به گزارش ایسنا به نقل از نیویورکتایمز، زمانی که دولت چین در ماه گذشته میلادی اعلام کرد مرزهای این کشور را به طور کامل به روی مسافران خارجی باز میکند، میلیونها چینی مهاجر ساکن خارج از این کشور که از سال ۲۰۲۰ از بستگانشان دور مانده بودند بالاخره نفس راحتی کشیدند.
اما هنوز سیلی از جمعیت باقی مانده که وارد چین نشدهاند. بسیاری از مردم با توجه به قیمت بالای بلیت و فقدان پروازهای مستقیم برای رزرو بلیت با مشکل مواجه شدهاند.
«لیو وِی» که ۶۲ ساله و ساکن «سن دیگو» است، اخیرا برای دریافت ویزای بلندمدت چین چندین ساعت زمان برای امضای کوهی از فرمهای اداری در یک آژانس مسافرتی زمان صرف کرده است. او که از چند هفته قبل برای پیدا کردن بلیت تلاش کرده بود، یک بلیت برای اواخر این ماه خریداری کرد تا خواهرانش در شهر بندری «دالیان» را ملاقات کند.
بلیتهای دوطرفه بیزینس کلاس سندیگو به دالیان بین ۶ هزار تا ۱۰ هزار دلار به فروش میرسند که تقریبا دو برابر هزینهای است که «وِی» پیش از همهگیری کرونا پرداخت میکرد.
چین نزدیک به سه سال برخی از سختگیرانهترین مقررات مسافرتی جهان را همچنان حفظ کرد و مرزهایش را تا حد زیادی به روی مسافران تجاری، گردشگران و بستگان شهروندان چینی بست.
بازدیدکنندگانی که موفق میشدند وارد چین شوند گاهی اوقات باید تا دو ماه به هزینه خودشان در قرنطینه میماندند.
این انزوای چین عواقب مختلفی به دنبال داشت؛ میلیونها مهاجر چینی ساکن کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، کانادا و مالزی متحمل رنج عاطفی سنگینی شدند و نمیتوانستند برای مراقبت از والدین بیمار یا خاکسپاری اعضای خانوادشان که در طول همهگیری کرونا درگذشتند، به چین بازگردند.
در ماه دسامبر، چین طی یک تصمیم غیرمنتظره به سیاست «کرونا صفر» پایان دارد و مدتی بعد محدودیتهای مرزی را کاهش داد و لزوم سپری کردن قرنطینه برای مسافران بینالمللی را نیز لغو کرد.
بزرگترین مانع اما ماه گذشته و زمانی از میان برداشته شد که دولت چین صدور ویزاهای گردشگری را از سر گرفت. چین همچنین اعلام کرد ویزاهای ۱۰سالهای که در دوران کرونا تعلیق شده بودند را دوباره فعال و از این روش، سفر برای بسیاری از بازدیدکنندگان خارجی را تسهیل میکند.
درست پس از اینکه دولت چین از لغو محدودیتها خبر داد، آمار جستوجو درباره سفر از ایالات متحده آمریکا به چین نسبت به یک ماه قبل از آن حدود ۴۰ درصد افزایش یافت.
با این حال، هزینههای سفر بالا باقی ماند که بخشی از آن به دلیل روند کُند از سرگیری پروازها به مقصد چین است. در سراسر جهان، شمار پروازها به مقصد چین در ماه مارس حدود یک چهارم آمار همان ماه در سال ۲۰۱۹ بوده است.
شرکتهای مسافربری آمریکایی و اروپایی نیز چندان مایل نیستند تمامی پروازهای قبل از همهگیری کرونا به مقصد چین را از سر بگیرند. از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، روسیه هواپیماهای آمریکایی و اروپایی را از پرواز بر مرزهای هوایی این کشور منع کرده و این یعنی پروازهای مقصد چین امروزه زمان و سوخت بیشتری نیاز دارند.
سخنگوی دپارتمان حمل و نقل ایالات متحده آمریکا هنوز درباره تاریخ افزایش مسیرهای هوایی به مقصد چین اظهار نظر نکرده است.
استفاده از پروازهای مستقیم ایالات متحده به مقصد چین دشوار است. ماه گذشته، هواپیمایی دلتا و آمریکن ایرلاینز پروازهای مستقیم به شانگهای را فقط چند بار در هفته از سر گرفتند. با این حال، هیچ کدام از این شرکتهای هواپیمایی پرواز مستقیم از ایالات متحده آمریکا به مقصد پکن ندارند.
لزوم ارائه نتیجه منفی آزمایش P.C.R برای شهروندان بسیاری از کشورها که وارد چین میشوند هنوز پابرجاست. همچنین تغییرات ناگهانی در سیاستهای مرزی چین، سفارتهای سراسر جهان را برای مدیریت کردن روند اداری صدور ویزاها سردرگم کرده است.
عامل دیگری که سرعت رونق پروازها به مقصد چین را کاهش داده این نکته است که بیشتر این پروازها پیش از شیوع کرونا با گردشگران چینی پُر میشدند که به خانه بازمیگشتند. حدود ۲۰ درصد از پاسپورتهای چینی در طول همهگیری کرونا منقضی شده است و انتظار طولانیمدت برای تمدید آنها، رونق سفر را به تاخیر انداخته است.
اما دروازهها به تدریج در حال باز شدن هستند، آمار رزرو تورهای گروهی در اویل ماه مه به مناسبت تعطیلات در چین افزایش پیدا کرد و مقاصد محبوب در این مدت نیز تایلند، مصر و سوئیس گزارش شدند.
در حال حاضر، مسافران تجاری بخش اعظمی از مسافرانی را تشکیل میدهند که توانایی خرید بلیت پرواز به چین را دارند و کابینهای پریمیوم به مقصد این کشور را پُر کردهاند.
انتهای پیام
نظرات