• جمعه / ۹ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402040905285
  • خبرنگار : 71415

سازمان دیده بان حقوق بشر: اوکراین از مین‌های ممنوعه استفاده کرده است

سازمان دیده بان حقوق بشر: اوکراین از مین‌های ممنوعه استفاده کرده است

سازمان دیده بان حقوق بشر امروز (جمعه) اعلام کرد، اسناد و مدارکی جدید از استفاده نیروهای اوکراینی از مین‌های ضد نفر ممنوعه علیه سربازان روسی که در سال ۲۰۲۲ عملیاتشان را در این کشور شروع کردند به دست آورده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان دیده بان حقوق بشر از دولت اوکراین خواست تعهدش در اوایل ماه جاری میلادی در مورد عدم به کارگیری تسلیحات ممنوعه را عملی کرده و درباره استفاده نیروهای تحت امرش از این تسلیحات تحقیق کرده و مسئولان آن را پاسخگو کند.

استیو گوس، مدیر سازمان دیده بان حقوق بشر در بیانیه‌ای گفت: "وعده دولت اوکراین به تحقیق درباره استفاده ارتشش از مین‌های ضد نفر ممنوعه به مثابه اقدامی مهم در به رسمیت شناختن وظیفه اش برای حمایت از غیرنظامیان است."

سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد، در نامه‌ای به تاریخ ماه مه یافته‌هایش را با دولت اوکراین به اشتراک گذشته اما پاسخی برای آن دریافت نکرده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، سفارت اوکراین در واشنگتن نیز به درخواست این خبرگزاری برای اظهارنظر در مورد این گزارش پاسخ نداد.

دولت اوکراین در سال ۲۰۰۵ یک معاهده بین المللی به تاریخ ۱۹۹۷ را که استفاده از چنین مین‌هایی را ممنوع ساخته و حکم به از بین بردن انبارهای این سلاح را داد تصویب کرد. روسیه به این معاهده نپیوسته است.

مین‌های ضد نفر که در زمان برخورد با شخص یا نزدیک بودن به او منفجر می‌شوند، می‌توانند تا مدتها بعد از پایان یک جنگ سبب کشته یا قطع عضو مردم شوند.

گزارش جدید سازمان دیده بان حقوق بشر در ادامه گزارشی است که این سازمان در ماه ژانویه منتشر و در آن سربازان اوکراینی را متهم به شلیک راکت‌هایی در بازه زمانی آوریل تا سپتامبر ۲۰۲۲ با هدف پراکنده ساختن هزاران مین ضد نفر از مدل PMF-۱ در مناطق تحت کنترل روسیه در شهر ایزیوم و حوالی آن کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha