مریم اسماعیلی کارشناس تخصصی امامت در گفتوگو با ایسنا، در رابطه با فضلیت عید فطر، عنوان کرد: از حضرت امیرالمومنین علی علیهالسلام در کتاب میزانالحکمه روایتی نقل شده است که حضرت میفرمایند: یُعجِبُنی أن یُفَرِّغَ الرَّجُلُ نَفسَهُ فِی السَّنَةِ أربَعَ لَیالٍ: لَیلَةَ الفِطرِ، ولَیلَةَ الأَضحی، ولَیلَةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ، و أوَّلَ لَیلَةٍ مِن رَجَب؛ خوش دارم که انسان، سالی چهار شب خود را وقف عبادت خدا کند: شب عید فطر، شب عید قربان، شب نیمه شعبان و شب اول ماه رجب.
وی ادامه داد: با توجه به اجرای برنامههای معنوی و فرهنگی، مومنین شب نیمه شعبان را به احیا میپردازند، اما احیا در شب عید قربان و شب اول ماه رجب و خصوصاً شب عید فطر مغفول واقع میشود؛ بنابراین اگر بخواهیم اعمال ما در ماه مبارک رمضان مهر تاییدی از امیرالمومنین (ع) بگیرد باید طبق فرمایش ایشان شب عید فطر را به احیا و تدبر در اعمال خود و به ویژه برنامههای آینده بگذرانیم.
کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه عبادت در احیا، فقط خواندن مناجات و ادعیه نیست، تاکید کرد: انسان باید در شب احیا به تدبر در اعمال و برنامهریزی برای آینده توجه کند. به همین جهت ماه رمضان را باید به یک بیمارستانی تشبیه کرد که افراد با بیماریهای روحی و خلقی بسیار شدید، وسوسههای شیطان و بار گناهانی که در طول یکسال مرتکب شدند به یک محیط ایزوله شده وارد میشوند که هیچ آلودگی و وسوسهای در آن ورود نمیکند و انسان در خلوت با خود نفسی تازه میکند.
وی با بیان اینکه اعتقاد دارم که شبهای احیا به انسان قدرت میدهد، اظهار کرد: نفس انسان در ماه مبارک رمضان، در محیطی پاک از وسوسه های شیطان و با توبه از گناهان و انجام اعمال نیک، ختم قرآن و مناجات تقویت شده است. به همین جهت، اولین قدم انسان برای مراقبت از نفس و حفظ سرمایه معنوی و روحی که در طول این ماه مبارک بدست آورده است، احیا شب عید فطر خواهد بود.
این کارشناس تخصصی امامت بیان کرد: تمام اعمال و آدابی که برای شب و روز عید فطر ذکر شده، شکرگزاری از خداوندی است که فرصت بندگی و عبادت، توبه و رهایی از وسوسههای شیطان را در ماه رمضان به انسان عطا کرده؛ چرا که ما بندگان به حدی در طول سال سرگرم دنیا هستیم و مشغله داریم که شاید کمتر کسی توفیق قرائت کل قرآن در یک ماه و خواندن نماز شب را داشته باشد.
اسماعیلی در خصوص فضیلت عید فطر، عنوان کرد: امام صادق علیه السلام میفرماید: کسی که برای نماز عید فطر بیرون میرود، سزاوار است بهترین جامههایش را بپوشد و خود را با بهترین عطر، خوش بو سازد. به همین جهت مادران ما برای نشان دادن اهمیت عید فطر، عید بندگی، به فرزندانشان بهتر است برای شرکت در نماز عید فطر آنها را آراسته کنند.
وی ضمن تاکید بر اینکه از ائمه اطهار علیهمالسلام و از وجود مبارک پیامبر اکرم (ص) یکسری اعمال خانوادگی در روز عید فطر وجود دارد، افزود: از جابر نقل شده است که پیامبر اکرم (ص) در روز عید فطر با خانواده از خانه خارج میشدند. رسول اکرم (ص) در روایتی میفرمایند: چون صبح روز عید فرا رسد خداوند فرشتگان را به همهی شهرها بفرستد. پس در زمین فرود آیند و سر کوچه ها و گذرها بایستند و گویند: ای امّت محمّد به سوی پروردگار کریم برای نماز عید بیرون شوید که او پاداش فراوان دهد و گناهان بزرگ را بیامرزد. و چون سوی محل برگزاری نماز عید روند خدا عز و جل به فرشتگان فرماید: ای فرشتگان من! مزد کارگر چون کار خود را انجام دهد چیست؟ عرضه دارند: معبودا این که مزدش را کامل پرداخت کنی. خداوند فرماید: شما را گواه می گیرم که من پاداش روزه رمضان و نمازشان را خشنودی و آمرزش خود از ایشان قرار دادم.
این کارشناس تخصصی امامت یادآور شد: نقل شده است که حضرت امیرالمومنین علی (ع) در خطبه عید فطر میفرمودند: آگاه باشید امروز روزی است که خداوند آن را برای شما عید قرار داده است و شما را شایسته آن ساخته، پس خدا را یاد کنید تا شما را یاد کند.
اسماعیلی با بیان اینکه نماز عید فطر که در دوران غیبت به صورت جماعت خوانده میشود از جمله مستحبات موکد است، تصریح کرد: عبارتهای نماز عید فطر به حدی زیبا است که میتوان به مفهوم عظمت این روز پی برد. در نماز عید میگوییم «الْحْمْدُ لِلّهِ الِّذی هَدانا لِهذا وَ ما کُنَّا لِنَهْتَدِیَ لْوْ لا أَنْ هَدانا اللهُ»؛ ستایش مخصوص خداوندی است که ما را به این همه نعمتها رهنمون شد؛ و اگر خدا ما را هدایت نکرده بود، ما به اینها راه نمییافتیم، بنابراین لطف خداوند است که در این ماه بندگان خود را شایسته نعمت روزهداری، شبزندهداری، مناجات و تلاوت قرآن قرار میدهد.
وی ادامه داد: امام سجاد (ع) در دعای عید فطر در صحیفه سجادیه میفرماید: وَسُنَّتُکَ الْإِبْقَاءُ عَلَی الْمُعْتَدِینَ حَتَّی لَقَدْ غَرَّتْهُمْ أَنَاتُکَ عَنِ الرُّجُوعِ، وَصَدَّهُمْ إِمْهَالُکَ عَنِ النُّزُوعِ؛ وَ إِنَّمَا تَأَنَّیْتَ بِهِمْ لِیَفِیئُوا إِلَی أَمْرِکَ وَ أَمْهَلْتَهُمْ ثِقَةً بِدَوَامِ مُلْکِکَ؛ و سنّت رحمت بر تجاوزکاران را داری، تا جایی که مدارایت اینان را از بازگشت به تو غافل نموده، و مهلت دادنت ایشان را از خودداری از گناه بازداشته. و حال آنکه در کیفر آنان درنگ کردهای تا مگر به فرمان تو سر نهند، و آن را که مهلت عنایت کردهای از آن روست که به دوام ملک خود اعتماد داری، بنابراین در این فرازها پاسخ بسیاری از شبهات در مورد افرادی که اعمال عبادی را انجام نمی دهند اما در دنیا نعمتهای زیادی در زندگی را دارند میتوان دریافت.
اسماعیلی در خصوص اهمیت پرداخت فطریه، گفت: از امام صادق(ع) روایتی نقل شده که ایشان می فرماید: إنّ مِن تَمامِ الصَّومِ إعطاءَ الزَّکاةِ -یعنی الفِطرَةَ - کما أنَّ الصَّلاةَ علی النبِی صلی الله علیه وآله مِن تَمامِ الصّلاةِ، لأ نّه مَن صامَ ولَم یؤَدِّ الزَّکاةَ فلا صَومَ لَهُ إذا تَرَکَها مُتَعَمِّداً؛ از شرایط درستی روزه، دادن زکات یعنی فطریه است؛ همچنان که تمامیت نماز به صلوات فرستادن بر پیامبر صلّی الله علیه و آله است؛ اگر کسی روزه بگیرد و عمداً فطریه ندهد، روزهاش بیفایده است.
انتهای پیام
نظرات