سومین شب جشنواره فیلم فجر در قم با اکران چهار فیلم «هفت بهار نارنج»، «در آغوش درخت»، «پرونده باز است» و «بعد از رفتن» دنبال شد.
«هفت بهار نارنج» ساخته فرشاد گل سفیدی نخستین فیلمی بود که در شب سوم جشنواره به روی پرده پردیس سینمایی «بازار شهر» قم رفت اما نتوانست مخاطبان را با رضایت از سینما خارج کند.
فیلمی که به محوریت شخصیت علی نصیریان به عنوان نقش اصلی پیش میرود و عشقی را به تصویر میکشد که تمام وجودش را احاطه کرده و سالها بعد از به کما رفتن همسر هم رهایش نمیکند.
در ادامه علاقهمندان به هنر هفتم به تماشای «در آغوش درخت» نخستین ساخته بلند سینمایی بابک خواجهپاشا فیلمساز ارومیهای نشستند که با رضایت نسبی تماشاگران همراه بود.
خواجهپاشا که در چند پروژه سینمایی دستیار مجید مجیدی و سید رضا میرکریمی بوده در این فیلم جا پای جای اساتید خود گذاشته و نوع قاب و کارگردانی و قصهگویی او در این اثر برای تعدادی از علاقهمندان به آثار این دو فیلمساز اخلاقگرا نزدیک بود.
این کارگردان فیلم اولی برای خلق فضای داستان از جغرافیا، تابلوی جاده، رنگ و طبیعت منطبق با مضمون قصهاش بیشتر بهره میگیرد، کاری که درست و قویتر میرکریمی در «قصر شیرین» کرده بود.
«بعد از رفتن» ساخته رضا نجاتی دیگر فیلمی بود که در سینماهای «ونوس» و «تربیت» به روی پرده رفت و به عنوان اول فیلم بلند کارگردان نمره متوسطی گرفت.
آخرین فیلمی که در شب سوم جشنواره فیلم فجر در قم اکران شد، «پرونده باز» کیومرث پوراحمد کارگردانِ کهنهکار سینمای ایران بود که فرسنگها با روزهای درخشان فیلمسازی این کارگردان فاصله داشت.
به نظر میرسد با «پرونده باز است» که در امتداد آثار ضعیف چند ساله اخیر پوراحمد قرار داشت، پرونده فیلمسازی این کارگردان قدیمی برای همیشه بسته شد.
انتهای پیام
نظرات