• دوشنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1401092818798
  • خبرنگار : 71424

مشاور وزیر آموزش و پرورش:

مقاومت ساختار اداری برای اجرای سند تحول بسیار بالاست/عدم شفافیت مالی اجرای سند

مقاومت ساختار اداری برای اجرای سند تحول بسیار بالاست/عدم شفافیت مالی  اجرای سند

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی‌سازی سندتحول بنیادین آموزش و پرورش با بیان اینکه وضعیت تحول در آموزش و پرورش در این سال ها خوب نبوده است گفت: وزارت اموزش و پرورش هر بدنه و با هر وزیری به تنهایی نمی‌تواند تحول را محقق کند. مدرسه نهادی ملی است و مشارکت همه دستگاه‌ها و خانواده‌ها را می‌طلبد.

به گزارش ایسنا، علی پارسانیا در نشست ارائه و نقد الگوی اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد با بیان اینکه وضعیت تحول در آموزش و پرورش در این سال‌ها خوب نبوده است گفت:  سندتحول بنیادین آموزش و پرورش در آذر ماه سال ۱۳۹۰ به عنوان یک متن مورد تایید و وفاق برای تحول در حوزه آموزش و پرورش رونمایی شد و مورد تاکید نخبگان و خبرنگاران بود گفت: علی رغم زحمات زیادی که کشیده شد اما این سند چندان در اجرا موفق نبود.

وی افزود: نتیجه اقدامات انجام شده برای تحول، در سطح مدرسه چندان ملموس نبوده است. یکی از دلایل تشکیل این قرارگاه با دستور وزیر، همین مشکلاتی است که در عدم وفاق برای اجرای سند وجود داشت.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی‌سازی سندتحول بنیادین آموزش و پرورش با بیان اینکه از این پس، به صورت هفتگی جلسات ثابتی در موضوعات تخصصی و خاص ذیل اجرای سند تحول، ایده‌ها، تجربیات و نگاه‌ها خواهیم داشت گفت: شش زیرنظام در سند تحول داریم که هرکدام مسائل و اولویت‌های اساسی دارد. امیدواریم این نشست بتواند طلیعه خوبی برای برگزاری نشست‌های آتی جهت ترویج این فضای گفتمانی باشد.

پارسانیا در ادامه، الزامات تحول را بیان و اظهار کرد: الزام نخست، فهم و اراده عمومی از ضرورت، مقصد و فرایندهای تحول است. آیا به این فهم مشترک که مدرسه چرا باید متحول شود رسیده‌ایم؟ تا این اتفاق نیفتد بعید است تحول آنطور که مدنظر بوده است محقق شود. الزام بعدی نگرش ملی به تحول است. وزارت آموزش و پرورش هر بدنه و با هر وزیری به تنهایی نمی‌تواند تحول را محقق کند. مدرسه نهادی ملی است و مشارکت همه دستگاه‌ها و خانواده‌ها را می‌طلبد.

وی افزود: باید نقاط کانونی تحول به درستی تشخیص داده شود. همچنین نیازمند شاخص‌های مشخص اجرای سند و نظارت بر این شاخص‌ها هستیم. تخصیص منابع ویژه و هدفمند تحول نیز ضروری است. به عنوان مثال وقتی بودجه‌ای برای رتبه بندی معلمان که جزو راهکارهای سندتحول است، صرف می کنیم باید خروجی‌اش، ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت باشد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی‌سازی سندتحول بنیادین آموزش و پرورش بر ضرورت حرکت به سمت تمرکززدایی و اختیار دادن به مدارس تاکید کرد و گفت: این امر نیازمند اصلاح قوانین و مقررات است. قوانین فعلی، مانع تحقق این مهم هستند. تحول در این فضای سیاست زده، مشکل است.

پارسانیا با بیان اینکه نهاد هماهنگ کننده در وزارتخانه جهت اجرای سندتحول نداریم عنوان کرد: هر معاونتی کار خودش را در راستای اجرای سندتحول می کرده است. یک سری تمهید مقدمات نیاز است و با سرانه آموزشی کوچکی که تخصیص می یابد دست ما برای اجرای بسیاری از برنامه ها بسته می‌شود. به عنوان مثال به مربی پرورشی نیاز داریم، آیا همه مدارس مربی پرورشی و تربیتی دارند؟.

وی تاکید کرد که یک سند جامع گفتمان سازی تدوین شده و باید به مرحله اجرا برسد. معتقدم حداقل 70 درصد سند قابلیت تحقق دارد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی‌سازی سندتحول بنیادین آموزش و پرورش با بیان اینکه مقاومت ساختار اداری برای اجرای سند بسیار بالاست گفت: همچنین با عدم سازوکار شفاف تامین منابع مالی برای اجرای سند مواجهیم. برنامه سالانه باید حتی المقدور به بودجه گره بخورد.  

پارسانیا در خاتمه برخی اقدامات لازم جهت اجرای سند تحول را برشمرد و به شاخص‌های تحول مدرسه‌ای اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha