• جمعه / ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۱:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401122518453
  • خبرنگار : 50405

بازخوانی بیانات ۱۲ سال اخیر رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های نوروزی حرم رضوی/۲/

تاکیدات مکرر رهبر انقلاب بر مردم‌سالاری دینی، حفظ اتحاد و ایستادگی برابر استکبار

تاکیدات مکرر رهبر انقلاب بر مردم‌سالاری دینی، حفظ اتحاد و ایستادگی برابر استکبار

ایسنا/خراسان رضوی چندین دهه خصومت قدرت‌های استکباری با ایران و مانع‌افکنی‌های آنان در مسیر پیشرفت جمهوری اسلامی، باعث شده است مسائل سیاسی در کشور ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد و همه ساله رهبر انقلاب بخشی از سخنان نوروزی خود را به بررسی موضوعات سیاسی و ارائه راهکار برای حل عزتمندانه مشکلات اختصاص دهند.

حفظ اتحاد ملی، مردم‌سالاری دینی، خنثی‌سازی آثار تحریم‌ها و عدم عقب‌نشینی در برابر استکبار، مهمترین کلیدواژه‌های سخنان نوروزی رهبری در حوزه مسائل سیاسی است که راه را برای برون‌رفت از مشکلات به مردم و مسئولین نشان می‌دهد.

ایسنا در آستانه آغاز سال ۱۴۰۲ مروری داشته است بر مهمترین نکات سیاسی مطرح شده در سخنرانی‌های نوروزی ۱۲ سال اخیر رهبر معظم انقلاب در حرم امام رضا(ع).

سال ۱۳۹۰؛ از بین رفتن کرامت انسانی، مردم کشورهای منطقه را به میدان کشاند

در این سال رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی خود در حرم مطهر رضوی با بیان اینکه امروز در بین مردم با مسئولین و در بین مردم با یکدیگر اتحاد وجود دارد و مردم به مسئولین اعتماد دارند، تاکید کردند که مسئولین نباید گلایه‌های خود از یکدیگر را در معرض افکار عمومی مطرح کنند و گفتند که این کار باعث ضربه به اتحاد ملی می‌شود و ناراحتی و یأس مردم را در پی دارد.

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به جریان حوادث در کشورهای مصر، تونس، لیبی و بحرین، این‌ حوادث را نشانه بیداری امت اسلامی عنوان کردند و با بیان اینکه این تحرکات ضمن برخورداری از پشتوانه مردم، جهت گیری دینی هم دارد، آن را مشابه انقلاب اسلامی دانستند. ایشان همچنین تاکید کردند آن چیزی که مردم این کشورها را به میدان کشاند، از بین رفتن عزت و کرامت انسانی آنان بود.

ایشان با بیان اینکه فرصت‌طلبی و شبیه‌سازی دو ترفند آمریکا در برابر این حوادث کشورهای منطقه است، با تاکید بر اینکه آمریکا نه تنها به سایر ملت‌ها، که حتی به ملت خودش هم رحم نمی‌کند، بیان کردند: همین رئیس جمهور کنونی آمریکا هزاران میلیارد دلار را در وضعیت اقتصادی بسیار بد رکود آمریکا از کیسه‌ ملت‌شان صرف کرد برای اینکه بانک‌ها، صنایع اسلحه‌سازی و صنایع نفت را زنده نگه دارد؛ لذا به مردم خودشان هم رحم نمی‌کنند. امروز ملت آمریکا در بحران اقتصادی همه‌گیر عمیق دست و پا می‌زنند و راه علاجی هم ندارند.

سال ۱۳۹۱؛ وضعیت بسیار بد آمریکا هنوز بهبود نیافته است

در این سال رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی خود در حرم امام رضا با بیان اینکه مسائل هسته‌ای و حقوق بشری فقط بهانه برای دشمنی با ماست، دلیل اصلی دشمنی‌ها علیه ایران را حراست مقتدرانه‌ نظام اسلامی از ثروت عظیم نفت و گاز در این کشور دانستند و تأکید کردند که کشورهای غربی نمی‌گذارند مردمشان از فاجعه‌ آینده‌ نفت در این کشورها مطلع شوند.

ایشان با بیان اینکه امروز آمریکا با همه‌ قدرت‌نمایی‌ها و جنجال‌هایش در موضع ضعف و تزلزل قرار دارد، با اشاره به بدهی ۱۵ هزار میلیارد دلاری آمریکا، سقوط هیمنه این کشور در منطقه و جنبش تسخیر وال استریت، این‌ها را نشانه وضعیت بد آمریکا دانستند و گفتند: رئیس جمهور کنونی آمریکا با شعار «تغییر» سر کار آمد. تغییر یعنی چه؟ یعنی وضعیتی داریم که بسیار بد است و من می‌خواهم آن را تغییر دهم. او با این شعار آمد به میدان، مردم هم به خاطر شعار تغییر، به او رأی دادند، یعنی خود مردم آمریکا اعتراف کردند که وضعشان بد است. آن وضعیت بد هنوز هم تغییری نکرده است.

سال ۱۳۹۲؛ انتخابات متعلق به یک جریان سیاسی خاص نیست

رهبر انقلاب در این سال در سخنرانی نوروزی خود در حرم رضوی، با بیان اینکه اصلی‌ترین دشمن ملت ایران آمریکاست و اسرائیل در قد و قواره‌ای نیست که در صف دشمنان ایران به چشم بیاید، تاکید کردند که اگر غلطی از رژیم صهیونیستی سر بزند، جمهوری اسلامی «تل‌آویو» و «حیفا» را با خاک یکسان خواهد کرد.

ایشان سیاست "پنجه چدنی زیر دستکش مخملی" را راهبرد آمریکا در قبال ملت ایران دانستند و به تلاش‌های آمریکا برای متقاعد کردن سایر کشورها به قطع روابط اقتصادی با ایران اشاره کردند و با بیان اینکه تحریم‌ها بر اقتصاد ایران اثر گذاشته است، این اثرات منفی را ناشی از وابستگی اقتصاد ایران به نفت دانستند و تأکید کردند که این وابستگی باید از بین برود. رهبر انقلاب همچنین تاکید کردند که فعال شدن ظرفیت درونی ملت ایران، از آثار مثبت تحریم‌ها بود.

آیت‌الله خامنه‌ای به تلاش‌های شکست‌خورده دشمن برای به انزوا کشاندن ایران اشاره و بیان کردند که امروز دشمن اعتراف می‌کند که بدون حضور و رأی ایران، هیچ مشکل بزرگی در منطقه حل نخواهد شد.

رهبر انقلاب با بیان اینکه من ضمن مخالفت نداشتن با انجام مذاکره، نسبت به آن خوش‌بین هم نیستم، پیشنهاد مذاکره از طرف آمریکا را غیرمنطقی دانستند و گفتند که تنها راه عاقلانه برای حل مشکلات فی‌مابین، این است که آمریکا سیاست‌های خود در قبال ملت ایران را تصحیح کند.

ایشان همچنین با تاکید بر لزوم حضور گسترده مردم در انتخابات این سال، انتخابات را مظهر مردم‌سالاری اسلامی در ایران دانستند و گفتند: همه‌ سلیقه‌ها و جریان‌های معتقد به جمهوری اسلامی باید در انتخابات شرکت کنند؛ این هم حق همه است، هم وظیفه‌ همه. انتخابات متعلق به یک سلیقه‌ و جریان فکری و سیاسی خاص نیست.

تاکیدات مکرر رهبر انقلاب بر مردم‌سالاری دینی، حفظ اتحاد و ایستادگی برابر استکبار

سال ۱۳۹۳؛ مردم‌سالاری در کشور به یک جریان عادی تبدیل شده است

رهبر انقلاب در این سال در سخنرانی نوروزی خود در حرم رضوی، با بیان اینکه مردم در انتخابات و همچنین راهپیمایی ۲۲ بهمن سال گذشته حماسه سیاسی آفریدند، این دو حادثه را یک رسانه فراگیر از وضعیت کشور و ملت ایران دانستند و با تاکید بر اینکه مشارکت ۷۲ درصدی مردم در انتخابات سال گذشته نشان می‌دهد مردم‌سالاری در کشور ما به یک جریان عادی تبدیل شده است، حضور مردم در راهپیمایی سال گذشته را بیشتر و پرشورتر از سال‌های قبل عنوان کردند.

ایشان همچنین به حضور دشمن در مسائل فرهنگی اشاره کردند و با بیان اینکه مسئولین باید در این حوزه حساس باشند، تأکید کردند که نباید به اسم آزادی، در برابر تهاجم فرهنگی دشمن سکوت کرد و گفتند: این جور آزادی در هیچ جای دنیا نیست. همان کشورهایی که ادعای آزادی می‌کنند هم در آن خطوط قرمزی که دارند، به شدت سخت‌گیرند.

سال ۱۳۹۴؛ کسی نیست که خواهان حل مسئله هسته‌ای به وسیله مذاکره نباشد

آیت‌الله خامنه‌ای در این سال در سخنرانی نوروزی خود در حرم امام رضا(ع) با تاکید بر اینکه در نظام اسلامی دولت‌ها باید مورد حمایت مردم قرار گیرند، بیان انتقاد منطقی و تذکر دادن به دولت‌ از سمت منتقدین را به گونه‌ای جایز دانستند که به دور از اهانت باشد و موجب بی‌اعتمادی عمومی نشود.

ایشان ضمن توصیه به مردم برای داشتن نگاه همدلانه نسبت به مسئولین، خطاب به مسئولین هم تاکید کردند که نسبت به منتقدین خود رفتاری مناسب داشته باشند و با بیان اینکه تحقیر مخالفان از سوی مسئولان، خلاف تدبیر و خلاف حکمت است، گفتند: افراد می‌توانند نسبت به یک مسئله‌ مهم و حسّاس کشور، احساس دلواپسی و دغدغه‌مندی کنند، امّا این به‌ معنای متهم کردن و نادیده گرفتن زحمات و خدمات نباشد. از آن طرف هم دولت و طرفداران دولت به کسانی که ابراز دغدغه و دلواپسی می‌کنند، اهانتی نکنند.

رهبر انقلاب با بیان اینکه دشمنان به انجام مذاکره هسته‌ای با ما احتیاج دارند، گفتند که در ایران ملت با تحمیل و زورگویی آمریکا مشکل دارند و کسی نیست که خواهان حل مسئله هسته‌ای به وسیله مذاکره نباشد. ایشان همچنین تاکید کردند که مذاکره ما با آمریکا صرفا در مورد مسائل هسته‌ای است و با این کشور هیچ مذاکره‌ای در مورد موضوعات منطقه‌ای انجام نمی‌دهیم.

سال ۱۳۹۵؛ آمریکایی‌ها صرفا روی کاغذ وعده‌هایی دادند

آیت‌الله خامنه‌ای در این سال در سخنرانی نوروزی خود در حرم رضوی، با اشاره به امضای برجام و با بیان اینکه آمریکایی‌ها صرفا روی کاغذ وعده‌هایی دادند و به هیچ کدام آن‌ها عمل نکردند، به مشکلات کشور در زمینه تعاملات بانکی اشاره کردند و این‌ را نشانه عدم تعهد آمریکا به وعده‌های داده شده دانستند و گفتند: کسانی که امید می‌بندند به اینکه بنشینیم با آمریکا در فلان مسئله مذاکره کنیم و به یک نقطه‌ توافقی برسیم، از این غفلت می‌کنند که ما ناگزیر باید به همه‌ تعهدات خود عمل کنیم، اما طرف مقابل با شیوه‌های مختلف، به تعهدات خود عمل نمی‌کند. این چیزی است که ما امروز در مقابل چشم خودمان داریم می‌بینیم؛ یعنی خسارت محض.

ایشان با تأکید بر اینکه عقب‌نشینی در برابر آمریکا، به عقب‌نشینی در حوزه‌های دفاعی، منطقه‌ای و سیاست داخلی منجر خواهد شد، بیان کردند که دشمن می‌خواهد به اذهان ملت این را تزریق کند که برای راحت شدن از این دشمنی‌ها باید از اسلام و امنیت خود دست برداریم.

رهبر انقلاب با بیان اینکه جمهوری اسلامی نه تنها ایران را از دست استکبار خارج کرد، بلکه باعث ایجاد روحیه مقاومت در سایر کشورها هم شد و امروز حتی در بسیاری از کشورهای فرامنطقه‌ای هم شعار مرگ بر آمریکا سر داده می‌شود، به تبلیغات، نفوذ و تحریم به عنوان سه ابزار دشمن در برابر ملت ایران اشاره و تاکید کردند که باید به وسیله اقتصاد مقاومتی، در برابر تحریم ایستادگی کنیم. 

تاکیدات مکرر رهبر انقلاب بر مردم‌سالاری دینی، حفظ اتحاد و ایستادگی برابر استکبار

سال ۱۳۹۶؛ صاحب‌نظران دنیا مجذوب اندیشه مردم‌سالاری دینی اند

در این سال نیز با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی نوروزی خود در حرم رضوی بیشترین تاکیدات سیاسی خود را به حضور در انتخابات معطوف کرده بودند و با بیان اینکه ما به برکت انتخابات به دنیا فخر می‌فروشیم، تاکید کردند که امروز صاحب‌نظران دنیا در مقابل اندیشه مردم‌سالاری دینی که همان جمهوری اسلامی است، مجذوب شده‌اند.

سال ۱۳۹۷؛ امروز در ایران هیچ کس به خاطر اندیشه مخالف با حکومت، مورد تهدید قرار نمی‌گیرد

در این سال آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی نوروزی خود در حرم مطهر رضوی، با اشاره به فرارسیدن چهلمین سالروز پیروزی انقلاب، با بیان اینکه ملت ما تا امروز توانسته شعارهای اصلی انقلاب را به همان استحکام روز اول حفظ کند، به استقلال، آزادی، مردم‌سالاری، خودباوری ملی، عدالت و اجرای احکام دین، به عنوان مهمترین این شعارها اشاره کردند و در رابطه با تحقق آزادی، با بیان اینکه آزادی در تمام دنیا چهارچوب دارد، گفتند: امروز در کشور ما آزادی فکر، بیان و انتخاب هست و هیچ‌کس به‌خاطر اینکه فکرش و نظرش مخالف نظر حکومت است، مورد فشار و تهدید و تعقیب قرار نمی‌گیرد.

ایشان با بیان اینکه انتخابات در کشور ما جزو کم‌نظیرترین انتخابات‌ها در سراسر جهان است، عملکرد مسئولان در حوزه‌هایی نظیر امنیت، توسعه زیرساخت‌ها، صادرات غیرنفتی و توسعه اجتماعی را قابل قبول دانستند و همچنین به اقدامات خوبی که در باب گسترش عدالت در کشور انجام شده اشاره و تاکید کردند که اما هنوز با عدالتی که آرزوی ملت مسلمان است، فاصله داریم.

رهبر انقلاب در ادامه با اشاره به ادعاهای آمریکا مبنی بر دست داشتن این کشور در سرکوب داعش، با تاکید بر دروغ بودن این ادعاها، گفتند که بر خلاف آمریکا، ما در هر کدام از کشورهای منطقه، به خاطر خواست ملت خودشان و برای کمک و بدون زورگویی حضور یافته‌ایم. ایشان همچنین به امیدواری دشمن برای رویگردان شدن نسل سوم و چهارم از انقلاب اشاره و بیان کردند که امروز پایبندی این نسل‌ها به انقلاب، اگر از نسل اول بیشتر نباشد، کمتر هم نیست.

سال ۱۳۹۸؛ در عین بی‌اعتمادی، باید با غرب رابطه داشته باشیم

آیت‌الله خامنه‌ای در این سال در سخنرانی نوروزی خود در حرم مطهر امام رضا(ع)، با اشاره به خروج آمریکا از برجام در سال گذشته و همچنین عدم پایبندی اروپا به تعهدات برجامی خود، عنوان کردند که دولت‌های غربی اعم از آمریکا و اروپا، ظالم، بی‌منطق و غیر قابل اعتماد اند و بر لزوم دستیابی به بازدارندگی اقتصادی برای مقابله با آثار تحریم‌ها تاکید کردند.

رهبر معظم انقلاب همچنین با تاکید بر اینکه طرح این موضوعات به هیچ وجه به معنای قطع ارتباط با کشورهای غربی نیست، به لزوم رابطه با تمام کشورها اشاره و بیان کردند: دو گرایش متضاد در مورد غرب هست که هر دو غلط است؛ یک گرایش عبارت است از تحجّر و تعصّب بی‌جا و ندیدن نکات مثبت غرب و نقطه‌ مقابلش غرب‌زدگی. هر دو غلط است؛ نسبت به غرب همان طور که گفتم اعتماد نمی‌شود کرد و نباید به آن‌ها تکیه کنیم، اما ارتباط باید داشت.

ایشان همچنین با بیان اینکه گام دوم انقلاب عبارت است از "شناختن ظرفیت‌ها و مزیت‌ها و استفاده‌ از آنها و شناختن فسادها، رخنه‌ها، کمبودها، مشکل‌ها و سینه سپر کردن برای حل آنها"، تاکید کردند که در گام دوم انقلاب باید حرکت کشور بر دوش جوانان قرار داده شود.

با شیوع ویروس کرونا در کشور، به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی برنامه سخنرانی نوروزی نداشتند و نکات مهم و برنامه حرکت در سال جدید را در یک سخنرانی زنده تلویزیونی در روز نخست سال اعلام می‌کردند.

تاکیدات مکرر رهبر انقلاب بر مردم‌سالاری دینی، حفظ اتحاد و ایستادگی برابر استکبار

 سال ۱۳۹۹؛ همواره مردم ایران صبوری کرده‌اند

رهبر انقلاب در این سال در سخنرانی نوروزی خود، با بیان اینکه فساد بی‌پایان رژیم پهلوی زمینه‌ساز شکل‌گیری انقلاب اسلامی شد، تحقق این انقلاب را یک معجزه دانستند و با اشاره به دشمنی‌ها علیه ایران، صبوری را یک دستورالعمل برای مقابله با این دشمنی‌ها عنوان کردند و تسلیم نشدن، مردد نشدن و غلبه بر دشمن را از مصادیق صبر دانستند و تأکید کردند که هرچند گاهی مسئولین بی‌صبری کرده‌اند، اما ملت همواره صبور بوده‌اند.

ایشان همچنین با تاکید بر لزوم دستیابی به قدرت در تمام زمینه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی، دو موضوع رشد جمعیت و جهش تولید داخلی را از ابزارهای قدرت دانستند.

سال ۱۴۰۰؛ ایران برای احیای برجام عجله‌ای ندارد

آیت‌الله خامنه‌ای در این سال در سخنرانی نوروزی خود، با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، حضور گسترده مردم در این عرصه را نشان‌دهنده اقتدار ملی دانستند و با تاکید بر اینکه انتخابات باید نماد وحدت ملی باشد، گفتند که تنها کسانی باید در این کارزار به عنوان نامزد وارد شوند که متوجه سنگینی بار مسئولیت باشند.

ایشان همچنین فشار حداکثری آمریکا علیه ایران را شکست‌خورده عنوان کردند و با اشاره به مذاکرات احیای برجام و صحبت‌های آمریکا مبنی بر لزوم تغییر برجام به دلیل تغییر شرایط نسبت به سال ۹۴، این تغییرات را به نفع ایران دانستند و گفتند: امروز ایران قوی‌تر و آمریکا ضعیف‌تر شده است، بنابراین در صورت تغییر، برجام باید به نفع ایران تغییر کند.

رهبر انقلاب با تاکید بر اینکه ایران تنها پس از لغو تمامی تحریم‌ها و انجام راستی‌آزمایی به تعهدات برجامی خود بازمی‌گردد، بیان کردند که در عین لزوم پرهیز از فرصت‌سوزی، ایران برای احیای برجام عجله‌ای ندارد و تنها در صورتی مذاکرات به نتیجه می‌رسد که طرف مقابل سیاست‌های اعلامی ما را قبول کند.

سال ۱۴۰۱؛ در عین تلاش برای رفع تحریم‌ها، مسائل کشور به تحریم گره نخورد

آیت‌الله خامنه‌ای در این سال در سخنرانی نوروزی خود، با بیان اینکه سیاست‌های جدید کشور باعث شده است با وجود تحریم‌ها، هم تجارت خارجی رونق بیابد و هم وارد انعقاد قراردادهای منطقه‌ای شویم، بر لزوم تلاش برای رفع تحریم‌ها تاکید و بیان کردند که در عین حال نباید مسائل کشور را به تحریم‌ها گره زد. ایشان همچنین تاکید کردند که امروز بیش از همیشه به همدلی و هم‌افزایی نیاز داریم.

رهبر انقلاب همچنین با اشاره به رویکرد دوگانه غرب در قبال جنگ در اوکراین و جنگ در خاورمیانه، کشورهای غربی را مدعیان حقوق بشر عنوان کردند که با همین ادعاهای خود، از کشورهای مستقل باج‌خواهی می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha