• چهارشنبه / ۱۶ آذر ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۹
  • دسته‌بندی: تهران
  • کد خبر: 1401091610551
  • خبرنگار : 71379

خبر به‌روز رسانی شد؛

دانشجویان امروز می‌توانند مانند دانشجویان ۱۶ آذر ۱۳۳۲ باشند؟(۱)

دانشجویان امروز می‌توانند مانند دانشجویان ۱۶ آذر ۱۳۳۲ باشند؟(۱)

ایسنا/تهران روز دانشجو، روز تأکید بر نقش بی‌مانند مجاهدت در راه کسب علم و دانش در کنار تقویت ایمان دینی و بصیرت سیاسی در راه پیشرفت مادی و معنوی کشور است اما آیا دانشجویان امروز می‌توانند مانند دانشجویان ۱۶ آذر ۱۳۳۲ باشند؟

روز دانشجو، در ایران به ۱۶ ماه آذر اطلاق می‌شود. این روز، به یاد سه دانشجو (مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی) که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود. آنچه می‌خوانید مجموعه اخبار منتشر شده در دفاتر ایسنا در استان‌های کشور با موضوع روز دانشجو است؛

دانشجویان امروز می‌توانند مانند دانشجویان 16 آذر 1332 باشند؟

از دانشجویان به مسئولان: به عهد خود وفا کنید

ایسنا/ایلام در مراسم روز دانشجو در دانشگاه ایلام دانشجویان از مطالبات خود گفتند.

«حسین بلوچی» دبیر انجمن علمی برق ، خواستار استفاده بیشتر از نخبگان دانشجویی در رشته‌های مختلف شد و گفت: باید آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها را به نفع نقش‌آفرینی بیشتر دانشجویان تغییر داد و به‌روز کرد.
«نیلوفر حسامی» دبیر کانون قلم نیز گفت: برخی از کانون‌ها مانند کانون آسیب شناسی آسیب‌های اجتماعی، همیاران سلامت ، کارآفرینی و هلال احمر در راستای پاسخ به نیازهای جدی تشکیل شده و نیازمند توجه بیشتر هستند.
«زهره صیدی» ، دبیر دبیران انجمن‌های علمی دانشگاه نگرانی عمده دانشجویان را بیکاری پس از فارغ‌التحصیلی عنوان و تصریح کرد: مسئولان باید پتانسیل‌های موجود را برای اشتغال دانش‌آموختگان به فعلیت درآورند.
«علی‌اکبر هنرمند» مسئول واحدسیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ایلام، نیز اظهار کرد: دانشجو نباید درد مملکتش را فراموش کند.
وی با اشاره به نامه‌نگاری این تشکل به استاندار و نمایندگان استان در مجلس از عدم پاسخ مسئولان انتقاد کرد و گفت: از یاد نمی‌بریم که مسئولان انقلابی پشت دانشجوی انقلابی را خالی کرده‌اند و ما باید رویه‌ای جدید را در پیش بگیریم، رسالت من دانشجو اتصال به درد مردم است نه عقد اخوت با جریان‌های سیاسی.
این دانشجوی عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ایلام گفت: دانشجویان دانشگاه ایلام هم معترض به فقر و تورم و سیاست‌گذاری های غلط اقتصادی و آموزش آسیب‌دیده هستند.
وی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور که گفتمان دولت را گفتمان امام و رهبری دانسته‌اند، ادامه داد: تا کی قرار است تاوان سیاست‌های غلط مسئولان را امام و رهبری بدهند؟
هنرمند ادامه داد: چندی پیش از یکی از مسئولان اجرایی کشور در ایلام شنیدم که نگاه دولت خیلی نگاه نزدیک به نگاه رهبری است، بیایید با هم صحبت کنیم، چرا نقد ما از خود را،  نقد اصل نظام می‌دانید؟
وی ادامه داد: اینکه در این دانشگاه فحش رکیک به گوش نمی‌رسد به خاطر رفتار متمدنانه در قالب کرسی‌های آزاد اندیشی است که مسئولان باید پای حرف دانشجویان بنشینند.
وی در پایان خطاب به مسئولان سه بار توصیه کرد: به عهد خود وفا کنید.
«قندهاری» ، دبیر دبیران کانون‌های فرهنگی هنری نیز ضمن معرفی فعالیت‌های این کانون‌ها گفت: در کانون ایرانشناسی برای برگزاری اردوها مشکل وسیله نقلیه و آیین‌نامه‌های آن وجود دارد که امیدوایم حل شود.
وی از مسئولان خواست جاده مسیر دانشگاه‌های ایلام و علوم پزشکی را مرمت کنند.
«مسعود بیگی» ، از بسیج دانشجویی دانشگاه ایلام نیز خواستار پاسخگویی بیشتر مسئولان شد و گفت: لازم است دفتر مدیریت منابع نفت و گاز استان ایلام در خود استان مستقر باشد تا مردم ایلام بیشتر و بهتر از مزایای آن برخوردار شوند.
«برفی‌پور» از انجمن علمی عمران نیز خواستار توجه ویژه به موضوع دانش‌بنیانی در دانشگاه شد و گفت: استعدادهای خوبی در سطح دانشگاه وجود دارد که امیدواریم با تلاش مسئولان زمینه شکوفایی بیشتر این استعدادها فراهم شود.
اعلام نتیجه قرعه کشی دانشجویان مشهد اولی و برگزاری قرعه کشی برای اهدای هدایای نقدی به دانشجویان از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

دانشگاه، مأمن همیشه زنده

ایسنا/خراسان رضوی تاریخ تکرار نمی‌شود؛ این یک قاعده اساسی است که تاریخ بازگو کرده و علم سیاست بر آن صحه گذاشته است، اما ۱۶ آذرماه تکرار بی قافیه‌ای است که هر سال ورق‌های تاریخ را مرور می‌کند و دستی بر چهره سیاست می‌کشد. تکرار هر ساله اعتراضات دانشجویی و مشت‌های گره کرده دانشجویان به مناسبت اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران به سفر نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا در ۱۶ آذرماه ۱۳۳۲ نمونه تلخی از این مدعاست که با خون دانشجویان غیور وطن مهر و موم شده و فریاد نهفته در سکوتی عمیق را زمزمه می‌کند.

امروز در تقویم به نام قشری ثبت شده که همواره نشان داده است مسیر توسعه سیاسی و اجتماعی کشور از دانشگاه‌ می‌گذرد. در واقع توسعه کشور بدون توجه به نقش دانشجویان ممکن نخواهد بود، دانشجویانی که نبض جامعه را می‌سنجند و همواره تلاش می‌‎کنند جامعه را آگاه کرده و در مسیر راستین فرهنگ و توسعه رهنمون ‌کنند.

هرچند برگزاری مناظرات و تریبون‌های آزاد و گاها حضور برخی از سیاسیون در دانشگاه‌ها و شنیدن مطالبات دانشجویان از جمله مواردی است که به منظور افزایش نقش‌آفرینی سیاسی دانشجویان انجام می‌شود، اما آیا این اقدامات که عمدتا تنها سالی یکبار و در روز دانشجو صورت می‌پذیرد، برای برطرف‌سازی دغدغه‌های دانشجویان و ایجاد بستری برای نقش‌آفرینی‌های آنان کافی است؟

الهه دانشجوی برق دانشگاه آزاد مشهد است و در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه به نظرت در شرایط امروز، مسئولان چگونه باید از ظرفیت دانشگاه و دانشجویان برای حل مشکلات کشور استفاده کنند، می‌گوید: امروز صدای دانشجویان و مطالبات آنان واضح است و تنها کافی است مسئولین اراده کنند و این صدا را بشنوند. باید نقش دانشجویان در تصمیمات سیاسی و اجتماعی جدی گرفته شود. قطعا اگر این اتفاق بیفتد و دانشجویان اراده مسئولان برای شنیدن و عمل به مطالبات خود را پررنگ ببینند، از هیچ تلاشی برای کمک به آنان و هموار کردن مسیر توسعه کشور، دریغ نخواهند کرد. 

این دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور ادامه می‌دهد: البته در جریان هستم که به تازگی تعدادی از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر آزاد شده‌اند و همچنین خبر آزادی تعدادی از دانشجویان زندانی را نیز شنیده‌ام. به علاوه حضور برخی از مسئولان در دانشگاه‌ها و شنیدن صدای دانشجویان معترض نیز از دیگر اقدامات مثبتی است که از مدتی پیش در حال انجام است. همه این‌ها خوب است، اما زمانی مورد رضایت جامعه دانشجو واقع می‌شود که همه چیز تنها در حد شنیدن صدای آنان نباشد و به مطالباتی که دانشجویان مطرح می‌کنند، جامه عمل پوشیده شود. قطعا اگر زودتر از این صدای فریادهای دلسوزانه دانشجویان شنیده و در راستای تحقق مطالبات آنان اقدام می‌شد، مشکلات تا حدی که امروز می‌بینیم، پیچیدگی نمی‌یافت.

سعید نیز که از دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه فردوسی است، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نقش همیشه تاثیرگذار دانشجویان، می‌گوید: در زمان مبارزات علیه رژیم پهلوی نیز دانشجویان نقشی پررنگ داشتند و یکی از اصلی‌ترین گروه‌هایی بودند که زمینه‌های پیروزی انقلاب را فراهم آوردند. در سال‌های پس از انقلاب نیز فعالیت‌های سیاسی دانشجویان با افت‌وخیزهایی ادامه داشت، چراکه دانشجویان به عنوان قشر جوان و فرهیخته جامعه، نمی‌توانند رسالت خود را تنها در تحصیل ببینند و در برابر مشکلات کشور بی‌تفاوت باشند و خواهان ورود و بیان نظرات کارشناسانه خود در مورد مسائل مختلف جامعه اند.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه سال‌هاست که چنین عرصه‌ای برای دانشجویان فراهم نبوده و در مورد موضوعات مختلف، نقش آنان مورد بی‌توجهی قرار می‌گرفته است. همچنین با شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها، تشکل‌های دانشجویی نیز کاملا به محاق رفتند و اگر تا پیش از این دانشجویان می‌توانستند با حضور در انجمن‌های دانشجویی و تریبون‌های آزاد، اندکی در مورد موضوعات مختلف اظهار نظر و نقش‌آفرینی کنند، کرونا باعث جمع شدن همین فضای کوچک شد. همه این عوامل دست به دست هم داد تا امسال شاهد باشیم موضوع فوت مرحوم امینی مانند جرقه‌ای، باعث انفجار ناگهانی در دانشگاه‌ها شود.

این دانشجوی دانشگاه فردوسی با تاکید بر اینکه البته بیان فحش‌های رکیک در محیط دانشگاه هیچ توجیهی ندارد، اظهار می‌کند: اما در مجموع نمی‌توان از دانشجویان انتظار داشت نسبت به اتفاقاتی مانند آنچه این روزها در سطح کشور در حال رخ دادن است، بی‌تفاوت باشند. در این چند وقت برای حل مشکلات کشور راهکارهای گوناگونی از سمت افراد مختلف ارائه می‌شود، اما به نظر من یکی از مهم‌ترین راهکارها توجه به نقش بی‌بدیل دانشگاه و دانشگاهیان است.

اما واقعا امروز جایگاه دانشجو در نظام تصمیم‌سازی کشور ما در کجا قرار دارد؟ رابطه علم و قدرت چه ضربه‌ای به این جایگاه می‌زند و از چه مسیرهایی باید نقش‌های سیاسی و اجتماعی دانشجویان در جامعه ظهور و بروز یابد؟

دکتر رضا سرحدی، جامعه‌شناس سیاسی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر نقش اساسی دانشگاه در توسعه ‌سیاسی کشور، اظهار کرد: به لحاظ تاریخی دانشگاه نهاد تولیدکننده علم و انتقال آن به نهادهای دیگر بوده و برای آن نقش و کارکرد علمی در نظر گرفته می‌شد. برای مثال آکادمی در یونان یا جندی شاپور در ایران عمدتا محور مباحث علمی بوده و دغدغه دانش داشته است، اما گسترش مناسبات و پیچیده شدن جوامع امروزی و نیاز به رفع احتیاجات باعث شده دانشگاه وارد مسائل سیاسی و فرهنگی هم بشود. 

وی با اشاره به جایگاه دانشگاه در توسعه سیاسی و اجتماعی کشور، خاطرنشان کرد: دانشگاه به فرایندهای اجتماعی و فرهنگی کمک می‌کند و در این راستا انتقال دانش نیز انجام می‌شود. درواقع دانشگاه در این گذار تاریخی یکی از نهادهای اصلی است که می‌تواند به عنوان محلی برای گسترش و بسط توسعه سیاسی نقش‌آفرینی کند. این نقش‌آفرینی می‌تواند در حوزه تمرین و آموزش باشد، یعنی دانشجویان در خورده‌نهادهایی مانند انجمن‌ها و تشکل‌ها تمرین گفت‌وگو کنند.

این جامعه‌شناس سیاسی با بیان اینکه دانشجویان می‌توانند حاملان ارزش‌های توسعه سیاسی باشند، افزود: در پرتو توسعه سیاسی تساهل، گفت‌وگو و مدارا منجر به جامعه‌پذیری شده و در نهایت زمانی ‌که دانشجویان از دانشگاه خارج می‌شوند و به عرصه جامعه پا می‌گذارند، به عنوان حاملان ارزش‌های توسعه سیاسی نقش‌آفرینی می‌کنند.

سرحدی در رابطه با بده‌بستان‌های علم و قدرت بیان کرد: مهم‌ترین مسئله در این بده‌بستان‌ها در نظر گرفتن دانشگاه به عنوان نهادی مستقل است. اگر دانشگاه به عنوان‌ نهادی مستقل در نظر گرفته نشود، رابطه علم و قدرت رابطه‌ای مخدوش است، چراکه نظام‌های سیاسی تلاش می‌کنند تا از دانشگاه به عنوان مرجع و نهاد مشروعیت‌بخشی سیاست‌های خود استفاده کنند و به نوعی دانش در خدمت قدرت قرار می‌گیرد.

بهترین شکل رابطه بین علم و قدرت چیست؟

وی با بیان اینکه در بسیاری از نظام‌های سیاسی دانش در اختیار قدرت است، در خصوص بهترین نوع رابطه علم و قدرت عنوان کرد: درست‌ترین رابطه علم و قدرت این است که نظام سیاسی در بخشی از فرآیندهای سیاست‌گذاری و حتی بزنگاه‌های تصمیم‌گیری از دانشگاه کسب اطلاعات کند و پس از بهره‌برداری از علم دانشگاهیان بهترین تصمیمات سیاسی اخذ شود.

وی با تاکید بر اینکه دانشجو باید صدای خفته جامعه باشد، اضافه کرد: دانشجو با پروژه‌ها و تحقیقات علمی می‌تواند نبض جامعه را بسنجد و با دادن اطلاعات و آگاهی به دولتمردان، در مسیر توسعه سیاسی و اخذ تصمیمی که به صلاح ملت باشد، موثر واقع شود.

این جامعه‌شناس سیاسی با بیان اینکه در گذشته امر سیاسی به دولت محدود می‌شد و تنها دولت تصمیم‌گیرنده بود، ادامه داد: اما اگر خوشبینانه و مثبت نگاه شود در عصر جدید دامنه امر سیاسی گسترش پیدا کرده است و تمام مردم با آن درگیرند و دیگر نمی‌توانند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند.

سرحدی مهم‌ترین کارکرد دانشجو را رویکرد انتقادی او نسبت به سیاست دانست و تاکید کرد: دانشجو باید در عرصه سیاسی فعالیت کند، اما نباید این فعالیت رنگ‌وبوی ایدئولوژیک و قدرت به خود بگیرد و دانشجو در دام قدرت و ایدئولوژی بیفتد.

وی با اشاره به نقش هشداردهنده دانشجو، عنوان کرد: در دانشگاهی که اطلاعات در گردش و درحال به روز شدن است، دانشجو می‌تواند رویکرد انتقادی درستی داشته باشد، اما باید خود را از ساختار قدرت دور کند و ضمن ایفای نقش انتقادی، با دیدی آکادمیک کنشگری کند.

جایگاه مستقل دانشگاه حفظ شود

این جامعه‌شناس سیاسی با اشاره به اینکه در اصل ۲۷ قانون اساسی برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز برای بیان خواسته‌های مردم جایز شمرده شده است، گفت: در دانشگاه‌ها نیز این اصل برقرار است، با این تفاوت که اگر در دانشگاه‌ها به عنوان مرکز علم و فرهنگ اعتراضاتی برگزار می‌شود، طبق قانون خود مدیریت دانشگاه باید فضای اعتراضات را مدیریت کند، نه اینکه نیروهایی از بیرون وارد این محیط شوند و فضا را به خشونت بکشند.

سرحدی ادامه داد: باید دانشگاه مستقل باشد و برخوردهایش در تجمعات و اعتراضات مدیریت شود. در این راستا دانشجویان می‌توانند اعتراض خود را بیان کنند، ولی این اعتراض در نهادی آکادمیک انجام می‌شود، نه کف خیابان. در داخل دانشگاه این امکان فراهم است که دانشجو خواسته معقول خود را به صورت مسالمت‌آمیز و عقلانی بیان کند.

وی تاکید کرد: باید در مسیر اعتراض و تجمع تا حد ممکن گفت‌وگو شکل گیرد و صدای دانشجو شنیده شود. امروز اگر دانشجو در سایه نهاد قدرت قرار نگیرد، مسیر اعتراضات دانشجویی درست به پیش می‌رود.

این جامعه‌شناس سیاسی در خصوص لزوم ایجاد فضای لازم برای بیان خواسته‌های دانشجو در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: همچنین باید توجه داشت مهم‌ترین مسئله در مسیر توسعه سیاسی، این است که کنش‌های ارتباطی خارج از روابط قدرت و سلطه باشد. برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و مناظرات و تدوین برنامه‌ها توسط تشکل‌های دانشجویی از اقدامات مهمی است که باید در مسیر توسعه سیاسی انجام شود.

سرحدی مهم‌ترین ضعف دانشگاه‌ها در مسیر توسعه سیاسی را مصادره شدن گفت‌وگوها به نفع احزاب و گروه‌های سیاسی دانست و افزود: درست است که گفت‌وگو و پیش‌زمینه‌های آن فراهم است، اما بهتر است این گفت‌وگوها، همراه با مدارا و تساهل و خارج از روابط سلطه و قدرت باشد تا مسیر درست خودش را طی کند و هیچ گروه و حزبی در تلاش برای مصادره گفت‌وگو به نفع خویش نباشد.

وی ضعف دیگر دانشگاه‌ها در مسیر توسعه سیاسی کشور را نادیده گرفتن دانشگاه به عنوان نهادی مستقل دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاه ضمن اینکه نهادی مستقل است سازوکارهایی برایش تعبیه شده به صورتی که اگر دانشجویی از برخی خطوط عبور کند و بخواهد شان دانشگاه را نادیده بگیرد، خود دانشگاه باید در مورد او تصمیم‌گیری کند. باید دانشگاه به عنوان نهادی مستقل، عقلانی، سراسر علم و دانش به رسمیت شناخته شود و آنقدر شان و حرمت برایش قائل شد که طبق قوانین در صورت ایجاد هر مسئله‌ای، در خود دانشگاه مسائل حل و فصل شود.

گام برداشتن در راه علم، عدالت‌خواهی و آزاداندیشی در گرو فضا و امکاناتی است که باید در دانشگاه‌ها فراهم باشد. عمده فعالیت‌ها و اعتراضات دانشجویی در قالب تشکل‌ها و انجمن‌های دانشگاهی پیگیری می‌شود که البته با قوانین دست و پا گیر همیشگی، هرگونه ذهن پویایی را در خود خفه می‌کند و اجازه تعامل و گفت‌وگوی آزاد را سلب می‌کند. قشر دانشگاهی مغز متفکر و قلب تپنده هر جامعه‌ای است و قطعا ایجاد توقف در فعالیت‌های این قشر، به توقف در ادامه حیات جامعه منجر خواهد شد.

دانشجویان چراغ مبارزه با استکبار را در ایران روشن کردند/ به وحدت نیاز داریم

ایسنا/کرمان رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: برای حل مشکلات کشور نیاز به وحدت ملی و همفکری و کمک داریم و باید در یک فضای صمیمی حرفمان را بزنیم و ارتباط بین مسئولان و مردم باید تنگاتنگ باشد.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی امروز ۱۶ آذرماه در نشست هم اندیشی با جمعی از دانشجویان شهر کرمان با گرامیداشت چهلمین روز شهادت شهدای حرم شاهچراغ و همچنین تسلیت فرا رسیدن ایام فاطمیه اظهار کرد: ۱۶ آذر نقطه عطفی در تاریخ کشور، انقلاب اسلامی و در تاریخ مبارزات سیاسی قرن اخیر است و قشر دانشجو در سال ۱۳۳۲ اولین عَلم مبارزه با استکبار و امریکا را در کشور ما بلند کردند.

وی افزود: امریکایی ها در مرداد ۱۳۳۲ با کودتا دولت قانونی ایران را ساقط و دولت مدنظر خود را روی کار آوردند و نخستین قشری که در برابر این موضوع قد علم کرد دانشجویان بودند و با تقدیم سه شهید چراغ مبارزه با امریکا را در شرایط اختناق آن زمان روشن کردند و شاید برای نخستین بار شعار مرگ بر امریکا در دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۲ توسط دانشجویان سر داده و این شعار در فرهنگ سیاسی کشور متولد شد و این افتخار بزرگی برای دانشجویان است که تبدیل به نماد عملی مبارزه با استکبار شدند.

حمیدی تصریح کرد: ۱۶ آذر به عنوان نماد ضداستکباری در کشور شکل گرفته و امروز مستکبرین مدعیان این روز شده و می خواهند با تحریف، این موضوع را به نفع خود رقم بزنند و مصادره بکنند.

استکبارستیزی دانشجویان از ۷ دهه قبل آغاز شده است

رئیس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر اینکه لازم است نسل جدید نقش دانشگاه و دانشجویان در سال های ۵۶ و ۵۷ و اتفاقاتی که در محیط دانشگاه افتاده را مطالعه کنند، گفت: استکبارستیزی دانشجویان ایران از هفت دهه قبل آغاز شده و تا امروز ادامه یافته و دانشجویان برای افزایش دید سیاسی خود باید این تاریخ را مطالعه کنند.

وی با بیان اینکه ۱۳ آبان سال ۵۸ دانشجویان با تسخیر لانه جاسوسی، دست امریکایی ها را از ایران کوتاه کردند، افزود: البته سیاست های مداخله گرانه امریکا در کشور ما همچنان ادامه دارد اما ۱۳ آبان اتفاق بزرگی بود که توسط دانشجویان رقم خورد.

حمیدی با اشاره به حضور دانشجویان در هشت سال دفاع مقدس گفت: زندگینامه و تفکرات این دانشجویان و شهیدان باید مطالعه شود زیرا بسیاری از دانشجویان جنگ را فرماندهی کردند و حماسه های بزرگی رقم زدند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان گفت: هنوز این تفکر در دانشگاه های ما وجود دارد و قشر عظیمی از دانشجویان نمایندگان واقعی ملت ایران در سنگر علم و پژوهش قرار دارند. دانشجویان در عرصه های مختلف حضور دارند و در محرومیت زدائی و کمک به نیازمندان در قالب گروه های جهادی خدمت می کنند.

وی تصریح کرد: دشمن به دنبال کمرنگ کردن و پنهان کردن این واقعیت ها در قشر دانشجو است و قصد دارد بگوید دانشجو مخالف نظام و در مقابل نظام جمهوری اسلامی است و واقعیت های بزرگ را نمی بیند.

حمیدی ادامه داد: ممکن است افرادی انتقاد و حرفی در موضوعاتی داشته باشند که باید به جای خود شنیده و پیگیری شود. اما دشمن شایعه سازی و دروغ پردازی می کند تا واقعیت های ۹۰ درصدی در بین دانشجویان را کمرنگ کند و بر آن ۱۰ درصد موج سواری کند که در مرحله اول خود دانشجویان باید نسبت به این مسائل بصیرت و آگاهی داشته و دشمن و نقشه های آن را شناخته، تجزیه و تحلیل داشته و در مقابل آن برنامه ریزی کنند.

وی بیان کرد: دانشجویان در هفت دهه اخیر از نظام، تمامیت ارضی و هویت ملی ایران دفاع کردند، اکنون نیز لازم است به صحنه آمده و به این شکل عمل کنند و امیدهای ضعیفی که دشمن برای خود در دانشگاه ها ترسیم کرده، تبدیل به یاس نمایند.

دانشجویان نسبت به اتفاقات کشور بی تفاوت نباشند

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: دانشجویان نباید نسبت به اتفاقات کشور بی تفاوت باشند و وقتی می بینیم دشمن مسئله ای را طراحی و پیگیری می کند و می خواهد فسادی در بین دانشجویان و ملت به وجود بیاورد، نخستین گروهی که باید نقشه را درک کند، دانشجویان هستند زیرا قشر فرهیخته هستند.

وی با بیان اینکه در اتفاقات اخیر دست دشمن را به طور واضح می بینیم، تصریح کرد: برخی خواص خود را به غفلت زده و برخی این وقایع واضح را نمی بینند یا نمی خواهند ببینند.

حمیدی با اشاره به تبلیغات و فعالیت رسانه های در اختیار دشمن، بیان کرد: دنبال این هستند مسائل را در کشور ما به وجود آورده تا به اهداف خود برسند؛ به دلیل فوت یک خانم، ۲۰۰ نفر از مردم ایران کشته شدند. چطور آنها برای یک نفر نگران می شوند اما زمانی که یک تروریست با سوءاستفاده از فضای به وجود آمده، به کشور نفوذ کرده و در حرم زنان، کودکان و نوجوانان را به رگبار می بندد، دل نمی سوزانند و بلکه دفاع هم از تروریست می کنند؛ اینها دم از حقوق بشر می زنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه دشمن بدخواه ماست و خیرخواه ملت ما نیست، گفت: دشمن دنبال ایجاد جو نا امنی در کشور ماست و ابتدا می خواهد مشکل درست کند و به دنبال ایجاد نارضاتی در کشور است زیرا نظام ما مردمی است و حضور میلیونی مردم بعد از ۴۳ سال از عمر انقلاب را می بینند و می دانند حمله نظامی به کشور ما جواب نمی دهد.

وی افزود: حالا برای اینکه مردم و جوانان را از نظام جدا کنند و این سرمایه را بگیرند، توطئه می کنند و در این راه برای مردم مشکل درست می کنند و شدیدترین تحریم ها اقتصادی را علیه کشور ما اعمال کردند و داروی بیماران خاص ما را نمی دهند.

حمیدی با اشاره به اینکه سیاست دوم دشمن، دروغ پردازی و شایعه سازی است، اظهار کرد: در کدام کشور نیروی امنیتی با دست خالی به جمع معترضان می آید؟ نیروهای امنیتی ما مظلومانه در حوادث اخیر به شهادت رسیدند و دشمن قضیه را برعکس جلوه  می دهد و می گوید به کسی که کشته شده توسط نیروهای نظامی شلیک شده است. سئوال این است با کدام اسلحه نیروهای امنیتی؟

جوانان به دشمن اعتماد نکنند

وی با تاکید بر اینکه نباید جوانان و نوجوانان فریب دشمن را بخورند و به دشمن اعتماد کنند و به مسئول کشور خودش اعتماد نکنند، افزود: بدترین اتفاق ممکن است که به دشمن شایعه ساز و دروغ پرداز اعتماد کنیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر تجزیه و تحلیل وقایع، اظهار کرد: در کشور مشکل وجود دارد و منکر سوءتدبیرها نیستیم؛ مقام معظم رهبری همواره از مسئولان سه قوه مطالبه می کنند و سال هاست بر حل مسائل اقتصادی و مشکلات تولید تاکید دارند که اگر توجه وعمل می شد، امروز این مشکلات را نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه باید به رسانه های خودمان اعتماد کنیم نه به فضای مجازی که دست دشمن است، گفت: نقاط ضعف را همه قبول داریم و قاطبه مسئولان می خواهند مشکلات مردم را حل کنند.

حمیدی تصریح کرد: راه حل مشکلات کشور به جان هم افتادن در خیابان نیست و نیاز به وحدت ملی و همفکری و کمک داریم و باید در یک فضای صمیمی حرفمان را بزنیم و ارتباط بین مسئولان و مردم باید تنگاتنگ باشد.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان در ادامه بیان کرد: دشمن دنبال راه اندازی جنگ داخلی در کشور است و اگر حواسمان نباشد و دچار غفلت شویم، ایران تبدیل به سوریه پنج سال قبل می شود و در این صورت دیگر جناح، دانشجو و ... برای آنها فرقی ندارد. آنها با ملیت و هویت ملی ما و با نام ایران مشکل دارند و با پرچم ایران مخالف هستند نه پرچم نظام جمهوری اسلامی.

وی اظهار کرد: آنها خیرخواه مردم و نظام ما نیستند و اگر فرصت به دستشان بیاید دنبال تجزیه طلبی هستند و اینکه قومیت های کشور را به جان هم بیندازند.

حمیدی گفت: باید خیلی حواسمان را جمع کنیم و دانشجویان که قاطبه آنها افراد باسواد، انقلابی و همراه نظام هستند، این مسائل را تجزیه و تحلیل کنند و باید افراد جاهل را توجیه کنید و آنها را با مسئولان نظام آشتی بدهید.

وی افزود: کشور نیاز به دانشمندانی دارد که در عرصه علمی با دشمن بجنگند، زیرا این عرصه بسیار مهم است و در هسته ای در عرصه علمی با دشمن می جنگیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به ترور دانشمندان هسته ای کشورمان بیان کرد: آنها افراد فرهیخته ای بودند که پرورش یافته دانشگاه های ما بودند و در عرصه علمی می جنگیدند.

دانشجو باید سیاسی باشد اما سیاست زده، نه

وی اظهار کرد: دانشجو باید سیاسی باشد اما نه سیاست زده و اولویت شما درس است، اینکه بنیه علمی خود را بالا ببرید چراکه کشور قاضی، وکیل، کارشناس، حقوقدان در مرحله اول باید بنیه علمی قوی داشته باشد و معنویت، ایمان و تقوا نیز مسائل مهمی هستند که باید موردتوجه جوانان باشد.

حمیدی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به نظرات دانشجویان و مسئله تعامل دانشگاه و مجموعه قضائی گفت: در حوزه پیشگیری از وقوع جرم خیلی کار با دانشگاه داریم و باید با همکاری به این حوزه پرداخته شود و امیدواریم ارتباط بین دو مجموعه تقویت شود.

امید به آینده را در دانشجویان پررنگ کنیم

ایسنا/خراسان جنوبی دانشجویان قشر تأثیرگذار جامعه هستند که باید برایشان امید به آینده را رقم زد چراکه بسیار توانا بوده و با پتانسیل‌های خود حرفی برای گفتن دارند.

خراسان جنوبی و شهر بیرجند یکی از قطب‌های مهم دانشجویی کشور است. بیرجند یکی از شهرهای دانشجویی در کشور است و نیروهای انسانی با استعدادی دارد.

به گزارش ایسنا، این استان دارای پتانسیل‌های فوق‌العاده در حوزه شرکت‌های دانش بنیان است و اگر جمعیت استان را در نظر بگیریم خراسان جنوبی یکی از بالاترین نسبت‌های دانشجو به شهروند را در کشور دارد.

آنچه دغدغه‌های دانشجویان را حل می‌کند 

ابوالفضل انصاری مقدم، دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه بیرجند به ایسنا گفت: بهترین و مهم ترین وظیفه‌ای که یک دانشجو می‌تواند داشته باشد موفق شدن در دروس خود است چراکه در این صورت نیروی مؤثر و کار آمد برای جامعه خواهد بود.

وی با بیان اینکه وظیفه مهم دیگر این است که راه خود را گم نکند، افزود: به تعبیر دیگر می‌توان گفت دانشجو باید بداند کجا درس می‌خواند و در این مکان، چه قوانینی حاکم است.

این دانشجو با بیان اینکه یک فرد دانشجو باید بداند آرمان‌های یک جامعه اسلامی که به دنبال رشد و توسعه فردی است هیچ گاه نباید فراموش شود، تصریح کرد: دانشجو باید با شناخت مردم، جامعه، حکومت و از طریق مطالعه دغدغه مند باشد.

انصاری مقدم ادامه داد: از جمله مهم ترین مشکلاتی که از دیدگاه یک دانشجو می‌توان به آن اشاره کرد عدم شفاف سازی تصمیمات اتخاذ شده در دولت است، اظهار کرد: دومین مورد یا مشکل بی اعتمادی مردم به مسئولین بالارده کشوری است که با وجود مشکلات معیشتی و اقتصادی دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه دانشجو عضوی از جامعه‌ بوده و به قول شهید بهشتی؛ دانشجو مؤذن جامعه است، تصریح کرد: این جمله یعنی جایگاه دانشجو والاتر از آن امری است که باید باشد و میتوان به این نتیجه رسید که عدم اعتماد به دانشجو به عنوان قشر جوان و متفکر باعث می‌شود بی اعتمادی به قشرهای بالاتر و پایین تر به عمیق ترین قسمت خود برسد و مشکلاتی که به آسانی حل می‌شد به غیر قابل حل ترین حالت ممکن برسند.

این دانشجو با بیان اینکه دانشجو با کمی مطالعه و تحقیق دغدغه مند می‌شود و این گونه به خودشناسی می‌رسد، اظهار کرد: خودشناسی می‌تواند مشکل یا مشکلات جامعه را حل کند؛ این دغدغه مندی باید درون دانشجو وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه دغدغه و فکر مشغولی یک دانشجو می‌تواند کار، پول و ازدواج باشد، افزود: آینده مبهم از مشکلات دانشجویان است، افزود: تقریباً هر دانشجویی طبعا دوست دارد طبق درسی که می‌خواند مشغول کار شود، اما این امکان وجود ندارد.

سرانه مطالعه‌ای که قابل قبول نیست

جواد خورسندمقدم، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند گفت: خلاصه وظیفه دانشجو، خود کلمه دانشجو؛ به معنای دانش جو بودن است، اما باید گفت سرانه‌ی مطالعه دانشجوی امروز قابل قیاس با دانشجوی ۴۰ سال پیش نیست.

وی با بیان اینکه آن امری که دانشجو را متمایز می‌کند همین عادت به مطالعه است که متأسفانه بسیار کمرنگ شده است چراکه مطالعه اطلاعات انسان را افزایش داده و باعث می‌شود درک انسان نسبت به مشکلات عمیق تر شود و به همان نسبت برای رفع این مشکلات راهکار یا ابزار بسازد.

این دانشجو بیان کرد: وقتی دانشجو به جای مطالعه کردن در فضای مجازی وقت می‌گذراند، همان فضای مجازی به افکارش خط و ربط داده و باعث می‌شود نه تنها وظیفه اصلی‌اش که حل مشکلات کشور و جامعه است را فراموش میکند؛ بلکه گاها مشکلی به این مشکلات اضافه نیز می‌شود.

خورسندمقدم با بیان اینکه مهم‌ترین راهکار برای رفع دغدغه‌های دانشجویان مطالعه، تحلیل و تولید در مقابل پرداختن به حواشی سیاسی است، بیان کرد: احساس میشود دانشگاه‌ها در گرداب سیاست، فلسفه وجودی خود را فراموش کرده‌اند.

وی افزود: نمی‌دانیم چه کسی مرجع رسیدگی به برخی اساتید انگشت شماری است که کارشان از تقابل اندیشگانی با نظام، به تقابل رفتاری و گفتاری مبدل شده، اما کاش رسانه و صدا و سیما درخواست دانشجویان را به مسئولین و نهادهای ذیربط برساند که به وظیفه قانونی خود عمل کنند و اگر در این میان مسئولی وظیفه قانونی مستقیم هم نداشت بر حسب وظیفه شرعی خود، ایشان را از دانشگاه به خانه‌هایشان هدایت کنند؛ برخی از همین اساتید عملاً تبدیل به مهره‌های دشمن برای سرباز سازی در خاک ایران شده‌اند و روا نیست از بیت المال مسلمین برای ضربه زدن زدن به نظام اسلامی هزینه شود.

حفظ آرمان‌های اسلامی در محیط دانشگاهی 

یکی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان نیز به ایسنا گفت: مسلماً یکی از مهمترین وظایف دانشجویان کسب علم و دانش در راستای تولید علم و پاسخگویی به نیازهای علمی میهن اسلامیمان است اما در کنار این مهم، در برخی مواقع نظیر قضایای اخیر که شاهد هجوم ناجوانمردانه دشمنان اسلام و منافقین داخلی به ارزش‌های دینی و اصول نظام اسلامی هستیم، در کنار اهتمام به وظایف تحصیلی، مشارکت گسترده تمامی اقشار و حضور در تجمعاتی که در راستای محکوم کردن این حرمت شکنی‌ها و دفاع از اسلام و نظام دینی برگزار می‌شود، در خنثی سازی توطئه‌ها مؤثر و از اولویت برخوردار است.

وی افزود: هر دانشجوی مسلمانی علاوه بر تحصیل علم و نگهبانی از صفای درونی خویش باید از وظیفه بزرگ امر به معروف و نهی از منکر چشم پوشی نکند و با محبت و مهربانی به اصلاح دیگران بپردازد؛ شاید بهترین واژه‌ای که می‌تواند وظیفه یک مسلمان و جوان شیعه را در عصر غیبت آن حضرت عج روشن کند، واژه انتظار فرج است؛ این انتظار مانع بسیاری از کج روی‌ها خواهد شد.

دانشجو به معنای دیدن معنای اجتماعی با عقل، منطق و درکی درست است که می‌تواند آرمان‌های اسلام را حفظ و در راستای نگهداشت آن تلاش کند.

آذر و چند تبریک

ایسنا/سمنان رئیس دانشگاه سمنان معتقد است که دانشجویان همواره در پی نمایاندن استکبارستیزی و نفی سلطه بیگانه بر کشورند.

دکتر مسعود نصیری زرندی ۱۶آذرماه ضمن تبریک روز دانشجو اظهار کرد: شانزدهم آذرماه، که به نام «روز دانشجو» مزیّن شده است، با خود شور و هیجان انقلابی و تحوّل‌خواهانه را در میان دانشجویان عزیز به اوج می‌رساند .
وی با بیان اینکه۱۶ آذر نشان از پایمردی و ایستادگی دانشجویان مسلمان در برابر نظام سلطه و استکبار دارد تصریح کرد: این روز تاریخی، یادآور رشادت دانشجویان مسلمانی است که سینه خود را در برابر مستبدّین ظالم سپر کردند و آزادگی و ظلم‌ستیزی ملت بزرگ ایران را در تاریخ ثبت کردند.

وی ادامه داد: امروز نیز جامعه نخبگانی کشور به خصوص دانشجویان کوشا و غیور ایران اسلامی ، با ادامه‌ دادن مسیر شهدای علم و دانش، در عرصه علمی کشور، با آموختن آخرین دستاوردهای علمی روز دنیا خود را برای خدمت صادقانه به کشور عزیز و اسلامیمان و رفع نیازهای جامعه آماده می‌کنند و استکبارستیزی و نفی سلطه بیگانه را در عمل به همگان می‌نمایانند.

وی با بیان اینکه دانشگاه سمنان «نگین خردورزی خطه کویر»، مفتخر است؛ هرساله میزبان جمع زیادی از دانشجویان عالم و کوشا از سراسر کشور باشد خاطرنشان کرد: دانشجویان با خود شور و نشاط جوانی و پویایی را به محیط مقدّس دانشگاه می‌آورند.

دانشجویان رکن مهم نشاط علمی و پویایی فکری در دانشگاه

 دکترحسین شیبانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۶ آذر، روز دانشجو را به جامعه علمی و دانشگاهی کشور به خصوص دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تبریک گفت و افزود: بدون شکّ، نعمت بزرگ استقلال و آزادی و امنیت پایدار امروز کشورمان مرهون مجاهدت و فداکاری جوانان و دانشمندان بزرگواری است که با خون خود نهال پر خیر و برکت انقلاب اسلامی را آبیاری کردند.

وی ادامه داد: آن نهال که امروزه به درختی تنومند و استوار تبدیل شده، حال به دست شما عزیزان سپرده شده است و این مسئولیتی بس سنگین و بزرگ است که همه ملّت و بخصوص شما دانشجویان مسلمان که به حق سردمداران پیشرفت و ترقّی این کشور هستید، در قبال آن وظیفه دارید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود خاطرنشان کرد: دانشجویان، یکی از ارکان مهم نشاط علمی و پویایی فکری در دانشگاه به شمار می روند و روح جوان و آرمان گرای آنان، همواره در جستجوی اهداف متعالی می باشد و همراه نمودن این نشاط با علم و دانش، سبب بهره وری بیشتر دوران دانشجویی می گردد.

این عضو هیات علمی علوم پزشکی شاهرود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حماسه ۱۶ آذر و مقام شامخ دانشجویان شهید، اظهارامیدواری کرد: جامعه دانشگاهی و دانشجویان عزیز به مدد ایمان و اندیشه، همواره در توسعه ایران اسلامی موفق بوده و با یاری خداوند منان در برداشتن گام های مستحکم و مطمئن در مسیر اعتلای نام کشور خود در سطح جهان، کوشا و پویا باشند.

حرکت پرشتاب دانشگاه به سوی آینده ای روشن
دکتر فرحناز جان محمدی سرپرست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز ضمن شادباش روز دانشجو گفت: بدون تردید امنیت امروز ایران اسلامی مدیون و مرهون مجاهدت جوانان برومندی است که در شرایط حساس همواره نقش فعال و تاثیرگذاری در حیات نظام جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده اند.

وی اضافه کرد: اکنون بر دانشجوبان و جوانان دانشمند و آگاه لازم است با عزمی جهادگونه در جهت تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برداشته و با قرار گرفتن در مسیر رشد و تعالی، تولید علم نافع، نوآوری و کارآفرینی، زمینه پیشرفت همه جانبه کشور را فراهم کنند و میهن عزیزمان را به جایگاهی شایسته برسانند.

سرپرست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود اظهار کرد: تکیه بر توانمندی دانشجویان، تخصص و انگیزه اساتید جوان و همت کارکنان خدوم، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود امروز مدارج مهمی از رشد و توسعه در عرصه های آموزشی و پژوهشی را طی نموده و پرشتاب تر از گذشته در مسیر توسعه گام بر می دارد. حرکت پرشتاب دانشگاه به سوی آینده ای روشن، بیش از گذشته جریان دارد و امید است حضور شما دانشجویان عزیز در این مجموعه به رشد، تعالی و ارتقای دانشگاه بیش از گذشته سرعت ببخشد.
"طنین همدلی” در دانشگاه گرمسار
همچنین "طنین همدلی” عنوان ویژه برنامه ای بود که روز گذشته با حضور دانشجویان، استادان و مسئولان دانشگاه گرمسار برگزار شد.

در این ویژه برنامه روز دانشجو که به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه گرمسار در ساختمان شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد، شمار زیادی از دانشگاهیان و دانشجویان گرمساری حضور داشتند.

برنامه تریبون آزاد در سه محور “فرهنگی، اجتماعی و سیاسی”از بخش های جذاب این ویژه برنامه بود.
تجلیل از دانشجویان برگزیده علمی و آموزشی و تریبون آزاد “معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه گرمسار” در کنار یک مسابقه ورزشی دانشجویی و سخنرانی یکی از اساتید این دانشگاه از جمله برنامه های این ویژه برنامه روز دانشجو در دانشگاه دولتی گرمسار بود.
تجلیل از دانشجویان برتر علوم پزشکی سمنان
همچنین ویژه برنامه مشابهی نیز با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، صنعتی شاهرود، دانشگاه آزاد استان و...نیز برگزار شد.
آئین گرامیداشت روز دانشجو و تقدیر از برترین های علمی در دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در سال ۱۴۰۱ از دیگر برنامه های روز دانشجو در استان سمنان است.
در این ویژه برنامه که با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار سمنان برگزار شد، برنامه های متنوعی از جمله: اجرای موسیقی زنده، تریبون آزاد دانشجویی ،تجلیل از دانشجویان فعال علمی و... ارائه شد.

اساتید دانشگاه با تمرکز بر مسئولیت حرفه‌ای و اجتماعی امید آفرین باشند

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر مسئولیت‌های حرفه‌ای و اجتماعی اساتید گفت: اعضاء هیات علمی و اساتید بزرگوار با توجه به مسئولیت‌های حرفه‌ای و اجتماعی در بین دانشجویان و جوانان ایجاد امید کنند و با بیان گام‌های مثبت و اقدامات خوب صورت گرفته در جهت رفع مشکلات نیز پیش قدم باشند.

دکتر بهمن نقی پور، چهارشنبه، ۱۶ آذرماه، در جمع رؤسا ومعاونان مراکز آموزشی درمانی، رؤسا، معاونان و مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با بیان اینکه اساتید بزرگان دانشگاه هستند و لازم است که در امر آموزش، پژوهش و درمان پیش گام باشند، افزود: مطالبه و مطالبه گری حق استاد است و از اساتیدی که نگاه انتقادی داشته و مشکلات را همراه با راه کارها بیان می کنند، سپاسگزاریم.

وی گفت: دانشگاهیان به عنوان نیروهای پیشران جامعه باید ضمن احصاء مشکلات با ارئه راه کاری علمی و عملی در جهت ایجاد آرامش در جامعه قدم بردارند و نیروی منفعل در قبال مشکلات نباشند.

نقی پور، ضمن تشکر از زحمات کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه گفت: ما معتقدیم شما اساتید ستون ها و گنجینه دانشگاه هستید و در طی یک سال گذشته با حدود یک سوم از اساتید محترم دیدار چهره به چهره داشته‌ایم و در اتاق شیشه‌ای به خدمت مشغول هستیم و گوش شنوایی برای شنیدن کلیه انتقادات، پیشنهادات و مسائل موجود داشته وداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در پایان با تشکر از اساتید و مدیران گروه‌ها و روسای دانشکده ها و بیمارستان ها در تحقق برنامه های دانشگاه، خواستار همدلی و همکاری همگانی در حفظ جایگاه ارزشمند دانشگاه و حل مسائل در محیطی علمی و آکادمیک و به دور از حاشیه شد.

دکترعلی جنتی، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز، نیز خلاصه ای از عملکرد دانشگاه در حوزه این معاونت را مطرح کرد و از پرداخت ۱۱۰۰میلیارد تومان از بدهی های انباشته شده دانشگاه خبر داد.

 دکتر جواد احمدیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت عملکرد درمانی و تجهیزاتی دانشگاه در یکسال گذشته و همچنین افتتاح کلینیک تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه در روزهای آتی و تامین و تهیه تجهیزات پیشرفته پزشکی، گفت: ارائه خدمات به مردم از وظایف اصلی ما است و همه باید این موضوع را به عنوان اولویت اصلی مد نظر قرار دهیم.

صداقت و فداکاری برای ملت و آرمان‌های کشور، هویت دانشجو است

ایسنا/لرستان رئیس دانشگاه لرستان گفت: صداقت، خلوص و فداکاری برای ملت و آرمان‌های کشور، هویت دانشجو است.

دکتر علی نظری در گفت‌وگو با ایسنا با گرامیداشت ۱۶ آذر و روز دانشجو اظهار کرد: ۱۶ آذر روز دانشجوست و گرامیداشت این روز به این دلیل است که دانشجو هم خودش به یاد دارد و هم برای دیگران یادآوری می‌کند که حق همیشه باید در برابر باطل ایستادگی کند.

وی اضافه کرد: ۱۶ آذر در حقیقت یادآوری می‌کند که باید در مقابل نظام استکباری ایستاد.

رئیس دانشگاه لرستان گفت: این روز گرامی داشته می‌شود به این معنا که دانشجو زمان‌شناس است و اقتضائات پیرامون خود را می‌داند.

وی افزود: این روز گرامی داشته می‌شود که ما به دیگران بگوییم دانشجو به عنوان امانت الهی، ذخیره‌های انقلاب اسلامی و امیدبخشان انقلاب و سرزمین اسلامی ایران هستند و همواره در حل نظام مسائل خود حضور دارند.

نظری عنوان کرد: دانشجو با قلمش با استکبار مبارزه می‌کند همانگونه که دانشجو به مبارزه با چالش‌ها و مشکلات می‌رود.

رئیس بسیج اساتید لرستان ادامه داد: سلاح دانشجو برای حل مسائل قلم است؛ دانشجوی امروز باهوش، خلاق، آفریننده و مهارت آموز است و در کنار مباحث علمی مهارت می‌آموزد تا علاوه بر حل مساله به حل مسائل پیرامون خود می‌پردازد.

وی افزود: همانگونه که این هفته به عنوان پژوهش و فناوری نامگذاری شده است، دانشجوی ما به پژوهش می‌پردازد و فناورانه مسائل را حل می‌کند؛ به حل مسائل براساس دانشی که آموخته می‌پردازد و بر همین اساس بوده که امسال سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی است.

رئیس دانشگاه لرستان اضافه کرد: ۱۶ آذر گرامی داشته می‌شود تا دانشجو هویت خود را یادآور شود؛ هویتی که با فطرت انسانی سازگار است یعنی صداقت، خلوص و فداکاری برای ملت و آرمان‌های کشور؛ بر همین اساس این روز گرامی داشته می‌شود تا دانشجو بگوید من گام‌هایم را به سوی تمدن نوین اسلامی بر می‌دارم.

نظری بیان کرد: این روز گرامی داشته می‌شود که دانشجو بگوید من بسترساز تمدن نوین اسلامی هستم که در حقیقت بسترساز ظهور است.

وی تصریح کرد: دانشجوی ما امیدوار حرکت می‌کند با امید به آینده‌ای درخشان که سرشار از پیروزی و سرافرازی ملت است.

رئیس بسیج اساتید لرستان بیان کرد: در این برهه از دانشجویان می‌خواهیم که از توان جوانی و خلاقیت خود در راه دانش و مهارت آموزی استفاده کنند و برای حل نظام مسائل کشور و زیست بوم، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی  به صحنه‌ها بیایند.

مهمترین پیام ۱۶ آذر نفی سلطه بیگانه است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر لزوم گسترش فضای گفتگو، پرسش و منظره و تبیین در جامعه و دانشگاه‌ها گفت: مهمترین پیام ۱۶ آذر نفی سلطه بیگانه است.

ایسنا/بوشهر مالک شریعتی نیاسر شامگاه ۱۵ آذر در جمع دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه استان بوشهر پایتخت انرژی کشور است، اظهار داشت: مصرف انرژی در سطح کشور بسیار بالا است که هم هزینه‌ها را افزایش داده و هم آلودگی‌های زیست‌محیطی در پی دارد.

وی با گرامیداشت ۱۶ آذرماه روز دانشجو خاطرنشان کرد: عقبه و حامیان افرادی که در روز شانزدهم آذرماه دانشجویان را قربانی کردند، اکنون فریاد آزادی سر می‌دهند در حالی که منشأ تحولات دانشجویی در این روز نفی سلطه بیگانه بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر برپایی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها ادامه داد: روش دائمی ما باید فضای گفتگو، پرسش و منظره و تبیین باشد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد عدم اجرای شفافیت نمایندگان در حالی که با همین وعده از مردم رأی گرفتند خاطرنشان کرد: شفافیت قانون شده و برگشت ناپذیز است و فقط باید توسط نمایندگان اجرا شود.

شریعتی در پاسخ به سوالی با موضوع اینکه در این جنگ رسانه‌ای که دشمن از روایت غلط استفاده می‌کند و جنگ، جنگ روایت‌ها است چه کرده‌اید و چه کار باید بکنیم تصریح کرد: دو راه داریم که یک راه مردم هستند، یعنی اینکه افراد مسائل را تحلیل و فهم کنند و این فهم را بیان کنند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آحاد جامعه باید تجهیز به سلاح رسانه باشند افزود: باید شیوه‌های نوین در تبیین و روشنگری را استفاده کنیم و شیوه‌های مربوط به گذشته در این راستا تغییر کند.

برنامه‌های پرشور دانشگاه‌های گلستان در ۱۶ آذر

ایسنا/گلستان دانشگاههای سراسر استان‌گلستان به مناسبت ۱۶ آذر و گرامیداشت روز دانشجو برنامه های ویژه ای را تدارک دیده اند. 

استان گلستان یکی از استانهای جوان و دارای ظرفیتی سازنده و پویا به نام دانشجویان و دانشگاهیانی پرشور و فعال است که توانسته این استان سرسبز را در زمره استانهای فعال و همیشه پویا در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قرار دهد که به طور مثال یکی از آنها ۱۶ آذرماه و روز گرامیداشت مقام دانشجو و سالروز شهادت دانشجویان ضد استکباری کشور در جریان سفر نیکسون به تهران است. 

از این رو دانشگاه‌های استان گلستان‌ در این روز برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده و تلاش کرده‌اند مطابق آنچه رهبر معظم‌ انقلاب اسلامی فرمودند در این روز ضد استکباری بودن دانشجویان را برجسته و در کنار آن بر مقام و نقش رفیع دانشجویان تاکید کنند.


دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان امروز ۱۶ آذر از ساعت ۱۰‌صبح میزبان دکتر «علی محمد زنگانه» استاندار گلستان خواهد بود تا در جلسه ای صمیمی ضمن استماع گزارش استاندار پیرامون فعالیت های توسعه ای استان نشست پرسش و پاسخ را با حضور دانشجویان مرکز استان برگزار کند.

دانشگاه علوم پزشکی گلستان امروز میزبان دکتر «مجید اسماعیلی» کارشناس برجسته حوزه رسانه و داور برنامه عصر جدید است که از ساعت ۹ صبح در برنامه ویژه روز دانشجو در این دانشگاه سخنرانی خواهد کرد.

دانشگاه فرهنگیان استان گلستان نیز سه برنامه ویژه در پردیس خواهران و برادران و پردیس گنبدکاووس برگزار می کند که برنامه برادران با سخنرانی «دکتر کیخا» رئیس دانشگاه فرهنگیان استان در روز دوشنبه، برنامه پردیس گنبدکاووس با سخنرانی «دکتر الواری» رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در روز سه شنبه و برنامه پردیس خواهران امروز با سخنرانی دکتر «سجاد صفار هرندی» در سالن شهید شکوهی برگزار خواهد شد.

ویژه برنامه روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی گلستان نیز در شهر گرگان و با سخنرانی سردار «علی ملک شاهکوهی» فرمانده سپاه نینوا استان گلستان در تالار دکتر ابراهیمی دانشگاه آزاد واحد گرگان برگزار خواهد شد.


دانشگاه گلستان و دانشگاه گنبدکاووس نیز امروز در برنامه گرامیداشت روز دانشجو امروز میزبان «دکتر کریمی قدوسی» نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هستند که دانشگاه گلستان ساعت ۱۰ صبح و دانشگاه گنبدکاووس ساعت ۱۴ عصر این برنامه را با حضور دانشجویان و پرسش و پاسخ  های مرسوم برگزار خواهند کرد.

دانشگاه فنی و حرفه ای مائده گلستان نیز امروز ویژه برنامه روز دانشجو را با حضور دکتر «سیدعلی مهاجر» معاون سیاسی و امنیتی استاندار و رئیس کمیسیون دانشجویی استان و از ساعت ۹:۳۰ برگزار خواهد کرد.

مرکز علمی و کاربردی جهاددانشگاهی استان گلستان نیز علاوه بر برنامه هایی از جمله جشنواره غذا، مسابقات فرهنگی و هنری، ویژه برنامه روز دانشجو خود را در روز چهارشنبه ساعت ۱۴ برگزار خواهد کرد.

به گزارش ایسنا در روزهای گذشته نیز برخی از دانشگاه‌های استان گلستان از جمله دانشگاه جامع علمی کاربردی استان، دانشگاه آزاد گنبدکاووس، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه منابع طبیعی برنامه های مختلفی را به همین مناسبت برگزار کرده اند.

۱۶ آذر روز قیام علیه نظام‌ سرمایه‌داری است

ایسنا/قزوین عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) گفت: خواست دشمن آن است که همه مردم دنیا برده و ابزاری برای سلطه‌ نظام سرمایه‌داری شوند، پس اینگونه است که دانشجویان ما روز ۱۶ آذر علیه نظام سرمایه‌داری قیام کرده و می‌گویند ما نظام سلطه را نمی‌خواهیم.

دکتر محمدمهدی مظفری در گفت‌وگو با ایسنا در مورد تاریخچه روز دانشجو اظهار کرد: روز دانشجو اولین‌ بار در سال ۱۳۳۲ بعد از کودتای ۲۸ مرداد آمریکا علیه دولت مردمی و ملی شدن نفت مطرح شد. در ۲۸ مرداد دولت آمریکا نظام سلطه را بر ایران حاکم کرد که با اعتراض دانشجویان مواجه شد، اوج این اعتراضات در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ بود که به سبب شهادت دانشجویان در آن حادثه این روز به نام روز دانشجو نام‌گذاری شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از آن روز به بعد همواره تا وقتی که نظام سلطه شاهنشاهی در ایران برقرار بود هر سال روز ۱۶ آذر، دانشجویان علیه آمریکا و نظام شاهنشاهی قیام می‌کردند و دست به تظاهرات، اعتصاب و اعتراض می‌زدند.

وی عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب، نظام سلطه تحت عنوان نظام لیبرال دموکراسی ظاهر شد و بسیاری از مناسبت‌ها و روزهایی را که برای مبارزه با استکبار و برپایی نظام جمهوری اسلامی مطرح شده بود را وارونه جلوه داده و سعی کرد به نفع خود مصادره کند که از جمله آنها روز ۱۶ آذر است.

بزرگترین اختلاس‌گر ایران کیست؟

مظفری بیان کرد: رسانه‌های دشمن سعی دارند اصل ماجرای ۱۶ آذر را برای نسل جوان وارونه جلوه دهند؛ روزی در کلاس از دانشجویان سوال کردم که می‌دانید روز ۱۶ آذر چه روزی است‌؟ دانشجویی پاسخ داد روزی است که دانشجویان علیه اختلاس‌های مسئولین نظام جمهوری اسلامی قیام می‌کنند! گفتم بخشی را درست گفتی که علیه اختلاس قیام می‌کنند اما اولین اختلاسگر در تاریخ انقلاب اسلامی ایران محمدرضا پهلوی بود.

وی خاطرنشان کرد: محمدرضا طلا و دلار و پول و هر چه بود را از خزانه مملکت به یغما برد و با خود به آمریکا منتقل کرد و حتی به طلاهایی که نادرشاه افشار به ایران آورده بود رحم نکرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام خمینی (ره) اظهار کرد: آمریکای جنایتکار، ارباب پهلوی‌ها اختلاس‌گر بعدی بود که همواره دارایی‌های ایران را بلوکه کرده و اگر کشتی نفتی در دریای آزاد پیدا کند و احساس کند به‌نام ایران است آن‌را به‌نام تحریم می‌دزد و یا با بستن نظام سوئیفت بانکی اجازه نمی‌دهد این پول‌ها وارد ایران شود و تحریم را چنان سفت و سخت کرده که از ورود داروهای کودکان سرطانی به ایران هم جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: اختلاس‌گرهای بعدی هم عمّال آمریکا هستند همچون خاوری و امثال او که با ساخت و پاخت با کشورهایی همچون کانادا، ثروت‌های ایرانیان را به خارج از کشور منتقل می‌کنند و پول بیت‌المال را از بین می‌برند. اختلاس‌گران بعدی غرب‌زدگان و غرب‌گرایان داخلی هستند که در ایران به‌نام تولیدکننده و عناوینی همچون پزشک و مهندس جیب مردم را خالی می‌کنند و با درآمدهای خود در کشورهای خارجی به سرمایه‌گذاری و خوش‌گذرانی می‌پردازند.

سردار سلیمانی نمونه یک مسئول انقلابی

مظفری بیان کرد کرد: مسئول واقعی انقلاب اسلامی امثال سردار سلیمانی‌ها هستند که نه تنها ریالی از بودجه بیت‌المال برای خود نمی‌خواستند بلکه خانه و زندگی خود را به حسینیه تبدیل کرده و در اختیار مردم ایران قرار می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه برخی جوانان ما اشراف درستی بر تاریخ و پیشینه کشور خود ندارند، گفت: ۱۶ آذر روز دانشجو و اعتراض علیه نظام‌سلطه و علیه نظام لیبرال دموکراسی است که از ۷۰ سال پیش آغاز شده است، آن‌روز سردمدار این نظام سلطه نیکسون بود و امروز ترامپ و بایدن و امثالهم میدان‌داری می‌کنند و آمریکا با گذشته فرقی نکرده است.

میرزا کوچک‌خان مصادره‌ شدنی نیست

وی با بیان اینکه مورد دیگر از مصادره‌کردن حوادث ایران به نفع نظام‌سلطه، میرزا کوچک خان است تأکید کرد: میرزا کوچک‌خان طلبه‌ای بود که از عنفوان جوانی برای مذهب و اسلام قیام کرد اما عده‌ای از دشمنان‌گفتند او کمونیست بوده و برخی دیگر گفتند که میرزا پولی از دولت انگلیس گرفته بوده که علیه دولت شوروی بجنگد و تهمت‌های ناروای دیگری که به او زدند تا اقدامات این طلبه مبارز را به نام خود مصادره کنند.

مظفری تصریح کرد: دانشجویانی هم که در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ قیام کردند همه مسلمانانی بودند که علیه نظام‌سلطه آن دوران قیام کردند و به خاطر ورود نیکسون به ایران اعتراضات خود را تشدید کرده و قصد داشتند مانع ورود او به ایران شوند. لیبرال دموکراسی با نظام اسلامی در تضاد است؛ چه نیکسون رهبر این نظام باشد و چه اوباما و ترامپ و بایدن در اصل ماجرا تفاوتی ندارد، آنها نه لیبرالیزم را می‌خواهند نه دموکراسی را و تنها ابزار آن‌ها ابزار سلطه است.

وی گفت: ۲ روز پیش یکی از خبرنگاران مشهور آمریکایی افشا کرد که یکی از مقامات آمریکایی طی مصاحبه‌ای گفته در آمریکا تنها یک حزب وجود دارد و آن حزب جنگ است. نظام‌سلطه و آمریکا و لیبرال‌دموکراسی اینگونه است که به جز آزادی جنسی هیچ نوع آزادی دیگری را در جهان به رسمیت نمی‌شناسد؛ چه آزادی اقتصادی، چه آزادی سیاسی و حتی آزادی زنان را هم به رسمیت نمی‌شناسد.

فریب افکار جهان با شعار آزادی

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه توضیح داد: نمونه‌های زیادی از زنان جوامع غربی داریم که به دولتمردان خود گفتند که ما پوشش اجباری شما را نمی‌پذیریم و می‌خواهیم پوششی در شأن خود داشته باشیم، اما جواب رد شنیدند که اگر شما این حد از پوشش را انتخاب کنید، این تبلیغ مذهب است که مغایر با آزادی است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه به‌نام آزادی، افکار جهان را فریب می‌دهند، به‌طور مثال در بخش اقتصادی شاهدیم که سازمان تجارت جهانی شعاری دارد، که ظاهر جالبی دارد «مصرف‌کننده در هر کجای دنیا قرار داشته باشد حق دارد بهترین کالا را با بهترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت خریداری کند» که به‌ظاهر شعار جذابی است. ظاهر این شعار بسیار به شعار زن زندگی آزادی شباهت دارد؛ وقتی ریشه این شعار را بررسی کنیم هدف آن مشخص می‌شود که هر چه غذاخوری در دنیاست باید از بین رفته و تنها «مک‌دونالد» باقی بماند که معتقد است بهترین کیفیت با کمترین قیمت را ارائه می‌دهد و همچنین هرچه خودروسازی در دنیاست از بین رفته و فقط «جنرال‌موتورز» باقی بماند؛ یعنی همه مردم دنیا برده و ابزار سلطه‌ نظام سرمایه‌داری شوند، پس اینگونه است که دانشجویان ما روز ۱۶ آذر علیه نظام سرمایه‌داری قیام کرده و می‌گویند ما نظام سلطه نمی‌خواهیم.

کم‌کاری اساتید دانشگاه در تبیین تاریخ

این استاد دانشگاه با اشاره به کم‌کاری اساتید دانشگاه در تبیین تاریخ برای نسل جوان گفت: نظام لیبرال دموکراسی ابزاری دارد که تحت عنوان آزادی جنسی از آن استفاده می‌کند، متأسفانه این آزادی جنسی بسیار ابهام زاست و می‌تواند بسیاری از حقایق را بپوشاند، دشمنان با این ابزار پیش می‌آیند و نام آزادی را مطرح می‌کنند، جوانان و قشر دانشجو را به سمت خود جلب می‌کنند و فضای دانشگاه را برای رشد این فرهنگ انتخاب کرده‌اند.

وی عنوان کرد: دانشجو می‌گوید نظام جمهوری اسلامی را قبول داریم اما چرا اختلاس و ما اساتید باید برای آنها تبیین کنیم که تنها ۵ درصد اختلاس‌ها کار برخی از مسئولین است و ۹۵ درصد آن متعلق به آمریکاست؛ قانون پولشویی می‌گوید اگر یک ریال پول ناحق از بیت‌المال مردم ایران به کشوری دیگر منتقل شود، پلیس اقتصادی اینترپل موظف است آن پول را به ملت ایران برگرداند، اما نه تنها این کار صورت نمی‌گیرد بلکه به خروج این پول‌ها از کشور کمک می‌کنند.

مظفری خاطرنشان کرد: استکبار جهانی با تمام ابزار تبلیغاتی در صحنه است. انگلستان به ۲ دلیل حامی و مروج شیعه انگلیسی است یکی برای معرفی مراسم قمه‌زنی این شیعیان به جهان و دیگری مراسمی به‌نام عُمر کُشان؛ در مورد اول با پخش تصاویر قمه‌زنی به جهانیان، شیعیان را افرادی بدتر از داعش نشان می‌دهند که به فرزندان خود هم رحم نمی‌کنند و در مورد دوم به دنبال اختلاف‌افکنی بین شیعه و سنی هستند ‌تا موجب جلوگیری از رشد اسلام و مذهب تشیع در جهان شود.

حیله دشمن وارونه کردن حقایق است

وی افزود: وقتی حقایق اسلام و انقلاب را وارونه جلوه می‌دهند آن زمان است که نوجوان و جوانان و تربیت‌یافتگان انگلستان علیه اهداف جمهوری اسلامی ایران شعار داده و اقدام می‌کنند و با تمام وجود سعی در مصادره انقلاب دارند. آن‌ها با تبلیغات متنوع افکار مردم را ربوده‌اند تا جایی‌که اختلاس را فقط به مسئولین جمهوری اسلامی نسبت می‌دهند در حالی‌که یک نفر نیست به آن‌ها بگوید مبلغی را که محمدرضا پهلوی از ایران اختلاس کرده در مقایسه با حاصل جمع کل اختلاس‌هایی که در دوران نظام جمهوری اسلامی صورت گرفته اصلاً قابل قیاس نیست.

این مدرس دانشگاه در رابطه با دارایی‌هایی که آمریکا  از ایران و کشورهای اسلامی غارت کرده، گفت: نظام سلطه چاه‌های نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس را به تاراج برده و درآمد آن را در جیب خود گذاشته و دور ریز آن را در جیب متحدان و حاکمان مرتجع منطقه می‌گذارد، به‌طور مثال در عربستان سعودی به‌جز سه شهر جده و مکه و مدینه که توریست معنوی می‌پذیرد در سایر شهرها شیعه و سنی در فقر و فلاکت و بدبختی زندگی می‌کنند و فقط ظاهر کشور را خوب جلوه می‌دهند، آمریکا و فرانسه و انگلستان هم به همین ترتیب است.

وی عنوان کرد: اما متأسفانه ما دچار خودزنی هستیم و میزان فقر موجود در قشر آسیب‌پذیر جامعه را برجسته کرده و به تمام جامعه تعمیم می‌دهیم. در آمار خودکشی کشورها، آمریکا را به‌عنوان یکی از شادترین کشورهای جهان معرفی کردند که ظاهراً تعداد آمارخودکشی‌هایش بسیار بالاست اما در مقابل ایران را کشوری بدبخت و غمگین معرفی می‌کنند. الان هم در فضای مسمومی که وجود دارد معاندان نظام، خودکشی، قتل، تصادف، مرگ به جهت عارضه‌های مختلف را تبدیل به کشته‌سازی کرده و مسئولیت همه را بر دوش نظام می‌اندازند.

مظفری در پایان گفت: اگر قتل‌های خیابانی را شاهدیم نتیجه تیرهایی است که از سلاح‌هایی که جان‌بولتن معترضان را با آن تجهیز کرده شلیک شده است، رسانه جمعی ما بسیار کم کاری می‌کند، اینها مطالبی است که به ندرت با سبکی صحیح به نسل جوان ارائه می‌شود، باید از تمام توان و ظرفیت داخلی برای شناخت صحیح دشمن و همچنین خودشناسی و شناخت ظرفیت‌های داخلی استفاده کرد.

با دانشجویان چگونه باید گفت‌وگو کرد؟

ایسنا/خوزستان سال‌های سال است که دانشگاه به عنوان دیده‌بان، یک قدم از جامعه جلوتر و از وقایع علمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مطلع‌تر است. همین ویژگی دانشگاه و دانشگاهیان آن را متمایز می‌کند. اساسا دانشگاه و دانشجو گفتمان خاص خود را دارد اما آیا این گفتمان در شرایط کنونی امکان‌پذیر است؟

آیا فضا برای گفت‌وگوی منطقی و به دور از هیجانات زودگذر وجود دارد؟ و آیا امکان انتقاد سازنده در این فضا ممکن است و گوش شنوایی هست؟

برای پاسخ به این سوالات، با یک جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه به گفت‌وگو پرداختیم.

حسن خدمتگزار جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در خصوص گفتمان دانشگاهی در عرصه‌های مختلف علمی و سیاسی و یا حتی خصوصی و عمومی، توجه به عقلانیت عملی یا عقلانیت عمل‌گرا و عقلانیت مبتنی بر توافق تفاهم، یا عقلانیت مبتنی بر گفت‌وگوی تفاهم‌ساز و در نهایت دوری از تنش‌های هیجانی، ضروری است.

گفتمان دانشگاهی چه گفتمانی است؟

وی افزود: بنابراین اصل گفتمان دانشگاهی چه در عرصه علمی و چه در عرصه کنشگری سیاسی، مبتنی بر عقلانیت است؛ عقلانیتی که افراد به دنبال تامین اهداف علمی یا سیاسی و اقتصادی و خصوصی و عمومی هستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برای دستیابی به این اهداف علمی، از ابزارها و روش‌های علمی استفاده می‌شود. در حقیقت عقلانیت عمل‌گرا، مستلزم تعیین اهداف علمی و استفاده از ابزارها است.

وی افزود: منظور از علمی بودن، انتخاب روش‌ها و اهدافی است که امکان تفاهم در آن وجود داشته باشد یعنی اگر قرار است درباره موضوعی صحبت شود، باید بسیاری از دانشگاهیان و حتی غیر دانشگاهیان درباره آن به تفاهم برسند.  

خدمتگزار گفت: تاکید بر عقلانیت مبتنی بر تفاهم و توافق است یعنی دانشگاهیان و رویکرد دانشگاهی چه استاد و چه دانشجو و حتی بیرون از آن، عقلانیت مبتنی بر تفاهم و توافق داشته باشند؛ این روشی برای کشف و تعیین اهداف و ابزار قابل اتکا مبتنی بر گفت‌وگو و اجماع و توافق است.

وی بیان کرد: به عبارت دیگر در گفتمان دانشگاهی، ما مسیری طی می‌کنیم که برای دستیابی به اهدافی است که از دل گفت‌وگو و اجماع بیرون می‌آید.

در گفتمان دانشگاهی "عقلانیت" حاکم است

وی افزود: زمینه و بستر برای صحبت کردن، در موضع برابر بین دانشگاهیان ایجاد می‌شود و در نهایت توافق و اجماعی صورت می‌گیرد که برای تعیین اهداف سیاسی و علمی و اقتصادی و سایر حوزه‌ها است. پس در گفتمان دانشگاهی "عقلانیت" حاکم است و دوری از کنش‌های هیجانی و امکان گفت‌وگو و درک و تفاهم در دانشگاه وجود دارد.

خدمتگزار گفت: دوری از هیجانات و حاکمیت عقلانیت بر کنش هم در گفت‌وگو و هم تصمیمات و هم اجرا، تعریف گفتمان در دانشگاه است.

با نسل جدید چگونه باید گفت‌وگو کرد؟

این جامعه‌شناس در پاسخ به اینکه چه باید کرد که با نسل جوان دانشجو گفت‌وگویی سازنده داشته باشیم؟ یادآور شد: این بستگی به این مسأله‌دار که چقدر زمینه تقویت مهارت گفت‌وگو در دانشگاه‌ها و فضای عمومی جامعه شکل گرفته است زیرا گفت‌وگو، مستلزم  آموزش مهارت و تمرین و ممارست است.

وی افزود: گفت‌وگو با عقلانیت به غیر از جنبه‌های نظری که در کتب وجود دارد نیازمند مهارت و تمرین است. این مهارت در منزل، نهادهای آموزشی، سازمان‌ها و دانشگاه‌ها به دست می‌آید تا تبدیل به عادت رفتاری شود.

خدمتگزار بیان کرد: اما در جوامعی که کنش‌ها مبتنی بر هیجانات است مخصوصا در نظام عشایری، تصمیم عمل و موضع‌گیری مبتنی بر "خوش آمدن یا خوش نیامدن" و مبتنی بر انزجار و نفرت یا عشق و محبت است. وقتی در دانشگاه‌ها می‌خواهیم از عقلانیت و گفت‌وگو، صحبت کنیم باید این توانایی را داشته باشیم و جنبه‌های هیجانی و عاطفی را کنار بگذاریم. 

وی تاکید کرد: برای ایجاد تفاهم با افراد متعارض و متمایز و متفاوت باید گفت‌وگویی مبتنی بر عقلانیت صورت گیرد و این موضوع، نیازمند دوری از هیجان و حفظ خویشتنداری است.

آیا فضا برای نقد سازنده وجود دارد؟

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در فضاهای هیجانی، تعصب‌آلود، خود برتربینی و تقابل مختلف بر خودمحوری و خودحق‌پنداری، احساسات منفی مانند نفرت، انزجار و بغض نسبت به یکدیگر، زمینه را برای گفت‌وگو و عقلانیت تنگ می‌کند و عملا عرصه‌ای برای گفت‌وگوی منطقی نخواهیم داشت.

خدمتگزار  عنوان کرد: اگر بخواهیم زمینه‌ای برای انتقاد سازنده فراهم شود باید زمینه دوری از هیجانات و تعصبات فراهم شود؛ تعصبی که به معنای هر آنچه به من تعلق دارد حق است و هرآنچه دیگری می‌گوید باطل. دوری از خود برتربینی و ایجاد بستر و فرصت برای گفت‌وگو و تمایل به برابری در قدرت، زمینه را برای انتقاد سازنده به وجود می‌آورد.

وی افزود: اما اگر در جا و موقعیتی نابرابر، یک طرف سرشار از هیجان و تعصب باشد و طرف مقابل عقلانیت داشته باشد، باز هم نتیجه نخواهد داد و وای بر آن لحظاتی که طرفین، تعصب داشته باشند و در فضای هیجانی باشند که باعث می‌شود حرف و موضع یکدیگر را نشنوند. 

گروه‌های اجتماعی به هیجانات ناشی از حب و بغض آلوده شده‌اند

این مدرس دانشگاه گفت: زمانی که به دنبال حقیقت هستیم تمایل داریم گوش بدهیم اما وقتی فکر کنیم که ما کاملا حقیقت هستیم و طرف مقابل باطل است، راهی برای گفت‌وگو وجود ندارد. نتیجه روشن است؛ بدون گوش دادن حکم خواهیم داد.

وی بیان کرد: در فضای موجود اجتماعی ما نیز اوضاع از این قرار است؛ گروه‌های اجتماعی که به نوعی به هیجانات آلوده شده‌اند، هیجان ناشی از حب و بغض دارند. در اینجا امکان انتقاد سازنده وجود ندارد زیرا کسی حاضر نیست گوش بدهد و تحلیل کند. در فضای هیجانی، امکان گفت‌وگو نیست.

راهی جز آزمون راه حل‌ها و حذف مسیرهای غلط وجود ندارد

وی با بیان اینکه همه ما باید روش‌های عقلانی و تجربی کشف مسائل را در پیش بگیریم، یادآور شد: بشر در چنین مسیر تاریخی موفق شده است. باید با عقلانیت مسائل را تحلیل کرد. برای پیدا کردن پاسخ، راهی جز آزمون راه حل‌ها و حذف مسیر های غلط وجود ندارد.

خدمتگزار افزود: باید تلاش کنیم چه به عنوان دانشجو و چه محقق، در میدان عمل برای مدیران مسیرهای قبلی را نقد کنیم. اگر تصمیمات به نتایج کارآمد نرسیده باید تلاش کرد و اصلاح کرد.

قوانین باید با گفت‌وگو اتخاذ شوند

وی تاکید کرد: هر ایده و تصمیم یا قانون باید با مشارکت و گفت‌وگو اتخاذ شود. ما نیاز به تصمیماتی داریم که در آن ایده‌ها و تصمیمات گروه‌های مختلف اعمال و به آن توجه شود. منافع ذینفعان مختلف باید دیده شود. هر تصمیمی گرودارانی دارد و این گروداران باید شناسایی شوند.

وی افزود: تصمیمات نباید منجر به نفع یک گروه و آسیب به گروه دیگری شود بنابراین هر برنامه، قانون و تصمیم را باید به گفت‌وگو گذاشت شود تا به فهم مشترک برسد. یکی از فلسفه‌های وجودی مجلس نیز همین است که در حاکمیت تصمیم‌ها و برنامه‌ها توسط گروه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و موافقان و مخالفان نظارت خود را می‌دهند.

خدمتگزار گفت: بعد از هر تصمیم و کنشی باید ارزیابی صورت گیرد و مشخص شود که اقدامات و تصمیمات نتیجه‌بخش است یا نه. اشتباه‌ها و انحراف‌ها را بفهمیم و تصمیمات جدیدی بگیریم؛ این قاعده کشف و حل مسائل در جهان است. دانشگاه به این امر توجه می‌کند که هر تصمیم و قانونی باید در عمل با واقعیت مقایسه شود و در نهایت نتایج به دست آمده، به ارزیابی گذاشته شود. این مسیری است که تاریخ بشر در مسائل طی کرده است؛ عقلانیت و گفتمان یعنی این.

گفتمان دانشگاهی مبتنی بر عقلانیت است

این جامعه‌شناس یادآور شد: گفتمان دانشگاهی مبتنی بر عقلانیت است و نه هیجانات و احساسات منفی. باید از پیش داوری‌ها دوری کرد. دانشگاه باید زمینه‌ای فراهم کند تا مثل گذشته در جامعه به عنوان مرجع عقلانیت شناخته شود.

وی افزود: جوانان، مسئولان و مدیران نیز به  دانشگاه باید به عنوان مرجع عقلانی نگاه کنند و نقد دانشگاهیان را بشنوند و در مسیر تصحیح و اصلاح خطاها قدم بردارند.

توصیه‌ی رئیس دانشگاه ایلام به دانشجویان در روز دانشجو

ایسنا/ایلام رئیس دانشگاه ایلام گفت: توصیه من به دانشجویان این است که تاریخ انقلاب و توطئه‌های آمریکا در طول این چهل وچند سال را مطالعه کنند و ببینید که آمریکایی‌هایی که الان دم از حقوق بشر می‌زنند خود چه کار کرده‌اند.

دکتر «طاهر علی‌محمدی» در مراسم روز دانشجو در دانشگاه ایلام ، اظهار کرد:  روز دانشجو روز استکبار ستیزی  و در واقع روز آمریکا ستیزی است و به  تعبیر مقام معظم رهبری ۱۶ آذر متعلق به دانشجوی ضد آمریکا و ضد سلطه  است.
وی با بیان اینکه ما باید تاریخ قبل وبعد از انقلاب را بررسی کنیم تا ببینیم چه اتفاقات و توطئه‌هایی  راجع به ملت ومردم عزیز ما شکل گرفته است، گفت: در این تاریخ فهرست بلندی از اقدامات وتوطئه های آمریکا وجود دارد و توصیه من به دانشجویان این است که تاریخ انقلاب و توطئه های آمریکا در طول این چهل وچند سال را مطالعه کنید و ببینید که آمریکایی‌هایی که الان دم از حقوق بشر می‌زنند خود چه کار کرده‌اند.
رئیس دانشگاه ایلام کودتای ۲۸  مرداد، تحمیل قانون کاپیتولاسیون  ، حمله نظامی به طبس،  حمایت همه جانبه از صدام در جنگ تحمیلی را از جمله ظلم‌های آمریکا به مردم ایران عنوان کرد و گفت:  فشارهای اقتصادی و ممانعت از اجازه ورود دارو به ایران با ژست دلسوزی آمریکا برای ایران در تناقض است و دروغ این رژیم را برملا می‌کند.
علی‌محمدی تصریح کرد: در آمریکا بیش از ۱۰۰۰ نفر در سال توسط پلیس با گلوله مستقیم کشته می شوند و کشوری مثل عربستان که در آن حتی مردان هم حق رآی ندارند دم از حقوق بشر می‌زنند.
وی با تاکید براینکه برنامه امشب با هدف گفت وگو وبیان مطالبات دانشجویان برگزار شده است، گفت: مقام معظم رهبری هم بر برگزاری چنین برنامه هایی تاکید دارند و خود ایشان هم از چنین برنامه هایی استقبال می کنند و همیشه خود را در معرض سوالات دانشجویان قرار می‌دهند که آزادی به معنای واقعی همین است.

"نه" بزرگ دانشجویان به دشمنان

ایسنا/ایلام شامگاه ۱۵ آذر و در آستانه‌ی روز دانشجو، مراسم بزرگداشت این روز با حضور پررنگ دانشجویان و بیان مطالبات نمایندگان آنان برگزار شد.

در این مراسم که به مدت بیش از سه ساعت به طول انجامید ۸ نفر از نمایندگان دانشجویان در کانون‌ها و تشکل‌های دانشگاه ایلام دغدغه‌های خود را با مسئولان استان و دانشگاه در میان گذاشتند.
به گزارش ایسنا، در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین «الله‌نور کریمی‌تبار» ، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه ایلام، در این مراسم با بیان اینکه پیام  ۱۶ آذر  استکبار ستیزی  دانشجویان و شهید شدن آنان در این راه است، اظهار کرد: انقلاب اسلامی هویت ملی و اسلامی ما را احیاء کرد و به تحقیر ملت ایران توسط آمریکا و انگلیس پایان داد.
وی با بیان شواهد تاریخی تحقیر ملت ایران توسط این دو قدرت، تصریح کرد: بهره‌مندی آمریکایی‌های حاضر در ایران از حق توحش و تصویب قانون کاپیتولاسیون و نوع دیدگاه انگلیسی‌ها به ایران از جمله نشانه‌های این تحقیر است.
نماینده ولی‌فقیه در استان با تاکید بر اینکه در حوادق اخیر دشمنان سعی کردند که بین مردم و نظام اسلامی فاصله بیندازند و فراتر از آن به سقوط نظام فکر می‌کرند، تصریح کرد: با بصیرت مردم این حرکت دشمنان به نتیجه نرسید و نخواهد رسید.
کریمی‌تبار از دانشجویان خواست نقش خود را در آگاهی بخشی به جامعه و در جهاد تبیین به خوبی ایفا کنند.
«محمدسبحان حسنی» ، معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام نیز در این مراسم زمان ‌شناس بودن و اکنش نشان دادن به تحولات و پدیده‌های روز را از ویژگی‌های دانشجویان عنوان و اظهار کرد: دانشجویان دانشگاه‌های مختلف استان  در شرایط فعلی کشور با وجود هجمه های تبلیغاتی رسانه های بیگانه برای به هم خوردن امنیت و آرامش مردم و  دانشگاه‌ها نقشه ی دشمن را خوب تشخیص دادند و دانشگاه های  استان از آرامش قابل قبولی برخوردار بودند.
وی تصریح کرد: این نشانه بصیرت ،آگاهی و دشمن شناسی شما عزیزان است وجا دارد که من ازهمه شما تشکر و قدردانی کنم که پاسخ منفی ونه بزرگی به دشمن دادید.
معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام  خطاب به دانشجویان گفت: آینده کشور در دستان پرتوان شماست  و در اینده منشا خدمات فراوان در جامعه خواهید بود.
حسنی اظهار نظر دانشجویان را نشان نبوغ فکری آنان دانست و تصریح کرد: دانشجویان خلاق و نوآور امروز در  دانشگاه ها نویدبخش آینده ای بهتر برای کشور است.

دانشجویان مطالبات رهبری را در زندگی خود عملیاتی کنند

ایسنا/آذربایجان غربی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: دانشجویان مطالبات مقام معظم رهبری را در زندگی فردی و اجتماعی عملیاتی کنند.

حجت الاسلام سید مهدی قریشی ۱۵ آذرماه بمناسبت روز دانشجو در نشست صمیمی با دانشجویانبا اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری از دانشجویان تاکید کرد: مطالبات مقام معظم رهبری از دانشجویان را در زندگی فردی و اجتماعی عملیاتی نمایید.

 وی خاطر نشان کرد: خودسازی فردی و اجتماعی و تقویت مبانی معرفتی از جمله مطالبات رهبری از دانشجویان بوده و دانشجو باید به این مطالبات عمل نماید.

 امام جمعه ارومیه با تاکید بر رعایت مطالبه رهبر معظم انقلاب در خصوص انتقاد بدور از پرخاشگری گفت: دانشجو باید ضمن بیان انتقاد از پرخاشگری و توهین پرهیز کند.

 وی افزود: مطالبات خوبی در این نشست مطرح شد اما انتظار این بود که مطالبات اندیشمندانه و عمیق تری مطرح می شد.

حجت الاسلام قریشی با تاکید بر استفاده از فرصت جوانی گفت: دوران جوانی بهترین ایام زندگی و همراه با شور و نشاط و انرژی است لذا فرصت جوانی را مغتنم بدانید و از آن برای کسب معنویت استفاده کنید.

 وی با اشاره به روایتی از حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در خصوص نعمت عمر گفت: عمر نعمت بزرگی است که اگر از آن بدرستی استفاده نشود در قیامت تبدیل به حجت علیه انسان می شود.

حجت الاسلام قریشی عنوان کرد: نقد و انتقاد از مسئولین خوب است ولی نقد باید منصفانه باشد و نباید بگونه ای باشد که هیچ مسئولی از ترس انتقاد نتواند کاری انجام دهد.

 نماینده مقام معظم رهبری در آذربایجان غربی در بخشی از سخنان خود به موضوع اغتشاشات اخیر پرداخت و گفت: آمریکا بخاطر اینکه ایران توانسته ابر قدرتی اش را به چالش بکشاند، برای انتقام در داخل ایران آشوب و اغتشاشات ایجاد کرده است.

 وی افزود: مخالفان نظام مقدس اسلامی در بین خود اختلاف دارند بطوریکه حتی نتوانسته اند علیه این نظام پرچم واحدی بدست بگیرند.

 استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص گفتمان سازی انقلاب گفت: دانشجویان باید گفتمان سازی انقلاب را در صدر برنامه های خود در دانشگاه قرار دهند.

 وی با بیان اهمیت رعایت عفاف و حجاب گفت: دانشجویان باید به مسئله حجاب و حیاء اسلامی مخصوصا در دانشگاه توجه ویژه نمایید.

 نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص عدم حضور استاندار، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان در دانشگاه ها گفت: در خصوص حضور مسئولین در دانشگاه بنده می توانم واسطه ای برای حضور مسئولین و نمایندگان مجلس در دانشگاه باشم.

 وی در پاسخ مطالبه یکی از دانشجویان در خصوص اختصاص تریبون نماز جمعه به دانشجویان گفت: تریبون نماز جمعه برای کل استان بوده و درخواست کننده زیاد است لذا نمی شود کل جمعه ها را فقط دانشجویان سخنرانی کنند اما دانشجویان بارها از این تریبون استفاده کرده اند و مانعی در این میان وجود ندارد.

 امام جمعه ارومیه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص پرونده شهرداری سابق گفت: باید با هرکس در این پرونده تخلفی دارد برخورد شود اما هرکس تخلفی ندارد باید تبرئه شود.

 وی افزود: طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده شهرداری سابق سبب ایجاد مشکلاتی در مدیریت شهری شده که با به نتیجه رسیدن این پرونده مسئولین شهر می توانند به حل مشکلات شهر بپردازند.

 حجت الاسلام قریشی در ادامه درخصوص فساد گفت: ما مخالف فساد هستیم ولی باید با فساد و مفسد عادلانه برخورد شود و نباید تر و خشک باهم بسوزد.

امام جمعه ارومیه در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان درخصوص عدم اجرایی شدن طرح های دانشجویی گفت: طرح های دانشجویی اگر طرح های معقولی باشد حاضر به وساطت برای اجرای طرح ها با مسئولین هستم.

دانشگاه مطلوب، دانشجوی مطلوب

ایسنا/خراسان رضوی ۱۶ آذر هر سال یادآور حماسه خونین سه آذر اهورایی است. خون شهیدان قندچی، بزرگ‌نیا و شریعت رضوی بر آستانه دانشکده فنی دانشگاه تهران نشان ‌دهنده زبان خردمندانه و عمل مسئولانه و صادقانه حرکت‌های دانشجویی در گذرگاه‌های دشوار تاریخ معاصر کشور است.

دانشگاه یک نهاد ممتاز است و نیروی دانشگاهی، بخش مرجع و پیشتاز اجتماعی، باید برای خلاقیت، بالندگی، امید و اعتماد در این محیط تلاش کرد زیرا دانشگاه مولد خلاقیت، بالندگی، امید و اعتماد در سطح جامعه است.

از این‌رو هرگاه قصور و کوتاهی در این زمینه دیده شود چه در درون دانشگاه و چه در بیرون آن، به دور شدن یا دور کردن یک نسل و یک سرمایه از پویایی و رشد منتهی می‌شود لذا ما باید درکی جدید، روش‌هایی تازه و شجاعتی فراوان در انجام تحولات نگرشی، رفتاری و ساختاری بیابیم.

اولین ضرورت، درک و اعتقاد عمیق مسئولان کشور نسبت به منزلت و اهمیت علم و تأثیرات آن در حل مسائل و اداره خردمندانه کشور و پایبندی به ساز و کارها و قواعد پیشبرد آن است.

پس ضروری است ساختار فکری و نگرش مسئولان، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان کشور و نظام سیاستگزاری و برنامه‌ریزی بر پایه اولویت بخشیدن به توسعه انسانی قرار گیرد.

به ویژه در جهان کنونی که دانشگاه، حافظه عقلانی و انتقادی هر جامعه است، نقش آن در انتقال محفوظات و اطلاعات خلاصه نمی‌شود و یک دانشگاه خلاق و پویا فقط به انتقال و تعلیم دانش روز اکتفا نمی‌کند بلکه با تأکید بر پژوهش در مرزهای دانش، خود به تولید بومی علم یا علم و فناوری ملی می‌پردازد به همین دلیل ضرورت استقلال دانشگاه‌ها احساس می‌شود و مهم‌ترین خطر آن است که دانشگاه از نقش آزاد و نقّاد خود در فهم، انتقال و تولید علم باز ماند یا احساس کند که باید نهادی بی‌دغدغه در برابر آنچه بر سر او یا جامعه‌اش می‌آید، باشد.

به یاد داشته باشیم بی‌تفاوتی و انفعال، خطری نیست که فقط عرصه سیاست را تهدید کند. ناباوری، سبب ناامیدی نسبت به آینده و بی‌اعتمادی نسبت به محیط و آسیب به حوزه آموزش و پژوهش می‌شود.

بیراه نیست اگر بگوییم دانشگاه به لحاظ علمی، نهادی «مستقل و آزاد» و به لحاظ اجتماعی، «متعهد» و به لحاظ اقتصادی، «مؤثر و سودمند» است. از این‌رو این نقش‌ها را بنا به شرایط بومی باید به برنامه‌های اجرایی تبدیل کرد زیرا دانشگاه با نگرش خود مؤثرترین راهکارهای توسعه درون‌زا و نوزایی علمی و فنی را به جامعه ارائه می‌دهد، آنچه ما تاکنون از آن غفلت نموده‌ایم، گسستگی‌هایی بین دانشگاه متناسب با نیازهای امروز جامعه را شاهد هستیم. حال آنکه دانشگاه به عنوان مرکزی برای تولید و نشر علم و فراتر از آن، مرکزی برای آموزش تفکر انتقادی و بینش علمی به شمار می‌آید و به این اعتبار، دانشگاه علاوه بر اینکه باید از تغییر و تحولات اجتماعی و صنعتی تأثیر پذیرد و به آن‌ها پاسخ مساعد دهد، باید سرچشمه دگرگونی و تغییر در سایر نهادها و هنجارهای اجتماعی باشد.

دانشجوی امروز، نماد نسل تازه‌ای است که تجربه‌ای متفاوت از نسل گذشته را با خود دارد و با اجبار و هیچ الگوی تبلیغاتی نمی‌توان او را با تجربه پدرانش همراه کرد و همان نتایجی را از او خواست که پدرانش از تجربیات عینی خود گرفته‌اند.

 دانشجوی امروز تبلور خواست نسل نو برای متفاوت بودن و متفاوت زیستن است، چنان‌که تحولات دو سه دهه پیش نیز خواست پدران او برای متفاوت زیستن بوده است، اما آنچه موجب نگرانی است، حدود پذیرش نسل پیشین برای درک و قبول این خواست است.

 اگر بپذیریم که دانشجو، نسل آینده‌نگر و آینده‌ساز جامعه است باید متعهد به آرمان‌های والایی چون آزادی، استقلال و پیشرفت جامعه خویش باشد، آگاه به رفتار و سلوک جمعی باشد و به محو کردن فردگرایی، انزوا و درون‌گرایی که میراث تاریخی سلطه استبداد است همت نماید و میان معنویت، اخلاق، علم و دین پیوندهای عمیق ایجاد کند و خود الگو و تبلوری از ارزش‌های علمی، اخلاقی، معنوی و اجتماعی باشد.

هیچ‌گاه روح آرمان‌خواهی، حقیقت‌طلبی، تحقیق و علم دوستی در او افول نکند از این‌رو باید با بازسازی فضای اندیشه و فعالیت دانشگاهی و دانشجویی بر ضعف و نابسامانی‌های تاریخی، اقتصادی و فرهنگی غلبه نماییم و وضعی نو و فرجامی مبارک را رقم بزنیم. زیرا منشأ مسئولیت، دانش و آگاهی است و بر اساس پیمان و میثاقی که خدای تعالی از آگاهان و دانشمندان گرفته، اصحاب دانش نسبت به جامعه خود نقش هدایتی و مسئولیتی پیامبرانه دارند.

 از این‌رو امروز باید نسبت میان دانشگاه و بینش‌ها را در همه عرصه‌ها یافت و به بازسازی فضاهای دانشجویی و دانشگاهی همت گماشت.

یادداشت از محمدجواد افتخاری، خبرنگار ایسنا

دانشجویان به دنبال دستیابی به جامعه ای آرمانی هستند

ایسنا/خراسان شمالی استاندار خراسان شمالی با صدور پیامی، ۱۶ آذر ماه روز دانشجو را به تمامی دانشجویان سراسر استان تبریک گفت.

به گزارش ایسنا، محمدرضا حسین نژاد در این پیام، بر ایجاد تحول و تسریع در روند توسعه کشور با حضور دانشجویان تاکید کرده است.

در متن پیام محمد رضا حسین نژاد استاندار خراسان شمالی آمده است: هر سال با فرا رسیدن روز دانشجو پیامی از بالندگی، رشد و توسعه در ذهن ها متبادر می شود؛ زیرا دانشجویان حاصل و ثمره تمامی این ارکان را برای رسیدن به رشد علمی و پرورش روحی کسب می کنند تا به یک جامعه آرمانی دست یابند.

این پیام می افزاید: از دیدگاه مقام معظم رهبری استقلال‌طلبی، عدالت‌خواهی و آرمان‌گرایی از ویژگی های دانشجویان است لذا دانشجویان استان نیز به تبع از این توصیه مهم نگاه و راه خود را در راستای تحقق این سه واژه معطوف کنند .

استاندار در این پیام گفته است: بدون شک تأثیرگذاری موثر دانشجویان در ایجاد تحول و تسریع در روند توسعه کشور بر کسی پوشیده نیست؛ بنابراین پاسداشت چنین روزی که آنان در راه علم آموزی، بصیرت افزایی و حقیقت جویی گام برداشته اند بر همگان واجب است.

وی در پایان گفته است: اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو، فرارسیدن ۱۶ آذر روز دانشجو را به این قشر فرهیخته به ویژه دانشجویان استان تبریک عرض می نمایم و امیدوارم دانشجویان عزیز در عرصه‌های مختلف به خصوص در فعالیت های علمی، موفق و موید باشند.

دانشجویان باید مورد مشورت و توجه جامعه قرار بگیرند

ایسنا/کرمان رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به اینکه دانشجویان باید مورد مشورت و توجه جامعه قرار بگیرند، تصریح کرد: دانشجویی که می خواهد مطالبه گر باشد، ابتدا باید تلاش و مطالعه داشته باشد.

دکترحسین اکبری فرد صبح امروز ۱۶ آذرماه در نشست هم اندیشی رئیس کل دادگستری استان با جمعی از دانشجویان شهر کرمان با تبریک روز دانشجو اظهار کرد: روز دانشجو، روز ایثار و فداکاری دانشجویانی است که سعی کردند خدشه ای از جانب نظام سلطه به کشورمان وارد نشود و به فرموده امام(ره) نشان دادند دانشگاه همواره مبداء تحولات است.

وی با بیان اینکه دانشجویان آزاد هستند و آزاد فکر می کنند، افزود: لازمه اش این است خودمان را قوی کنیم و بابت هر مطالبه باید ساعت ها مطالعه کنیم تا مطالبه به حق، درست و قانونی داشته باشیم.

اکبری فرد با اشاره به اینکه دانشجویان باید مورد مشورت و توجه جامعه قرار بگیرند، تصریح کرد: دانشجویی که می خواهد مطالبه گر باشد، ابتدا باید تلاش و مطالعه داشته باشد.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان در پایان با بیان اینکه حضور مجموعه قضائی در دانشگاه فرصت خوبی است، گفت: حضور دانشجویان در مجموعه قضائی را نیز به فال نیک می گیریم و باید نظرات راه گشا داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، علی خواجوئی راد نائب رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان نیز در این نشست اظهار کرد: دانشجویان ذهن پویای جامعه هستند و در حوادث اخیر دانشجویان دانشگاه شهید باهنر در بهترین زمام اعلام موضع کرده و اجازه ندادند از بیرون هیچ لطمه ای به دانشگاه وارد شود.

در این نشست دانشجویان نیز به بیان نظرات، پیشنهادات و درخواست های خود پرداختند.

دانشجو؛ نبض امید و آینده کشور

ایسنا/چهارمحال و بختیاری ۱۶ آذر روز دانشجو فرصتی است که نقش برجسته و پررنگ قشر عظیم دانشجویان و سرنوشت سازان را در جامعه یادآوری کنیم.

به گزارش ایسنا، دانشجویان آینده‌سازان این مملکت‌اند و حمایت و اعتماد به آن‌ها می‌تواند به روند رشد کشور در عرصه‌های مهم علمی، اجتماعی و اقتصادی کمک کند. نکته حائز اهمیت این است که دولتمردان و مدیران باید به دانشگاه، دانشجو و نهادهای برخاسته از دانشگاه اعتماد کنند و به آن‌ها به عنوان بازوی توانمند در نظام علمی کشور تکیه کنند.

دانشجویان همواره یکی از سرنوشت‌سازان قشر تاریخ ایران بوده‌اند، روز دانشجو فرصتی است که نقش برجسته و پررنگ قشر عظیم دانشجویان و سرنوشت سازان را در جامعه یادآوری کنیم و یادمان نرود که آن ها همواره در جهت شکوفایی ایران اسلامی تلاش کرده‌اند. چه بزرگ مردان و بزرگ زنانی که در راه آزادگی، علم اندوزی و جهاد در راه علم و دانش جان خود را فدا کردند تا امروز ایران اسلامی بتواند در عرصه‌های مختلف علمی و پژوهشی دنیا بدرخشد.

این روز فرصتی برای بیان مطالبات به حق دانشجویان است، اقشاری که انتظار دارند حرف‌های آن‌ها شنیده شود و توجه جدی به خواسته‌های آن‌ها صورت گیرد.

نبود امکانات و فضای مناسب دانشگاهی؛ دغدغه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

محمد مهدی صالحی_ عضو شورای صنفی مرکز آموزش عالی شهید رجایی فرخشهر ضمن تبریک روز دانشجو، اظهار کرد: ۱۶ آذر به پاسداشت سه تن از دانشجویان، به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان در برابر استعمار غرب و استبداد و خودکامگی در تقویم نامگذاری و این روز به نام روز دانشجو به ثبت رسیده است.

 وی افزود: باید قشر دانشجو قشری آگاه و روشن‌بین باشد و با هر اتفاقی تحت تاثیر تبلیغات دروغین رسانه‌های بیگانه و تروریستی قرار نگیرد، بدانند دشمنان قصد وارونه جلوه دادن حقایق کشور را دارند.

این عضو شورای صنفی دانشگاه فرهنگیان گفت: خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان به دلیل ماموریت‌گرا بودن و برعهده داشتن تربیت نسل وظیفه دارد دانشجویانی در تراز جمهوری اسلامی تربیت کند، زیرا دانشجو معلم امروز وظیفه آگاه‌سازی قشر نوجوان آینده را برعهده دارد.

صالحی تاکید کرد: همه دانشجویان موظفند تا با آگاهی کامل در مقابل تبلیغات نادرست بیگانگان، کشور را از آسیب مصون نگه دارند که خوشبختانه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از ماه‌های گذشته وارد  اغتشاشات نشده‌اند و دانشجویان این دانشگاه پشت ولایت فقیه و کشور بوده و هستند و همواره در جهت حمایت از نظام گام برمی‌دارند.

وی در ادامه نبود فضای مناسب دانشگاهی را از جمله چالش‌های دانشگاه فرهنگیان برشمرد و گفت:  فضای در اختیار دانشگاه از قدمت بالایی برخوردار بوده، به طوری‌که محیط دانشگاه فرهنگیان همانند یک مدرسه است و این در شأن یک دانشجو معلم نیست.

این دانشجو یادآور شد: انتظارات دانشگاه نسبت به قشر دانشجو این است که معلمینی آگاه و پایبند به نظام جمهوری اسلامی به دور از  مسائل سیاسی تربیت شود، زیرا کار معلم تربیت نسل آینده کشور خواهد بود، در قبال این مساله، انتظارات دانشجو از دانشگاه است، به طوری‌که لازم است دانشگاه فرهنگیان همچون دانشگاه‌های عالی کشور به کیفیت بالایی دست یابد زیرا یکی از مشکلات دانشگاه فرهنگیان در کشور مباحث کیفیتی است، یعنی دانشگاهی برای دانشجو معلمی ایجاد شود که در شأن آن باشد تا بداند توجهات نسبت به قشر دانشجو معلم وجود دارد.

به گفته وی، دانشجو کسی است که باید به دنبال فرا گرفتن علم باشد، یعنی نه تنها علوم مختلف را فرا گیرد، بلکه باید از مسائل روز کشور مطلع باشد و آگاهی لازم را برای پاسخ به سوالات دانش‌آموزان کسب کند.

صالحی در ادامه با تاکید بر اینکه آزادی بیان برای دانشجویان وجود دارد، توضیح داد: در این دانشگاه دانشجو به راحتی انتقادها را مطرح و رئیس دانشگاه با آغوش باز آن‌ها را می‌پذیرد و برای رفع آن‌ها تلاش می‌کند.

این عضو شورای صنفی دانشگاه فرهنگیان درخواست کرد: باتوجه به پذیرش دانشجو از استان‌های مختلف کشور در دانشگاه فرهنگیان، لازم است دانشگاهی در خور شأن استان احداث شود.

همچنین مهدی هاشم‌زاده چالشتری_ یکی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری فضای دانشگاهی را از جمله مشکلات دانشجویان دانشگاه فرهنگیان برشمرد و گفت: به دلیل اینکه این فضا در تملک آموزش و پرورش بوده به فضای دبیرستان شباهت دارد که متاسفانه با کمبود فضا مواجهیم و این فضا در مقابل پذیرش دانشجو پاسخگو نیست.

وی در خصوص انتظارات دانشگاه از دانشجو و بالعکس، تصریح کرد: در دوره چهار ساله‌ای که قرار است دانشجو در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کند، باید از نظر علمی، فرهنگی و تربیتی غنی شود و بتواند به عنوان معلم نسلی را تربیت کند تا آینده‌ساز انقلاب و کشور باشد، از طرفی انتظار دانشجویان از دانشگاه فراهم کردن فضای آموزشی، ورزشی و علمی و برطرف کردن مشکلات و دغدغه‌هایی است که موجب شده دانشجویان را تا حدودی نگران کند.

این دانشجو ادامه داد: باتوجه به اینکه دانشجو قرار است به مدت چهار سال در دانشگاه به تحصیل خود ادامه دهد، باید فضای دانشگاهی به گونه‌ای باشد که موجب کسلی و بی رمقی این قشر نشود، زیرا دانشجویان باید به عنوان افسران پیشرفت، در پیشبرد اهداف نظام و کشور نقش‌آفرین باشند.

این عضو شورای صنفی گفت: باتوجه به اینکه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان گلچینی از سایر دانشجویان از نظر بینشی و تربیتی هستند، به اتفاقات کنونی که در کشور رخ داده ورود نکردند، البته کرسی‌های آزاداندیشی و تریبون‌های آزاد برگزار شده و برگزار خواهد شد تا دانشجویان بتوانند نظرات خود را نسبت به مسائل روز کشور بیان کنند و در فضای هم اندیشی مورد نقد و بررسی قرار بگیرند.

وی بیان کرد: از دانشجو معلمان انتظار می‌رود در زمان تحصیل خود در دانشگاه  از نظر علمی، فرهنگی و تربیتی بتوانند به نحو احسن از فضای دانشگاه استفاده کنند و تا می‌توانند با مسئولان دانشگاه در ارتباط باشند تا به راحتی مشکلات منتقل و در حل و پیشبرد اهداف مدنظر به مسئولان دانشگاه کمک کنند.

در ادامه مهدی بیاتی_ مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری عمده مشکلات دانشجویان را مسائل صنفی مطرح کرد و افزود: این دانشگاه با کمبود امکانات و کمبود اساتید خبره مواجه است، همچنین از جهات محتوایی مشکلاتی وجود دارد، یعنی واحدهای درسی آن‌گونه که باید نیست و  واحدهایی گذرا هستند که دانشجویان بیشتر با فلسفه مکاتب غرب آشنا می‌شوند، در صورتی‌که لازم است در کنار این موضوعات با مکاتب اسلام و حقیقت دین آشنا شوند که این مسائل و مشکلات موجب می‌شود دارای ذهنی پر از شبهه و سوال باشد.

وی گفت: دانشگاه باید در کنار مباحث علمی مباحث معرفتی را ارتقا دهد، زیرا دانش‌آموز باید از هر دو بعد در آینده بهره‌مند شود، از طرف دیگر دانشگاه نسبت به فراهم کردن امکانات آموزشی مناسب، اساتید و مبنا و محتوای مطلوب تلاش کند، یعنی تا جایی که امکان دارد این مسائل را فراهم کند تا دانشجویان تک بُعدی بار نیایند، زیرا دانشجو قرار است نسل آینده را تربیت کند.

مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: خوشبختانه در کنار نقدهایی که وجود دارد در مجموعه بسیج و دانشگاه کرسی‌های آزاداندیشی زیادی برگزار می‌شود، شاید در طی یک ماه گذشته بیش از ۲۰ کرسی آزاداندیشی با مباحث مختلف برگزار شده که دانشجویان از این طریق به راحتی سوالات خود را مطرح و پاسخ شبهات داده می‌شود.

اختصاص زمین برای ساخت دانشگاه فرهنگیان در استان 

عبدالرضا فتاحی_ رئیس دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری در خصوص فضاهای کالبدی آموزشی و سراهای دانشجویی، اظهار کرد: آنچه در اختیار دانشگاه بوده بناهایی با قدمت بالایی است که زیر ساخت‌ها به مرور زمان فرسوده شده‌اند و با مرمت و تعمیرات اساسی و تا حدودی ایجاد امکانات مشکلات به حداقل رسیده است، اما برای حل مشکل به طور اساسی با پیگیری‌های مکرری که صورت گرفت خوشبختانه زمین مطلوبی در کنار دانشگاه علوم پزشکی با متراژ تقریبی ۲۸ هکتار به دانشگاه اختصاص یافته که می‌تواند مشکل دانشگاه را حل کند.

به گفته وی، اختصاص زمین برای دانشگاه جامع فرهنگیان در تعداد معدودی از استان‌ها اتفاق افتاده که در چهار محال و بختیاری با حمایت استاندار به عنوان رئیس هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان استان و همکاری اداره کل مسکن و شهرسازی این امر محقق شده است که امیدواریم با نگاه حمایتی که به دانشگاه فرهنگیان در استان وجود دارد احداث آن بزودی آغاز شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری گفت: بطور موقت با حمایت و همراهی آموزش و پرورش استان از  این تنگنای فضاهای کالبدی خارج خواهیم شد و با همکاری مسئولان تلاش خواهیم کرد تا مشکلات پیش‌رو به حداقل برسند و با ظرفیت‌هایی که در آینده نزدیک آموزش و پرورش در اختیار دانشگاه قرار خواهد داد امیدواریم نسبت به گذشته دانشجوی بیشتری جذب و از تنگناهایی فضای آموزشی و سرای دانشجویی خارج شویم.

فتاحی از کلنگ‌زنی سالن ورزشی در مرکز آموزشی شهید رجایی فرخشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: این امر مهم می‌تواند یکی از نیازها و مطالبات دانشجو معلمان را برآورده کند.

۱۶ آذرماه؛ روز تکریم آمیختن دانش با اخلاق اسلامی و بصیرت سیاسی

ایسنا/همدان معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه شهرستان ملایر به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو پیامی صادر کرد.

در متن پیام سلمان اسماعیلی آمده است «شانزدهم آذرماه یادآور در خون غلتیدن سه لاله نو رسته‌ای است که پژواک آن، سکوت خفقان آلود دوران پس از کودتای ستم‌شاهی را برای همیشه درهم شکست تا تقویم پرافتخار ملت بزرگ ایران با روزی به نام دانشجو، این منادیان راستین آزادگی و آزادی‌خواهی، استقلال طلبی و استکبارستیزی و عدالت‌خواهی مزین شود.

به واقع روز دانشجو، روز ادای احترام به شخصیت، منش و رفتار دانشجویان و روز تکریم آمیختن علم و دانش با اخلاق اسلامی و بصیرت سیاسی است.

۱۶ آذرماه؛ روز ادای احترام و تأکید بر نقش بی‌بدیل مجاهدت در راه کسب علم و دانش، در کنار تقویت ایمان دینی و بصیرت سیاسی، در راه پیشرفت مادی و معنوی کشور است.

اینجانب با گرامیداشت این روز، تداوم توفیقات شما دختران و پسران، جوانان و دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های شهرستان با فرهنگ و گرانقدر ملایر را از درگاه ایزد منان مسألت می‌کنم.

امید است در ظل توجهات حضرت ولیعصر(ارواحنا فداه) و در راستای تحقق آرمان‌های سبز و بلندتان که همانا تحقق ایرانی آباد، پیشرفته و مطابق با منویات مقام عظمای ولایت، حضرت امام خامنه‌ای(مد ظله العالی) و اهداف بلند دولت مردمی و انقلابی آیت‌الله رئیسی است، همواره مؤید و پیروز باشید.»

دانشجویان سردمدار مبارزه با استبداد و تفکر آمریکایی باشند

ایسنا/آذربایجان غربی نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: دانشجویان سردمدار مبارزه با استبداد و تفکر آمریکایی باشند.

حجت الاسلام مجتهد شبستری در گفت وگو با ایسنا  باتبریک ۱۶ آذر روز دانشجو افزود: دانشجویان باید از تاریخ درس گرفته و از دانشجویانی که در راه آزادی کشور شهید شدند، الگو گرفته و سردمدار مبارزه با استبداد و تفکر آمریکایی باشند. 

وی با اشاره به اینکه امروزه تفکر آمریکایی بر دنیا سایه افکنده است، تصریح کرد: آمریکا با این تفکر بدنبال سلطه بر دنیا است متأسفانه در داخل و در گوشه کنار کشور نیز برخی به نام آزادی و طرفداری از آزادی در مسیر خواست دشمن حرکت می کنند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه دانشجو از مسیری که به تفکر آمریکایی منجر شود بیزار است، خاطر نشان کرد: دانشجوی حقیقی بدنبال مسیر عزت و آزادگی است و می داند آنچه که آمریکا برای ما در نظر گرفته چیزی جزء ذلت و استعمار نیست.

مجتهدشبستری یاد آور شد: دانشجویان باید متوجه باشند که هرگز در مسیری که دشمن و آمریکا را شاد می‌کند قرار نگیرند ، دشمن را شاد نکنند و در مسیری که  استقلال و آزادی کشور را به مخاطره می‌اندازد حرکت نکنند.

وی اظهار کرد: دانشجویان باید از نداهایی که از سمت دشمن مبنی بر اغتشاش و آشوب و فتنه به گوش میرسد تبری کنند بنابراین روز دانشجو روز تبری از افکار مسموم و حرکت های زشت و تحریک کننده است.

مجتهدشبستری ادامه داد: دانشجویان راه را بشناسند و بدانند هرگز آمریکا به دنبال سعادت ایران نبوده و نیست بنابراین دانشجویان باید روشن و آگاه به شرایط باشند و دیگران را نیز آگاه کنند.

وی با تأکید به اینکه اعتراض به حق و منطقی حق همه مردم و دانشجویان است، تصریح کرد: اعتراض باید منطقی و از راه معقول باشد نباید به تحریک دشمن اعتراضات به آشوب و اعتشاش و توهین و فحاشی ختم شود.اگر اعتراضی هم وجود دارد با صحبت و ورود منطقی مسئولان دانا رسیدگی شود و مسئولان باید این اعتراضات را بشنوند.

وی افزود: اعتراض امر معقولی است منتهی در قالب منطق و عقلانی نه در قالب توهین و اعتصاب و آشوب و اعتشاش و فحاشی که این روش ها همان خواست دشمن است.

دانشجو نسبت به حوادث جامعه بی‌تفاوت نیست

ایسنا/اصفهان عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: «دانشجوی بیدار، نسبت به حوادث پیرامون خود و جامعه خود بی‌تفاوت نیست، به دانشجوی اینگونه باید بها داد چرا که او دانشجویی زنده است.»

حجت‌الاسلام جعفر شاه‌نظری در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با اهمیت دانشگاه به‌عنوان یک نهاد علمی فرهنگی، اظهار کرد: اگر ما نهاد دانشگاه را به‌عنوان یک نهاد علمی و فرهنگی تصور کنیم، واقعیت این است که تولید و خروجی این نهاد می‌شود سرمایه اجتماعی و این یعنی فارغ‌التحصیلانِ نهاد دانشگاهی هر کدام می‌توانند نقشی را در این راستا ایفا کنند. به عبارتی، سرمایه اجتماعی عبارت است از نیروی انسانی و نیروی انسانیِ کارآمد نیز یعنی نیرویی که هم از دانش و تخصص و مهارت برخوردار باشد و هم از تعهد و مسئولیت‌پذیری. لذا قاعدتاً دانشگاه باید دارای یک هویت علمی و فرهنگی باشد، زیرا این نهاد در هر جامعه‌ای رسالت خود را به نحو احسن انجام خواهد داد.  

مسئله فرهنگ، یک ضلع دانشگاه است

وی با تأکید بر نقش دانشگاه در پرورش نیرو و سرمایه اجتماعی ادامه داد: اگر ما این کلیت را قبول داشته باشیم که خروجی این نهاد، سرمایه اجتماعی است و سرمایه اجتماعی، نیروی انسانی است و نیروی انسانی یعنی نیروی متخصص کارآمد و متعهد، پس نیاز است بار دیگر به نهاد دانشگاه نگاه کنیم تا مشخص شود این نهاد به چه شکل چنین نیرویی را پرورش می‌دهد. یک ضلع دانشگاه به‌عنوان یک نهاد این است که بتواند این نیرو را در حوزه دانش به خوبی پرورش دهد تا بتواند در جامعه نقش خود را به خوبی ایفا کند. دومین ضلعی که در دانشگاه باید فعال باشد، عبارت است از ضلع پژوهش و مهارت‌یابی، به این معنا که دانشگاه محیطی تنها محدود به فراگیری دانش نباشد، بلکه بتوان دانش را در آن عملیاتی کرد و در آن زمینه مهارت آموخت. این مقصود به شکل‌های گوناگون در دانشگاه عملیاتی می‌شود، برای مثال در بخش‌های پژوهشی، در ارتباط دانشگاه با صنعت و یا ارتباط دانشگاه با جامعه. ضلع سوم دانشگاه، بخش فرهنگی آن است که باعث شکل‌گیری تعهد، مسئولیت‌پذیری و فرهیختگی در پرورش نیرو می‌شود. از این‌رو، انتظار می‌رود دانشگاه در این سه ضلع، کارش را به نحو احسن انجام دهد.  

مخاطب دانشگاه، شی نیست بلکه انسان است 

وی در ادامه به بیان اهمیت نگاهِ انسانی نسبت به دانشجو پرداخت و افزود: نکته حائز اهمیت این است که دانشگاه چطور می‌تواند در این سه ضلع موفق عمل کند؟ در پاسخ باید گفت، آن زمانی که بداند مخاطبش شی نیست و انسان است و این انسان در هویت‌یابی و رشد خودش نقش دارد. یعنی نگاه به نیرو و مخاطب، نگاهِ شی نباشد، نگاه انسان باشد، انسانی که در فراگیری دانش، فناوری و تجربه و در هویت‌یابی فرهنگی خود نقش دارد. چنین نگاهی در محیط دانشگاه بسیار مهم است که ما به دانشجو، به‌عنوان یک نیروی انسانی نگاه کنیم. چنین نگاهی به دانشجو، باعث می‌شود که دانشگاه یک فضای کاملاً علمی و آکادمیک و بستری مناسب برای گفت‌وگو، تبادل نظر و همچنین فضای بها دادن به اندیشه‌ها و استعدادها باشد، در چنین فضایی است که این نیرو می‌تواند رشد کند. همان‌‍طور که در زیست شناسی برای گونه‌های مختلف گیاهان، یک طریقه خاص نگهداری وجود ندارد و ما باید اقتضای ذاتی را در نظر بگیریم. برای مثال نمی‌توانیم بگوییم این گل باید هر روز آب بخورد، این گل ویژگی‌اش این است که هفته‌ای یک بار، آن یکی ویژگی‌اش این است که هفته‌ای دوبار و این معنایش این است که شما باید به مخاطب توجه کنی.

انسان‌های خردمند و تحمل شنیدن سخن‌های گوناگون 

وی همچنین خاطر نشان کرد: آیه‌ای که باید سرمشق نهادهای فرهنگی و علمی و دانشگاه و حوزه باشد، آیه «الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ؛ آن بندگانی که سخن بشنوند و به نیکوتر آن عمل کنند، آنان هستند که خدا آنها را (به لطف خاص خود) هدایت فرموده و هم آنان به حقیقت خردمندان عالمند»، است. به بیان دیگر، می‌توان گفت، پیامبر بشارت بده به این سیستم و به این انسان‌ها که تمام آرا و اندیشه‌ها را می‌شنود، یعنی گوش شنوا دارد، این گوش شنوا داشتن نکته مهمی است، می‌شنود و چون نگاه رشد و توسعه دارد از میان همه، احسنش را انتخاب می‌کند. چنین جامعه و انسانی «هَدَاهُمُ اللَّه» است، به این معنا که این‌ها کسانی هستند که هدایت می‌شوند و خردمندان عالم هستند.

شاه‌نظری تصریح کرد: انسان‌های خردمند هستند که تحمل شنیدن سخن‌های گوناگون را دارند و چون تحمل شنیدن سخن‌های گوناگون را دارند بهترین را برمی‌گزینند و چون بهترین را برمی‌گزینند این‌ها هستند که پیشرفت و توسعه پیدا می‌کنند و هدایت می‌شوند. این آیه، آیه‌ای پر مغزی است که باید سرلوحه زندگی‌مان باشد. اینجاست که اگر ما یک چنین فضایی را باز کنیم دانشجو می‌تواند راحت حرف بزند، دیدگاهش را بیان کند و خواسته‌اش را مطالبه کند. ممکن است دانشجو بگوید این فضا برای رشد من مناسب نیست، ما در پاسخ باید بگوییم چرا مناسب نیست؟ ممکن است بگوید برای رشد کردن من این امکانات باید باشد. در چنین حالتی یک نهاد دانشگاهی باید رسالت خودش را به نحو احسن انجام دهد. 

دانشجوی بیدار، یک دانشجوی معترض است

وی با تاکید بر مهم شمردن و سازنده دانستنِ اعتراض دانشجو، اظهار کرد: اگر ما می‌گوییم یک ضلع بحث، هویت‌سازی نیروی انسانی است، یعنی اینکه او به‌عنوان سرمایه اجتماعی، مسئولیت‌پذیر و متعهد باشد. زمانی که ما این ویژگی را از دانشجو انتظار داریم، پس باید اگر دانشجو اعتراضی دارد، خودمان از آن استقبال کنیم. دانشجوی بیدار، یک دانشجوی معترض است. دانشجوی بیدار، دانشجویی است که نسبت به حوادث پیرامون خود و جامعه خود بی‌تفاوت نباشد. به دانشجوی اینگونه باید بها داد ،چرا که او دانشجویی زنده است. اگر جوانی یا دانشجویی بی‌تفاوت بود و نسبت به رخدادها و حوادث و آنچه که در فضایی که در آن زندگی می‌کند و رشد می‌کند بی‌تفاوت بود، این دانشجو آن دانشجویی که باید به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی، متعهد و مسئولیت‌پذیر باشد، پرورش نمی‌یابد. لذا در نهاد فرهیخته دانشگاه، ما نه تنها باید زمینه فعال بودن و پویا بودن و مسئولیت‌پذیر بودن را برای دانشجو فراهم کنیم، بلکه باید او را تشویق و از این امر استقبال کنیم که دانشجوی ما نسبت به مسائل جامعه خود و دنیایی که در آن زندگی می‌کند، بی تفاوت نیست. چنین دانشجویی است که می‌تواند به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی شناخته شود.  

در این رابطه، وی افزود: حرکت‌های همراه با نگاه امنیتی در دانشگاه‌ها و با دانشجو، مطلوب نیست. البته دانشجو هم باید در اعتراض، در سخن گفتن و در بیان مطالبات‌اش، فرهیختگی و پختگی اخلاق را رعایت کند. اما اگر یک خطایی هم رخ داد، نوع تعامل اهمیت پیدا می‌کند. در هر پدیده و رخدادی، باید به دو مسئله توجه کنیم؛ یک مسئله، بررسی عللِ رخداد و مسئله دوم نوع برخورد و به عبارتی نوع تعامل با رخداد است. بسیار مهم است که چطور با رخداد برخورد کنیم تا از طریق برخورد شایسته، بتوانیم به سمت حل شدن مشکل حرکت کنیم، نه اینکه خودمان آب بر آتش بحران بریزیم تا آتش شعله‌ورتر شود. در حال حاضر، با توجه به مسائلی که در جامعه  ما در حال رخ دادن است، رسالت دانشگاهیان  به خصوص رشته‌های علوم سیاسی، علوم اجتماعی وعلوم تربیتی این است که جامعه را بررسی کنند تا متوجه شوند چه عللی باعث می‌شود چنین رخدادهایی به وجود بیایند. آیا بی عدالتی‌هایی وجود دارد؟ آیا تبعیض علت وجود چنین وقایعی است؟ تا از طریق بررسی و بازنگری، علل شناسایی شوند و پس از آن به سمت درست کردن برویم. در این راستا، برخورد امنیتی در محیط‌های دانشگاهی نه تنها جواب نمی‌دهد، چه بسا کار را سخت‌تر و پیچیده‌تر هم می‌کند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، درپایان خاطرنشان کرد: با همه این بی‌تفاوتی‌ها، دیر شدن‌ها و توهم‌نگری‌ها، اگر برگردیم و بگذاریم دانشجو سخنش را با گفتن یا با نوشتن، ابراز کند و همچنین اگر در این مسیر گوش شنوایی باشد می‌توانیم آرام آرام از بحران عبور کنیم. علاوه بر این، بر اساس نگاه فرهیختگی که به دانشگاه وجود دارد، دانشجوی ما هم نباید فرهیختگی، اخلاق  و رسالت خودش را آلوده کند و سیاسیون باید طوری ایفای نقش و انجام مسئولیت کنند که مطالبات شنیده شود، توجه شود و بازبینی و بازنگری صورت پذیرد تا عللی که باعث ایجاد بحران شده است برطرف شود. این تنها راه است، چون اگر ما این راه را انتخاب نکنیم و هر دو طرف داستان، یعنی چه مدیریت کلان و چه دانشجو و مردم مطالبه‌گر به‌صورت رادیکالی پیش روند، ناخواسته ما به یک بن بست می‌رسیم و در جامعه با پیچیدگی‌های سختی مواجه می‌شویم که یا به استبداد منتهی می‌شود یا به فروپاشی که هر دو خطرناک است. پس تنها راه برون رفت از بحران این است که مدیریت خردمندانه بر بحران حاکم شود و مدیریت خردمندانه به این معناست که نگاه واقع بینانه حاکم شود.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha