحاظ فعالیت‌هایی که در حوزه تولید آثار فاخر هنری، ادبی، فیلم دارد و واقعاً قابل‌مقایسه با هیچ مجموعه‌ای نیست.

آشنایی و شناخت دو مجموعه نسبت به همدیگر در تحقق مطالبات رهبری نقش موثری دارد

مشاور فرمانده کل سپاه با بیان اینکه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در موضوع دفاع مقدس می‌تواند یک مرجعیت تخصصی داشته باشد و بر تولید روایت میدان و مستند و روایت‌های تخصصی متمرکز شود و حوزه هنری بر روایت عمومی، حماسی متمرکز شود، افزود: این آشنایی و شناخت  نسبت به همدیگر خیلی می‌تواند در تحقق مطالبه رهبری مبنی بر کار صد برابری و نهضتی کمک کند.

وی تأکید  کرد: ما در تأمین محتوا، سوژه و خدمات اسناد می‌توانیم کمک کنیم ازجمله  تاریخ شفاهی ۱۸۰ تن از فرماندهان دفاع مقدس گرفته شده و نیاز است که به آثار خواندنی و پرمخاطب تبدیل شود. ما قادر به انجام این کار نیستیم و ظرفیتمان محدود است.

ساحت تحقیقاتی مرکز، پیش‌نیاز و مکمل ساحت ترویجی حوزه هنری می‌تواند باشد

سردار  نائینی با بیان اینکه معتقد هستم ساحت تحقیقاتی مرکز، پیش‌نیاز و مکمل ساحت ترویجی حوزه هنری می‌تواند باشد، گفت: این گنجینه می‌تواند موجب صد برابری شدن آثار شما شود. سوژه‌های این گنجینه اسنادی و پژوهشی را می‌توانید استخراج کنید. درهای این مرکز به روی همه پژوهشگران و نویسندگان کاملاً باز است و از خدمات اسنادی مرکز می توانند استفاده کنند.

وی افزود: زمینه‌ها بسترهای فراوانی برای همکاری متقابل وجود دارد و مهم‌ترینش استفاده از ظرفیت‌هایی است که شما در تولید آثار فاخر در حوزه‌های عمومی دارید و می‌توانید این آثار  اسنادی و پژوهشی را به زبان عمومی تبدیل کنید.

محمدمهدی دادمان نیز با اشاره به بازدید خود از مخزن مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: در این بازدید بسیار خوشحال و متعجب شدم از میزان کاری که مجاهدانه، دقیق و عمیق در این مرکز انجام شده است و ان‌شاءالله سال‌ها زحمتی که از دوران دفاع مقدس کشیده شده هرچه بیشتر و بهتر و در خدمت تبیین و روایت گنجینه دفاع مقدس قرار بگیرد.

وی هدف و تشخیص مشترک از اینکه هرکسی مشغول چه‌کاری هست را مثبت و منشأ خیر ارزیابی و اظهار کرد: هرکسی که در این جلسه نشسته یک هدف دارد تا پدیده دفاع مقدس را که بخشی از تاریخ انقلاب است، دقیق و درعین‌حال طوری برای مخاطب امروز ایرانی و غیر ایرانی، مخاطب جوان، نخبه و مخاطب فردای کشور روایت شود که اثرگذار باشد. همچنین هرکسی می‌داند مسئولیت دارد چه‌کاری انجام دهد، هر مجموعه‌ای مسئول چه‌کاری است و روی چه چیزی باید نقطه تمرکز داشته باشد.

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی افزود: همچنین ویژگی سومی که افرادی که در حوزه دفاع مقدس و روایت جنگ کار بر عهده‌شان هست این است که خود و خانواده‌شان را نمی‌بینند و خالصانه و مخلصانه کار انجام می‌دهند.

همکاری‌های متقابل مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و حوزه هنری جهت ارتقای کیفی آثار

وی با اشاره به همکاری‌های متقابل مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و حوزه هنری عنوان کرد: در طی این همکاری شاهد هستم که هرجایی که نیاز بوده مرکز به حوزه هنری کمک کرده و هم همکاران حوزه هنری بی‌منت به مرکز کمک کرده‌اند.

دادمان بر توسعه و گسترش سطح همکاری‌های این دو مجموعه ارزشی تأکید کرد و گفت: یک سطح از همکاری الآن وجود دارد و در دو سه سال اخیر گسترده‌تر شده و تلاش داشته‌ایم تا کار را کیفی گسترده کنیم. امیدواریم روالی مشخص شود تا بهره‌مندی از اسناد ازجمله اسناد و تاریخ شفاهی وجود داشته باشد. از آن‌طرف هم حوزه با مرکز همکاری‌های لازم را خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه حوزه هنری به همکاری و مساعدت مرکز نیاز دارد، تصریح کرد: ما در کارهای تصویری فیلم، سریال، مستند، نیازمند دسترسی به اسناد هستیم که به فیلم‌نامه کمک می‌کند. شبکه عجیب‌وغریبی در روایت مستند شکل‌گرفته که اگر اطلاعات دقیق به آن‌ها داده شود کارهای بسیار خوبی انجام خواهد شد

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه دسترسی به اسناد باعث می‌شود روایت‌های مستند تولید شود، اظهار کرد: خیلی از مستنداتی که در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود مخصوصاً دهه ۶۰ به جنگ و اسناد آن زمان مرتبط است. این اسناد موجود در مرکز بسیار کارگشایی هستند.

مرتضی سرهنگی نیز با اشاره به اینکه جنگ دو روایت دارد؛ عنوان کرد: یک روایت واقعه است که اصل جنگ را بیان می‌کند و مراکز نظامی عهده‌دار آن هستند و طراحی‌ها، نقشه‌ها و وقایعی که رخ داده را روایت می‌کنند. کاری که در حال حاضر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس دارد انجام می‌دهد از این نوع است.

وی افزود: روایت دوم، روایت انسانی جنگ است خارج از دایره نظامی و این را مراکزی که کارشان ادبیات است انجام می‌دهند.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری با بیان اینکه با تدبیر ریاست مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سردار نائینی و همکارانشان راهی در میان این دو روایت گشوده شده است، گفت: این راه، ترکیبی است که میان این دو روایت ایجاد شده و ثمره آن کتاب «یحیی» شد و ثمره این کتاب خانم بشردوست شد.

وی از اهمیت نگارش با موضوع جنگ در میان کشورهای جهان گفت و بیان کرد: در کنفرانس خاطرات جنگ در سارایوو شرکت کردم و متوجه شدم بسیاری از نویسندگان با وجود اینکه به دادگاه نظامی رفتند و حبس کشیدند اما هرچه که بلد بودند و به چشم دیده بودند را در کتاب‌های خاطرات خود مطرح کردند.

سرهنگی تأکید کرد: همه جنگ‌ها در روز و ساعت معینی شروع و در روز و ساعت معینی تمام می‌شوند اما دامنه مطالعاتی آن تا قرن‌ها ادامه دارد.

وی با اظهار به اینکه قیمت جنگ با نوشتن درباره آن مشخص می‌شود، گفت: با نوشتن در مورد جنگ، تمام سختی‌هایی را که سربازان جنگی دیده‌اند، مشخص می‌شود و درنتیجه یک قیمتی را برای جنگ به دست می‌آورند؛ اما متأسفانه قیمت تمام‌شده جنگ برای ما درنیامده است و این قیمت را ادبیات درمی‌آورد.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری متذکر شد: ما آثار خوبی را داریم که می‌توان از آن‌ها مستندهای فاخری را تولید کرد. اتفاقت عجیبی در طول جنگ رخ داده، این قیمت اگر دربیاید آن‌وقت می‌فهمیم چطور با کشورمان باید رفتار کنیم.

وی افزود: همچنین ضمن اینکه ما سربازانمان را در جنگ نمایش می‌دهیم در چهره یک سرباز سیمای یک ملت دیده می‌شود وقتی یک سرباز ما را می‌خوانند یعنی ایرانی‌ها عجب آدم‌هایی هستند. ما باید این آثار را تولید کنیم تا به خود و ملت نشان دهیم این جنگ چقدر قیمت دارد.

سرهنگی اظهار کرد: امیدوارم راه همکاری که بین حوزه هنری و مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس باز شده بتواند کمک کند تا این قیمت بهتر و بیشتر مشخص شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha