• جمعه / ۹ دی ۱۴۰۱ / ۱۸:۴۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401100905058
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رونمایی از تابلوی زرباف ۴۵ سلام در کاشان

رونمایی از تابلوی زرباف ۴۵ سلام در کاشان

ایسنا/اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از بافت و رونمایی تابلوی زری بافی شده ۴۵ سلام توسط استادان هنرمند مرکز احیای صنایع دستی و هنرهای سنتی کاشان خبر داد.

احمد دانایی نیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این پارچه زربفت در اندازه‌های ۶۰ در ۸۰ سانتی متر توسط استاد جمشید خداداد نوش‌آبادی و استاد محمود تمتاجی در مدت سه ماه بافته شده است.

وی تصریح کرد: این اثر نفیس شامل تکرار  ۴۵ مرتبه  سلام زیارت عاشورا است که همه مراحل ساخت دستگاه، طراحی و بافت آن توسط هنرمندان مرکز احیای صنایع سنتی کاشان اجرا شده است تا این هنر در حال فراموشی به جامعه معرفی شود.

دانایی نیا افزود: استاد جمشید خداداد نوش آبادی، زیر نظر استاد سید خلیل یاالله، به فرا گیری هنر مخمل بافی پرداخته و موفق به دریافت نشان درجه ۲ هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نشان اصالت یونسکو در سال ۱۳۸۹ شده است.

وی گفت: استاد محمود تمتاجی نیز نزد استاد منصور متشکر، هنر زریبافی را فراگرفته و به تناسب پیشرفت در ارتقای کیفیت بافت، در سال ۱۳۹۱ نشان درجه ۱ هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در سال ۱۳۸۹ نشان اصالت سازمان فرهنگی یونسکو را دریافت کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان اظهار کرد: زربفت پارچه کاملا ابریشمی با نقش‌های بسیار متنوع و زیبا است که به لحاظ وجود نوعی نخ طلائی بنام گلابتون در سراسر پارچه به آن زربفت اطلاق می‌شود.

وی افزود: زریبافی از دوران قبل از اسلام در ایران رواج داشته اما در دوره صفویه به اوج شکوفائی رسیده است و شهرهایی چون کاشان، اصفهان، تبریز و یزد زیباترین زربفت‌ها را با نقش‌هایی از شکارگاه، صحنه چوگان، مینیاتور و گل‌های اسلیمی و ختائی، گل و مرغ و آیات قرآنی تولید کرده‌اند.

دانایی نیا گفت: مرکز احیای هنرهای سنتی کاشان، یک کارگاه با معماری سنتی است که استادکاران صنایع دستی، با استفاده از دستگاه‌های قدیمی و با روش‌های سنتی، مجموعه‌ای از رشته‌های سفالگری، سرامیک، زری بافی، مخمل بافی، زیلو بافی، شعر بافی، معرق‌کاری و ... در معرض نمایش  قرار داده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان، تصریح کرد: به مرور زمان، هنر اصیل و ایرانی زریبافی نیز مثل برخی دیگر از هنرهای  سنتی در حال فراموشی است که حفظ و احیای آن نیازمند توجه بیشتر هنر دوستان ومسئولان است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha