• دوشنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۷
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1401110302177
  • خبرنگار : 50594

فعالیت گسترده اتباع در خیاط‌خانه‌های یزد/بازگشت به کار تنها ۱۰ درصد تولیدی‌ها پس از کرونا

فعالیت گسترده اتباع در خیاط‌خانه‌های یزد/بازگشت به کار تنها ۱۰ درصد تولیدی‌ها پس از کرونا

ایسنا/یزد رئیس صنف خیاطان و تولید کنندگان پوشاک یزد با گلایه از نادیده گرفته شدن این صنف در جریان شیوع کرونا، گفت: اینک بسیاری از تولیدی‌های پوشاک با فعالیت اتباع خارجی دایر است و در سال جاری تحصیلی نیز تنها ۱۰ درصد تولیدی‌های لباس مدارس بازگشت به کار داشتند.

«محمد علی زارعیان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از وجود حدود ۱۲۰۰ پروانه کسب خیاطی در یزد خبر داد و با  بیان این که اکثر این پروانه‌های فعالیت مربوط به حوزه بانوان است، گفت: خوشبختانه میزان رضایت شغلی در این حرفه تقریباً خوب است و فعالیت در این حرفه درآمد نسبتاً خوبی به ویژه برای بانوان خیاط دارد.

وی عنوان کرد: امروزه نسل جوان بیشتر به سمت خیاطی فانتزی سوق یافته است و فعالیت بیشتر بخش‌های تولیدی پوشاک یزد با اشتغال اتباع خارجی دنبال می‌شود.

این مسئول با بیان این که  صنف خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک در دوران کرونا نادیده گرفته شد، گفت: به دنبال تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس، بسیاری از تولیدی‌های لباس مدارس در این ایام تعطیل شدند و در سال جاری نیز با وجود حضوری شدن مدارس فقط ۱۰ درصد از این تولیدی‌های لباس مدرسه فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.

زارعیان یکی از عمده مشکلات فعالان این صنف به ویژه را افرادی که قصد فعالیت در این حرفه دارند را کمبود سرمایه ذکر کرد و گفت: این افراد به سرمایه‌ی اولیه برای اجاره مکان و راه اندازی واحد تولیدی خود نیاز دارند ولی تسهیلاتی که از طریق اصناف اعطا می‌شود الزاماً باید صرف خرید تجهیزاتی مانند چرخ‌های متنوع خیاطی شود و تامین سرمایه مورد نیاز برای تهیه سایر ملزومات فعالیت در این حرفه به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.

وی گفت: از طرفی هیچ شرکت تعاونی برای فعالان این عرصه وجود ندارد و در این زمینه سرمایه‌گذاری هم نشده است لذا اغلب خیاطان باید تجهیزات خود را به صورت آزاد و بدون پشتوانه اقتصادی تهیه کنند.

مسئول صنف خیاطان و تولید کنندگان پوشاک یزد یکی دیگر از مشکلات در این حرفه را بیمه خیاطان ذکر و  خاطرنشان کرد: علاوه بر این که کارفرمایان باید حق بیمه را به صورت آزاد پرداخت کنند، تنها تا سقف پنج کارگر خود را می‌توانند تحت حمایت خود بیمه کنند که مانعی جهت گسترش فعالیت در عرصه تولید پوشاک داخلی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha