• سه‌شنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402041308245
  • خبرنگار : 50214

عضو یزدی فرهنگستان هنر کشور:

اقتصاد هنر می‌تواند به بزرگترین پشتوانه مالی کشورمان تبدیل شود

اقتصاد هنر می‌تواند به بزرگترین پشتوانه مالی کشورمان تبدیل شود

ایسنا/یزد «ابوالفضل داودی رکن آبادی» استاد تمام دانشگاه آزاد اسلامی یزد و عضو پیوسته فرهنگستان هنر معتقد است با وجود چهره‌های شاخص و بین المللی هنر و استعدادهای این حوزه در کشورمان، اقتصاد هنر می‌تواند مانند برخی کشورها به بزرگترین سرمایه و پشتوانه مالی کشورمان تبدیل شده و کمتر تحت تاثیر جریانات مالی دنیا قرار گیرد.

اخیراً همزمان با مراسم تکریم و معارفه رئیس فرهنگستان هنر، انتخاب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برای عضویت پیوسته این فرهنگستان برای اولین بار از دایره تهران فرا رفته و «ابوالفضل داودی رکن آبادی» استاد تمام دانشکده هنر و معماری و رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی یزد به عضویت پیوسته آن درآمده است.

به این ترتیب «مجید شاه حسینی» به عنوان رییس فرهنگستان هنر انتخاب و ۱۰ استان به نام‌های داریوش ارجمند، ابوالفضل داودی رکن‌آبادی، محمدحسین ایمانی‌خوشخو، حسن بلخاری، محمدرضا حسنایی، محمدرضا پورجعفری، علیرضا عندلیب، عبدالمجید قدیریان، محسن مؤمنی شریف، عبدالحمید نقره‌کار به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی به عضویت پیوسته این فرهنگستان درآمدند.

به همین بهانه به سراغ دکتر داوودی رکن آبادی رفتیم تا در گفت و شنودی با تاریخچه زندگی، فعالیتها و نظرات وی آشنا شویم.

داودی که متولد سال 1351 است در این رابطه گفت: بنده در یک خانواده روحانی در یزد به دنیا آمدم و ولی به دنبال فعالیت پدر پس از مدتی در قم ساکن شدیم.

وی ادامه داد: به یاد دارم که در شش سالگی با توجه به این که بخشی از امرار معاش خانواده از طریق کشاورزی و بخشی از طریق قالی بافی انجام می‌شد و در حالی که هنوز به مدرسه نرفته بودم، به دلیل علاقه به قالی بافی، در این هنر مشغول به فعالیت در کنار دیگر اعضای خانواده شدم به طوری که زمانی که به مدرسه رفتم با نقشه خوانی قالی نیز آشنا بودم.

وی که اولین قالی خود را در ابعاد یک در 1.5 متر در سن شش سالگی و به طور انتزاعی بافته است، ادامه داد: از آنجایی که در خانه سه دار قالی داشتیم، در حین دوران ابتدایی نیز به قالی بافی مشغول بودم.

داودی خاطرنشان کرد: با همین پیشینه در خصوص نقوش قالی، اواخر دوران متوسطه حتی پیراهن‌هایم را نیز خودم طراحی می‌کردم چنانچه خیاط محله را عاصی کرده بودم.

وی در این رابطه افزود: کاربردهای خاصی مانند جیب مخفی و محل قرار دادن خودکار را در لباس‌هایم، طراحی و به خیاط محله سفارش می‌دادم و جالب بود که پیراهن‌هایمان همیشه مورد استقبال دوستانم قرار می‌گرفت و به هر کسی هم که خوشش می‌آمد نیز پیراهنم را می‌بخشیدم.

وی با بیان این این روند در دبیرستان و روزگاری کمتر هنرستانها مورد استقبال بود، تداوم داشت، تصریح کرد: در آستانه ورود به دانشگاه ابتدا رشته علوم پزشکی را انتخاب کردم ولی به دلیل بیماری نتوانستم در این رشته تحصیل کنم و چون در چند رشته دیگر نیز قبول شده بودم و از طرفی خدمت سربازی را در صورت ادامه تحصیل پیش رو داشتم، برای استخاره خدمت آیت الله بهجت رفتم که خدمت سربازی را امر کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: در سال اول خدمت سربازی، دیپلم ریاضی را نیز گرفتم و در سال دوم در کنکور شرکت کردم و رشته نساجی را به دلیل نزدیک بوده به حوزه فرش، برای ادامه تحصیل انتخاب کردم.

وی که در کارشناسی موضوع طراحی لباسهای ضد گلوله را انجام داد، در جریان دوره کارشناسی ارشد برای اولین بار رشته طراحی پارچه و لباس را در دانشگاه آزاد اسلامی یزد بنیان گذاشت در حالی که در آن سالها تنها در دانشگاه دولتی الزهرا چنین رشته‌ای وجود داشت.

داودی در این باره تصریح کرد: با راه اندازی این رشته به همت و همکاری دکتر محمود سلطانی در سال 1378، طی سال نخست 40 دانشجو پذیرش شدند که اکثر آنها امروز از طراحان معروف ایران و دنیا هستند. البته مسئولیت گروه در آن زمان با توجه به این که بنده دانشجوی کارشناسی ارشد بودم، برعهده دکتر لطیفی از اساتید دانشگاه امیرکبیر بود.

وی اضافه کرد: در سال 1382 اولین رشته طراحی لباس آقایان را نیز برای اولین بار در دانشگاه آزاد یزد پایه گذاری کردیم که چهار نفر مرد در آن شرکت کردند و به تدریج رشته‌های دیگری مانند نقاشی، گرافیک وتصویرسازی را نیز به دانشگاه آزاد یزد آوردیم.

وی گفت: با توجه به این که رشته طراحی پارچه و لباس  در ایران تا آن سالها تنها در مقطع کارشناسی بود، در سال 1389 مقطع کارشناسی ارشد آن را با دو سال دوندگی برای کسب مجوزهای لازم راه اندازی کردیم که در سالهای بعد با استفاده از سرفصلهای تدوین شده، در دانشگاه‌های الزهرا و تهران نیز شاهد راه‌اندازی این مقطع دانشگاهی بودیم.

رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی یزد بیان کرد: طی دو سال اخیر نیز سرفصلهای مقطع دکتری رشته طراحی پارچه و لباس را تهیه کرده‌ایم که اشکلات آن در شورای بررسی دانشگاه آزاد اسلامی رفع شده و امیدواریم طی چند ماه آینده برای اولین بار شاهد راه اندازی این مقطع نیز برای اولین بار در ایران باشیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی مجموعه هنر و معماری دانشگاه آزاد یزد که از قطبهای کشور مخصوصاً در حوزه طراحی پارچه است، گفت: زمانی پارچه را از کشورهای دیگر وارد می‌کردیم و بعد از تجزیه و کپی به بازار ارائه می‌کردیم ولی الان به جرات 90 درصد پارچه‌ها، محصول طراحی ایران است؛ هر چند با برندهای ترک از سوی برخی کارخانجات ارائه می‌شود.

وی معتقد است متاسفانه ورود بی‌رویه پارچه‌ به کشور و نبود فرهنگ و باور مردم به توانایی خودمان در حوزه طراحی و تولید بهترین کیفیت پارچه باعث شده که هنوز شاهد نوآوری واحدهای تولیدی و وضعیت کنونی در این رابطه باشیم.

داودی که اولین استاد تمام کشور در رشته طراحی پارچه و لباس از دو سال پیش و با اکثریت آراء هیات ممیزه دانشگاه است، ادامه داد: خوشبختانه دانشگاه آزاد یزد تاکنون حضورهای موفقی در فستیوالها و جشنواره‌ها داشته است و با دیده شدن هنر در دانشگاه‌ آزاد اسلامی، اساتید برجسته‌ و منحصربفردی مانند استاد خجسته و استاد درخشانی را هم اکنون در این حوزه داریم که تنها به دلیل در یزد بودن، ناشناخته مانده‌اند.

وی از برگزاری دو دوره همایشهای هنر و حکمت اسلامی در یزد خبر داد و گفت: سعی داریم قابلیتهای افراد را به کشور معرفی کنیم و خوشبختانه با محبت و لطف اعضای شورای انقلاب فرهنگی، اخیراً ضمن معرفی رئیس جدید فرهنگستان هنر، ۱۰ نفر از افراد شاخص در حوزه‎های مختلف هنر نیز به عضویت پیوسته این فرهنگستان درآمدند.

به گفته وی، فرهنگستان هنر از دستگاه‌های حاکمیتی در حوزه هنر کشور است که جایگاه حقوقی و راهبردی دارد و می‌تواند در جریان هنر کشور تاثیرگذار باشد.

وی افزود: این فرهنگستان در سال 1377 از سوی شورای انقلاب فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرد و در کنار فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، فرهنگستان پزشکی و فرهنگستان علوم به عنوان چهارمین فرهنگستان مشغول بکار شد که تاکنون در حوزه‌های داخلی و بین‌المللی نظریه‌پردازی‌های هنری خوب و تاثیرگذاری را ارائه کرده ولی آنطور که شایسته اهالی هنر است هنوز نتوانسته فعالیت داشته باشد چرا که نگاه آن تاکنون محدود به تهران بوده است.

این عضو پیوسته فرهنگستان علوم تاکید کرد: با توجه به هنرمندان شاخص و برجسته‌ی بین المللی که در کشور داریم، فرهنگستان هنر می‌تواند تاثیرگذارترین جریان در حوزه هنر و حتی سیاسی و اجتماعی باشد.

وی از وظایف این فرهنگستان به سیاست‌گذاری برای حفظ و توسعه هنر اسلامی، ملی و محلی، همکاری با حوزه‌های علمیه و علمای دینی در شناخت زمینه‌های فقهی هنر، مطالعه و بهره‌گیری از نظریه‌های جدید هنر با تکیه بر مبانی ملی و اسلامی، حمایت و تشویق پژوهش‌های بنیادی و پیگیری مطالعات و طرح‌های هنری در سطح ملی، پیشنهاد سیاست‌گذاری در زمینه ارتباط جوامع هنری، پیشنهاد سیاست‌گذاری جهت گسترش نقد هنری و مباحث زیباشناختی، پیشنهاد تعیین شاخص‌های توسعه هنری و ارزیابی سالانه شاخص‌های هنری در کشور، برپایی نشست‌های سالیانه در زمینه‌های مختلف هنری، بررسی کاستی‌های نظام آموزشی کشور در زمینه هنر و پیشنهاد به مراجع ذی‌ربط و موارد دیگر اشاره کرد.

داودی در پایان نیز با تاکید بر نگاه جامعه و خانواده‌ها به استعدادهای هنری در جهت شکوفایی آنها، گفت: این استعدادها می تواند بزرگترین سرمایه کشورمان به شمار روند چرا که اکنون پشتوانه برخی از کشورها به جاری سکه و طلا، اقتصاد هنر است و این کشورها کمتر دچار جریانات مالی دنیا قرار گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha