• یکشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۶:۴۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1401110201530
  • خبرنگار : 71451

به بهانه درگذشت مادر یک شهید جهادگر

شهید فرامرز آذری را بهتر بشناسیم /از مبارزات انقلابی تا حماسه آفرینی در جبهه

شهید فرامرز آذری را بهتر بشناسیم /از مبارزات انقلابی تا حماسه آفرینی در جبهه

فرامرز آذری تابستان سال ۶۱ به همراه جمعی از دوستانش اردوی آموزشی عقیدتی ـ سیاسی شهید بهشتی را رهبری می‌کرد که از رادیو شنید جبهه‌های نبرد به راننده لودر نیاز دارند.

به گزارش ایسنا، فرامرز آذری در تاریخ ۶/۲۸ /۱۳۳۹ به دنیا آمد. ابتدای زندگی را به مدت سه سال در تویسرکان (یکی از شهرهای استان همدان) طی کرد. دوران دبستان را در مدرسه «کورش» اصفهان با جدیت پشت سر گذاشت و دوره راهنمایی و دبیرستان را به ترتیب در مدرسه «ملی کار» و مدرسه «جامع سعدی» گذراند. سال ۱۳۵۷ با کسب رتبه پنجاه و یکم در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی اصفهان پذیرفته شد و با وجود قبولی در امتحان اعزام به خارج، در جواب دوستان خود که وی را برای رفتن به خارج ترغیب می‌کردند، پیوسته می‌گفت: «دیگر وقت رفتن نیست، باید ایستاد و انقلاب را به ثمر رساند».

*مادر جهادگر شهید فرامرز آذری درگذشت

پیش از انقلاب فرهنگی، در کلاس‌های آموزشی تکواندو که به همت و استادی «شهید قوچانی» برگزار می‌شد، شرکت داشت. وی همگام با دیگر دانشجویان، با شروع حرکت انقلاب فرهنگی، درس را رها کرد و برای تحقق اهداف انقلاب همراه تنی چند از دوستان خود برای خدمت به منطقه محروم شهرکرد رفت و به عنوان مربی تربیتی و مدرس دینی در دو هنرستان صنعتی و کشاورزی انجام وظیفه کرد.

تابستان سال ۶۱ به همراه جمعی از دوستانش اردوی آموزشی عقیدتی ـ سیاسی شهید بهشتی (وابسته به دفتر تحکیم وحدت) را رهبری می‌کرد که از رادیو شنید جبهه‌های نبرد به راننده لودر نیاز دارند. 

فرامرز پس از طی دوره آموزشی رانندگی لودر به جبهه‌ رفت. نخستین بار در منطقه عملیاتی پاسگاه زید (دژ شهید تبوک) در اثر اصابت ترکش خمپاره، از ناحیه زانوهایش مجروح شد. با این حال عشق به معبود به او اجازه نداد تا جبهه‌ها را رها کند.

وی آبان‌ماه سال ۶۱، در جهاددانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان در بخش فرهنگی مشغول به فعالیت شد و بعداً مسئولیت این واحد را به عهده گرفت. وی با انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه همکاری مداوم و فعالانه داشت به گونه‌ای که همیشه برای مسائل مطرح شده در انجمن پیشنهادات مشخص ارائه می‌داد و یا مسائل جدید را جهت چاره‌جویی مطرح می‌کرد. در سال‌های ۶۳-۶۲ در اوج ترور شخصیت‌های انقلاب، به عنوان مسئول «روابط عمومی شورای پذیرش» دانشگاه که تنها رابط شورای پذیرش با دانشجویان اخراجی و تعلیقی بود، انجام وظیفه کرد و با قاطعیت تصمیمات شورا را اجرا کرد.

قرار نیمه‌شب یک شهید در فاو


فرامرز آخرین بار، ظهر پنج‌شنبه ۱۳۶۴/۱۱/۱۷ بود که از انجام عملیاتی در جبهه‌ها اطلاع یافت و عصر همان روز آماده و روانه جبهه شد. سیزده روز از رفتنش می‌گذشت که نیمه‌شب ۲۹ بهمن ۶۴ در شمال فاو در ساعت سه و بیست دقیقه بر اثر اصابت ترکش گلوله تانک دشمن به کمر به شهادت رسید. 

فرامرز آذری شهید جهادگر جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha