• شنبه / ۳ دی ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1401100301239
  • منبع : نمایندگی کردستان

نظام آموزشی باید به سمت آموزش های کاربردی سوق داده شود

نظام آموزشی باید به سمت آموزش های کاربردی سوق داده شود

ایسنا/کردستان استاندار کردستان گفت: غلبه بر معضل بیکاری و رونق تولید و پیشرفت اقتصادی در گرو اصلاح نظام آموزشی به سمت آموزش های کاربردی است.

اسماعیل زارعی کوشا امروز شنبه(۳دی ماه) در مراسم تجلیل از کارآفرینان برتر حوزه علمی کاربردی استان اظهار کرد: ضرورت آموزش مهارت و علوم کاربردی در کنار دروس و رشته های نظری بیش از هر زمان دیگری در جامعه حس می شود و غلبه بر معضل بیکاری و رونق تولید و پیشرفت اقتصادی در گرو اصلاح نظام آموزشی به سمت آموزش های کاربردی است.

 وی افزود: بهترین سال های عمر فرزندان ما در اختیار نظام آموزشی است و میزان تحقق رسیدن به اهداف عالی هر فرد طی این سال ها، جای تامل و بررسی بیشتری دارد.

استاندار کردستان، با انتقاد از نظام آموزشی ادامه داد: این نظام می تواند فرصت های بهتر و بیشتری را پرورش دهد، اما متاسفانه در یک چرخه ناقص گرفتار شده است که باید اصلاح شد.

 وی، نگاه به پژوهش را از دیر باز در کشور، دیدگاه کم توجهی دانست و افزود: اعتبارات مد نظر برای حوزه پژوهش کشور بسیار کم بوده و از طرفی پژوهش های انجام شده هم زیاد کاربردی نیست؛ این مقوله قصه پر غصه ای است که باید برطرف شود.

کوشا، تمرکز بر مهارت آموزی را اولویت آموزش دولت ذکر و بیان کرد: در استان کردستان می توان با یک برنامه منسجم و همکاری بین دانشگاه ها و مراکز اقتصادی استان مسیر موفقی را طراحی کرد و در عرصه های کشاورزی، گردشگری و سایر خدمات قدم های خوبی را برداشت.

وی با اشاره به تمرکز بر اشتغال در استان عنوان کرد: سال گذشته تا پایان هشت ماهه اول سال ۴۹۲ شغل در سامانه اشتغال ثبت شده بود و رتبه ۳۱ کشور را در عمل تعهدات به اشتغال در کشور داشتیم.

 وی با تاکید براینکه اشتغالزایی بدون اعتبارات امکان پذیر نیست افزود: امسال با پیگیری های صورت گرفته و افزایش اعتبارات در زمینه اشتغالزایی، در پایان هشت ماهه سال، با تحقق ۱۰۸ درصدی اشتغالزایی در استان، رتبه دوم کشور را داریم.

استاندار کردستان، این آمار را ناکافی دانست و گفت: راستی آزمایی و صحت سنجی آمار در استان با دقت در حال انجام است.

کوشا، در ادامه به ضرورت فراهم کردن زمینه اشتغال برای فارغ التحصیلان علمی کاربردی و سایر رشته ها اشاره و بیان کرد: دیدگاه تحصیل با هدف رسیدن به شغل باید اصلاح شود.

به گفته وی، رشته های انسانی و جامعه شناسی به شدت نیازمند پژوهش های کاربردی بوده چرا که مسایل اجتماعی ما به کلاف های سردرگرمی تبدیل شده است که مدیران و مسئولان برای حل آنها نیاز به راهکارهای علمی دارند.

کوشا با تاکید بر اینکه پژوهشگران باید به یاری دستگاه های اجتماعی برای ارائه خدمات بهتر بیایند، خاطرنشان کرد: آسیب های نوظهور اجتماعی موجب شکل گیری مشکلات جامعه می شود.

وی یادآور شد: امروز فاصله معناداری بین مسئولان حوزه اجتماعی و جوانان وجود دارد که حضور جدی پژوهشگران و مسئولان را می طلبد.

پژوهش در حوزه فرهنگ نیاز ضروری جامعه است

 دکتر شاهین فکور، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کردستان در ادامه این مراسم اظهار کرد: چرخه پژوهش زمانی تکمیل می شود که بتواند یک ایده را به یک پدیده اثر بخش تبدیل کند که همه مولفه ها از جمله بودجه را داشته باشد.

وی میزان بودجه پژوهشی در ایران را بسیار پایین دانست و افزود: مهم ترین چرخه برای تکمیل پژوهش نیاز جامعه است که می تواند در قید زمان متفاوت باشد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کردستان، پژوهش در محورهای علم و فناوری و فرهنگ را ضروری ذکر کرد و ادامه داد: پژوهش در حوزه فرهنگ نیاز امروز جامعه ما است چرا که امروز عرصه زندگی تحت تاثیر رسانه های جمعی است؛ تنوع و هویت فرهنگی بخشی از واقعیت امروز اجتماع کشور است که شناخت آن می تواند به حل مسئله کمک کند.

به گفته وی، نیاز به پژوهش در حوزه خانواده و مهدکودک برای نهادینه کردن مقوله فرهنگ در جامعه ضروری است و برای جبران این غفلت در کشور باید همه دیدگاه ها را مد نظر قرار داد و با بهره مندی از دیگاه اجتماعی به اهداف مورد نظر رسید.

فکور با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی باید بر اساس کارآفرینی ارزیابی شود، عنوان کرد: مرکز فرهنگ و هنر استان کردستان دانشجویانی موفق در حوزه بین المللی دارد که گام های بسیار مهمی در حوزه اشتغالزایی انجام داده اند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha