• پنجشنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402032516302
  • خبرنگار : 30057

ارائه راهکاری برای لایروبی و احیای قنوات ۱۷ استان/ساخت سردخانه‌های محصولات زراعی با هزینه کم

ارائه راهکاری برای لایروبی و احیای قنوات ۱۷ استان/ساخت سردخانه‌های محصولات زراعی با هزینه کم

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، با جمع‌آوری ۸ مسئله مبتلابه برخی از مناطق کشور، پنل‌های تخصصی با حضور نمایندگان مردمی استان‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار کرد تا از سوی این شرکت‌ها، راهکارهای فناورانه برای رفع چالش‌های این مناطق ارائه شود.

هادی فلاحی عضو هیات مدیره یکی از شتابدهنده‌های حوزه پیشرفت و آبادانی روستاها در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه در سال ۹۵، رویدادی را در بنیاد نخبگان اصفهان با عنوان "هم نت روستا" برگزار کردیم، گفت: در ادامه این برنامه، پیشنهادی مطرح شد که بر اساس آن، نمایشگاهی در تهران برگزار شود تا فناوران و شرکت‌هایی که دارای تکنولوژی و خدمتی برای مناطق محروم هستند، در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه در بهترین حالت، اقدام به عرضه فناوری‌های مرتبط با مناطق روستایی و کم‌برخوردار شده است، اظهار کرد: در حال حاضر شرکت‌های خوبی در کشور ایجاد شده است، ولی این شرکت‌ها تا زمانی که مساله متناظرشان را در اختیار نداشته باشند، برگزاری این نمایشگاه خدمتی است که به ثمر نمی‌رسد.

عضو هیات مدیره این شتابدهنده ادامه داد: از این رو تلاش کردیم در طی روزهای برگزاری این نمایشگاه با طرح مسایلی، شرکت‌های همگرا و مرتبط با این مسایل را دور هم جمع کنیم و در زمینه برگزاری پنل‌های تخصصی برنامه‌ریزی کردیم.

به گفته وی، در این پنل‌ها، ۸ مساله از مناطقی چون قصرقند سیستان و بلوچستان، رودبار جنوب کرمان، درمیان خراسان جنوبی، اردل چهارمحال و بختیاری، ورزنه اصفهان، سروآباد کردستان، شادگان خوزستان تعریف شد.

وی خاطر نشان کرد: در نهایت پیشنهاد شد یکسری مساله موجود در روستاها را شناسایی کرده، و از سوی دیگر نماینده جامعه محلی را در این پنل‌ها دعوت کنیم تا این نمایندگان، مسایل موجود در منطقه خود را در حضور شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح کنند.

عضو هیات مدیره این شتابدهنده، نقش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در این پنل را اتصال این دوطرف با یکدیگر دانست و افزود: برای برگزاری این پنل‌ها ۸ مورد صورت مساله موجود در روستاها را تعریف کردیم که یکی از این مسایل، مکانیزاسیون احیا و لایروبی قنات‌ها است.

وی، لایروبی قنوات را پروسه‌ای سنگین، هزینه و زمان‌بر دانست و خاطر نشان کرد: ۱۷ استان کشور که عموما کوهپایه‌ای و فلاتی هستند، دارای قنات و طبعا درگیر مسایل مبتلابه قنوات هستند.

فلاحی، استان‌هایی مانند یزد و خراسان جنوبی را از جمله استان‌های درگیر مسایل قنوات عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر احیا قنوات به صورت سنتی صورت می‌گیرد که فناوری در آن کمتر مورد استفاده قرار گرفته است؛ از این رو در این پنل افرادی را دعوت کردیم تا درباره ماهیت قنوات سخنرانی کنند.

وی اضافه کرد: با نمایندگانی از شهرستان "درمیان" استان خراسان جنوبی که با موضوع قنوات آشنا بودند، مذاکراتی را انجام دادیم. از نماینده این شهرستان دعوت شد تا در خصوص مسایل موجود زمینه قنوات منطقه خود، سخنرانی کند. از سوی دیگر، شرکت‌های دانش‌بنیان متناظر نیز در این پنل حضور یافتند تا فناوری‌های خود را به جامعه هدف معرفی کند.

وی یکی دیگر از موضوعات مطرح در این پنل را سردخانه‌هایی برای محصولات کشاورزی ذکر کرد و گفت: یکی از دلایل ضایعات محصولات کشاورزی، در دسترس نبودن سردخانه‌ها و گران بودن احداث آنها است؛ از این رو در کشور کم‌آب ما، محصولات زراعی تبدیل به ضایعات می‌شود. این در حالی است که یکی از شرکت‌های فناور با استفاده از سفال و صرف هزینه و انرژی کم، سردخانه‌هایی را به این مناطق معرفی کرد که می‌توانند با تا مدتی محصولات کشاورزی را در آن نگهداری کرد.

عضو هیات مدیره این شتابدهنده تاکید کرد: در صورتی که در این پنل‌ها دو طرف ارائه‌دهنده مساله و شرکت فناور به هم زبانی برسند، طرفین به گفتمان مشترکی خواهند رسید و معاونت علمی از شرکت‌های فناور، در راستای توسعه فناوری در فاز پایلوت حمایت خواهد کرد.

وی، جلسه دیگر این پنل‌ها را درباره کمبودهای حوزه آموزش ذکر و خاطر نشان کرد: بر اساس اعلام مدیر آموزش و پرورش رودبار جنوب استان کرمان، بسیاری از کلاس‌های این شهر در زیر درخت برگزار می‌شود و یا کپری هستند و اینکه گفته می‌شود در این منطقه ۴۰۰ مدرسه وجود دارد، این طور نیست بلکه بسیاری از آنها در محیط بیرون برگزار می‌شود.

فلاحی ادامه داد: علاوه بر آن در این منطقه تجهیزات مدارس و آزمایشگاهی و کارگاهی نیز محدود است؛ به گونه‌ای که برای دانش آموزان در مقاطع متوسطه اول و دوم که باید یکسری واحدهای عملی برای کسب مهارت آموزی بگذراند، امکاناتی در این زمینه موجود نیست.

وی اضافه کرد: با طرح این مسایل در این پنل، یکی از شرکت‌ها اعلام کرد که تجهیزات سیار در قالب کانتینرهایی ارائه می‌دهد و یک کارگاه فنی و حرفه‌ای در آن پیاده‌سازی می‌کند و می‌تواند به طور دوره ای در روستاها حضور یابند تا دانش‌آموزان بتوانند با این تجهیزات، دوره‌های عملی را بگذرانند.

فلاحی ادامه داد: همچنین شرکت دیگری اعلام کرد که با تکنولوژی‌های آموزش مجازی و متاورس و سایر موارد، می‌تواند در فضای مجازی، آموزش‌های لازم را به دانش‌آموزان ارائه دهد. شرکت دیگری نیز اعلام کرد می‌تواند کیت‌های کمک آموزشی به این مدارس ارائه دهد.

وی با بیان اینکه تکنولوژی در بسیاری از موارد می‌تواند راه‌حل‌های مناسبی در رفع چالش‌ها ارائه دهد، خاطر نشان کرد: این در حالی است که صورت مساله به خوبی تبیین شده باشد.

عضو هیات مدیره این شتابدهنده تاکید کرد: در این پنل‌ها فارغ از اینکه به راه‌حلی برسیم یا خیر، تلاش شده است تا صورت مساله روستایی را به صورت دقیق، شفاف و شدنی به فناوران عرضه کنیم و در صورتی که دو طرف توانستند با همدیگر همراه شوند، به ۶۰ درصد راه‌حل‌ها رسیده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha