• سه‌شنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۷:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401120200869
  • خبرنگار : 50026

مشاهیر خراسان جنوبی / ۲

"معتمدنژاد" و فصل جدیدی برای ارتباطات ایران

 "معتمدنژاد" و فصل جدیدی برای ارتباطات ایران

ایسنا/خراسان جنوبی کاظم معتمدنژاد؛ به عنوان پایه‌گذار علم ارتباطات معاصر ایران، دریچه جدیدی را برای علوم ارتباطی کشور گشود.

پروفسورکاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات و روزنامه نگاری ایران در سال ۱۳۱۳ در روستای مود از بخش مرکزی شهرستان بیرجند متولد شد. تحصیلات ابتدایی و قسمتی از تحصیلات متوسطه خود را در زادگاهش و قسمت دیگر را در بیرجند و سال ششم ادبی را در دبیرستان مروی تهران گذرانید.

به گزارش ایسنا، وی در زمان تحصیل در دوره‌ کارشناسی با مدیر وقت روزنامه‌ کیهان که استاد ایشان نیز بود رابطه دوستانه‌ای برقرار کرد. وقتی استاد از دانشجویان دوره دکتری برای همکاری در کیهان دعوت کرد، معتمدنژاد فرصت را غنیمت شمرده و به محیط روزنامه وارد شد و دیری نپایید که از مترجمی زبان فرانسه، به مسئولیت گروه خارجی و مقالات ارتقاء یافت.

روزنامه کیهان که به روزنامه نگاران تحصیل‌کرده نیاز داشت، برای وی بورسیه‌ای از دولت فرانسه دریافت کرد. معتمدنژاد در دانشگاه سوربن فرانسه موفق به اخذ دکترای حقوق، علوم سیاسی و نیز دکترای تخصصی روزنامه‌نگاری از انستیتوی مطبوعات و علوم نظری دانشگاه پاریس شد.

وی در سال ۱۳۴۳ با کوله باری از دانش روزنامه‌نگاری، ارتباطات، حقوق و علوم سیاسی و با اندیشه تاسیس نخستین دانشکده روزنامه‌نگاری به میهن بازگشت. خدمات دانشگاهی ایشان از سال ‌۱۳۴۴ در سمت استادیاری در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران آغاز شد.

ضمن این‌ که همکاری خود را از آغاز ورود به ایران با موسسه کیهان حفظ کرد. در سال ‌۱۳۴۳ موسسه کیهان پیشنهاد وی را برای یک دوره عالی روزنامه‌نگاری پذیرفت و برای این منظور از بین داوطلبان دیپلم، ‌۲۵ نفر انتخاب شدند. در پایان دوره ‌دو ساله، اسم این دوره‌ عالی به موسسه عالی مطبوعات و روابط عمومی تغییر کرد. در سال ۱۳۵۰ یعنی زمانی که نخستین فارغ التحصیلان در بحبوحه اخذ دانش‌نامه بودند، اسم موسسه به دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی تغییر یافت.

در این موقع وی از دانش یاری دانشکده حقوق دانشگاه تهران استعفا کرد و در دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی در سمت معاونت دانشکده مشغول به کار شد. از سال ‌۵۶ تا ۵۹ نیز سمت ریاست دانشکده را عهده دار بود. وی سال‌ها پیش، پیشنهاد ایجاد مرکزی را با عنوان «مرکز هماهنگی فعالیت‌ها و سازمان‌های ارتباطات کشور» ارائه و عنوان کرد که این مرکز می‌تواند با استفاده از اختیارات قانونی خود، کوشش‌های پژوهشی، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری ارتباطی را با در نظر گرفتن چشم اندازهای آینده ارتباطات در صحنه داخلی و عرصه جهانی مورد حمایت قرار دهد و بر عملکردها و کاربردهای ارتباطات، نظارت و نقش هماهنگ کننده داشته باشد. معتمدنژاد ایجاد چنین مرکزی را برای از بین بردن دشواری‌ها و ناهماهنگی‌های کنونی و آماده ساختن سازمان‌ها و موسسات اداره کننده امور ارتباطی جهت ایفای نقش واقعی آن‌ها و کمک به توسعه و پیشرفت کشور سودمند می‌داند.

هر چند چنین مرکزی تاکنون در جمهوری اسلامی ایجاد نشده و رویکردی نیز در راستای تاسیس چنین مرکزی دیده نمی‌شود، اما با تلاش‌های کاظم معتمدنژاد، مرکزی با عنوان " مرکز پژوهش‌های ارتباطات" با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۷۴ تاسیس شد.

عضو مؤسس دوره عالی روزنامه‌نگاری، مؤسسه عالی مطبوعات و روابط عمومی و دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، عضو هیئت مؤسس بخش ارتباطات بین‌المللی انجمن بین‌المللی تحقیق در ارتباط جمعی، عضو هیئت مؤسس «مرکز مطالعات فراملی ارتباطات و اطلاعات در کشورهای آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و پاریس، عضو مؤسس دوره دکتری علوم ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی، عضو مؤسس "مرکز پژوهش‌های ارتباطات" وابسته به دانشگاه علامه طباطبایی و وزارت پست و تلگراف، عضو هیئت مؤسس "انجمن دفاع از آزادی مطبوعات"،  عضو انجمن بین‌المللی تحقیق در ارتباطات جمعی، عضو انجمن بین‌المللی حقوق فضا، عضو انستیتوی بین‌المللی ارتباطات و عضو انجمن فرانسوی علوم ارتباطات و اطلاعات از جمله افتخارات اوست.

وی علاوه بر ارائه مقالات متعدد علمی پژوهشی به مجامع بین المللی و مجلات داخلی و خارجی، ۲۹ عنوان کتاب نگاشته است. کاظم معتمدنژاد بیش از ۷۰ مقاله علمی به مجامع بین المللی و یا مجلات ارائه داده و یا خود در تشکیل سمینارها و کنفرانس‌های علمی نقش مهمی داشته است. وی در سال تحصیلی ۷۴ ـ ۷۳ به عنوان استاد نمونه‌ دانشگاه‌های کشور از دست ریاست جمهوری وقت لوح تقدیر دریافت کرده است. هم چنین در سال ۱۳۸۴ و بر اساس مصوبه‌ هیات دولت نشان درجه یک دانش را از دستان رییس‌جمهوری وقت دریافت کرد.

 "معتمدنژاد" و فصل جدیدی برای ارتباطات ایران

پدر آموزش روزنامه‌نگاری ایران، در گفت‌وگویی که ششم آذر ماه ۸۶ در خبرگزاری دانشجویان ایران منتشر شد، ایسنا را خبرگزاری حرفه‌ای می‌دانست که کمتر دچار لغزش و اشتباه شده و معتقد بود: «اساس کار ایسنا، ‌بر صحت و دقت استوار شده است و اگر هم اشتباهی از آن سر زده، تحت تاثیر سرعت بالای این خبرگزاری در ارسال اخبار است. اما این مساله بسیار محدود بوده و نمی‌توان در کنار مجموعه کارهای ارزشمند ایسنا در جامعه‌ی رسانه‌یی کشور، به‌شمار ‌آورد.»

وی همچنین درباره ایسنا گفته بود که «به عنوان یک معلم که سال‌ها در این عرصه به آموزش پرداخته‌ام، در کار رسانه‌ای به ایسنا نمره‌ بسیار خوبی می‌دهم؛ چراکه توانست تجربه‌ ارزشمندی را در عرصه‌ رسانه‌ای کشور به یادگار بگذارد و آن‌ را ادامه دهد.»

معتمدنژاد بعدازظهر چهاردهم آذر ۱۳۹۲ در بیمارستانی در تهران به دلیل بیماری درگذشت و در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha