• سه‌شنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۱ / ۲۰:۰۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401120906955

گزارش ایسنا از نقد «دو امتحان»

گزارش ایسنا از نقد «دو امتحان»

ایسنا/قم نشست علمی بررسی و نقد مجموعه آموزشی «دو امتحان» عصر امروز در مجتمع ناشران برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده عصر 9 اسفندماه در ابتدای این نشست که با حضور فعالان فرهنگی استان قم برگزار شد، بیان کرد: ماه رمضان ماه خدا است. طریق وصول به ضیافت الهی، ولایت و نبوت است و کسانی که به ورطه دیگر بروند، مشخص نیست به این دایره ضیافت الهی راه یابند.

این استاد حوزه بیان کرد: موسسه طه، انتشارات دلیل ما و کسانی که زحمت تدوین و نگارش کتاب دو امتحان را داشتند تلاش مفید و مثمر به ثمری داشتند. این کتاب، تحقق یکی از آرزوهای من است. دفاع بنده در خصوص این کتاب، بیشتر از نقد است در حالی نقد نیز دلیل بر تفوق و علمیت یک کتاب است.

استاد فقه حوزه یادآورشد: از دیرباز آرزو داشتم که برای سطوح مختلف و در سطح آن افراد و با جاذبه های هنر، کتب احکامی نوشته شود. تمام اخلاق رفتاری، احکام است. کتب اخلاق نیز به مسایل فقهی اشاره دارد. اعمال حسنه و محرمات و ... از مهمترین بایسته های اخلاقی است.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده بیان کرد: فقه تمام زندگی انسان را تشکیل می دهد. به قول امام راحل «فقه تئوری کامل اداره انسان از گهواره تا گور است».

این استاد حوزه بیان کرد: سالها پیش اراده داشتیم که کتابی با زبان کودک در حوزه احکام بنویسم و متنی تهیه کردم و به متخصصین این حوزه ارایه کردم. آقای مصطفی رحماندوست این کتاب را دیدند و برای ملاقات اظهار تمایل کرد. ایشان بیان کرد که بیان احکام برای کودک کار بزرگی است ولی با سفارشاتی که انجام داد متوجه شدم که کار برای کودک یک کار بسیار تخصصی است.

وی گفت: علامه حکیمی در سالهای اولیه انقلاب در قم دروسی چون ترجمه و نگارش و... برگزار می کردند که امید داشتند که حوزویان بتوانند به توانایی نوشتن مسلح شوند. ایشان می گفت که کسی که برای کودک کتاب می نویسد نباید صرفا کودک باشد بلکه باید دانشمندی باشد که به این حوزه مسلط باشد.

استاد فقه حوزه یادآورشد: روایات ما بیان می کنند که وجود کودکان همچون زمین مستعد کشت است. یادگیری در کودکی و نوجوانان مثل نقش بر سنگ است. امام صادق(ع) فرمودند که اگر کسی زمین مواتی که کاشت نشده است را احیا کرد، مالک می شود، اگر قلوب و اذهان کودکان را در اختیار گرفتیم و بذر ایمان پاشیدیم در اختیار ما است و اگر دیگران بذر پاشیدند، وجود آنها از آن دیگران می شود.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده بیان کرد: ما می توانیم احکام را با روش آموزش غیر مستقیم در کتب درسی حتی در ریاضی( در بحث اشیا گمشده) بیاوریم. در بحث های زیارتی احکام بسیاری وجود دارد که در آن زمان کتابی به شکل سفرنامه نگاشته شد.

این استاد حوزه بیان کرد: روش بیان احکام از جمله کتب مهمی است که در حال انتشار است. گاهی دیده می شود که کتب بسیاری برای آموزش رنگ ها و اشیا وجود دارد ولی وقتی از معارف دینی جستجویی می کنیم، کمتر چیزی می بینیم که در این حوزه تولید شده است.

وی گفت: ما مدعی نداریم که همه عالمان و فضلای حوزوی شاعر شوند. متاسفانه در حوزه فقه کودکان کم کاری کردیم. استفاده از جاذبه های هنری در این عرصه بسیار مهم است. امیدواریم که دست اندارکاران این حوزه در دو امتحان اخروی و دنیوی نتیجه خوبی بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده بر لزوم مستند سازی احکام تاکید کرد و گفت: گاهی جمع بین فتاوی صورت گرفته است ولی باید عقبه علمی آنها رعایت شود. می توان با شماره گذاری، به ذکر منابع و مآخذ بپردازیم.

این استاد حوزه بیان کرد: برای انتشار کتب فقهی در پزشکی نیازمند یک سری عناوین علمی هستیم. کتب باید منتسب به قشری باشد که به آن حوزه تسلط دارند.

وی گفت: کتاب احکام کودکان کتاب بسیار خوبی بود که جزو منابع این حوزه است. یکی از مهمترین حوزه هایی که باید به آن توجه شود، مساله فناوری های نوین در حوزه فقه و کودکان و نشر این حوزه است.

یدالله سعدی، مدیر مجموعه دلیل ما در این نشست، گفت: یکی از بهترین ثمرات زندگی ما انتشار آثاری است که نویسندگان ما با زحمت فراوان این حوزه ها، تولید می کنند.

وی افزود: سال 59، استاد محمدرضا حکیمی در دارالشفا سخنرانی داشت و بسیاری از بزرگان حوزه در آن نشست حضور داشتند. استاد حکیمی در این نشست بیان کرد که افرادی به من بیان می کردند که چرا این همه از عدالت سخن می گویی که پاسخ من این بود که شخصی در درس آیت الله بروجردی اشکال زیادی وارد می کرد و آیت الله بروجردی با آیه قرآن پاسخ او را می دادند. آن شخص گفت که ما نوکر دلیل هستیم و باید با دلیل پاسخ ما را بدهید. ایشان گفتند که من نوکر عدالت نیستم بلکه نوکر احکام هستم.

وی گفت: همه باید تلاش کنند که مسایلی مرتبط به احکام در جامعه ساری و جاری شود. اجرای احکام نیز مقدمات خاص خود را می طلبد. اگر می خواهیم به کسی بگوییم نماز بخوان، نماز شرایط خاص خود را دارد ما نیز باید این شروط را حفظ کنیم. ما باید شرایط لازم برای اجرای احکام را در جامعه فراهم کنیم.

وی یادآورشد: امروزه یکی از مشکلات ما در بیان عقاید و احکام و اخلاق، آن است که بسیاری از فعلان فرهنگی و علمی و اجرایی ما توجه لازم را به حوزه کودکان و نوجوانان ندارند. مدارس گسترده و بزرگی در قم وجود دارد ولی متاسفانه وسایل بازی و فرهنگی برای کودکان نداریم و به همین دلیل نمی توانیم آنها را جذب کنیم. به این دلیل است که می گوییم کار برای کودک را به عنوان یک اولویت نمی دانیم.

حجت الاسلام والمسلمین معصومی مقدم، کارشناس علمی و فقهی کتاب دو امتحان نیز در این نشست، گفت: عنصر جذاب سازی یکی از مهمترین حوزه های انتقال محتوا است ولی در حوزه نشر معارف دینی با محدودیت های خاصی در این عرصه مواجه هستیم.

وی افزود: در حوزه اخلاق دو مجموعه مختلف در مجموعه دلیل ما منتشر شده است که به شکل جذابی به انتشار مباحث اخلاقی پرداخته است. در حوزه احکام با چالش های بیشتری مواجه هستیم. احکام به عنوان قانون و دستور با محدودیت های بیشتری برای جذاب سازی مواجه است.

کارشناس دینی حوزه بیان کرد: ظاهرا احکام یک حوزه سخت و خشک و رسمی است که جذاب سازی آن با دشواری های خاصی مواجه است.

وی گفت: آقای علوی نویسنده این کتاب از ژانر طنز و وحشت در کنار هم استفاده کرده است که باعث جذابیت بیشتر این کتاب شده است. مفهوم «حسن احتیاط» در این کتاب با ژانر وحشت به نمایش درآمده است.

معصومی مقدم یادآورشد: اگر بخواهیم به شکل تک مرجعی در حوزه احکام پیش برویم با مشکلاتی مواجه می شویم. همچنین باید در حوزه فنی پاسخگو باشیم. در اینجا برای پرهیز از مشکلاتی که ممکن است در حوزه احکامی با آن مواجه شویم سعی کردیم با پرهیز از بیان جزییات احکام، ساده سازی احکام از مسیر احکام عام دخترانه و پسرانه، بیان احکام اختلافی به شکل احتیاطی، دعوت به رجوع به مرجع با توجه به مسایل فنی احکام اختلافی که نمی توانیم به بیان احتیاطی بپردازیم، به نگارش این متن اقدام کنیم.

وی افزود: 30درصد این کتاب اصلا مرتبط به احکام نیست که به مباحث انگیزشی و... تعلق دارد. بخش درسنامه ها نیز بخش دیگر این کتاب است. در بین درسنامه ها نیز qr کد وجود دارد و بخش دیگر کتاب مرتبط به خودسنجی است و بخش پایانی نیز بخش خودسنجی نهایی است.

محمدمهدی کامیابی از جمله کارشناسان این اثر گفت: از سال 91 کار آموزشی احکام در این مجموعه آغاز شد و تلاش شد که با توجه به بازخوردهایی که در این حوزه داشتیم سعی کردیم که کتابی در این زمینه نگاشته شود. اولین کتاب در سال 97 منتشر شد و پس از دریافت بازخوردهای خاص، بخش های دیگر را نیز به شکل تخصصی نگاشتیم.

وی اظهارکرد: توجه به زمان بندی آموزش احکام در حوزه آموزش و پرورش از جمله مسایل مهمی بود که در این کتاب رعایت شده است.

وی گفت: سعی کردیم اختلافات احکام بین دختران و پسران را نیز با بازخوردگیری که داشتیم حل کنیم. وجه امتیاز این کتاب، توجه به احکام در کنار بررسی موانع این حوزه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha