• سه‌شنبه / ۱ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1402010100144
  • خبرنگار : 71451

عقابی که فدای امنیت نوروزی ایران شد

عقابی که فدای امنیت نوروزی ایران شد

تعطیلات نوروز سال ۱۳۶۴ در پیش است، ولی گویا حسین هوس سفری دیگر را در سر دارد. او در پایگاه می‌ماند و به زادگاهش نمی‌رود. در جواب دوستانش هم که می‌گویند چرا به دیدن خانواده نمی‌روی؟ می‌گوید که در این شرایط بحرانی مردم هرلحظه به کمک ما نیاز دارند. وجدانم اجازه نمی‌دهد که این مردم را تنها بگذارم.

به گزارش ایسنا، امروز اول فروردین ماه سالروز شهادت (۱۳۶۴/۱/۱) سرلشکر خلبان حسین خلعتبری است. به همین مناسبت در ادامه مروری می‌شود بر زندگی این عقاب تیزپرواز ارتشی و متنی که در معرفی او نوشته شده است:

حسین خلعتبری  سال ۱۳۲۸ در خطه سرسبز شمال و در روستای«بصل کوه» شهرستان رامسر متولد شد.  پس از پایان دوران خدمت سربازی در نیروی هوایی با توجه به علاقه‌اش به پرواز در سال ۱۳۵۱ وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شد و دوره‌های مقدماتی را با کسب امتیازات بالا به پایان رساند. برای طی دوره‌های تکمیلی به خارج از کشور سفر ‌کرد. از آنجایی که حسین همیشه به فکر ضعفا و تهی دستان بود قبل از اعزام به دوره خارج از کشور، به دیدار خانواده رفت و به مادرش وکالت داد که: "مادر تمام حقوق ماهیانه‌ام را برای نیازمندان هزینه کن".

 طی دوره خارج از کشور استعداد او در یادگیری و در پی آن هدایت هواپیما، باعث شده بود به عنوان دانشجوی ممتاز شناخته شود و نام او را تمامی اساتید به‌عنوان یک دانشجوی برجسته بر زبان‌ آورند. در ضمن حسین دوره شلیک موشک ماوریک (تلویزیونی) را که یک موشک تاکتیکی هوا به سطح هدایت شونده است، با موفقیت طی کرد. دوره خلبانی حسین با دریافت گواهینامه خلبانی در هواپیمای اف- ۴ به پایان رسید و برای خدمت به ایران بازگشت و در پایگاه ششم شکاری بوشهر با درجه ستوان دومی مشغول به خدمت می‌شود.

درون نیروی هوایی زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد. حرف از آزادی و آزادگی است. می‌گویند که باید از اسارت طاغوت رها شد. کم‌کم زمزمه‌ها به فریاد تبدیل شد و هم‌صدای با ملت سرود آزادی از حنجره کارکنان نیروی هوایی به گوش همگان رسید. حسین نیز در این همخوانی شرکت داشت و بارها تحت تعقیب بود.

پیروزی بزرگ رخ داد. اما خیلی زود حمله سراسری به ایران آغاز شد. در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹، نیروی هوایی رژیم بعثی عراق با حمله همه جانبه به پایگاه‌های هوایی ایران، جنگ را آغاز کرد. بلافاصله بعد از حمله نیروهای بعثی صدام، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دو عملیات را در کمتر از دو ساعت از حمله اولیه بعثی‌ها با رمز عملیات البرز و هدف پایگاه شعیبیه در استان بصره به اجرا گذاشت.

 چهار فروند فانتوم اف-۴ به خلبانی شهید سرلشکر خلبان حسین خلعتبری مکرم، شهید سرلشکر خلبان سیدعلیرضا یاسینی، شهید سرلشکر خلبان داوود اکردای، شهید سرگرد خلبان حسن طالب مهر و تعدادی دیگر از تیزپروازان نیروی هوایی به پرواز درآمده و عملیات با انهدام اهداف تعیین‌شده به پایان می‌رسد.

عملیات کمان-۹۹

یکم مهرماه سال ۱۳۵۹ عملیات گسترده‌ای از سوی نیروی هوایی بانام کمان -۹۹ آغاز می‌شود که طی آن ۲۰۰ فروند هواپیما به پرواز درمی‌آیند و ۱۴۰ فروند از مرز عبور کرده و به عراق حمله می‌کنند.

در این عملیات بازهم حسین نقش عمده‌ای دارد. او از پایگاه ششم شکاری به پرواز درآمده و به‌عنوان فرمانده یک دسته هشت فروندی به پایگاه «الرشید» و « المثنی» در قلب بغداد حمله می‌کند.

حماسه ماندگار هفت آذر ۵۹ ( عملیات مروارید)

نیروی دریایی رژیم بعث عراق که بارها برای کشتی‌های مختلف ایرانی و حتی هواپیماهای ایران دردسر ساز شده بود مقامات جمهوری اسلامی را به این فکر وا داشت که در یک حرکت بزرگ کار نیروی دریایی عراق را یک سره کرده و حاکمیت دریایی خود را به اثبات برساند. نیروی دریایی عراق نیز با در نظر گرفتن محاصره آبادان، تلاش می­‌کرد که از جنوب هم این محاصره را کامل کند.

با این شرایط بود که طرح حمله به اسکله‌های «البکر و الامیه» و انهدام ناوگان‌های دریایی عراق برنامه ریزی شد. نیروی هوایی مأموریت پیدا کرد که نیروی دریایی را پشتیبانی کرده و با هر نوع حرکتی در دریا و هوا مقابله کند. طبق هماهنگی‌های به عمل آمده از سوی نیروهای هوایی و دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مقرر شد در روز هفتم آذرماه سال ۵۹، نیروی دریایی با پشتیبانی نیروی هوایی به دو اسکله البکر و الامیه حمله کند. پایگاه هوایی بوشهر ازجمله پایگاه‌های درگیر در این عملیات بود. حسین که مهارت خاصی در شلیک موشک‌های ماوریک داشت با تجهیز هواپیمای خود به همراه دیگر خلبانان در این عملیات شرکت کرد.

موشک مأوریک بسیار موشک گران قیمتی بود. آن زمان (سال ۵۹) هشتاد هزار دلار خریداری شده بود. خلبان که روی هدف قفل می­‌کرد، بدون هدف را منهدم می‌­کرد. یعنی هر موشک قادر بود یک ناوچه را غرق کند و همان‌طور هم شد.

روز عملیات فرارسید و حسین به همراه تعدادی دیگر از خلبانان شجاع نیروی هوایی همچون شهید سرلشکر خلبان عباس دوران و شهید سرلشکر خلبان سیدعلیرضا یاسینی در دل آسمان جای می‌گیرند. حسین با مانورهای دیدنی، خود را در بهترین موقعیت‌ها قرار می‌دهد و یکی پس از دیگری ناوچه‌های اوزای عراقی را غرق می‌کند. اینجاست که حسین کاری می‌کند که تا مدت‌ها حتی بعد از شهادتش افسران نیروی هوایی و دریایی عراق از شنیدن نام او لرزه به اندامشان می‌افتاد.

شهید سرلشکر خلبان یاسینی در این خصوص این‌گونه نقل می‌کند:

در قسمتی از این عملیات چند فروند از ناوچه‌های اوزای عراقی از ترس شکار نشدن توسط خلبانان شجاع نیروی هوایی در کنار کشتی‌های تجاری پنهان‌ شده بودند که خلبانان ما متوجه آن‌ها می‌شوند. با هماهنگی انجام‌شده توسط خلبانان قرار شد یک سری از طرف خاک کویت و یک سری هم از دهانه فاو و خور عبدالله جلوی ناوچه‌های اوزا را منهدم کنند. درحالی که مشغول بررسی موضوع بودیم، خلبان کابین عقب، من را متوجه ناوچه اوزای عراق کرد که به آرامی از بغل یک کشتی تجاری جدا شده و به سمت دهانه خور در حال حرکت بود. به طرفش شیرجه می‌رفتم که ناوچه اوزا متوجه حضور من شد و بلافاصله خود را به کشتی بازرگانی رساند. در همین حین شهید خلعتبری فریاد زد:

- رضا ناوچه را در رادار دارم و آماده شلیک موشک به آن هستم.

که در جوابش گفتم:

- دقت کن طوری بزنی که آسیبی به کشتی تجاری وارد نشود. زیرا ممکن است بهانه دست سایر کشورها بیفتد و بگویند که ایران کشتی‌های تجاری را در خلیج‌فارس هدف قرار می‌دهد.

شهید خلعتبری اطمینان داد که ناوچه را طوری بزند که هیچ آسیبی به کشتی تجاری نرسد و سپس با یک فروند موشک ماوریک، چنان دماغه ناوچه را زد که چندین متر آن را از کشتی تجاری جدا کرد و آن را به قعر آب‌های خلیج فارس فرستاد."

حسین به همراه دیگر خلبانان شرکت کننده در این عملیات توانستند ناوهای اوزا، ناوهای مین جمع کن، ناو نیرو بر و چندین اژدرافکن را هدف قرار دهند و نیروی دریایی عراق را منهدم کنند. بعدازاین عملیات بود که به او لقب "حسین ماوریک" شکارچی ناوهای اوزا را دادند.

حمله به اچ- ۳ و حضور پررنگ شهید خلعتبری

در اواخر سال ۱۳۵۹ با توجه به این‌که عراق تمامی هواپیماهای ذخیره خود را به دلیل سالم ماندن از حملات تیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به مجموعه پایگاه‌های الولید در نزدیکی مرز اردن انتقال داده بود، نیروی هوایی تصمیم می‌گیرد که این پایگاه‌ها را به هر طریق ممکن هدف قرار دهد.

طرح اولیه آماده می‌شود و تعدادی از برجسته‌ترین خلبانان نیروی هوایی برای این عملیات انتخاب می‌شوند و دلیل آن این بود که اگر فرمانده دسته پروازی مورد هدف قرار گرفت، خلبانان حاضر مهارت این را داشته باشند که خود هدف را پیدا و آن را منهدم کنند.

با توجه به مهارت و تخصص بالای حسین در هدایت هواپیمای اف-۴ او نیز در این عملیات پیچیده و مهم هوایی حضوری فعال و نقش‌آفرین داشت.

حضور مقتدرانه در دادگاه لاهه

شهید خلعتبری افسری نکته ­بین و باهوش بود. مدتی از جنگ گذشته بود که خلعتبری برای دفاع از حقوق ایران که درگیر جنگی ناخواسته شده بود، به‌عنوان نماینده ویژه ایران در دادگاه بین‌المللی لاهه حضور می‌یابد تا در برابر دولتمردان غربی و عربی، از حقوق کشور عزیزمان دفاع کند و در این امر خطیر با ابتکار عملی که در آنجا بروز داد، حقانیت ایران را در جنگ ثابت کرد.

در دادگاه بین‌المللی لاهه  به‌عنوان نماینده  نظامی ایران حضور داشت. قاضی دادگاه با خودکاری که در دست داشت به حالت شماتت به سمت او اشاره می­‌کند و می­‌گوید: شما متجاوزید، که ایشان به حالت خشم  و به‌طور ناگهانی خودکار قاضی را از دست او می­‌گیرد. در مقابل اعتراض قاضی که گفت چرا خودکارم را از دستم گرفتی، شهید خلعتبری می­گوید: این خودکار ممکن است که ارزش مادی‌اش ناچیز باشد. وقتی من آن را از شما گرفتم شما را عصبانی کرد و از آن نگذشتی و در مقابل زور از خودت دفاع کردی! چطور ما از کشور و ناموسمان در مقابل تجاوز بگذریم و از خودمان دفاع نکنیم؟! قاضی لحظه­‌ای مکث کرد و  گفت: حق با شماست.

باوجود اینکه مدت مأموریت او در دادگاه لاهه ۲ ماه بود، ادامه امور را به کاردار ایران در سوئیس سپرد و پس از ۱۵ روزبه کشور بازگشت و در پاسخ به این سؤال که چرا تا پایان مأموریت در آنجا نمانده، گفت: «نمی­‌توانم شب‌ها و روزها را در سوئیس با آرامش طی کنم درحالی‌که جنگنده‌های دشمن آرامش را از هم‌وطنانم گرفته‌اند».

پرواز تا اوج

تعطیلات نوروز سال ۱۳۶۴ در پیش است، ولی گویا حسین هوس سفری دیگر را در سر دارد. او در پایگاه می‌ماند و به زادگاهش نمی‌رود. در جواب دوستانش هم که می‌گویند چرا به دیدن خانواده نمی‌روی؟ می‌گوید که در این شرایط بحرانی مردم هرلحظه به کمک ما نیاز دارند. وجدانم اجازه نمی‌دهد که این مردم را تنها بگذارم.

اولین روز عید سال ۱۳۶۴، خلعتبری و ستوان محمد زاده به‌عنوان شیفت آلرت پایگاه سوم شکاری همدان هستند. ناگهان صدای آژیر بلند می‌شود و در پایگاه اعلام اسکرامبل (حالت آماده باش) می‌شود.

حسین خلعتبری مکرم به همراه کمک خود ستوان "عیسی محمد زاده" با یک فروند هواپیمای F-۴ بانام رمز سلیمان-۳۱ برای مقابله با هواپیماهای دشمن به پرواز درمی‌آید. در منطقه سقز کردستان با دو فروند میگ ۲۳ و یک فروند میگ ۲۵ دشمن درگیر می‌شود. یکی از میگ‌های ۲۳ را مورد هدف قرار می‌دهد که پس از برخورد موشک، میگ منهدم می‌شود. در همین حین از ایستگاه‌های رادار زمینی مرزی به اطلاع خلعتبری می‌رسانند که یک فروند میگ ۲۵ دشمن، در تعقیب آن‌هاست. در این نبرد که حتی تعقیب و گریز آن نابرابر است، میگ ۲۵ اقدام به شلیک یک تیر موشک می‌کند، موشک به هواپیمای فانتوم برخورد می‌کند. ستوان محمد زاده موفق می‌شود اجکت کند و از هواپیما جدا شود. ولی سرلشکر خلبان حسین خلعتبری فرصت اجکت پیدا نمی‌کند و بدین شکل قهرمان جنگ‌های دریایی شهید سرلشکر خلبان حسین خلعتبری از دنیا می‌رود و پیکر بدون سرش را همچون مقتدایش حسین­‌ بن­ علی (ع) به‌عنوان سند افتخاری تقدیم ملتش می‌کند.

پیکرش طبق وصیت خودش در قله میرزا کوچک خان(گلزار چهل شهیدان رامسر) به خاک سپرده می‌شود تا آن‌گونه که خود می‌خواست، روحش نیز پاسدار مرز و بوم وطن باشد.

آرامگاه دوم شهید

 یک هفته بعد از خاک‌سپاری بدن مطهر شهید خلعتبری، کلاه خلبانی به همراه سر جداشده از تن شهید که درون آن قرار داشت، دورتر از منطقه سقوط هواپیما در سنقر کلیایی کردستان پیدا می‌­شود. از بیت امام (ره) کسب تکلیف می‌شود که آیا سر به پیکر او در رامسر ملحق شود که فرمودند: «نه صلاح نیست که نبش قبرکنید. سر مطهر شهید در همان محل (شهر سمگل) دفن کنید.» سر شهید خلعتبری را در همان مکان دفن کردند و این شهید دارای دو آرامگاه است.

فرازی از وصیت‌نامه

«...در ولایت خودمان «شیرود» کوهی است که می‌گویند «میرزا کوچک خان» در آن جا علیه روسیه می‌جنگیده است. اگر افتخار شهادت پیدا کردم، آن چه از من باقی ماند حتی اگر ذره‌ای از گوشت بدنم باشد، را در کنار قله آن کوه دفن کنید تا روح من هم پاسدار این مرز و بوم باشد.

- تا مادامی که نیروهای دشمن در خاک کشور من هستند استراحت و گوشه‌نشینی را بر خود حرام می‌دانم اگر ذره‌ای از خاک وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاک وطن می‌شویم و مرگ در این راه را افتخار می‌دانم و اگر ارزشمندتر از جانم هدیه‌ای داشتم، حتماً به این مردم خوب تقدیم می‌کردم».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۱۸:۰۹

روحت شاددلاور

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۳:۱۰

همانند تو در این کشور بیش باد . قرین رحمت الهی باشی شیرمرد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۴:۰۳

شهادت هنر مردان خداست

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۲۰:۴۲

واقعان روحت شاد با این همه مردم خوب کشورم باید این همه سختی بکشن خدارو خوش میاد ۴۲۳

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۱۸:۴۸

درود بر شهدای وطن خصوصا شهدای عالی مقام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران.روحتان شاد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۱۹:۲۰

چنین قهرمان را خدا رحمتش کند

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۱۹:۳۲

روحشان شاد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۱۹:۴۵

روحش شاد باشه (اللهم صل علی محمد وال محمد).

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۱۹:۴۶

روحش شاد باشه (اللهم صل علی محمد وال محمد).

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۰:۰۲

کاش ما هم لیاقت پیروی از شما شهدای وطن پرست را داشته باشیم

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۰:۰۳

روح تمام شهدای وطن بخصوص خلبان شهید شاد ان شاالله

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۰:۲۲

روح تمامی رزمندگان لشکر اسلام و عقابان تیز پرواز و دریا دلان و عارفان مسلک عشق و مام میهن گرامی باد.شهیدانی که فرود نیامدن تا ملت سر به ذلت فرود نیاورند

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۰:۲۵

روحشان شادشیرمردان چنگ . مانمیدانیم مسئولین چطورمیخاندجواب این همه مردانگی رابدهند

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۰:۳۲

سلام. روح این شهید والا مقام وسایرشهدا شاد. مامدیون آنها هستیم. آنها همه توان وجان خودرا فداکردند تا ملت ایران آسایش داشته باشند. روانه همگی آنها شاد باعلو درجات دربهشت ابدی خداوند متعال.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۰:۴۵

روحت شاد یادت گرامی .فرزند ایران وایرانی.همیشه در قلب ما جا داری.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۰:۴۹

سلام اکنون مسولین ورسانه ملی حتط ۱۰ دقیقه درمورد شهید خلعتبری صحبت نمیکند قهرمانانکه نام زنده دارند را دوباره دفن میکنند واین کار درستی نیست

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۱:۱۷

روحش شادیادش گرامی

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۱:۴۳

یادت جاوید و گرامی فرزند عزیز ایران زمین.شاهین طلایی

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۱:۴۹

باسلام .بی نظیر بود تنها خلبانی که میتونست براحتی عمودی پرواز کند ومکرر میله پشت هواپیما را بشکند نشان از هنر منحصر بفرد ایشان در به پرواز دراوردن اف فور میباشد روحش شاد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۲:۲۹

روحت شاد سردار

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۲:۴۰

گمنامی از تیزپروازان ارتش که کمتر یاد و خاطراتشان برای مردم ایران نقد شد حتی در سیر ایثار و شهادت هم تبعیض واقعه شد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۲:۴۳

بخدا که همه ما به روح پاک عزیزانی همچون خلعتبری مدیونیم، ووای بر ان ناکسی کهنه دراین مرزوبوم بفکر مال اندوزی باشد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۲:۴۹

جاویدان باد یاد و نامت سردار رشید ایران کشور ما زنده و ماندگار است با داشتن چنین فرزندان شجاع و فداکاری

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۸ ۱۱:۰۸

آمین رب العالمین

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۳:۰۳

سرِ باخته را پس گرفتن چیست؟ #سرباز#

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۳:۲۰

روحت شادقهرمان که ملت ایران تاابدمدیون شما ودیگرقهرمانان نیروی هوایی هستند

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۳:۲۸

شهید حسین خلعتبری د دیگر شهدایمان.روحشان شاد این خاطره ارزشمند برای حل مشگلات میهن کافیست. چه عزیزانی در سرزمین ما هستند.هم افتخار میکنم و هم خجالت میکشم .ای خاک زر خیز خلعتبری های ما اعتبار تو هستند

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۳:۳۶

خوشا به سعادتش

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۳:۴۹

درودبرشرفت درودبرپدرومادرعزیزت که اینطورفرزندی راتربیت کرده درودبرارتش میهنم ایران واقعاجای تاسف داردبرای صداوسیماوکارگردان وفیلم سازان،خلبان عزیزوشهیدبزرگواراقای خلعتبری یک اسطوره بوده ولی چون ارتشی بوده بینهایت درحق ایشان وارتش مسئولین خیانت کرده اندخدابه شمادست اندرکاران رحم کندشماهاحتی بین شهداهم تبعیض قائل میشویداگراین شهیدبزرگوارجزنهادیاسازمان دیگری بودچه کارهاکه نمیکردیدلعنت برمردگان وپدرومادرکسی که نگذاردپیام من منتشرشودوحقیقت رانشرندهداگرانسان هستیدوادعای مسلمان بودن راداریدحذف نکنید.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۳:۵۰

خدا رحمت کنه همه شهدا را که خالصانه جان خودشونو در را ه وطن دادن تا ی عده امروز با خیال راحت اختلاص و دزدی کنن ، خیانت به خون شهدا

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۳:۵۶

درود بر شما عالی بود در همین عملیات مروارید که توضیح دادید شهید حسین خلعتبری و شهید عباس دوران بعد از پایان عملیات با هواپیماهای رزرو و مسلح دوباره به خلیج فارس بر میگردند و ناوچه رو منهدم میکنن درود بر روح تمام شهیدان سال نو شما و همکاران مبارک

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۱ ۲۳:۵۹

باعرض سلام ودرودخداوندبرهمه شهیدان راه خداروحت شادویادت گرامی بادتاابد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۰:۱۲

روحش شاد و راهش پر رهرو باد....

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۰:۱۲

روحت شاد و راهت در رهرو ای فرزند دلیر و پاک ایران

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۰:۲۷

روحت تا ابد شاد قهرمان

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۰:۴۸

روحت شاد..بچه محل

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۰:۵۱

سلام وصلوات خداوند بر همه ی شهیدان راه حق .بلند آسمان جایگاهشان.روحش شاد ونامش جاودان.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۰:۵۶

درود بی پایان به روح قهرمان وطن شهید سرلشکرخلبان خلعتبری وهمه خلبانان دلاور ارتش بزرگ وبی ادعای ایران آرامش وآسایش ملت ایران ازسایه سر وازجان گذشتگی این بزرگوارن هستش درود بر ارتش(ج،ا،ا)

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۰:۵۶

شادی روح بزرگش صلواتی هدیه کنیم🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۱:۰۰

روحش شاد.شیرمرد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۱:۲۰

درود دلاور ...... تا همیشه تاریخ به مقامت احترام می گذارم که شایسته احترامی.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۱:۲۷

جانم فدای شهدا❤

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۱:۳۹

روحش شاد و واقعا باید به چنین شهیدان وطن افتخار کنیم همچون خلعتبری ،بابایی ،یاسینی و غیره که بخاطر اینکه یک وجب از خاک کشورمون دست دشمن ن افتاده از جون خودشون گذشتن و همچنین شهیدان نیروی دریایی و زمینی و این امنیت رو مدیون اینها هستیم

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۱:۵۰

روحش در جوار حق واولیای الهی محشور ودر آرامش باد این شهید والامقام وتمامی شهدای سرافراز عزیز کشورمان ما شرمنده این بزرگواران وخانواده های عزیزشان هستیم

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۱:۵۴

روحشان شاد قهرمانان ایران زمین

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۲:۰۲

روحش شاد و یادش جاودان

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۲:۱۱

درود بر شهدای دفاع مقدس خصوصا خلبانان عزیز روحشان شاد راهشان پر رهرو

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۳:۳۶

درود خدا بر این شیر مرد شجاع و روحش قرین آمرزش باد که سرش همچون حسین بن علی و میرزا کوچک خان به این مملکت و مردم وطنش هدیه گردید . روحت شاد ای بزرگ مرد شجاع

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۳:۴۵

کجایید ای شهیدان خدایی....

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۵:۴۷

ارواح طیبه شهدا، علی الخصوص شهدای خلبان نیروی مقدس هوایی ارتش، بویژه شهید خلعتبری، سرباز دلاور وطن، بامولای شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین ع محشور باد.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۶:۰۲

سلام و درود بیکران به روان پاک شهیدان این آب و خاک که از جان گذشتگی و خلوص را به معنای واقعی ارتقاء دادند

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۶:۱۴

روحش شاد و با شهدای کربلا محشور باد انشاءالله

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۶:۲۰

روحش شاد عجب انسانی بوده خدایا شهادت نصیبم کن و مشکلات مردم عزیز ایران را برطرف کن مردم عالییی داریم یاعلی

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۶:۲۹

روحش شاد یادش پر رهرو باد .

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۶:۵۴

سلام روحش شاد و راهش پر رهرو ،واقعا امنیت امروز کشور را مدیون ایثار گری این شهید والامقام و سایر شهدای عزیز می دانیم،

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۷:۴۹

روحت شادقهرمان

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۷:۴۹

روحش شاد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۷:۵۵

خدا رحمتش کنه مکتبی که این ارتشیان در آن بزرگ شدند را باید طلا گرفت.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۸:۰۱

درود بر خلعتبری لعنت برشما

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۸:۴۰

درود بر روان پاکش شهر شهادت ایشان سنقر کلیایی بوده بنده بچه بودم ولی یادم هست که صدای انفجار و غرش شدید به گوش رسید و بعد ها فهمیدم که این بزرگوار در شهر من و در روستای دوگل بنده سقوط کرده و به دیار حق رفته

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۸:۴۵

شهید خلعتبری در آسمان شهرستان سنقر واقع در کرمانشاه به شهادت می رسند و نه بر روی سقز روی سنگ قبر ایشان هم محل شهادت قید شده است

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۸:۵۹

حیف از کسانی مانند این شهید ولعنت به کسانی که از نام انها سواستفاده می کنند

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۹:۲۰

روحش شاد 🖤

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۹:۲۵

درود بروان پاک شهدای جنگ تحمیلی خاصه شهدای ارتش هوایی دریایی زمینی بلاخص نیروی هوایی هوانیروز که بازدارندگی انان ابتدای جنگ مشهود بود بلند اسمان جایگاه توست ای شهید

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۹:۴۳

خلعت زیبای غیرت برازنده قامت استوار شما ارتشیان سرافراز و وطن پرست میباشد .غرور سراسر وجود انسان را فرا می‌گیرد وقتی سایه شما بالای سر کشور عزیزمان هست .روحت شاد نامت ماندگار.منش و اندیشه ات پایدار

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۹:۵۲

انشالله با مولایش محشور گردد قابل توجه ...نسبتا محترم که زیر میزی میگیرند و فرار مالیاتی دارند و التزامی به قسمی که یاد کرندند ندارند و توهم ورشان داشته فقط با تلاش خودشان به این مرتبه رسیدند.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۹:۵۵

ای کاش همچین مردی را امروز در راس کار داشتیم که به خداوندی خدا حال وروزمان بهتر بود روحت شاد بزرگ مرد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۹:۵۶

روحش شاد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۰۹:۵۹

من با افتخار همشهری امیر سرلشکر خلبان شهید حسین خلعتبری عقاب تیز پرواز نیروی هوایی ارتش هستم. در تصحیح متن موصوف باید عرض کنم: شهید خلعتبری وصیت کرده بود که پیکرش بر بالای "قله مارکوی رامسر" ( که در آنجا قلعه ای تاریخی از دوره سلجوقی هست) دفن شود تا روحش پاسدار مرزهای کشور باشد که اشتباها شیرود ذکر شده است. روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۰:۲۹

روحش شاد و یادش گرامی باد.نویسنده محترم سنقر و کلیایی مربوط به کرمانشاه هستش نه کردستان !!!

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۰:۳۰

روحش شاد و یادش گرامی باد.نویسنده محترم سنقر و کلیایی مربوط به کرمانشاه هستش نه کردستان !!!

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۱:۰۱

روحت شاد مرد بزرگ

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۱:۱۱

روحش شادونامش جاودان

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۱:۵۰

دوره دیده آمریکا بورسیه شاه فقید.شهیدوالامقام ایران حساب شهدا از همه جداست.ارداتمند شهدا

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۲:۱۱

با هیچ زبانی قادر به سپاسگزاری از این اسطوره های باشرف نخواهیم بود...تن مرد ونامرد خرد یکی ست...زمان بگذرد تا بدانی مرد کیست.. روحش در آرامش ابدی...

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۲:۱۶

روحت شاد و راحت پر رهرو باد🌹🥹🥀

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۲:۵۷

خداوندشما شهدای اسلام رابیامرزد که جان خودتان رافدای مردم وایران کردید ولی یه عده ای الان دارن خون مردم بیچاره رامیمکند

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۳:۱۵

هر وقت از رامسر رد میشم بطرف گیلان سیمای نجیب این شهید بزرگوار روی تابلو هست با تمام ذرات وجودم ادای احترام میکنم بعضی شهیدان و شهادتهاشون تا ابد یادشون تو این سرزمین جاودانه اس

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۳:۳۶

مردان بزرگی بودن و رفتند و جاودانه شدند ولی بعد آنها با تغییر نگرش به این شغل و ایجاد غرور و تغییر تیف از درجه داری به افسری دیگر مردان بزرگی تربیت نمی شوند روح شان شاد خدا کند شرمندشان نشویم

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۳:۴۸

روحشان شاد یادشان گرامی مردان بی ادعای امنیت وطن

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۵:۰۰

سلام‌بردلاورمردان‌دفاع‌مقدس‌ویادشان‌گرامی‌باد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۵:۱۳

روح ان شهید، همیشه جاویدان است، مدیران بفهمید ، این ایران جایگاه شیران است، با مدیریت ناصحیح خود،خون شهیدان را پایمال نکنید ؟!!

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۵:۲۳

روحش شاد و راهش پر رهرو باد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۵:۳۱

خدا رحمتت کنه حسین جان

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۶:۰۶

یکی از شیران بیشه ایران و مازندران روح همه شهیدان وطنم ایران شاد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۶:۳۵

روحت دربلند آسمان همیشه جاویدان باد.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۷:۰۷

روحت شاد دلاور تیز پرواز قهرمان وطن عزیز ایران سربلند تاریخ

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۷:۵۰

فدای روح بزرگ وعزیزت ای شهید بزرگ . از خداوند بزرگ استدعا دارم در آن دنیا ما در پیشگاه شما شرمنده نکند.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۸:۱۰

خدا روحت و شاد کنه ایکاش مسئولین هم یه ذره وجدان شما رو داشتن

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۹:۱۷

مرد با غیرت هستی ازت ممنونم که مارو نجات دادی

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۱۹:۳۵

روحش شاد یادش ماندگار.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۲۱:۵۱

درودخداوندبرشهدای دلاوروباعث افتخارایران زمین خصوصاتیزپروازان اسمان یادشان گرامی

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۲۲:۰۶

شهیدان زنده اند الله و اکبر،روحش شاید و یادش گرامی،نویسنده محترم هواپیمای ایشان در روستای چشمه بهاالدین سنقر مورد هدف قرار گرفت و ایشان به شهادت رسید نه در سقز کردستان

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۲۳:۲۸

با درود بر روان پاک تمام شهدا و بخصوص این خلبان شهید و تا ابد جاودان و قهرمان وطن..زبان در بیان و وصف شهدا قاصر است و هرچه گوییم باز حق مطلب عمل و نیت پاک ایشان نیست.امیدوارم مردم و بخصوص حاکمین ما هر لحظه در انجام کارهای خود این شهدا و نیت و خواست ایشان را سرلوحه و محدوده ی عمل خود قرار دهند...درود بر روح بلند و پاک شهدا جاوید ایران زمین

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۲ ۲۳:۵۴

هرچه بخواهم دروصف این قهرمانان بگویم کم گفته ام وزبان قلم عاجز است ناچارم به افرادی حمله کنم که خون این قهرمانان را ابزاری برای فریب غارت وچپاول کرده اند نام این قهرمانان در قلب تاریخ ومردم ایران جاودان باد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۳ ۰۰:۲۲

خدا رحمتش کنه چقدر انسان بزرگ و وطن پرستی بود روحش شاد یادش گرامی

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۳ ۰۰:۳۵

جای تقدیر و تشکر فراوان دارد از زحمات گرد آورنده این نویسنده در خصوص دلاوریهای بی حد وحصر خلبانان دلاور این مرزوبوم

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۳ ۰۰:۴۴

روحت شاد خلبان شجاع و دلاور ایران از خطه سرسبز شمال شهید سرلشکر خلبان حسین خلعتبری مکرم وشهید سر لشکر خلبان علی اکبر قربان شیرودی وشهید سر لشکر خلبان احمد کشوری....روحتان شاد و خندان باد.....

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۳ ۰۰:۵۰

زتده و جاودان و یادتان گرامی همه شهیدان که افتخارند.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۳ ۰۳:۴۸

ایشان خوشبخت بود که شهید شد روحش شاد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۳ ۰۹:۰۰

روح این مرد بزرگ شاد من همیشه رامسر میرفتم عکس این شهید بزرگوار را ورودی شهر میدیدم. ولی داستان شهادتش را نمیدانستم واقعا دمش گرم❤⚘

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۳ ۱۱:۳۱

سلام درود فراوان به روح پاک این شهیدان به خصوص شهید خلبان حسین می فرستم خانواده محترم آن شهید خلبان ایرانی بودنش باید افتخار کنید ما هم افتخار می کنیم خدا رحمتش کنه و روحشان شاد باشید همیشه در قلب ما جای دارند این شهیدان مدیون آنها هستم

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۳ ۱۲:۵۵

روحش همرا با سایرشهداشاد باشه انشاالله

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۳ ۱۳:۰۴

برای شادی روحش اللهم صل علی محمد و آل محمد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۳ ۱۴:۳۱

یادشان جاودان

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۴ ۰۰:۱۴

درود بر شرفت بزرگ مرد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۴ ۰۲:۱۶

روح تمام شهدای ایران شاد یادشان گرامی باتمام وجود درمقابل دشمن ایستادگی کردن ولی دشمن داخلی بیشتر اوج گرفتن لعنت به این مسعولین وطن فروشان خون شهدا گریوان گیر شان کند تا خون شهدای ما پاک نشود زنده باد ایران ایرانی

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۴ ۰۲:۵۳

خدا بیامرزدش شهید رو . اما چرا درجه الکی می دید شهید درجش هنگام شهادت ستوان یا سروان بوده که با یک درجه برای شهادت می شه سرگرد . اصلا درجه اهمیت نداره ولی درست بگویید . شهید سلیمانی سرلشکر بود و بعد شهادت درجه سپهبدی گرفت مثل شهید صیاد شیرازی .

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۴ ۱۱:۲۲

روحش شاد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۶ ۰۹:۴۲

بر روان پاک شهدای وطن درود می فرستیم و با صلوات آنها را مهمان کنیم