طالب محمدی، امروز دوشنبه(۲۳ مهر) در مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان که به صورت نمادین در مدرسه استثنایی امید شهرستان دیواندره برگزار شد؛ با تبریک روز جهانی نابینایان (عصای سفید) گفت: امروز انگیزه، توان، اراده، دستاورد وموفقیت های نابینایان را جشن می گیریم.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت:۱۳۰دانش آموز آسیب دیده بینایی در مدارس با نیازهای ویژه و تحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل هستند.
محمدی افزود: دانش آموزان دختر و پسر دارای آسیب بینایی در دوره های مختلف تحصیلی مدارس با نیازهای ویژه شهرستان های سنندج، سقز، دیواندره، مریوان و قروه تحصیل میکنند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان افزود: دانش آموزان تحت آموزش تلفیقی - فراگیر دارای آسیب بینایی خفیف تا شدید نیز در کنار همسالان خود و در مدارس عادی در سال تحصیلی جاری مشغول به تحصیل هستند.
وی با اشاره به "دسترسی به فناوری نوید بخش مشارکت اجتماعی نابینایان" به عنوان شعار روز عصای سفید امسال گفت: با تمرکز هر چه بیشتر جامعه نسبت به مسائل افراد نابینا و کم بینا و آگاه سازی جامعه می توان تحقق اهداف پیش رو در راستای احیای حقوق نابینایان را محقق کرد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با اشاره به موفقیت های بزرگی که نابینایان در طول تاریخ موفق به کسب آن شده اند، افزود: رودکی شاعر بزرگ ایرانی، هلن کلر نویسنده وفعال اجتماعی، کلود مونه نقاش فرانسوی و بنیانگذار مکتب امپرسیونیسم و فرانکلین دلانو روزولت از جمله تاریخ سازترین نابینایان هستند.
محمدی با بیان اینکه صحبت از دانش آموزان استثنایی صحبت از تفاوت ها، صحبت از ایفای مسئولیت واحیای انسانهاست، گفت: آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه به دقت نظر، تعهد، روابط انسانی و سعه صدر خاصی نیاز دارد.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان، تعلیم وتربیت را جزو حقوقه حقه انسانا برشمرد و گفت: متولیان تعلیم و تربیت و دست اندرکاران آموزش و پرورش باید زمینه ای را فراهم آورند تا دانش آموزان بتوانند با هراستعداد و محدودیتی، توانمندی های خود را بروز دهند.
محمدی افزود: این حق در مورد دانش آموزان استثنایی ویژه تر است چون استعداد وتوانمندی در دانش آموز با نیاز ویژه خاص ونهفته تر است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه این دانش آموزان بنا به وضعیت جسمانی و خلقت خود نیازشان ویژه نیست بلکه نحوه برآورده کردن نیازشان ویژه است، افزود: این مهم و تکلیف سنگین کار متولیان جامعه است.
وی افزود: درصد بالایی ازیادگیری از طریق بینایی انجام می شود و معلولان نابینا وکم بینا با اراده وانگیزه بالا توانسته اند این محدودیت ها را دور زده ودر خیلی از موارد از جامعه بینایان هم در عرصه یادگیری موفق تر خود را نشان دهند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در ادامه تأکید کرد: فلسفه اصلی آموزش وپرورش استثنایی طی مدارج دانشگاهی نیست بلکه آموزش درس ها ومهارتهای زندگی وافزایش آگاهی است .
محمدی با تأکید برتوانمندی دانش آموزان آسیب دیده بینایی به عنوان توانمندترین گروه معلولان افزود: روز جهانی نابینایان، تبلور قابلیت ها، توانمندی ها و شان و منزلت اجتماعی نابینایان است تا با بهره گیری از این فرصت کوتاه نگرشی مطلوب در جامعه نسبت به آنان فراهم شود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه نابینایان در بسیاری از قابلیتها و ویژگیها از بقیه افراد جامعه توانمندتر هستند و باید شرایط، زمینه و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد، افزود: آموزش و پرورش استثنایی تلاش می کند که دانشآموزان نابینا و کم بینا همراه با سایر دانشآموزان در نظام آموزشی عادی مشغول به تحصیل شوند.
محمدی، ارتقاء همکاری با بهزیستی، جلب مشارکت کتابخانه مرکزی و کانون پرورش فکری کودکان و نو جوانان، تعامل با مشاور امور معلولین استانداری، برگزاری کارگاه آموزش خط بریل، دوره های بازآموزی و ضمن خدمت جهت به روز نگه داشتن اطلاعات تخصصی همکاران در راستای آموزش دانش آموزان دارای آسیب بینایی را اهم فعالیت های آموزش و پرورش استثنایی استان در این حوزه عنوان کرد.
انتهای پیام
نظرات