• چهارشنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1401120302091
  • منبع : نمایندگی کردستان

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان:

هدف برنامه سنجش شناسایی دانش آموزان استثنایی نیست

هدف برنامه سنجش شناسایی دانش آموزان استثنایی نیست

ایسنا/کردستان رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان گفت: برنامه ملی سنجش در راستای شناخت استعدادها و محدودیت های نوآموزان و نه شناسایی دانش آموزان استثنایی در حال برگزاری است.

طالب محمدی، امروز چهارشنبه(۳ اسفندماه)در نشست تخصصی مدیران مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله رشد تربیتی که در بستر فضای مجازی برگزار شد، اظهار کرد: ۲۴هزار نوآموز استان در ۱۴ پایگاه ثابت و ۲ پایگاه سیار از لحاظ سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سنجش می شوند.

محمدی رمز اصلی ماندگاری آموزش و پرورش را در عصر توسعه یافتگی توجه به کیفیت آموزشی برشمرد و گفت: یکی از گلوگاه های اصلی کیفیت بخشی که بسیار بنیادی است اجرای برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان است.

وی با برشمردن برنامه سنجش به عنوان یکی از شیوه های اصلی کیفیت بخشی در نظام های آموزشی خاطر نشان کرد: رسالت اصلی این برنامه تضمین کیفیت آموزش و پرورش و خروجی آن کیفیت بخشی نظام آموزشی و پرورشی است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان افزود: آموزش و پرورش یکی از حقوق حقه و اساسی انسان ها است و کار اصلی آن به عنوان یک نهاد اجرائی زمینه سازی است تا تمام کودکان با توجه به استعدادها، توانائی ها و محدودیت های خود از حقوق حقه آموزشی و پرورشی برخوردار شوند.

محمدی هدف برنامه سنجش را شناسایی نوآموزان ورود به مدرسه و ایجاد یک بانک اطلاعاتی از نارسایی ها و نقاط ممتاز این جامعه هدف در ابعاد مختلف جسمانی، روانی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی با ابزارهای مختلف و ارزیابی آمادگی تحصیلی آنان برشمرد.

وی  ادامه داد: این اطلاعات وخصوصیات با هدف برنامه ریزی آموزشی و درسی مناسب متناسب با توانمندی ونیازهای نوآموزان، جایگزین مناسب آموزشی، جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های مادی ومعنوی کشور، ارتقای وضعیت و مداخلات به هنگام آموزشی و توانبخشی در اختیار متولیان آموزش وپرورش قرار می گیرد تا با برنامه ریزی آموزشی مناسب با این نوآموزان مواجه شوند.

محمدی با بیان اینکه دانش آموزان استثنایی نیم درصد جمعیت دانش آموزی را تشکیل می دهند، تصریح کرد: دقت در انجام آزمون ها وتست های تخصصی مهم است و داده های که در برنامه سنجش به دست می آید محرمانه نیستند و باید اشاعه داده شوند و در اختیار معلمان قرار گیرند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: امسال و در رویکرد جدید پایگاه های سنجش به جای مدارس در مراکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری برپا شده اند که با رسالت و وظایف این مراکز هماهنگ تر است.

وی در ادامه ارتباط گیری مناسب با اولیا و نوآموزان، مدیریت بهینه پایگاه، حفظ نظم و شاداب سازی محیط را بعنوان امور مهم و حائز اهمیت برشمرد.

شایان ذکر است  که از سال ۱۳۷۳ اجرای برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و از سال تحصیلی ۹۲-۹۱ سنجش نوآموزان پیش دبستانی در کشورآغاز شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha