• چهارشنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401093020646
  • خبرنگار : 50356

شافعی مطرح کرد

جای خالی موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان ایران و تاجیکستان

جای خالی موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان ایران و تاجیکستان

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: آنچه که هم بخش خصوصی تاجیکستان و هم بخش خصوصی ایران باید از دولت‌های دو کشور با وجود این همه امکانات مطالبه کنند، اجرای یک موافقت‌نامه تجارت ترجیحی است.

غلامحسین شافعی امروز ۳۰ آذرماه در نشست فرصت‌های سرمایه گذاری و تجارت با تاجیکستان با حضور هیات تجاری متشکل از تجار و بازرگانان این کشور که در سالن همایش اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بین بخش‌های خصوصی دو کشور در حضور روسای جمهور تفاهم نامه‌ای به امضا رسید و اجرای آن به اتاق‌های بازرگانی ایران و تاجیکستان محول و این مساله اجرایی شد که امیدواریم به اهداف این تفاهم‌نامه نائل شویم.

وی افزود: آنچه که مشخص است این است که مجموعه روابط همه جانبه با تاجیکستان به ریشه‌های عمیق فرهنگی بازمی‌گردد. این دو کشور را فقط مرزها از هم جدا کرده و مردم ایران و تاجیکستان همه یکدیگر را خویشاوند هم می‌دانند.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران بیان کرد: در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ تقریبا سومین یا چهارمین کشور طرف تجاری ایران کشور تاجیکستان بود که بعد به دلیل مشکلاتی میزان تجارت کاهش پیدا کرد. خوشبختانه در یکسال گذشته بر اثر تحولات صورت گرفته در عرض ۸ ماه مناسبات اقتصادی دو کشور ۱۱۵ درصد رشد داشته است اما آنچه مسلم است این است که میزان ظرفیت‌های موجود بین دو کشور بسیار بیشتر از این میزان است. شاید حضور دو کشور در دو کانون اقتصادی منطقه از جمله اجلاس شانگهای و اتحادیه اوراسیا فصل جدید برای جهش در همکاری اقتصادی ایجاد می‌کند. 

شافعی بیان کرد: برای مثال یکی از مشکلات اساسی در ایران مشکل آب است. تاجیکستان در سطح منطقه و حتی در جهان از نظر درجه بندی منابع آبی رتبه اول را دارد ولی ما برای کشت فراسرزمینی به برزیل میرویم درحالی که تاجیکستان از نظر منابع آبی بسیار مهم است و از این ظرفیت استفاده نمی‌شود. 

وی با اشاره به اینکه تاجیکستان می‌تواند سطح وسیعی از نیاز آلومینیوم منطقه را تامین کند، تصریح کرد: از طرفی ایران در مورد سدسازی در منطقه و در سطح جهان در بحث خدمات فنی و مهندسی وضعیت مطلوبی دارد. ظرفیت‌ها بین دو کشور برای همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه مطلوب بوده و می‌توان از طریق تاجیکستان با کشورهای سوم نیز همکاری کنیم. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: آنچه که هم بخش خصوصی تاجیکستان و هم بخش خصوصی ایران باید از دولت‌های دو کشور با وجود این همه امکانات مطالبه کنند، اجرای یک موافقت نامه تجارت ترجیحی است. این مساله به افزایش مناسبات تجاری کمک می‌کند. پس اولین قدم اجرای موافقت نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور است. باید دبیرخانه دائمی در ایران و تاجیکستان دایر شده و این دبیرخانه یکی از کارهایی که باید دنبال کند همین مساله است. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره مشکل حمل و نقل بیان کرد:حمل و نقل از مسائلی است که باید به آن توجه جدی شود. در راه رسیدن کالای ما به تاجیکستان و بالعکس، شرکای مشترک وجود داشته که این مساله بر این حوزه اثر گذار است اما در دو کشور در خصوص حمل و نقل و ترانزیت و مخصوصا کمک به هم برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آینده باید راهکارهایی مورد توجه قرار گیرد.

شافعی افزود: در بازار هر دو کشور هم تجار حرفه‌ای و گاهی تجار اندک غیر حرفه‌ای داریم. گاهی وقت‌ها در تجارت غیر حرفه‌ای اقداماتی رخ می‌دهد که بر تجارت رسمی اثر می‌گذارد. دبیرخانه شورای مشترک باید به ایجاد کمیته دائمی و حل اختلاف بین دو کشور در اتاق‌های بازرگانی دو کشور اقدام کند که در قالب آن تاییده اعتباری تجار از طرفین دریافت کنند تا با مشکلی مواجه نشوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha