• چهارشنبه / ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۸:۳۳
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401120907024
  • خبرنگار : 50454

مشکلاتی که زنان سرپرست خانواده با آن مواجهند

مشکلاتی که زنان سرپرست خانواده با آن مواجهند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری زنان سرپرست خانواده در دنیای امروز با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که تامین نیازهای مالی خانواده و یافتن شغلی مناسب تنها یکی از این مشکلات است.

به گزارش ایسنا، زنان از گذشته مسئولیت‌های فراوانی را در محیط خانواده برعهده داشته‌اند اما امروز و با ورود بانوان به فعالیت‌ها و مشاغل بیرون از خانه این مسئولیت‌ها چندین برابر شده است، زنان امروز علاوه‌بر مدیریت امور داخل منزل و برعهده داشتن بخش عظیمی از پرورش و تربیت فرزندان پا به پای مردان درحال تلاش برای تامین نیازهای اقتصادی خانواده نیز هستند.

تمامی مشکلات ذکر شده برای بانوان قابل تحمل است اما زمانی که بنا به دلایلی زنان بدون حمایت همسر خود به سرپرست خانواده تبدیل می‌شوند درگیر مشکلات بسیاری خواهند شد که شاید مهم‌ترین آن‌ها تامین مالی خانواده باشد چراکه در این زمان فرزندان تنها چشم امید به مادر دوخته‌اند.

در کنار مشکلات مالی زنان سرپرست خانواده نگهداری از فرزندان و رسیدگی به تربیت آن‌ها نیز موجب می‌شود زنان قادر نباشند به راحتی در مشاغل گوناگون حاضر شوند و در چنین مواردی نیازمند کمک برای راه‌اندازی مشاغل خانگی و یا شغل‌هایی هستند که بیش از سایر محیط‌های کاری با شرایط زندگی آن‌ها سازگاری داشته باشد.

حمایت‌های کمیته امداد از زنان سرپرست خانوار

مهدی امیری_معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به امتیازات ویژه‌ای که برای زنان سرپرست خانوار در حوزه اشتغال در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: بخشی از این بانوان از مهارت لازم برای راه‌اندازی کسب و کار برخوردارند و دارای مدارک فنی و حرفه‌ای هستند به همین جهت برای آن‌ها دوره‌های آموزشی برگزار نمی‌شود اما اگر این افراد به آموزش‌های تخصصی و تکمیلی نیاز داشته باشند توسط کمیته امداد به آموزشگاه‌های معتبری که کیفیت لازم را دارند معرفی می‌شوند همچنین هزینه این آموزش‌ها نیز توسط کمیته امداد پرداخت می‌شود.

وی افزود: پس از گذراندن دوره‌های تکمیلی، زنان سرپرست خانوار در موقعیت ایجاد فرصت شغلی قرار می‌گیرند که در این مرحله نیز کمیته امداد با پرداخت تسهیلات و خریداری تجهیزات از این بانوان حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد چهارمحال و بختیاری ادامه داد: گروه دیگری از زنان سرپرست خانوار افرادی هستند که دارای مهارت لازم برای راه‌اندازی کسب و کار نیستند که دوره‌های آموزشی مقدماتی، مهارتی و پایدارسازی توسط کمیته امداد برای آن‌ها برگزار شده و این بانوان نیز آماده ورود به بازار کار می‌شوند.

امیری عنوان کرد: برخی زنان سرپرست خانوار تمایل دارند در محیط خارج از منزل کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند و به پروانه کسب نیاز دارند که کمیته امداد نسبت به نظارت و بازرسی محل کار این افراد اقدام می‌کند و پس از امکان‌سنجی با قرارگیری در فرآیند اشتغال تسهیلات دراختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی از زنان سرپرست خانوار به کار خارج از محیط منزل تمایل ندارند چراکه علاوه‌بر تامین نیازهای مالی خانواده مسئولیت تربیت فرزندان و نگهداری از آن‌ها را نیز برعهده دارند که این افراد تحت عنوان مشاغل خانگی توسط کمیته امداد مورد حمایت قرار می‌گیرند و تسهیلات نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: گروه دیگری از زنان سرپرست خانوار توانایی ایجاد شغل ندارند درواقع این افراد تمایل دارند در یک محیط مشغول به کار شده و به صورت ماهیانه حقوق دریافت کنند، این افراد نیز به مراکز اقتصادی، تجاری، تولیدی، صنعتی و... که از کمیته امداد درخواست نیرو دارند معرفی می‌شوند البته باید توجه داشت کمیته امداد از تمامی این مراکز بازدید می‌کند و تنها درصورتی که مورد تایید باشند زنان سرپرست خانوار به آن‌ها معرفی می‌شوند.

امیری درخصوص پرداخت تسهیلات به زنان سرپرست خانوار، یادآور شد: از طریق بانک‌های عامل شامل ملی، ملت، کشاورزی، تجارت، اقتصاد نوین، پارسیان و... تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار بانوانی که قصد ایجاد شغل دارند قرار می‌گیرد، تسهیلاتی که به زنان سرپرست خانوار پرداخت می‌شود دارای کارمزد چهار درصد و بازپرداخت هفت ساله هستند، منابع امدادی صندوق امداد و ولایت کمیته امداد نیز برای کمک به اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار و پرداخت تسهیلات به آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به موفقیت‌های زنان سرپرست خانوار در چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: تعدادی از این بانوان نیز در برنامه "کار خونه" که از شبکه دو سیما پخش می‌شود حضور داشتند برای مثال در سال جاری یکی از بانوان سرپرست خانواده که دارای دو فرزند ۱۶ و ۲۱ ساله است موفق شد با حمایت‌های کمیته امداد به تولید ترشیجات، انواع لواشک، رب انار، رب گوجه فرنگی و... اشتغال پیدا کرده و کارگاه خود را در این زمینه تاسیس کرد که این فرد یکی از بانوان سرپرست خانوار موفق در استان به شمار می‌آید همچنین تولید میوه خشک نیز یکی دیگر از طرح‌های موفق زنان سرپرست خانوار در استان به شمار می‌آید.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد چهارمحال و بختیاری افزود: در سال جاری یک نمایشگاه فروش محصولات مددجویی ایجاد شد که غرفه محصولات مربوط به مددجویان کمیته امداد در این نمایشگاه عرضه شد و حدود ۲۰ غرفه در این نمایشگاه حضور داشتند همچنین در زمینه‌های فرش، گلیم و بافته‌های داری شرکت صنعت‌آفرینان کمیته امداد در تهران محصولات را به صورت مستقیم از افراد خریداری می‌کند، علاوه‌بر این کمیته امداد با دیجی‌کالا قرارداد دارد و برخی محصولات زنان سرپرست خانوار که قابلیت فروش در شبکه‌های مجازی را داشته باشند به دیجی‌کالا متصل می‌شوند.

امیری خاطرنشان کرد: زنان سرپرست خانوار پس از اشتغالزایی تنها درصورتی خودکفا اعلام می‌شوند که حداقل درآمد آن‌ها دوبرابر حقوق اداره کار باشد که در این موارد نیز تنها مستمری افراد پرداخت نمی‌شود اما فرد می‌تواند از سایر خدمات کمیته امداد بهره‌مند شود.

با وجود گذشت هفت ماه از شروع به کارم برای چهار فرد تحت پوشش کمیته امداد اشتغالزایی کردم

پریسا جهانبازی_یکی از بانوان سرپرست خانوار چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: من از خردادماه سال جاری پس از دریافت ۱۰۰ میلیون تومان وام از کمیته امداد فعالیت خود را در حوزه بسته‌بندی موادغذایی آغاز کردم و خوشبختانه با وجود اینکه هفت ماه از شروع کار گذشته اما برای پنج نفر اشتغالزایی انجام دادم که چهار نفر از آن‌ها تحت پوشش کمیته امداد بوده و در کارگاه مشغول به کار هستند و یک نفر نیز در منزل فعالیت دارد.

وی با اشاره به کمک‌های بالای کمیته امداد، افزود: یکی از این کمک‌ها مربوط به حوزه بازاریابی بوده برای مثال برگزاری جشنواره‌ها در جذب مشتری مفید است همچنین توسط کمیته امداد به عنوان کارآفرین معرفی شدم و در برنامه "کار خونه" شبکه دو سیما حضور پیدا کردم که همین موضوع در رونق فروش ما تاثیر بسزایی داشت.

این بانوی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات من از مسئولان این است که کمک کنند تا قادر باشم فعالیت خود را گسترش دهم البته این موضوع را برای کسب سود بیشتر بیان نمی‌کنم و تنها قصد من این است که بتوانم برای زنان بیشتری اشتغالزایی کنم چراکه افرادی برای دریافت کار به کارگاه من مراجعه می‌کنند اما توانایی استخدام تمامی آن‌ها را ندارم.

از کمیته امداد تقاضای حمایت در حوزه بازاریابی دارم

 مردانی_یکی از زنان سرپرست خانوار چهارمحال و بختیاری که در حوزه صنایع دستی درحال فعالیت است در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: من پس از دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی از کمیته امداد استان موفق شدم فعالیت خود را آغاز کنم، پس از اینکه تا حدودی کار پیشرفت پیدا کرد اقدام به جذب یک نیروی کار کردم که به همین جهت نیز ۱۰۰ میلیون تومان دیگر وام دریافت کردم و حوزه فعالیت خود را گسترش دادم.

وی خاطرنشان کرد: برای موضوع بازاریابی سعی می‌کنم به صورت حضوری به تهران و اصفهان مراجعه کنم، همچنین خرده فروشی نیز از طریق برنامه‌های اینستاگرام و باسلام انجام می‌شود اما متاسفانه بازار فروش ضعیفی داریم و به همین جهت نیاز است کمیته امداد در این زمینه حمایت بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha