• پنجشنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402042918979
  • خبرنگار : 50598

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

می‌خواهیم نقشه جامع علمی کشور را عوض کنیم

می‌خواهیم نقشه جامع علمی کشور را عوض کنیم

ایسنا/مرکزی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: می‌خواهیم نقشه جامع علمی کشور را پس از سیزده سال عوض کنیم؛ این نقشه باید هر پنج سال یکبار عوض می‌شد چراکه علم به سرعت در حال پیشرفت است اما سند همان سند سیزده سال پیش است.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، ۲۹ تیرماه در نشست با هیئت رئیسه دانشگاه‌های استان مرکزی اظهار کرد: از وقتی این سمت را گرفتم، برنامه سفرهای استانی را شروع کردم و بنا داریم در تابستان امسال به تمام استان‌ها سفر کنیم. معتقدم اگر مدیریت در میدان باشد می‌تواند تمام مسائل را حل کند چراکه روش حل مشکلات به شکل دیپلماسی و در تهران نشستن و دستور دادن، چندان کمکی نمی‌کند. از جمله برنامه‌های ما در سفرهای استانی، جلسه با رؤسای دانشگاه‌ها، دیدار با گروه‌های مردمی و برگزاری شورای فرهنگ عمومی است که بنا داریم شورای فرهنگ عمومی در شهرستان‌ها را ارتقا دهیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اولین برنامه ما در استان، خداقوت به رؤسای دانشگاه‌ها بود که با کمترین امکانات، مسئولیت‌هایی حداکثری در راستای پیشرفت کشور دارند و بنا داریم بخشی از مشکلات آنها را حل کنیم. دانشگاه فرهنگیان در اکثر استان‌ها مشکلاتی از جمله کمبود مکان دارد که بنا داریم با استفاده از فضاهای اضافی آموزش و پرورش به آنها کمک کنیم.

خسروپناه با تاکید بر اینکه مدیران دانشگاه‌ها سعی کنند ارتباطات خود با خارج از استان را بیشتر کنند تصریح کرد: مجموعه‌های علمی و صنعتی کشور اقدامات قابل توجهی انجام می‌دهند به عنوان مثال در حوزه آبیاری کشاورزی به یک فناوری جدید رسیدیم که بسیاری از آن خبر ندارند. در حوزه‌های دیگر از جمله ساخت هواپیما و پهپاد گرفته تا فناوری‌ و توسعه در کشاورزی و دامداری و مسائل دیگر نیز دستاوردهایی حاصل شده که کسی از آنها خبر ندارد. این یک ضعف و نقص است که ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌خواهیم آن را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه علم، درآمدزاست و بزرگترین عامل درآمدزایی، دانش است گفت: اگر از دانش نتوانیم سرمایه تولید کنیم، آن دانش به درد نمی‌خورد. اگر شما نتوانید درآمد برای دانشگاه کسب کنید، مدیر ضعیفی هستید. درآمدی که دانشگاه‌ها می‌توانند از سطوح مختلف کسب کنند بسیار زیاد است و نباید فقط منتظر بودجه دولتی باشید.

خسروپناه با اشاره به تهیه جدول ارتباطاتی دانشگاه‌ها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ارتباط دانشگاه‌ها باید با مجموعه‌های مختلف در کشور بیشتر شود و ارتباطتان با معاونت علمی ریاست جمهوری خیلی بیشتر باید باشد. در حوزه هوش مصنوعی و پزشکی باید همه دانشگاه‌ها کار کنند. در بسیاری از دانشگاه ها در موضوع آمایش سرزمین کار نکرده‌ایم و معتقدیم بعضی از رشته‌ها باید تعطیل شود.

وی با تاکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی، عالی ترین شورا در چهار حوزه علم، فناوری، فرهنگی و اجتماعی است اظهار کرد: اولین کار ما در شورا، رصد و راه بینی است به همین دلیل در کشور ۴۵ رصدخانه علمی، فناوری، فرهنگی و اجتماعی راه‌اندازی کردیم و ستادی را نیز به همین منظور در تهران راه انداختیم. کار دوم ما، کار راهبردی است و سندهای متعددی را در زمینه‌های مختلف نوشته‌ایم. از استان‌ها درخواست داریم تا سند جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی را در یک جلسه با یک تمرکز خاص بازخوانی و بررسی کنید. از نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان درخواست داریم که سند دانشگاه اسلامی را با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به صورت ویژه بررسی کنند.

وی با بیان اینکه ارتباط ما با دانشگاه‌ها از دغدغه های ماست، گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سند مهمی است که متاسفانه هنوز اجرایی نشده و ابتدا باید کارگزاران ما که می‌خواهند این سند را اجرا کنند به یک درک مشترکی درخصوص این اسناد برسند. همچنین ریزسندهایی در حوزه‌های هوافضا، دفاع، سلول بنیادی، گیاهان دارویی و طب سنتی و روابط علمی بین‌الملل داریم که این اسناد بسیار کاربردی هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: از دیگر وظایف شورا، راهبری و نظارت و ارزیابی دستگاه‌هاست. برای اولین بار در شورا، وزرا و مسئولین را دعوت کردیم تا عملکردشان را توضیح بدهند. همچنین ما هر هفته در دبیرخانه با مسئولین کلان فرهنگی کشور جلسه داریم. مقوله‌هایی مثل غدیر، نمایشگاه کتاب و جشنواره فجر را با تدبیر در شورا بررسی کردیم تا همدلی و همفکری برقرار شود و کار، نتیجه خوبی بدهد.

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم نقشه جامع علمی کشور را پس از سیزده سال عوض کنیم اظهار کرد: این نقشه باید هر پنج سال یکبار عوض می‌شد چراکه علم به سرعت در حال پیشرفت است اما سند همان سند سیزده سال پیش است. ما در ایران، تازه می‌خواهیم درباره هوش مصنوعی غیرکوانتومی‌ صحبت کنیم درحالی‌که دنیا بر روی هوش مصنوعی کوانتومی دارد کار می‌کند و ما بسیار عقب هستیم. کل بانکداری چین، کوانتومی است و کاملا امنیت اقتصادی دارد و هیچکس نمی‌تواند به بانکداری آنها نفوذ کند و ما نیز باید در تمامی حوزه‌ها به این شیوه عمل کنیم.

خسروپناه تصریح کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهار ستاد علم و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، خانواده و زنان و تعلیم و تربیت داریم. در ذیل این ستادها، میزهایی را تعریف کرده ایم که هوش مصنوعی کوانتومی نیز در این میزها قرار دارد. ما درخواست مان از دانشگاه‌ها این است که حتما نقشه جامع علمی کشور را بازنویسی و بازسازی کنند. دو هیئت اندیشه ورز علم و فناوری و فرهنگی و اجتماعی در استان ها داریم که مسئولیت اولی بر عهده دانشگاه مادر استان است و دومی هیئتی مردم محور است. همچنین پیشنهادمان این است که با محوریت دانشگاه مادر، هیئت اندیشه ورز علم و فناوری در استان‌ها راه بیفتد که این هیئت، به صورت مستقیم با ستاد علم و فناوری ما در تهران در ارتباط باشد.

وی با تاکید بر همکاری بیشتر دانشگاه‌های استان با جهاد دانشگاهی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی تنها ۳۰ درصد بودجه‌اش دولتی است و همواره با تامین مالی خودش کارهای منحصر به فردی انجام داده است که کسی باورش نمی‌شد انجام دهد. این الگوی جهاد دانشگاهی واقعا موفق بوده است و من پیشنهاد داده‌ام که این مدل را به یک نظریه اجرایی تبدیل کنیم. باید برنامه ریزی کنیم که کارهای دانشگاه‌ها با جهاد دانشگاهی عملیاتی شود چراکه حیف است با این مدیران جهادی و انقلابی که داریم ارتباط با جهاد دانشگاهی برقرار نشود.

خسرو پناه با بیان اینکه دانشگاه فنی حرفه‌ای نیز در بحث‌های مهارت افزایی بسیار موفق بوده است گفت: در کشور نخبگان غیردانشگاهی ولی با تفکرات دانشگاهی داریم که کار کرده‌اند و موفق شده‌اند و بسیاری را داشته و داریم که این نخبگان را جمع کرده‌ و از وجود آنها استفاده می‌کنند. شناسایی و استفاده از نخبگان غیردانشگاهی باید ادامه پیدا کند چراکه اهمیت آن‌ها کمتر از نخبگان دانشگاهی نیست.

فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی، نیز در این نشست اظهار کرد: استان مرکزی در دهه ۷۰ با برخورداری از ۱۲۰ هزار دانشجو، قطب دانشجویی کشور بود اما با افزایش تعداد دانشگاه‌ها در کشور تعداد این دانشجویان کاهش یافته‌ است. اکنون در استان مرکزی ۶۰ دانشگاه و ۶۳ هزار دانشجو فعال هستند.

وی با بیان اینکه نقشه راه علمی و فناوری استان مرکزی در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم با محوریت دانشگاه صنعتی اراک تدوین شده است گفت: استان مرکزی در سه مولفه وضع گذشته، فشار حال و کشش آینده با مسائل و مشکلاتی مواجه است که در مدت هشت سال گذشته گریبان مردم استان را گرفته‌ و در این سند، هدف و جایگاه دانشگاه‌ها در نقشه راه استان مشخص شده‌ است.

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه کار جهادی باید مبتنی بر نوآوری باشد گفت: ما بدنه دانشگاه را به شدت در کنار خود نیاز داریم و به لطف خدا توانستیم سال گذشته پیچیده ترین جنگ ترکیبی تاریخ معاصر کشور را با موفقیت پشت سر بگذاریم که انصافا دانشگاه‌های استان در این زمینه بسیار تلاش کردند و منجر به این شد که استان آرامی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پیشرفت و آبادانی در بستر آرامش اجتماعی شکل می‌گیرد تصریح کرد: در ذیل این لایه امنیتی و اجتماعی که همه ما با آن درگیر هستیم یک لایه فرهنگی وجود دارد که‌ تمام مردم درباره آن صحبت می‌کنند و باید به آن توجه ویژه شود تا بتوانیم آن را درمان کنیم.

مخلص الائمه با تاکید بر اینکه در همه حوزه‌ها نیازمند کمک دانشگاه‌ها هستیم و هر وقت از دانشگاه‌ها کمک خواستیم، کمک کرده‌اند گفت: فاصله بین واقعیت ها و بایدها زیاد است و حتما در حوزه دانشگاه‌ها نیز فاصله‌مان با وضعیت مطلوب خیلی زیاد است و باید این فاصله را طی کنیم تا به وضعیت بهتری برسیم.

وی ادامه داد: استان مرکزی تعداد زیادی چهره شاخص و برجسته فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارد که به خارج از استان رفته‌اند. به همین منظور مدتی قبل در دانشگاه تفرش چهره‌های ماندگار حوزه‌های علمی، اجتماعی و فرهنگی استان را در مراسم بزرگداشتی دعوت کردیم تا به تمام ایران معرفی کنیم. همچنین تابستان سال گذشته، اوج فعالیت گروه‌های جهادی در استان بود و اتفاق ویژه‌ای که شکل گرفت حضور پروفسور قوام‌زاده پدر علم مغز استخوان و تعدادی دیگر از دانشمندان مربوط به استان مرکزی بود که گروه‌های جهادی را همراهی کردند که بسیار برای ما ارزشمند بود.

مخلص الائمه با اشاره به اینکه ۱۳۸ طرح عمرانی در حوزه سلامت توسط دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در حال انجام است گفت: دانشگاه‌ها در حوزه اردوهای جهادی تکالیف و تعهداتی دارند که برخی از دانشگاه‌ها در این حوزه عقب هستند و رفع این مشکل باید در دستور قرار گیرد. رؤسای دانشگاه‌ها خودشان را مکلف به سرکشی از گروه‌های جهادی و اردوهای راهیان نور بدانند و اگر بدهی و مطالباتی به گروه‌های جهادی دارند باید هرچه زودتر پرداخت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha