• چهارشنبه / ۱۶ آذر ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: تهران
  • کد خبر: 1401091610927
  • خبرنگار : 71379

این خبر به روزسانی می‌شود؛

دانشجویان امروز می‌توانند مانند دانشجویان ۱۶ آذر ۱۳۳۲ باشند؟(۲)

دانشجویان امروز می‌توانند مانند دانشجویان ۱۶ آذر ۱۳۳۲ باشند؟(۲)

ایسنا/تهران روز دانشجو، روز تأکید بر نقش بی‌مانند مجاهدت در راه کسب علم و دانش در کنار تقویت ایمان دینی و بصیرت سیاسی در راه پیشرفت مادی و معنوی کشور است اما آیا دانشجویان امروز می‌توانند مانند دانشجویان ۱۶ آذر ۱۳۳۲ باشند؟

روز دانشجو، در ایران به ۱۶ ماه آذر اطلاق می‌شود. این روز، به یاد سه دانشجو (مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی) که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود. آنچه می‌خوانید مجموعه اخبار منتشر شده در دفاتر ایسنا در استان‌های کشور با موضوع روز دانشجو است؛

دانشجویان امروز می‌توانند مانند دانشجویان ۱۶ آذر ۱۳۳۲ باشند؟(۲)

پاسخگویی مسئولان به دانشجویان در دانشگاه بجنورد

معاون پژوهشی دانشگاه بجنورد نخستین سخنران این مراسم بود. وی به ۲ حوزه صنعت و کارآفرینی اشاره کرد و گفت: عملکرد ما در طی ۲ سال کرونا افزایش پیدا کرد و جلسات به صورت حضوری برگزار شد. در حوزه کار آفرینی و کارآموزی بازدید هایی انجام شده و در حوزه اشتغال و کار آفرینی بحث های جدیدی را ایجاد کردیم.

موسی شاکری ادامه داد: برای دانشجویانی که رشته آنان کارآموزی مستقیم ندارد نشست‌ ها و کارگاه های آزاد مانند مرکز هدایت شغلی و  هدایت کواب ها که دانشجویان ۶ ماه دوره کار آموزی همراه با حقوق می‌گذرانند و بعد از فارغ‌التحصیلی مستقیم وارد بازار کار می‌شوند را راه اندازی کرده ایم.

وی گفت: همچنین بازدیدهای دانشجویی در حوزه انجمن های علمی باید فعال باشد که برای هفته آینده برنامه ای برگزار می‌شود و می‌توانیم در حوزه نوآوری، دانشجویان فعال و پویا جذب کنیم و از ایده های برتر تا سقف ۱۰ میلیون تومان حمایت می‌کنیم.

رئیس دانشگاه بجنورد نیز در این آیین گفت: به دنبال شفافیت و حرکت به سمت ایرانی قوی هستیم و در این مسیر از پیشنهادات دانشجویان استقبال می کنیم.

محمد شیخ زاده بیان کرد: همه ما باید اراده ای قوی برای ایجاد تغییرات مثبت داشته باشیم. برگزاری جلسات رسمی و غیر رسمی با دانشجویان به همین دلیل است و به دنبال شنیدن  دغدغه شما دانشجویان هستیم. همچنین می خواهیم با همکاری با یکدیگر فرآیندهایی که به وسیله آن ها فرصت های شغلی برای دانشجویان ایجاد شود را اجرا کنیم.

وی افزود: نیازمند دوره جدید آموزش در دانشگاه هستیم که طی آن بازنگری در سرفصل دروس ایجاد شود. اگر دانشجویان پیشنهادی بابت اضافه شدن برخی موضوعات به مباحث درسی را دارند به ما اعلام کنند.

معاون آموزشی دانشگاه بجنورد نیز گفت: سیاست ما این است که در کنار چارچوب های مصوب، دوره های مهارت برگزار کرده و توانمندی برای اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی دانشجویان را افزایش دهیم.

علی اکبر یحیی آبادی بیان کرد: مسیر بازنگری در دروس دانشگاه را دنبال می کنیم؛ همچنین به نیاز صنایع نیز توجه داریم تا براساس نیازشان، دانشجو تربیت کنیم.

به رشته های علوم انسانی هم توجه کنید

یکی از دانشجویان با بیان اینکه باید به رشته های علوم انسانی هم توجه شود، پرسید: چرا کارگاه‌ها، بازدیدها و این قبیل اقدامات صرفا برای دانشجویان فنی مهندسی است و برای دانشجویان علوم انسانی اقدامات مهارت افزایی مرتبط برگزار نمی‌شود؟

یحیی آبادی معاون آموزشی دانشگاه بجنورد در پاسخ به این سؤال اینچنین جواب داد که به موازات رشته های فنی، برنامه هایی برای رشته های انسانی هم داریم.  شرکت های صنعتی که در آن فعالیت داریم خواهان حسابدار و مدیر مالی هستند و بسیاری از مشکلاتی که دارند مربوط به این بخش ها است. همه این مسائل به رشته علوم انسانی بازمی‌گردد و به این دانشجویان نیز توجه داریم.

یکی دیگر از دانشجویان پرسید: هزینه کلاس های آموزش کسب مدرک بسیار زیاد است. برای کاهش هزینه ها چه برنامه ای دارید؟

شاکری معاون پژوهشی دانشگاه بجنورد در این خصوص گفت: برای دانشجویان برتر هر ورودی، تخفیف هایی حتی تا سقف ۹۰ درصد تدارک دیده ایم و در موارد خاص برای دانشجویانِ نیازمند، از ظرفیت خیران بهره بگیریم.

شیخ زاده رئیس دانشگاه نیز اضافه کرد: بخش قابل توجهی از کلاس ها رایگان است که برای سایر دوره ها می‌توانیم آن ها را با حداقل هزینه برگزار کنیم. همچنین در دوره کارشناسی ۴ واحد رایگان کلاس فن‌آوری داریم.

دانشجویان، روشنگری کنند و بر تاریخ تسلط داشته باشند

استاندار خراسان شمالی نیز در این آیین با بیان اینکه باید حواسمان به سرمنشأ حوادث و دروغ های دشمنان نظام باشد، گفت: دانشجویان می توانند چراغ راه روشنگری در جامعه باشند تا از جریان یافتن مطالب نادرست جلوگیری شود.

محمدرضا حسین نژاد اظهار کرد: اگر به دنبال موفقیت هستیم باید تاریخ را خوب بخوانیم و بر آن تسلط داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مطالعه کردن تاریخ صرفا برای رشته های انسانی نیست؛ بلکه تاریخ در بخش های مختلف به رشته های مختلف دانشگاهی نیز ارتباط پیدا می کند. به عنوان مثال بررسی تاریخچه مطالعات و اتفاقات قدیم آبخیزداری در یک منطقه می تواند سبب پیش بینی حوادث در همان منطقه شود. در سایر بخش ها نیز همینگونه است.

وی با بیان اینکه دانشجویان، یکی از نقاط قوت کشور هستند، ادامه داد: دانشجویان بیدار کشور پس از سقوط رضا شاه و درحالی که نیمی از دانشجویان دانشگاه تهران عضو احزاب بودند، پس از کودتای زاهدی، علیه آمریکا اعتراض کردند اما چه شده که برخی دانشجویان در صف آمریکا هستند و همان آمریکا نیز می خواهد حمایت کند؟ اینها روشنگری نیاز دارد.

آمریکا فرهنگ و علم ما را دزدیده است

حسین نژاد بیان کرد: امروزه آمریکا، فرهنگ و علم ما را دزدیده است. یعنی دشمن تمام اطلاعات مربوط به ما را دنبال می کند تا نقاط قوت و ضعف را پیدا کرده و روی آن ها شناخت پیدا کند تا در نهایت در راستای اهداف خودش استفاده کند.

وی گفت: در زمان رژیم ستمشاهی، آمریکا و انگلستان نفت ما را خریدند و در عوض آن به ما اسلحه ژ۳ و هواپیمای F۱۴ دادند که بتوانند بالانس منطقه را به واسطه ما انجام دهند.

استاندار خراسان شمالی با تاکید بر اینکه استقلال سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی به دست دانشجویان رقم می خورد و این در حالیست که دشمنان همین نقطه قوت را مورد هدف قرار داده اند، بیان کرد: حربه دشمنان برای ضربه زدن به کشور، شبهه افکنی در حوزه های مختلف به ویژه شک به دلسوزی مسئولان و اعتماد به نفس دانشجویان است؛ دشمنان درصدد تبدیل نقاط قوت به نقاط ضعف هستند که باید در این بخش بسیار دقت کنیم.

گفتنی است این مراسم با شنیده شدن صدای اذان ظهر، به پایان رسید.

دانشجو میراث‌دار رسالتی به بزرگی رسالت پیامبران است

رئیس دانشگاه پیام نور لرستان به مناسبت روز دانشجو پیامی صادر کرد.

"در این پیام آمده است: در نگاهی تحلیلی به نهضت دانشجویی ایران، آنچه نقطه آغاز این خط ممتد نورانی، یعنی رشادت و شهادت دانشجویان ایرانی در ۱۶ آذر سال ۳۲ در اعتراض به سفر نیکسون به ایران و ورود او به حریم دانشگاه تهران را به بُردار تداوم و تکامل این نهضت در جریانِ انقلاب اسلامی ایران، با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و تقدیم هزاران شهیدِ دانشجو در جریان دفاع مقدس، وصل می‌کند، روحیه استکبارستیزی و مبارزه با خوی امپریالیستی امریکا است.

در چنین طرز و طرازی است که دانشجو به‌عنوان مؤذن و بیدارگر جامعه اسلامی، میراث‌دار رسالتی به بزرگی رسالت پیامبران می‌شود تا هم هدف بزرگ‌ترین جنگ‌های سخت جبهه کفر و نفاق قرار گیرد و هم هدف نوک پیکان تهاجم فرهنگی و جنگِ ادراکی و شناختی امپریالیسمِ رسانه‌ای غرب و ایادی آن باشد.

اما بی‌تردید، نهضت دانشجویی ایران اسلامی، به‌عنوان ریشه‌دارترین جنبش دینی ایرانیان مسلمان، در قامت قدرتمندترین مغزافزار مقابله به این جنگ ترکیبیِ بین الاذهانی، هنوز استوار و سربلند و هوشیارتر از همیشه برای پاسداشت استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، در کنار مردم نجیب ایران ایستاده است و با تبعیت از رهبر فرزانه خود، گام‌های بلندش را برای رسیدن به دروازه‌های تمدن نوین ایرانی-اسلامی بر خواهد داشت".

روز روشن و نورانیِ ۱۶ آذر، بر همه دانشجویان فرهیخته سرزمینم، به‌ویژه دانشجویان نجیب و فهیمِ دانشگاه پیام نور لرستان فرخنده باد.

انقلابی گری و عزت مندی، ویژگی مهم دانشجوی امروز ایرانی است

رئیس دانشگاه قم بیان کرد: همان دژخیمان و مردم‌ستیزان و مستکبران، در طول تاریخ پرشکوه و افتخارآمیز انقلاب اسلامی به ویژه در ماه‌های اخیر همواره کوشیده‌اند این روز بزرگ را مصادره کنند و به خیال خام خود دانشجویان را در مقابل استکبارستیزترین و مردمی‌ترین نظام سیاسی، یعنی جمهوری اسلامی، قرار دهند. غافل از آنکه ولایت‌مداری، عدالت‌خواهی، انقلابی‌گری، عزت‌طلبی و دشمن‌شناسی از ویژگی‌های برجسته دانشجویان ایرانی است.

احمد حسین شریفی رئیس دانشگاه قم امروز ۱۶ آذر در پیامی به مناسبت روز دانشجو که نسخه ای از آن به دست خبرگزاری ایسنا رسید، آورده است: 

«بسم الله الرحمن الرحیم شانزده آذر، یادآور حادثه مهم خیزش دانشجویان ایرانی علیه ذلت حکومت کودتایی پهلوی در برابر شیطان بزرگ و اعتراض به سفر نیکسون، معاون رئیس جمهور وقت آمریکا، در آذر ۱۳۳۲ به ایران اسلامی است. شانزده آذر، روز دانشجوی بصیر و پیشرو و دشمن‌شناس و استکبارستیز است. شانزده آذر، یادآور مبارزه دانشجویان با حکومتی دست‌نشانده و سرسپرده است.

همان دژخیمان و مردم‌ستیزان و مستکبران، در طول تاریخ پرشکوه و افتخارآمیز انقلاب اسلامی به ویژه در ماه‌های اخیر همواره کوشیده‌اند این روز بزرگ را مصادره کنند و به خیال خام خود دانشجویان را در مقابل استکبارستیزترین و مردمی‌ترین نظام سیاسی، یعنی جمهوری اسلامی، قرار دهند. غافل از آنکه ولایت‌مداری، عدالت‌خواهی، انقلابی‌گری، عزت‌طلبی و دشمن‌شناسی از ویژگی‌های برجسته دانشجویان ایرانی است.

به همین دلیل، علی‌رغم تلاش‌های گسترده دشمنان در سال‌ها و خصوصا ماه‌های اخیر برای توقف فعالیت‌های علمی و تخریب داشته‌ها و چهره فرهنگی دانشگاه‌ها، بصیرت و هوشمندی قاطبه دانشجویان، این توطئه بزرگ و بسیار پیچیده را، که بخشی از جنگ ترکیبی علیه ملت ایران بود، ناکام ماند. اینجانب با تبریک روز دانشجو، مراتب احترام و ادب صمیمانه خود را به حضور عموم دانشجویان کشور به ویژه دانشجویان متدین، پرنشاط و اندیشمند دانشگاه قم تقدیم می‌دارم و از خدای متعال سعادت، شادکامی و موفقیت روز افزون را برای تک‌تک شما عزیزان مسألت می‌کنم و امیدوارم در مسیر تحقق اهداف بزرگ انقلاب اسلامی و رهنمودهای امام راحل و رهبری عزیز انقلاب و اعتلای جمهوری اسلامی سربلند و سرافراز باشید.

دانشجویان برای اعتلای نام ایران اسلامی همچنان مطالبه‌گر و دغدغه‌مند باشند

استاندار کرمانشاه در پیامی با گرامیداشت روز دانشجو، از این قشر خواست، برای اعتلای نام ایران اسلامی همچنان مطالبه‌گر و دغدغه‌مند باشند.

در پیام بهمن امیری مقدم استاندار کرمانشاه به مناسبت روز دانشجو آمده است: شانزدهم آذرماه یادآور اوج بصیرت، رشادت، پایمردی و ایستادگی جریان دانشجویی و در راس آن سه تن از دانشجویان خودآگاهی است که در برابر سلطه‌گری و تیرهای زهرآگین استعماری دشمن سینه سپر کردند و برای استقلال، پیشرفت و آرمان های بلند ایران جانشان را تقدیم کردند و برای همیشه در حافظه تاریخ سیاسی و اجتماعی این مرز و بوم ماندگار شدند.

در بخش دیگر پیام استاندار کرمانشاه آمده است: یکی از مهمترین دلایل سر زندگی و تاثیرگذاری ویژه دانشجویان در تحولات سیاسی و اجتماعی در راستای منافع ملی در دهه های بعد تا به امروز، بصیرت، جسارت و رویکرد اصلاح‌گرانه خاص جریان دانشجویی بوده که دانشجویان را در رویدادهای مهم ملی پیشرو ساخته است و انتظار هم این است که دانشجویان عزیز این روحیه و منش را حفظ و برای اعتلای نام ایران اسلامی همچنان مطالبه گر و دغدغه مند باشند.

امیری مقدم در بخش دیگر پیامش چنین آورده است: یکی از آسیب های بزرگی که به مرور امنیت، آرامش و پیشرفت کشور را تحت تاثیر قرار داده است، خارج شدن ریل مطالبه گری از دانشگاه و جریان دانشجویی به محافل فاقد هویت و اعتبار در فضای مجازی و واقعی بوده است. بی شک اگر دغدغه ها و مشکلات کلیدی در حوزه و دانشگاه بررسی، پیگیری، چکش کاری و مطالبه گری شود، نه فقط منجر به مهار آسیب ها و مشکلات می شود که هرگونه دست درازی و دخالت بدخواهان ملت و ایران را هم قطع خواهد نمود.
 
استاندار کرمانشاه در بخش پایانی این پیام با تبریک روز دانشجو به تمام دانشجویان آگاه و تلاشگر استان، آورده است: امیدوارم گرامیداشت این روز و مناسبت عبرت انگیز و درس آموز آن، با تأسی از منویّات رهبر فرزانۀ انقلاب به عنوان مسیری فروزان، همواره فراروی جنبش دانشجویی در تببین رسالت اصلی آنان یعنی حفظ و حراست از منافع ملی و دستیابی به قله های علم و دانش باشد و بیش از گذشته زمینه‌ساز پیشرفت‌های علمی و فناورانۀ کشور و حضور جوانان ما در میادین جهانی گردد.

۱۶آذر چرا روز دانشجو شد؟

روز دانشجو، در ایران به ۱۶ ماه آذر اطلاق می‌شود، این روز به یاد سه دانشجو مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌ رضوی که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲(حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود.

در دههٔ ۱۳۲۰ و اوایل دهه ۱۳۳۰، پس از سقوط حکومت رضاشاه پهلوی و ایجاد فضای بازتر، فعالیت‌های سیاسی در بین دانشجویان دانشگاه تهران که تنها مؤسسه مدرن آموزش عالی آن زمان در ایران بود، بسیار افزایش یافت.

در این دوران حزب توده، از نفوذ بسیاری در بین دانشجویان برخوردار بود چنان‌که بنا به گزارش‌های مختلف، بیش از نیمی از دانشجویان دانشگاه تهران عضو یا هوادار این حزب بودند.

اما در دوران نخست‌وزیری محمد مصدق و افزایش محبوبیت جبههٔ ملی در اوایل دهه ۱۳۳۰، محوریت این حزب در دانشگاه به چالش کشیده شد.

پس از وقوع کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، سازمان‌های سیاسی تشکیل دهنده جبهه ملی، برای دوره کوتاهی در یک ائتلاف ضعیف، تحت نام نهضت مقاومت ملی به مقاومت سیاسی دست زدند و تظاهرات‌ها و اعتصاب‌های پراکنده‌ای در پاییز همان سال در دانشگاه تهران و همچنین بازار، از جمله در تاریخ ۱۶ مهر و ۲۱ آبان، در اعتراض به محاکمه مصدق برگزار شد.

چند هفته پس از این وقایع، اعلام شد که روابط ایران و بریتانیا که در زمان نخست‌وزیری مصدق قطع شده بود، از سر گرفته خواهد شد و ریچارد نیکسون نایب ریاست جمهوری وقت آمریکا برای دیدار رسمی به ایران خواهد آمد.

این موضوع بهانه لازم برای اعتراضات را فراهم کرد و در ۱۶ آذر به سفارش نهضت مقاومت ملی، دانشجویان فعال به سخنرانی در کلاس‌ها پرداختند و ناآرامی تمامی محوطه دانشگاه تهران را فرا گرفت.

دولت وقت برای پیشگیری از هرگونه اقدام بعدی تصمیم به سرکوب اعتراضات گرفت.

سربازان و نیروهای ویژه ارتشی پس از هجوم به دانشگاه، به کلاس‌های درس حمله کرده و صدها دانشجو را بازداشت و مصدوم نمودند.

نیروهای امنیتی در دانشکده فنی، اقدام به شلیک تیر کردند که موجب مرگ سه دانشجوی این دانشکده به نام‌های احمد قندچی، مهدی شریعت ‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا شد.

فردای آن روز نیکسون به ایران آمد و دکترای افتخاری در رشته حقوق را در دانشگاه تهران که در اشغال مشهود نیروهای نظامی بود، دریافت کرد.

وقایع آذر ۱۳۳۲، نمایان‌گر واکنش دولت کودتا به فعالیت‌های دانشجویی بود و به دنبال آن سرکوب نظام‌مند تمامی اشکال دیگر مخالفت‌ها، روی داد.

 ۱۶ آذر، توسط کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور که مرکز اجتماع و مباحثه مخالفان حکومت پهلوی در خارج از ایران بود، روز دانشجو نامیده شد.

دانشجویان پس از آن، هر سال در این روز اعتصاب‌های دانشجویی به راه می‌انداختند و در واقع ۱۶ آذرماه به معیار خوبی برای ارزیابی میزان نفرت از حکومت استبدادی و مستکبران عالم و توانایی و نفوذ مخالفان در بین روشنفکران، تبدیل شد.

این روز از آن زمان، همچنان از اهمیت تاریخی برجسته‌ای در ایران برخوردار بوده‌است.

طنز تلخ این روزهای ایران این چنین است که کسانی امروز به دنبال ایجاد آشوب به دست دانشجویان و به تحریک آنها بودند که خودشان مسبب این وضعیت بودند. هم آمریکا و هم خاندان پهلوی که روز دانشجو به دلیل مخالفت دانشجویان شجاع ایرانی با آنها بنا شد این روزها بر طبق جنگ داخلی با تحریک گروه های مختلف مردم از جمله دانشجویان می کوبند.

خواسته دانشجویان دانشگاه شهرکرد در روز دانشجو چه بود؟

جشن روز دانشجو همرزمان با سراسر کشور در دانشگاه شهرکرد با حضور رئیس و معاونان دانشگاه و جمع کثیری از دانشجویان برگزار شد که در این جلسه انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی درخواست‌های خود را مطرح کردند.

یاسر پیرعلی_ سرپرست دانشگاه شهرکرد ۱۶ آذرماه در این آیین ضمن تبریک روز دانشجو، اظهار کرد: حدود ۷۰ سال پیش حرکت آرمانی دانشجویان دانشگاه تهران به دلیل اعتراض به سفر مقام آمریکایی پس از کودتای ۲۸ مرداد در زمان نخست وزیری مصدق اتفاق افتاد که به پاس شهادت سه نفر از دانشجویان این روز به نام روز دانشجو نام گرفت.

وی با اشاره به اینکه اعتماد و اعتنا به درخواست‌ها و مطالبات به حق دانشجویان جزو اولویت‌های کشور است، افزود: از ۷۰ سال پیش که آن حرکت انجام شد اولویت بر اعتماد و اعتنا به روش و منش مطالبه‌گری دانشجویان بود و دانشجویان بدانند پیگیر مطالبات‌شان هستیم.

پیرعلی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته اقدامات زیادی در دانشگاه شهرکرد انجام شده است تصریح کرد: منابع مالی دانشگاه محدود است که این مساله گریبانگیر بیشتر دانشگاه‌ها شده است، البته در کنار مسائل و مشکلات لازم است امید و نشاط در میان دانشجویان ایجاد شود.

سرپرست دانشگاه شهرکرد گفت: فضای آموزشی دانشکده‌های علوم ریاضی و بخشی از کلاس‌های دانشکده دامپزشکی در دانشکده منابع طبیعی برگزار می‌شود، البته از لحاظ فضاهای کیفی برنامه‌های زیادی وجود دارد، همچنین جذب دانشجوی بین‌اللمل و ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای به منظور حفظ جمعیت دانشجویی از دیگر مباحث مطرح شده و مورد توجه دانشگاه است.

وی با اشاره به اقدامات در حوزه پژوهشی، بیان کرد: دانشجوی کارآفرین برای دانشگاه بسیار حائز اهمیت است، از طرفی فعال کردن مرکز آپا پایگاهی برای تربیت دانشجو محسوب می‌شود و از حوزه‌هایی است که برای اشتغال دانشجویان کارساز است.

پیرعلی از احیای مدرسه کارآفرینی در دانشگاه خبر داد و گفت: این مدرسه با جدیت فعالیت خود را آغاز کرده است، زیرا دانشگاه شهر خلاقی است که باید اقداماتی در آن انجام شود، همچنین قلب تپنده دانشگاه حوزه فناوری و پژوهشی است.

وی در ادامه با توجه به اینکه فرهنگ زیربنای بسیاری از فعالیت‌هاست که باید این بخش توجه جدی شود، تصریح کرد: باید بتوان انجمن‌ها و تشکل‌ها را تقویت کرد، البته فعالیت‌های فرهنگی مطلوبی با محوریت دانشگاه انجام می‌شود.

سرپرست دانشگاه شهرکرد بر راه‌اندازی تالار گفتگوی دانشگاه تاکید کرد و گفت: جای خالی این مهم احساس می‌شد که باید از این طریق سه‌شنبه‌های گفتگو را در میان دانشجویان و اساتید احیا کنیم.

وی از تجهیز خوابگاه ۱۵ خرداد با اعتبار دو میلیارد تومان و خوابگاه ام‌البنین به صورت محدود خبر داد و بیان کرد: مرمت مجتمع یاس در اولویت قرار دارد، البته طبق تفاهم‌نامه وزارت علوم و راه و شهرسازی جانمایی ساخت خوابگاه دانشجویی متاهلی انجام شده است.

پیرعلی در ادامه در خصوص دانشکده هنر و علوم انسانی فارسان، گفت: مسائل و مشکلات این دانشکده به جد پیگیری خواهد شد، البته رفع مشکلات دانشگاه بروجن و هنر فارسان نیاز به همکاری مدیریت آن شهرستان با دانشگاه دارد.

در ادامه علی‌اکبر حدادی_ نماینده دانشکده هنر و علوم انسانی فارسان در خصوص برنامه‌های فرهنگی این دانشکده تصریح کرد: متاسفانه برخی این نظر را دارند که نبود صرفه اقتصادی دلیل انجام نشدن برنامه‌های فرهنگی در این دانشکده است.

وی گفت: متاسفانه دید دانشگاه شهرکرد نسبت به دانشجویان این دانشکده در این حد است که آن‌ها را درجه دو می‌دانند، از طرفی مساله رفاهی جزو نیازهای اولیه هر دانشگاهی بوده اما دانشجویان دانشکده هنر از رفاهیات لازم برخوردار نیستند.

نماینده دانشکده هنر و علوم انسانی فارسان با اشاره به پتانسیل بالای دانشجویان، بیان کرد: اگر این دانشکده در دانشگاه شهرکرد مستقر می‌شد دانشجویان فرصت شکوفایی بیشتری داشتند که این انتظار وجود دارد به دانشجویان این دانشکده همانند دانشجوی دانشگاه شهرکرد نگاه شود.

در ادامه علی رحیمیان_ نماینده جامعه اسلامی دانشجویان افزود: دانشجوی آرمان‌خواه مطالبه‌گر است.

وی در خصوص مباحث کلان فرهنگی، تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌های جامع فرهنگی در  سطح دانشگاه مشاهده نمی‌شود و این مساله می‌تواند آسیب‌های زیادی را به دنبال داشته باشد.

رحیمیان با اشاره به شورای فرهنگی دانشگاه، گفت: متاسفانه در این شورا هیچ‌گونه پیگیری برای مسائل کلان فرهنگی صورت نمی‌گیرد، سوال اینجاست آیا کارکرد شورای فرهنگی صرفا بررسی برنامه‌ها و مجوزها و تخصیص بودجه است یا اینکه کار آن پرداختن به اسناد بالادستی و پیگیری سند اسلامی شدن دانشگاه است.

وی در خصوص مسائل و مشکلات صنفی در دانشگاه شهرکرد، تصریح کرد: مشکلات بسیار است اما آنچه باید رعایت شود فراهم کردن امکانات رفاهی برای قشر دانشجوست که امید است پویایی در دانشگاه به روال گذشته برگردد.

در ادامه سمانه ترابی‌نژاد_ نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: چند سالی است که دانشجویان خواستار حضور مقامات استانی هستند اما این امر محقق نمی‌شود.

وی ادامه داد: اما آنچه وجود دارد پتانسیل بالای طبیعی و وجود نیروی انسانی متخصص در استان است که باید این سوال از مسئولان ارشد استان پرسیده شود که چه تدابیری برای اشتغال جوانان اندیشدیده شده است، آیا بهتر نیست در انتصاب مدیران استانی نظارت بیشتری انجام شود، زیرا عملکرد و نتیجه کار مسئولان را مردم لمس می‌کنند و لازم نیست مدیران به جای کار کردن به بیان اقدامات خود بپردازند.

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل تردد ناهماهنگ در سرویس‌های ایاب و ذهاب و دلیل چرایی جابجایی خوابگاه صدرا و اختصاص آن برای پسران را از جمله مباحث قابل طرح برشمرد و گفت: چرا در اعتراضات اخیر برخی اساتید دانشگاه اقدام به متشنج کردن فضای کلاس کردند که درخواست می‌شود برخورد لازم از سوی ریاست دانشگاه و معاونت آموزشی صورت گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: تشکل‌ها دانشجویی بیش از پیش به حمایت‌های مادی و معنوی نیازمندند، این اعتقاد وجود دارد هر=کس در انجام وظایف خود همچون حاج قاسم عمل کند قطعا شاهد ایران مستقل‌تری خواهیم بود.

در ادامه فاطمه حسینی_ نماینده مجمع اسلامی دانشجویان آزاداندیش با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مباحث مربوط به جنبش‌های دانشجویی مطالبه‌گری است، اظهار کرد: انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش از مسئولان انتظار دارد با دانشجویان معترض در اتفاقات اخیر برخورردی صورت نگیرد، دانشجویان را همچون فرزندان خود بدانند و از برخورد تند با دانشجویان صرف‌نظر کنند.

در ادامه ریحانه اسدی_ نماینده کانون‌‎های فرهنگی، اجتماعی و دینی دانشگاه بیان کرد: بیش از دو دهه از تشکیل این کانون‌ها می‌گذرد، وظیفه این کانون‌ها خروج دانشجو از حالت تک بُعدی و حرکت به سمت مسائل فرهنگی در کنار درس خواندن است.

وی در ادامه گفت: متاسفانه پارتیشن‌های و سیستم‌های موجود در کانون‌ها پاسخگوی نیازهای موجود نیست و هزینه‌های اختصاصی سالانه به این کانون‌ها نیز اندک است.

اسدی تاکید کرد: کانون منابع طبیعی زاگرس در دانشگاه ایجاد شده که تقاضا می‌شود باتوجه به مسائل زیست محیطی روسای دانشکده‌ها در این کانون عضو شوند، همچنین برنامه‌ای برای تفکیک زباله‌های خشک و تر در دانشگاه اندیشیده شود.

در ادامه نگین کریمی_ دبیر انجمن‌‎های علمی افزود: انجمن‌های علمی بهترین ابزار برای تحقق آرمان‌های دانشگاه نسل جدید هستند.

وی تامین هزینه‌های مالی و پشتیبانی از انجمن‌ها، رفع کمبود امکانات و تجهیزات، لغو نشدن بازدیدهای علمی و بازدیدهای مربوط به انجمن به دلیل کمبود بودجه و با هدف آشنایی با دستاوردهای علمی کشور را از جمله درخواست‌های دانشجویان برشمرد.

در ادامه علی مرادیان‌نژاد_ نماینده انجمن اسلامی دانشجویان بر ضرورت احیای جنبش‌های دانشجویی، تقسیم عادلانه بودجه به تشکل‌ها، حضور اعضای هیات رئیسه در میان دانشجویان خوابگاهی و رفع مشکلات آن‌ها تاکید کرد.

در پایان محمدمهدی کیانی_ نماینده بسیج دانشجویی با اشاره با اینکه ۱۶ آذر نماد استکبارستیزی است، اظهار کرد: باید تاریخ را به درستی روایت کرد و دانشجو از خود این سوال را بپرسد چرا دانشجوی دهه ۳۰ ضد آمریکایی بود، باید بداند آمریکا با هر کشوری که بخواهد مستقل باشد این گونه رفتار می‌کند، یعنی اقدام به کشت و کشتار می‌کند و اختلافاتی را میان مردم و حکومت ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: امروز جمهوری اسلامی قوی‌تر از گذشته و با صلابت ایستاده است، درست است ما معترض به وضعیت اقتصادی هستیم و به دلار ۳۷ هزار تومانی اعتراض داریم، مشکلات معیشتی بر کسی پوشیده نیست، اما آیا با این نوع اعتراض و فحاشی کردن مشکلات کشور حل می‌شود، امروز جنبش دانشجویی بیش از هر چیز به استقلال و استکبارستیزی نیاز دارد و نباید به ابزاری برای دشمنان قسم خورده تبدیل شود.

وی تاکید کرد: باید عدالت در کشور محقق و به دنبال کشف راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات کشور باشیم.

نماینده بسیج دانشجویی خاطرنشان کرد: انتقاد اصلی این است که چه فضای مناسبی برای تربیت دانشجویان در دانشگاه ایجاد شده است، نبود کتاب‌های مرجع، افزایش کیفیت غذای سلف، امکان استفاده دانشجویان غیر خوابگاهی از یارانه تهیه صبحانه از جمله مشکلات صنفی دانشگاه است.

برنامه‌ریزی برای دانشجویان متناسب با نیازها، مسائل و ظرفیت آنان باشد

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم گفت: دانشگاه‌ها همواره در توسعه ملی و ارتقای دانش و تکنولوژی اثرگذار هستند و بی‌تردید حضور مؤثر و ارزشمند دانشجویان فرهیخته است که به این نقش‌آفرینی معنا و امکان می‌بخشد.

علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم با گرامیداشت روز دانشجو، اظهار کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب «جوان دانشجو، امروز باید با تفکر و اندیشه‌ورزی، عمیق شدن در مسائل اصلی کشور و پرهیز از هرگونه انفعال و ناامیدی، آرمان‌های انقلاب، کار جدی و واقعی را از مسئولان کشور مطالبه کند»؛ با تأمل در این فرموده رهبر انقلاب دانشجویان باید جایگاه خود را بشناسند و مسئولان نیز هویت دانشجویی را به رسمیت شناخته و حرمت همه دانشجویان را پاس بدارند.

وی با بیان اینکه نام دانشجو با آرمان‌خواهی، تلاش برای کسب آگاهی‌ و ایستادگی برای اعتلای ایران همراه است، ادامه داد: دانشگاه‌ها همواره در توسعه ملی و ارتقای دانش و تکنولوژی اثرگذار هستند و بی‌تردید حضور مؤثر و ارزشمند دانشجویان فرهیخته است که به این نقش‌آفرینی معنا و امکان می‌بخشد.

حسینی اضافه کرد: در کشورهایی که به‌دنبال حل مسائل و رفع نیازمندی‌های اساسی مردم و دغدغه پیشرفت کشورشان را دارند، اتکای اصلی به دانشجویان و جامعه دانشگاهی است و در جمهوری اسلامی ایران این مهم  بیش از سایر کشورها اهمیت دارد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم با اشاره به اینکه یکی از مهمترین نهادهای اثرگذار در فرهنگ جامعه و ارزش‌های حاکم بر آن، دانشگاه و فرهنگ دانشگاهی است، اظهار کرد: رفتارها، گفتارها، مصنوعات و تمامی ارزش‌هایی که افراد دانشگاهی به کمک آن با هم ارتباط برقرار می‌کنند، در تجربه، دریافت‌ها و باورهای دانشجویان تأثیرگذار است.

وی اضافه کرد: هر چه سطح فرهنگ و ارزش در دانشگاه بالا رود و در بین دانشجویان نهادینه شود و به‌صورت کاربردی درآید، جامعه پایدارتر و توسعه یافته‌تر خواهد شد. به همین دلیل پرداختن به دانشجو، فرهنگ دانشجویی و دانشگاهی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ از طرفی پرداختن به هویت دانشجویی و فرهنگ دانشجویی به منزله یکی از خرده فرهنگ‌های مهم، تأثیر زیادی بر توسعه دانش‌آفرینی و فرهنگ‌سازی دارد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم با اشاره به اینکه حضور دانشجویان کوشا در کنار استادان دلسوز و انقلابی یکی از پرارزش‌ترین منابعی است که جامعه اسلامی ایران از آن بهره‌مند است، گفت: برای حکمرانی دانشجو در امور مهم جامعه لازم است که آموزش‌های لازم در حوزه‌های نقش‌پذیری، آینده‌سازی و مدیریت به دانشجو داده شود و در این راستا متوجه اهمیت حضور جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها می‌شویم.

حسینی بیان کرد: باید از دانشجویان که سرمایه‌های اصلی فکری جامعه هستند حمایت کنیم و وقت بگذاریم و نیازها، مسائل و ظرفیت آنان را بشناسیم تا بتوانیم برنامه‌های فرهنگی و آموزشی متناسب برای آنان تدارک ببینیم. جهاددانشگاهی قم در این راستا با انجام برنامه‌ریزی‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها، به‌دنبال افزایش آگاهی و نشاط دانشجویان، توانمندسازی و آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی به آنان برای قبول مسئولیت‌های آینده و نقش‌آفرینی در اجتماع است. 

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم با تأکید بر حفظ وحدت و اتحاد تشکل‌ها و نهادهای فعال دانشجویی با یکدیگر، اظهار کرد: اتحاد از راهکارهای افزایش پویایی در مجموعه‌های علمی است که باید برای گسترش آن تلاش کرد.

وی ادامه داد: باید برای آینده شغلی دانشجویان برنامه‌ریزی مناسب انجام شود و در این زمینه بهترین روش، گسترش بیشتر ارتباط صنعت و دانشگاه، افزایش مهارت  و شایستگی دانشجویان برای پذیرش نقش‌های مختلف دانشگاه‌های استان است که جهاددانشگاهی در این راستا نیز گام‌های مطلوبی برداشته است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم اظهار کرد: مشخصه مهم فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه دانشجویی، تکیه و توجه به حضور و مشارکت دانشجویان در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی بوده که حاصل آن، طراحی و اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی در قالب‌های متنوع و جذاب است.

دانشگاه؛ عرصه کسب مهارت تعامل در جامعه

حسینی دانشگاه را محل کسب مهارت تعامل در جامعه توصیف کرد و گفت: حضور دانشجویان در تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌های مختلف مسئولیت‌پذیری فرد را تقویت می‌کند؛ دانشجویان باید با انجام فعالیت‌های مختلف هنری، اجتماعی و فرهنگی خود را برای قبول مسئولیت در جامعه آماده کنند.

وی اظهار کرد: وحدت، پویایی، تحول‌گرا بودن، تعامل درست و تمرین مدیریت از جمله مزایای مهم و بارز رشد شخصیتی دانشجویان هنگام حضور در فعالیت‌های مختلف دانشجویی است و توجه به این مهم عامل اصلی قبول مسئولیت‌های گوناگون در آینده است.

ضرورت تقویت حس وطن پرستی در میان دانشجویان / ۱۶ آذر مظهر استقلال، آزادی و سند میهن پرستی است

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی به ضرورت تقویت حس وطن پرستی در میان دانشجویان تاکید کرد و گفت: ۱۶ آذر مظهر  استقلال، آزادی و سند میهن پرستی است.

اسماعیل چمنی ۱۶ آذر در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه محقق اردبیلی ضمن تبریک این روز به دانشجویان، به فلسفه روز دانشجو اشاره کرد و گفت: ۱۶ آذر مظهر  استقلال، آزادی و سند میهن پرستی است تا فریاد ضد استکباری ایران را به گوش جهانیان برساند.

وی به درخشش دانشجویان در برهه فعلی اشاره کرد و گفت: امروز دانشجویان ما در تمام حوزه های علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی درخشیده  و چشم جهانیان را بر سمت خود خیره کرده اند.

چمنی به مقایسه دوران پیش از انقلاب اسلامی با برهه فعلی پرداخت و گفت: پیش از انقلاب وابسته به غرب بودیم، اما امروز در سایه تلاش دانشجویان و نخبگان به خودباوری، خودکفایی و فتح قله های علمی جهان رسیده ایم.

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی به تشریح اهداف غرب در خصوص اعمال دموکراسی در کشورها اشاره کرد و افزود: غرب به دنبال ایجاد دموکراسی در کشور ما نیست؛ بلکه به دنبال اهداف خاص و مغرضانه در کشور هستند.

وی به تقویت حس وطن پرستی در میان دانشجویان تاکید و خاطرنشان کرد: برای اعتلای میهن اسلامیمان خودمان باید آستین بالا بزنیم؛ چراکه بیگانگان قطعا پیشرفت و سربلندی ما را نمی خواهند.

چمنی با اشاره به اغتشاشات اخیر در شهرهای مختلف، گفت: هدف دشمن از ایجاد اغتشاش در کشور، تامین منافع خود و مانع الگوسازی ایران در جهان است.

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به برخی مشکلات داخلی در کشور، تصریح کرد: این مشکلات باید به دست فرزندان ایران اسلامی حل شود و نباید انتظار حل مشکلات از جانب دشمنان داشته باشیم.

وی با اشاره به اقتدار علمی ایران، گفت: امروز ایران اسلامی بر خلاف دوران پیش از انقلاب که برای یک سیم خاردار محتاج غرب بود، از لحاظ علم و فناوری به اقتدار علمی و دفاعی رسیده و خود کفا است.

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، خاطرنشان کرد: دست یابی به عزت و اقتدار مد نظر بیانیه گام دوم انقلاب، نیازمند روحیه انقلابی و کار جهادی اساتید و دانشجویان است.

چمنی تصریح کرد: نخبگان امروز موظف هستند علم را به فناوری و فناوری را به ثروت تبدیل کنند تا مردم طعم رفاه و آرامش در کنار امنیت بچشند.

هدیه مسئولان گلستانی به دانشجومعلمان/ از بلیت رایگان سینما تا حل دغدغه نان

مراسم گرامیداشت ۱۶ آذر(روز دانشجو) که با حضور پرشور دانشجومعلمان در واحد خواهران پردیس امام خمینی(ره) گرگان برگزار شد با حواشی جالبی همراه بود.

روز دانشجو و یادآور دانشجویانی است که قلم‌هایشان مشت‌های گره‌کرده‌ای برای مبارزه با زور و جوز ظالمان شد و سرخی خون آن‌ها، طرحی ماندگار بر کاغذ تاریخ پرافتخار ایران اسلامی حک کرد و ۱۶ آذر را به‌عنوان روز دانشجو که برای دانشجویان یادآور استکبارستیزی، شجاعت، انقلابی‌گری، بصیرت، هوشیاری و وطن‌دوستی است رقم زد.

۱۶ آذر بیانگر برگ‌های پرافتخار دفتر حیات دانشجوی ایران و روز مبارزه و نماد هویت دانشجوی در تراز انقلاب اسلامی است؛ امروز هم دانشجویان سراسر کشور از جمله گلستان با شهدای دانشجو تجدید پیمان بستند که همچون دژ استوار از آرمان‌های انقلابی و اسلامی در برابر دشمنان دفاع خواهند کرد و اجازه نمی‌دهند دلسوزان و دلقک‌های اجاره‌ای و امپراتوری رسانه‌ای غرب در میدان جنگ ترکیبی هویت دانشجو را زیر سؤال ببرند و یا این نماد افتخارآفرین را تغییر دهند.

دانشگاه فرهنگیان گلستان نیز امروز همزمان با سراسر کشور میزان مراسم گرامیداشت روز دانشجو بود و دانشجومعلمان با حضور پرشور خود در این مراسم نشان دادند که هرگز زیر بار فشارهای ناجوانمردانه دشمن، دچار فراموشی و خاموشی نمی‌شوند و در مسیر آزادی‌خواهی، حقیقت‌جویی و مبارزه با استکبار و استبداد لحظه‌ای تعلل نخواهند کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان گلستان  در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در واحد خواهران دانشگاه فرهنگیان گستان با اشاره به چرایی ۱۶ آذر به نام دانشجو، اظهار کرد: این مسئله از دو بُعد شکل و ویژگی‌ها قابل‌بررسی است، ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ منجر به شهادت سه تن از دانشجویان شد حال امروز این سؤال مطرح می‌شود که چرا قبل از آن، حرکت و جنبش این چنینی اتفاق نیفتاد؟

وی شجاعت، آزادگی، مطالبه‌گری و بصیرت را از ویژگی‌های دانشجویان انقلابی برشمرد و افزود: وقتی کسی در عرصه دانشجومعلمی و سپس معلمی وارد می‌شود رسالت سنگینی بر دوش وی گذاشته می‌شود و وقتی نوشتن و خواندن را به دانش آموزان آموزش می‌دهد افراد را از تاریکی به‌سوی روشنایی و از جهل به‌سوی دانایی هدایت می‌کند.

کیخا با بیان اینکه وظیفه اصلی معلمان صرفاً آموزش خواندن و نوشتن به دانش آموزان نیست، بیان کرد: شهدای دانشجو به رسالت خود عمل کرده و تعهد، شجاعت و آگاهی را در درون خود بارور کردند، پیش‌شرط تحقق این مهم مطالعه و شناخت جهان پیرامون است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان گلستان با بیان اینکه دانشجویان در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ در راه استکبارستیزی به شهادت رسیدند، تصریح کرد: شهدای دانشجو در ۱۶ آذر در برابر کشور مستکبری به نام آمریکا ایستادند و بصیرت، شجاعت و هوشمندی آن‌ها اجازه نداد مقابل دشمن زانو بزنند.

شمیم عطر رضوی در دانشگاه فرهنگیان گرگان پیچید

اما مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه فرهنگیان گلستان با حواشی جالبی هم همراه بود، شیرین‌ترین حاشیه‌ای که مراسم روز دانشجو را برای دانشجویان این دانشگاه ماندگارتر کرد پیچیدن شمیم عطر رضوی در محل برگزاری مراسم بود، خدام حرم مطهر امام رضا(ع) با همراه داشتن پرچم متبرک رضوی ضمن حضور در مراسم گرامیداشت روز دانشجو بسته‌های متبرک را به دانشجومعلمان هدیه دادند و با قرائت صلوات خاصه امام رضا(علیه‌السلام) دل‌های حاضرین به سمت پنجره فولاد روانه شد.

در این مراسم از همه دانشجویان متولد ۱۶ آذر تجلیل و قدردانی شد همچنین مقرر شد به‌رسم پاسداشت مقام دانشجو هر یک از مسئولان حاضر در مراسم هدیه‌ای برای دانشجومعلمان در نظر بگیرند که رئیس حوزه هنری گلستان با هدیه ۴۰۰ بلیت رایگان سینما، دانشجویان را به دیدن فیلم موردعلاقه‌شان دعوت کرد.

«محمد رعیت»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان هم برگزاری کنسرت موسیقی پس از اتمام ایام فاطمیه را به دانشجومعلمان وعده داد، «عیسی پایین محلی» فرماندار گرگان هم هدیه روز دانشجوی خود را به انتخاب دانشجومعلمان و مسئولان دانشگاه گذاشت که در پی گلایه مسئول واحد خواهران دانشگاه از مشقت در تهیه نان برای دانشجویان ساکن در خوابگاه، فرماندار گرگان وعده داد یک نانوایی در محل دانشگاه فرهنگیان احداث شود تا دانشجویان برای تأمین نان دچار مشکل نشوند.

حرکت‌های دانشجویی همیشه گفتمان‌ساز بوده است

نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: حرکت‌های دانشجویی همیشه گفتمان‌ساز، پیش‌رو در گفتمان‌های‌ انقلابی، سیاسی، عدالت‌خواهانه، دلبسته به آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی بوده است.

حجت‌الاسلام سید احمد شاهرخی در گفت‌وگو با ایسنا با گرامیداشت ۱۶ آذر روز دانشجو اظهار کرد: وقایع سال ۱۳۳۱ و ۱۳۳۲ شمسی که هفتاد سال از آن می‌گذرد وقایعی افتخارآمیز و درخشان برای دانشجویان و دانشگاهیان و سال‌های سیاه و ننگین برای آمریکا و دولت‌های وابسته به این رژیم است.

وی با اشاره به اینکه بعد از کودتای ۲۸ مرداد و سقوط دولت محمد مصدق که با حمایت روحانیت از جمله محمد کاشانی بر سر کار آمد، نیکسون معاون وقت رئیس‌جمهور آمریکا به ایران آمد تا در سفری که به ایران دارد ارزیابی بعد از کودتا داشته باشد، البته آمریکا از طریق کودتا راه سقوط دولت مصدق را فراهم کرد، افزود:  با به‌کار گرفتن پول و مزدوران داخلی و برنامه‌ریزی‌هایی که خارج از کشور انجام شد و بخشی از آنها به‌وسیله اراذل و اوباش و ایجاد آشوب صورت گرفت این کودتا انجام شد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان اضافه کرد: آمریکا در همین ایام نیز چنین خوابی برای نظام جمهوری اسلامی دیده و تصور کرده بود با اراذل و اوباش می‌تواند نظامی که ده‌ها میلیون نفر حامیان آن هستند را با تعدادی اراذل و اوباش سرنگون کند.

شاهرخی ادامه داد: در هر حال در چنین فضایی نیکسون وارد تهران شد و دانشجویان در اعتراض به این سفر صحن دانشگاه را به محل اعتراض به سفر معاون رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل کردند و در درگیری بین دانشجویان و گارد نظام حاکم بر ایران سه نفر از دانشجویان به نام‌های مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و آذر شریعت‌رضوی به شهادت رسیدند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان افزود: شهید مصطفی چمران خودش در آن روز در دانشگاه حضور داشته و روایت‌هایی را نقل می‌کند چه اتفاقاتی در آن روز افتاده؛ در هر حال در تقابل با نظام سلطه و آمریکای جنایتکار این دانشجویان به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

وی در بیان ویژگی‌های حرکت‌های دانشجویی از سال ۱۳۳۲ تا کنون، گفت: ما وقتی حرکت دانشجویی را از سال ۱۳۳۲ تا پیروزی انقلاب اسلامی مرور می‌کنیم دانشجویان را با این خصوصیات می‌شناسیم؛ یعنی دانشجویان کشور در تمام طول نهضت که منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی شد در کنار مردم و روحانیت بودند؛ در زندان و بیرون از زندان و همه عرصه‌ها در کنار مردم و روحانیت حضور داشتند؛ نشانه همراهی این‌ها تحصن‌هایی بود که در دانشگاه تهران و در مشهد صورت گرفت کمااینکه تحصن برای ورود امام راحل(ره) در مسجد دانشگاه تهران انجام گرفت.

شاهرخی به حضور دانشجویان در نهادهای انقلابی اشاره کرد و با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم دانشجویان در تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی و در تخلیه دانشگاه از کسانی که دانشگاه را محل نگهداری اسلحه و مهمات و نارنجک قرار داده بودند نقش‌آفرینی کردند، تصریح کرد: حضور در جبهه‌های جنگ و در استان‌هایی که گروه‌های تجزیه‌طلب آشوب و بلوا ایجاد کرده بودند از دیگر فعالیت‌های دانشجویان و بیانگر اوج تعهد دانشجوی انقلابی است.

امام جمعه خرم‌آباد اظهار کرد: حرکت مؤمنانه دانشجویان همواره در راستای منافع کشور حرکتی ضد استکباری، ضد نظام سلطه خارجی، ضد فساد و اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی و ضد گرایش‌های انحرافی بوده است.

وی با بیان اینکه حرکت‌های دانشجویی همیشه گفتمان‌ساز، پیش‌رو در گفتمان‌های‌ انقلابی، سیاسی، عدالت‌خواهانه، دلبسته به آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی بوده است، افزود: دانشجویان در کنار اساتید فرهیخته که سرمایه‌های اصلی کشور هستند دارای مسئولیت بزرگی در این مقطع از زمان هستند؛ زیرا از کارآمدی دانایی توانایی و تعهد به کشور برخوردار هستند و دانشجویان هستند که می‌توانید آرزوهای دست یافتنی این ملت را محقق کنند.

شاهرخی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: دشمن در طول چند دهه‌ای که از انقلاب می‌گذرد تمام سعی خود را برای تغییر در بدنه و تفکر دانشجویی و اساتید ما به‌کار برد اما در حوزه دینداری و اسلام‌زدایی نتوانست کاری از پیش ببرد؛ چون آنچه باعث شد انقلاب پیروز شود همین دانشجویان بودند؛ دانشجویان پا به پای مجاهدین و مبارزین در زندان و بیرون از زندان تلاش‌های زیادی کردند و در دوران پر افتخار دفاع مقدس؛ دانشگاه بیش از سه هزار دانشجوی شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

 وی عنوان کرد: بعد از انقلاب سپاه پاسداران به‌عنوان مظهر اقتدار ملی و جهاد سازندگی را دانشجویان تشکیل دادند؛ امثال شهید علم‌الهدی و شهید باقری از درون دانشگاه بیرون آمدند، ولی باید بدانیم که دشمن دست‌بردار نیست و به‌دنبال این است که همان نگاه ارتجاعی واپس‌گرایی را در کشور و در بین دانشجویان ایجاد کند.

دانشجویان چشم بیدار جامعه هستند

نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: دانشجویان ما در این شرایط حساس به‌عنوان چشم بیدار جامعه، ضمن حفظ سنگر علم و دانش به‌عنوان سفیران آگاهی‌بخشی در جامعه توانسته‌اند با بصیرت و هوشیاری توطئه‌های شوم دشمن را نقش برآب کنند.

سیداحمدرضا شاهرخی در پیامی با  تبریک روز دانشجو اظهار کرد: روز دانشجو، روز تکریم آمیختن علم و دانش با اخلاق اسلامی و بصیرت سیاسی است، روز فکرهای خلاق و اندیشه‌های نویی است که آینده‌ای پاک از جهل و عقب‌ماندگی را برای ایران اسلامی نوید می‌دهد.

روز دانشجو بهانه‌ای است برای گرامیداشت مقام شامخ شهید و شهادت، شهیدانی از مهدی شریعت رضوی، مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی گرفته که راه آزادی و استقلال‌طلبی را در نظام استبدادی و دیکتاتوری پهلوی خائن فریاد زدند؛ تا شهید حسین علم‌الهدی و همرزمانش که در جبهه‌های نور علیه ظلمت به مقام رفیع شهادت نائل شدند و خون پاک‌شان در رگ‌های جوانان جاری شد؛ تا اندیشه و تفکر پویای دانشجویان این مرز و بوم، ترس و وحشت بر اندام دشمنان بیندازد و توطئه‌های مختلف آنها برای به چالش کشیدن هویت جوانان و دانشجویان محکوم به شکست باشد.

روز دانشجو، روز ارج نهادن به جوانان مؤمن و انقلابی و فعال و پویا در مسیر کسب علم و مهارت است که با جهاد علمی و حضور پر شور خود در مسیر توسعه و پیشرفت ایران اسلامی با قوت گام برمی‌دارند.

بدون شک، افقی روشن و آینده‌ای تضمین شده با نقش‌آفرینی شایسته دانشجویان آگاه، تحول‌خواه و جسور در جامعه، در حوزه‌های گوناگون امکان‌پذیر است.

دانشجویان ما در این شرایط حساس به‌عنوان چشم بیدار جامعه، ضمن حفظ سنگر علم و دانش به‌عنوان سفیران آگاهی‌بخشی در جامعه توانسته‌اند؛ با بصیرت و هوشیاری توطئه‌های شوم دشمن را نقش برآب کنند و نقش مؤثر خود را به‌عنوان سربازی شجاع در عرصه علمی و پژوهشی ایفا کنند.

اینجانب ضمن گرامیداشت حماسه ۱۶ آذر و یاد و خاطره شهدای عزیز دانشجو، این روز را به تمامی دانشگاهیان و دانشجویان لرستانی و کشور عزیزمان تبریک عرض نموده و امیدوارم در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده بتوانیم در سایه همدلی و تعامل با حفظ فضای توام با نشاط و پویایی، مقتدرانه در مسیر تحقق گام دوم انقلاب گام برداریم.

دانشجویان در منجلاب برخی هیجانات کاذب غرق نشوند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از تلاش بی نتیجه دشمنان برای راه اندازی جنگ داخلی در ایران خبر داد.

دکتر سید حسین نقوی حسینی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو و در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: دشمنان انقلاب اسلامی با پیچیده‌ترین شیوه های جنگ نرم وارد کارزار مبارزه شده‌اند، نیت دشمنان ایجاد جنگ داخلی در کشور است.

نماینده مردم شریف شهرستان ورامین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دشمنان انقلاب اسلامی تمام توان خود را برای بی اعتبار سازی و اعتماد زدایی بوسیله مردم از انقلاب اسلامی ایران بکار گرفته‌اند و با صرف هزینه‌های گزاف و بکارگیری تمام قدرت رسانه‌ای خود می‌خواهند ناامنی و بی ثباتی را در کشور ترویج دهند.

وی ادامه داد: مردم باید هوشیار و آگاه باشند و بدانند که نباید فریب دشمن را بخورند ودر این دام گرفتار نشوند.

وی در توصیه‌ای به دانشجویان گفت: دانشجویان ما باید هوشیارتر از گذشته باشند و در منجلاب برخی هیجانات کاذب غرق نشوند.

دکتر نقوی در ادامه با اشاره به پیشگامی دولت در مبارزه با فساد گفت: دولت با همه توان و قدرت خود پای کار است مبارزه با رانت و فساد از اولویت‌های دولت است و دراین خصوص هیچگونه اغماضی صورت نخواهد گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این مراسم با بیان اینکه دانشگاه محیط تضارب آراء و حاکمیت منطق است گفت: نه فضای دیکتاتوری، بسته و سرشار از خفقان و نه فضای احساسی، سرشار از هیجان و فاقد منطق کمکی به توسعه دانشجو و دانشگاه نخواهد کرد.

دکتر حبیب غزنوی، در مراسم بزرگداشت روز دانشجو گفت: بیش از هر زمان دیگر به فضای سومی که امکان برگزاری مناظرات و بحث های آزاد علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را برای دانشگاهیان فراهم کند نیاز داریم.

وی ادامه داد: خوشبختانه به همت دبیرخانه هم اندیشی اعضا هیئت علمی این فضای سوم تا حدود ز یادی برای اساتید و مدرسان دانشگاه فراهم شده اما هنوز در محیط های دانشجویی این مرحله را تجربه نکرده ایم.

وی تصریح کرد: هر کس موظف است علاوه بر احترام به خود و دیگران، مسئولیت اقدامات و سخنان خود را بپذیرد و اگر بتوانیم این فرهنگ را در محیط های دانشگاهی نهادینه کنیم موفق خواهیم شد.

قابل ذکر است در مراسم روز دانشجو، تعدادی از دانشجویان شرکت کننده در مراسم روز دانشجو در ادامه سخنرانی های رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و دکتر سید حسین نقوی حسینی، نماینده مردم شریف شهرستان ورامین در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی سؤالاتی را مطرح کردند.

مسایل و مشکلات صنفی دانشجو یان، علل وقوع حوادث اخیر زاهدان، نقد عملکرد دولت در زمینه انتخاب وزرا و مدیران ارشد، پرسشی در زمینه رد و تایید صلاحیت‌ها، روند قانونی پیگیری کوتاهی های مسئولین و موضوع برجام از جمله مهمترین موارد مطرح شده از سوی دانشجویان بود.

دانشجویان، چراغ راه روشنگری در جامعه باشند/ ضرورت تسلط بر تاریخ برای پیش‌بینی آینده

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه باید حواسمان به سرمنشأ حوادث و دروغ های دشمنان نظام باشد، گفت: دانشجویان می توانند چراغ راه روشنگری در جامعه باشند تا از جریان یافتن مطالب نادرست جلوگیری شود.

محمدرضا حسین نژاد در نشست دانشجویان با مسئولان دانشگاه بجنورد به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو که در دانشکده هنر دانشگاه بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: اگر به دنبال موفقیت هستیم باید تاریخ را خوب بخوانیم و بر آن تسلط داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مطالعه کردن تاریخ صرفا برای رشته های انسانی نیست؛ بلکه تاریخ در بخش های مختلف به رشته های مختلف دانشگاهی نیز ارتباط پیدا می کند. به عنوان مثال بررسی تاریخچه مطالعات و اتفاقات قدیم آبخیزداری در یک منطقه می تواند سبب پیش بینی حوادث در همان منطقه شود. در سایر بخش ها نیز همینگونه است.

وی با بیان اینکه دانشجویان، یکی از نقاط قوت کشور هستند، ادامه داد: دانشجویان بیدار کشور پس از سقوط رضا شاه و درحالی که نیمی از دانشجویان دانشگاه تهران عضو احزاب بودند، پس از کودتای زاهدی، علیه آمریکا اعتراض کردند اما چه شده که برخی دانشجویان در صف آمریکا هستند و همان آمریکا نیز می خواهد حمایت کند؟ اینها روشنگری نیاز دارد.

استاندار خراسان شمالی با تاکید بر اینکه استقلال سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی به دست دانشجویان رقم می خورد و این در حالیست که دشمنان همین نقطه قوت را مورد هدف قرار داده اند، بیان کرد: حربه دشمنان برای ضربه زدن به کشور شبه افکنی در حوزه های مختلف به ویژه شک به دلسوزی مسئولان و اعتماد به نفس دانشجویان است؛ دشمنان درصدد تبدیل نقاط قوت به نقاط ضعف هستند.

وی بهترین فضا برای گسترش شبه افکنی دشمنان را فضای مجازی دانست و گفت: دانشجویان به عنوان قطب روشنگری می توانند با استدلالِ موضوعات و مطالعه درست، به سر منشأ هر اتفاقی دست یابند.

حسین نژاد، دانشجویان را آینده سازان و مدیران کشور دانست و افزود: تسلط به تاریخ و آگاهی از آن و شناخت استراتژیک دشمنان موجب می شود تا اجازه ضربه زدن دشمنان به حوزه های مختلف کشور را ندهیم.

از وظایف دانشجو شناخت مواضع و دیدگاه‌های دشمنان در قبال انقلاب اسلامی است

مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: دانشجو همان عنصری است که توانست انقلاب اسلامی را راهبری کند. جنبش‌های دانشجویی با حفظ وحدت خود در اوان انقلاب توانستند قیام خود را به ثمر برسانند.

ابوالفضل مهروز گفت: دانشجوی امروز اما تفاوتی که با دانشجوی دیروز دارد، در سطح اطلاعات، کنشگری و اثرگذاری بیش از پیش است. دانشجوی امروز می‌تواند در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی به کنشگری پرداخته و نظرات خود را مطرح و خود و دیگران را به چالش بکشاند.

وی بیان کرد: از وظایفی که دانشجو دارد رفتن بدنبال دانش و علم بوده و این همان معنای اصیل کلمه دانشجو است. دانشجو به طور مداوم، اصالتا به دنبال گمشده‌ای در خود، اطراف و جامعه خود است. با پیدا کردن آن به سراغ یافتن گمشده‌های دیگر خود می‌رود.

مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: دانشجو باید به وظایف خود واقف باشد تا بتواند همان نقش کنشگری و مطالبه‌گری که جزو اصول دانشجو بودن است؛ به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: دریافت این نکته که دانشجو، کفِ میدانِ همه اتفاقات و مرکز ثقل و پاشنه آشیل حوادث جهت ساز کشور است، می‌تواند اهمیت نقش کنشگری و مطالبه‌گری دانشجو را بیش‌از پیش نمایان سازد.

مهرورز بیان کرد: از دیگر وظایف دانشجو در جهت کنشگری درست و به موقع، شناخت اهداف، مواضع و دیدگاه‌های دشمنان در قبال انقلاب اسلامی است. اگر دانشجو بدون شناخت نقشه راه و وظایف خود گام بر دارد، خواه نا خواه تکه‌های پازل دشمنان را تکمیل می‌کند.

وی تصریح کرد: مطالعه تاریخ ایران و اشراف بر وقایع صدر اسلام، از جمله الزاماتی است که برای رسیدن به سطح شناخت اولیه باید در اولویت قرار گیرد. تنفس و تمرکز دانشجو در هزار توی تاریخ و وقایع آن، موجب روشن شدن اهداف خاموش و مرگ آور دشمن و در نهایت هم هموار شدن راه برای ساختن مسیری به سمت قله در چاچوب انقلاب اسلامی می‌شود که امری زمان بر است.

مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: دانشجو در کنشگری باید به تجارب دیگران رجوع و از انجام خطاها و یا طی طریقی که دیگران به اشتباه رفتند، بپرهیزد.

وی افزود: در مساله کنشگری و مطالبه‌گری دانشجو باید اصالت خود را حفظ کند و مطابق نظر رهبری، با شناخت دشمن گام بردارد. از منظر رهبر انقلاب، شناخت دشمن، ابتدا باعث جلوگیری از حمله فکری، اعتقادی، فرهنگی و سیاسی می‌شود و ثانیا می‌تواند راهکارهای مقابله با دشمن را در اختیار ما قرار بدهد.

مهرورز اظهارداشت: همانطور که بارها و بارها رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند جهاد تبیین نیاز امروز جامعه است؛ زیرا جبهه استکبار به دنبال نفوذ و سلطه بر اذهان عمومی است.

وی ادامه داد: ملکه دنیا، افکار عمومی است و پیروزی با کسی است که بتواند ملکه را در تحت سیطره داشته باشد.

مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: رسیدن به جهاد تبیین، مستلزم شناخت گذشته و قدرت تمیز حق از باطل است، دقیقا همان ملزوماتی که دانشجو برای حفظ اصالت خود در کنشگری و مطالبه گری باید رعایت کند.

۱۶آذر یادآور جنبش دانشجویی در زمستان ناامیدی

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: گرچه امروز تَن ایران از جراحت‌ها، سختی‌ها و مشکلات پُر است اما شیر امروز ایران با گربه ملوس دست‌آموز دیروز متفاوت است.

دکتر سجاد صفارهرندی امروز چهارشنبه ۱۶ آذر در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه فرهنگیان گلستان، با اشاره به چرایی شکل‌گیری ۱۶ آذر، اظهار کرد: کشورمان در سایه مطامع دولت‌های استکباری دو بار توسط دشمن اشغال شد و بدون اینکه نقش و نفعی داشته باشد در زمین بازی قدرت‌های بزرگ گرفتار و اشغال شد و به دنبال آن بیماری، قحطی، به هم ریختگی، تجزیه‌طلبی و غیره مردم را احاطه کرد.

وی افزود: در دهه ۱۳۲۰ در جامعه تمایل و مطالبه‌ای ظاهر شد که تا چه‌ زمانی باید به عنوان کشور ضعیف زیر دست و پای کشورهای استکباری باشند، ایران برای خود گذشته و شکوهی دارد و نباید زیر سلطه استکبار قرار بگیریم لذا اقدامات ضداستکباری کلید خورد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی اضافه کرد: در برهه‌ای از زمان به این مهم پی بردیم که ضعف و فرودستی کشور به این دلیل است که ایران و ایرانی از نفت به عنوان بزرگترین ثروت ملی خود محروم هستند، کمپانی‌ها و شرکت‌های انگلیسی نفت ما را می‌بردند و در ازای آن سهم کمی به کشورمان می‌دادند که به تدریج ایده تغییر وضع کشور و برگشت نفت به کشورمان در دستور کار قرار گرفت و دکتر مصدق و آیت‌الله کاشانی ملی شدن صنعت نفت را مطرح کردند.

صفارهرندی با بیان اینکه طرح نهضت ملی نفت از این نقطه شروع شد که باید نفت متعلق به ملت باشد و ثروت حاصل از آن صرف رفاه، توسعه و پیشرفت کشور شود، تصریح کرد: با خلع ید شرکت انگلیسی از نفت کشورمان، تحریم شدیم و فشارهای دشمن اعم از تهدید به حمله نظامی، تحریم، امتناع از خرید نفت بر ایران آغاز شد، این اقدامات خصمانه دشمن در حالی بود که مصدق نه روحانی بود و نه گشت ارشاد راه انداخته بود بلکه تنها خواسته او مدیریت نفت توسط خودمان بود.

وی متذکر شد: آن زمان عده‌ای مصدق را برهم‌ زننده نظم جهانی و تهدید کننده کشورهای منطقه می‌دانستند و فشار روانی، سیاسی و اقتصادی توسط دشمن اوج گرفته بود و در کنار توطئه دشمن؛ ضعف‌ها، تک‌روی‌ها، خودخواهی‌ها، بی‌عرضگی‌ها، سوء‌مدیریت‌های داخلی و دعوای گروه‌های سیاسی هم وجود داشت و مجموعه فشارها و توطئه‌ها و بدعملی‌ها موجب شد تا مردم موافق طرح نهضت ملی نفت هم سرخورده و متحیر شوند و به تماشای آن جریانات بنشینند که در نهایت دولت مصدق برکنار شد.

۱۶ آذر یادآور جنبش دانشجویی در زمستان سرد ناامیدی

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی بیان کرد: در نهضت ملی نفت به خیانت‌ها بی‌عرضگی‌ها و خودخواهی‌های خودمان و رجال سیایی باختیم، در آن فضای یاس‌آور در آذر ماه سال ۱۳۳۲ قرار شد نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا در دانشکده حقوق تهران حضور یابد و به او دیپلم افتخار تقدیم کنند که لحظه درخشان جنبش دانشجویی در زمستان سرد ناامیدی ملی شکل گرفت و نشان داد گرچه شکست خوردیم اما در برابر مجرمی که به صحنه جرم بازگشته ساکت و بی‌تفاوت نمی‌مانیم.

صفارهرندی ۱۶ آذر را نشانه اهمیت، جایگاه و نقش دانشجو دانست و گفت: ما امسال با این طنز مواجه هستیم و رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی برای ما از فراخوان ۱۶ آذر صحبت می‌کنند؛ به نظر می‌رسد اینها روی بی‌حافظگی تاریخی و از درک و تاریخ خالی شدن ما حساب باز کردند، این مسئله حاکی از آن است که مجرم مجدد می‌خواهد به صحنه جرم برگردد.

وی با طرح این سوال که رسانه‌های آمریکا و انگلیسی چطور می‌توانند دم از ۱۶ آذر بزنند، بیان کرد: نظام وابسته و رژیم متکی به توطئه استکبار و امپریالیسم جهانی و مجرمینی که دستشان از مقدرات ثروت و موقعیت و جایگاه بزرگ ایران کوتاه شده بود مجدد به صحنه جرم برگشتند و می‌خواهند همان مناسبات و مقدرات را بر ما حاکم کنند.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با بیان اینکه امروز دشمن برای تحقق اهداف شوم خود از تکنیک‌های متفاوتی بهره می‌گیرد، خاطرنشان کرد: دشمن از سویی با تحریم و فشار اقتصادی به ملت رنج می‌دهد و از سویی دیگر همان رنج‌ها را بهانه ترحم و اشک تمساح ریختن می‌کند؛ در واقع رنج‌هایی که خود ایجاد کرده را به ما می‌فروشد.

صفارهرندی تاکید کرد: امروز ایران دیگر کشوری نیست که زیر دست و پای قدرت‌های جهانی که زمین آن محل بازی و تسویه‌حساب قدرت‌های جهانی باشد و خواب تجزیه و تسلط از جانب دشمن را ناکام گذاشته و در معادلات جهانی اثرگذار است.

وی با بیان اینکه ایران دیگر گربه ضعیف دهه ۲۰ نیست، افزود: امروز شیر خفته ایران بیدار شده و قدرتمند است گرچه تن ایران از جراحت‌ها، سختی‌ها و مشکلات پُر است اما شیر امروز با گربه ملوس دست‌آموز دیروز متفاوت است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با اشاره به اینکه در ۱۶ آذر باید بار دیگر تاریخ ایران را به یاد آوریم و جایگاه خود را به عنوان دانشجو که پاسدارنده خون شهدای ۱۶ آذر و بخشی از پیکره قدرتمند ایرانِ جدید باشد پیدا کنیم، تصریح کرد: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به عنوان معلمان آینده تربیت‌کننده و هدایت‌کننده نسل‌های بعدی، جایگاه و نقش ویژه‌ای دارند و امیدوارم در پاسداشت این تاریخ پرافتخار مصمم و استوار گام بردارند.

دانشجویان قزوینی از دغدغه‌هایشان می‌گویند

در جامعه امروز شاهد ترویج مدرک‌گرایی و داغ‌تر شدن بازار این موضوع هستیم که قطعاً بی‌توجهی به رفع چنین مشکلاتی تبعات جبران ناپذیری در جامعه خواهد داشت بنابراین باید مهارت‌آموزی در اولویت مباحث آموزش به دانشجو قرار گیرد. در این گزارش دانشجویان قزوینی از دغدغه‌هایشان در این خصوص می‌گویند.

امروز ۱۶ آذر، روز دانشجو است، دانشجویان قشری از جامعه هستند که همواره مؤثرترین تریبون را در دست دارند و می‌توانند در سازندگی کشور خود مؤثر باشند. روز دانشجو یادآور ارزش‌های والایی است که توسط دانشجویان آزادی‌خواه کشور علیه نظام استبدادی و استکباری شکل‌گرفته است. دانشجو به‌عنوان یکی از اقشار فرهیخته جامعه محسوب می‌شود و دانشجوی در تراز انقلاب اسلامی، فردی است که در عمل به نقش خود مؤثر باشد و به جامعه امید تزریق کند.

در این گزارش ایسنا به مصاحبه با سه نفر از دانشجویان موفق قزوینی که در دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قزوین تحصیل می‌کنند، پرداخته است.

تلاش تضمین‌کننده موفقیت است نه تحصیل

زینب اخلاقی‌زاده، دانشجوی ۱۹ ساله قزوینی است که در دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قزوین تحصیل می‌کند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: دارای مدرک دیپلم رشته گرافیک از هنرستان الزهرا هستم و اکنون نیز در مقطع کاردانی رشته عکاسی دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قزوین تحصیل می‌کنم.

وی ادامه می‌دهد: در پایه دهم و یازدهم رشته گرافیک چند واحد مباحث رشته عکاسی تدریس می‌شود و از این طریق متوجه شدم که به این حوزه علاقه دارم چراکه با عکاسی می‌توان دقایق و صحنه‌هایی از زندگی و تاریخ را به ثبت رساند که دیگر تکرار نخواهد شد.

این دانشجوی قزوینی بیان می‌کند: دانشجو به‌واسطه دانشگاه با اساتید مجرب آشنا می‌شود و اینکه در چه دانشگاهی تحصیل می‌کنیم، بی‌تأثیر در موفقیت نیست اما به‌طورکلی معتقد هستم اینکه در کدام‌ یک از دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنیم درصد کمی از موفقیت یک دانشجو را تعیین می‌کند و در اصل تلاش و پشتکار تضمین‌کننده موفقیت است.

در محدودیت هم می‌توان ستاره شد

وی می‌گوید: می‌توانیم در محدودیت هم ستاره شویم و حتی گاهی می‌بینیم افرادی که در دانشگاه‌های علمی کاربردی تحصیل می‌کنند؛ موفقیت‌های چشمگیری به دست آوردند و توانسته‌اند رتبه‌های بین‌المللی کسب کنند.

اخلاقی‌زاده تصریح می‌کند: کسب مهارت در کنار آموزش مباحث درسی بسیار مهم است زیرا وقتی شما یک مهارتی را کسب می‌کنید درروند کاری خود نتیجه بهتری خواهید دید. در رشته‌هایی همچون رشته عکاسی که عملی است مهارت‌های دیداری اولویت دارد تا شاهد خروجی خوب از سوی دانشجویان رشته هنری برای مخاطب باشیم.

این دانشجو بیان می‌کند: شاید ازنظر دیگران دانشجوی موفقی باشم اما نظر خودم همچنان به نقطه مطلوب دست نیافته‌ام، به نظرم دانشجوی موفق فردی است که بدون لحظه‌ای تعلل همواره به پیشرفت بیشتر بیندیشد، زمان‌های خود را به بطالت نگذراند، تجربه‌های علمی جدید کسب کند، از سخنان اساتید کمال بهره‌ را ببرد و با افراد سرشناس در حرفه تحصیلی خود ارتباط داشته باشد تا از این طریق به کسب علم بیشتر بپردازد و برای جامعه مفید باشد.

وی درباره چالش‌های یک دانشجو عنوان می‌کند: چالش‌های موجود در رشته‌های هنری این است که نیاز است بستر کاری برای دانشجویان از سوی دانشگاه مهیا و معرفی شود تا دانشجو بتواند پیشرفت کند اما متأسفانه به این موضوع توجهی نمی‌شود.

اخلاقی زاده با اشاره به اینکه دانشگاه باید برای چالش‌های دانشجویان راهکار ارائه کند، تأکید می‌کند: لازم است که با حضور اساتید مجرب نشست‌هایی برگزار شود که دانشجویان رشته‌های هنری آثار هنری خود را به نمایش بگذارند، نقد و بررسی و کسب تجربه صورت گیرد و درنهایت به موفق بیشتر دست یابند.

تجهیزات آموزشی در رشته هنر محدود است

این دانشجو خاطرنشان می‌کند: یکی از چالش‌های دیگر من در دانشگاه این است که در دانشگاه تجهیزاتی که برای رشته‌های هنری لازم است به مقدار محدود تأمین‌ شده، درصورتی‌که دانشجویان رشته‌هایی همچون رشته عکاسی باید کار با ابزار مختلف این رشته را آموزش ببیند اما امکانات و فضا محدود است و این موارد جزو موانع بر سر راه یک دانشجو به شمار می‌رود که انتظار می‌رود رسیدگی لازم صورت گیرد.

وی درباره آسیب‌های مدرک‌گرایی بیان می‌کند: مدرک‌گرایی اشتباهی است که اکنون در جامعه رخ‌داده و بسیاری از هم‌کلاسی‌هایم دچار همین چالش هستند که صرفاً برای کسب مدرک تحصیل می‌کنند و برنامه‌ریزی برای آینده ندارند، به نظرم دانشجویی که نتواند استعداد خود را کشف کند، برای آینده برنامه‌ریزی نداشته باشد و صرفاً برای مدرک تحصیل کند، موفق نخواهد شد و به‌تبع این موضوع آسیب‌هایی برای جامعه در پیش خواهد داشت.

اخلاقی‌زاده می‌گوید: باید به رشته‌های هنری توجه بیشتری شود؛ چراکه متأسفانه نه‌تنها در شهر قزوین بلکه در کل ایران توجه به رشته‌های تجربی، انسانی و ریاضی اولویت قرار دارد و در برخی موارد نیز فردی که قصد تحصیل در رشته هنر در شهر خود را دارد، باید به دانشگاه شهر دیگر مراجعه کند که در این صورت هم با مشکل رفت‌وآمد و گاه محدودیت‌های خانوادگی مواجه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در دانشگاه علمی کاربردی برخی رشته‌ها فقط تا مقطع کاردانی تدریس می‌شود و فردی که کاردانی دریافت می‌کند یا باید صبر کند تا دانشگاه مقطع کارشناسی تدریس کند یا برای ادامه تحصیل به دانشگاه شهر دیگر مراجعه کند.

این دانشجوی موفق تصریح می‌کند: بدون هنر زندگی بی‌معنا و کسل‌کننده است، عقیده دارم هنر زندگی و شهر را معنی‌دار می‌کند و همان‌طور که یک پزشک می‌تواند حال جسمی یک فرد را بهبود ببخشد هنر هم می‌تواند داروی روح انسان باشد.

وی در پایان درباره موفقیت‌هایی که تاکنون کسب کرده است، بیان می‌کند: در جشنواره تهران شرکت کرده‌ام و در نمایشگاه‌های هنری تهران نیز حضور داشتم. در اداره ارشاد قزوین نیز با برگزاری نمایشگاهی ۵ سال زحماتی که در عرصه شبیه‌خوانی و عکس‌برداری از هنر آیینی و سنتی به دست آورده بودم را به نمایش عموم گذاشتم تا افرادی که سررشته‌ای در موضوعات هنری ندارند بتوانند باهنر ارتباط برقرار کند، همچنین مقاله‌هایی درباره هنر آیینی و شبیه‌خوانی ارائه کرده‌ام که برخی از این مقالات خوشبختانه رتبه‌های کشوری کسب کرده است.

مهارت‌آموزی شروع فصل جدیدی از زندگی‌ است

در ادامه مریم شیردست که دانشجوی مقطع کارشناسی در رشته طراحی و الگوسازی پوشاک و لباس اجتماع و مشاغل است در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: ۴۳ سال سن دارم و دارای دیپلم حسابداری از سازمان فنی و حرفه‌ای هستم، ۲ فرزند دختر دارم و پس از ۲۲ سال دوری از تحصیل مجدد به عرصه کسب علم بازگشته‌ام و هم‌اکنون در دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قزوین تحصیل می‌کنم.

وی می‌گوید: از کودکی مانند بسیاری از دختران هم‌دوره خود کنار مادری پرورش یافتم که دارای هنر خیاطی بود و این موضوع سبب شد که با این هنر آشنا شوم. به دلیل علاقه بسیار به حوزه طراحی برای تحصیل در این رشته اقدام کردم و این موضوع شروعی تازه در فصل جدیدی از زندگی‌ام بود.

این دانشجوی قزوینی درباره اینکه آیا اینکه در چه دانشگاهی تحصیل می‌کنیم دررسیدن به موفقیت تأثیر دارد، تأکید می‌کند: دانشگاه در موفقیت بی‌تأثیر نخواهد بود اما اینکه فقط با تحصیل در دانشگاه‌های مطرح می‌توان موفق بود مخالف هستم چراکه خروجی حاصل، نشان‌دهنده میزان موفقیت است.

وی ادامه می‌دهد: دانشجویی موفق است که در رشته تحصیلی خود همیشه حرفی برای گفتن داشته باشد و من در دانشگاه علمی کاربردی آموخته‌ام که موفقیت نتیجه برنامه‌ریزی، کار سخت، کسب تجربه از شکست‌ها و از ناممکن‌ها ممکن ساختن است.

شیر دست عنوان می‌کند: دانشگاه علمی کاربردی را برای ادامه تحصیل انتخاب کردم چراکه اولویت من کسب مهارت در کنار دروس تئوری است؛ معتقد هستم که کسب مهارت قطعاً در آینده شغلی تأثیر بسیاری خواهد داشت.

وی می‌گوید: یک دانشجوی موفق همواره برای ارتقای سطح علمی خود می‌کوشد زیرا نگرش صحیح و کسب علم بیشتر عامل رقم زدن موفقیت است.

این دانشجوی قزوینی تأکید می‌کند: مهارت‌آموزی قطعاً بهتر از آموزش تئوری است و امروزه شاهد هستیم که در هیچ ارگانی صندلی مدیریتی برای دانشجویان فارغ‌التحصیل فراهم نیست بنابراین باید در کنار دانش، مهارت کسب کنیم تا از این طریق به اشتغال‌زایی در حرفه خود بپردازیم.

ترویج مدرک‌گرایی سبب کاهش تمایل به مهارت‌آموزی شده است

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از افراد همواره به دنبال این هستند که برای به دست آوردن جایگاه استخدامی در ارگان‌های دولتی فقط مدرک تحصیلی کسب کنند و مشغول به کار شوند که این موضوعات سبب ترویج مدرک‌گرایی و کاهش تمایل به مهارت‌آموزی در افراد شده است.

شیر دست بیان می‌کند: دیگر وقت آن رسیده که طرز فکر مدرک‌گرایی در جامعه حذف شود، مهارت‌آموزی در اولویت قرار گیرد تا بتوانیم جامعه‌ای بهتر بسازیم.

وی تصریح می‌کند: همواره در تلاش هستم در مسیر مهارت‌آموزی قدم بردارم و امیدوارم که بتوانم برند اختصاصی به ثبت برسانم و شروع به کار در حوزه طراحی کنم.

به رویاهایم فرصت زندگی کردن دادم

در ادامه تارا قلندری دانشجوی ۳۰ ساله مقطع کاردانی رشته کمک کارگردانی سینما در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: با توجه به علاقه بسیاری که به عرصه هنر و سینما داشتم تصمیم گرفتم به رویاهایم فرصت زندگی کردن بدهم که به همین سبب شروع به تحصیل در رشته کمک کارگردانی سینما کردم.

وی می‌گوید: ورود به عرصه هنر را با نقاشی سیاه‌قلم شروع کردم و افتخار داشتم هنرجوی بازیگری تئاتر مرحوم استاد ایزدفر و کیوان حبیبی باشم و تجربه شیرین بازیگری روی صحنه را تجربه کنم. بامطالعه کتاب‌های ادبی و نمایشنامه به نویسندگی علاقه‌مند شدم و در کلاس‌های فیلم‌نامه‌نویسی در تهران شرکت کردم و همچنین تاکنون توانسته‌ام در حوزه رادیو نیز فعالیت کنم.

این دانشجوی قزوینی عنوان می‌کند: با ورود به عرصه تئاتر تکنیک‌های بازیگری را آموختم و آموزش در حوزه نویسندگی به من کمک کرد که با شناخت قواعد فیلم‌نامه‌نویسی با یکی از بزرگ‌ترین معضلات سینمای داستانگو آشنا شوم.

وی درباره اینکه آیا اینکه در چه دانشگاهی تحصیل می‌کنیم دررسیدن به موفقیت تأثیر دارد، خاطرنشان می‌کند: نمی‌توان پاسخ قطعی به این سؤال داد زیرا گاهی تحصیل در یک دانشگاه معتبر باعث می‌شود یک‌ شبه چندین پله موفقیت را طی کرد البته فارغ از اینکه در کدام دانشگاه تحصیل می‌کنیم، همواره فردی موفق می‌شود که هرگز دست از تلاش برندارد.

قلندری می‌گوید: داشتن تجربه، مهارت، دانش و آگاهی عامل مهمی در موفقیت است چراکه با دانش می‌توان ساختارها را شکست داد و ایده‌های نو خلق کرد و دانشجوی موفق، فردی است که علاوه برکسب دانش در محضر اساتید مختلف کسب تجربه می‌کند تا بتواند نیازهای یک جامعه را تشخیص و راهکار ارائه دهد. دانشجو باید مطالبه‌گر و خستگی‌ناپذیر باشد، در صورت مواجه با موانع دلسرد نشود و برای ساختن جامعه ایده‌آل دست از تلاش برندارد. یک دانشجو باید صدای تمامی افراد جامعه خود باشد و با درک درست از انسانیت تعریف و معیار درستی نیز از موفقیت داشته باشد.

نداشتن سرمایه دغدغه برخی دانشجویان هنر

وی تصریح می‌کند: رشته کارگردانی سینما یک‌رشته نوپا در استان قزوین است که راه زیادی را در پیش دارد؛ یکی از مشکلات دانشجویان این رشته نداشتن سرمایه کافی برای ساخت فیلم است. سرمایه‌گذاری برای این حوزه وجود ندارد و اگر دانشگاه هم این وظیفه را به دوش بکشد فقط اندکی از بودجه را می‌تواند تأمین کند. در تمام دنیا به سینما نگاهی اقتصادی می‌شود اما متأسفانه در کشور ما به‌خصوص در قزوین از فیلم‌سازان و دانشجویانی که فیلم کوتاه می‌سازند حمایت نمی‌شود.

وی عنوان می‌کند: دانشگاه نیز برای ساخت فیلم موضوع اعلام می‌کند و زمانی که خود دانشجو ایده‌ای مطرح می‌کند با دلایل مختلف فیلم‌نامه رد می‌شود؛ شخصاً نیز چندین‌بار فیلم‌نامه نوشته‌شده را بازنویسی کردم اما چندین بار مجدداً رد شده است و بیان می‌کنند که موضوعات عنوان‌شده سیاه‌نمایی است.

به نگاه نقادانه باید فرصت بیان داد

قلندری با اشاره به اینکه به نگاه نقادانه باید فرصت بیان داد، تأکید می‌کند: رسالت هنر موشکافی جامعه، بیان مشکلات و ارائه راهکار به مسئولین است و نباید بیش‌ازاندازه به سانسور بها دهیم بلکه باید ایده‌ها عملی شود تا از این طریق بتوانیم فرهنگ درستی در جامعه پایه‌ریزی کنیم. تقاضا دارم سیستم آموزش عالی مانند پدری مهربان از نخبه‌ها و دانشجویان مطالبه‌گر خود حمایت کند تا دانشجویان بتوانند آزادانه از مشکلات خود و جامعه سخن بگویند.

این دانشجوی قزوینی درباره مدرک‌گرایی می‌گوید: متأسفانه امروزه شاهد هستیم حتی با پرداخت پول برخی افراد مدرک دریافت می‌کنند که این موضوع تبعات بسیاری به همراه دارد و انتظار می‌رود مسئولین مربوطه به این مسائل بیشتر توجه کنند.

وی بیان می‌کند: عده‌ای خاص در جامعه هم به موضوع مدرک‌گرایی دامن می‌زنند و معیار میزان حقوق را با میزان مدرک می‌سنجند که همین امر بازار رقابت مدرک‌گرایی را داغ‌تر کرده است. یادمان باشد نیروی متخصص و کارآمد نیرویی است که مهارت کافی دارد و از طریق چرخ محرک و پویای جامعه به‌درستی خواهد چرخید.

قلندری اظهار می‌کند: آموزش عالی باید به این مسئله توجه کند که هرساله هزاران نفر فارغ‌التحصیل می‌شوند، آیا نیروی جوان و متخصص کار مناسب با رشته تحصیلی خود و نیاز جامعه دارند؟ اگر جواب بله است پس علت نرخ بالای بیکاری چیست؟ اگر جواب خیر است، پس به تبعات بیکاری و گذشتن از خواسته‌ها و رویاهایی که فراموش می‌شود، حواسشان است؟

وی می‌گوید: رشته جدیدی که در دانشگاهی تدریس می‌شود باید امکانات و تجهیزات داشته باشد تا دانشجویان علاوه بر مباحث تئوری کسب مهارت کنند. همچنین باید در رشته‌های نوپا به‌جای سرفصل‌های تکراری سرفصل‌های کاربردی و تخصصی جایگزین شود.

این دانشجوی قزوینی تصریح می‌کند: در طول تاریخ هیچ‌وقت به‌اندازه امروز تحصیل‌کرده در جامعه نداشتیم و این موضوع، افتخار بزرگی است اما اگر این روند بدون بستر و مهیا کردن شرایط شغلی پیش برود مشکلات جدیدی برای جامعه ایجاد خواهد کرد.

وی درباره موفقیت‌هایی که تاکنون کسب کرده است، بیان می‌کند: در سال ۱۴۰۰ بدون هیچ سرمایه‌ای با تنها دوربینی که جهاد دانشگاهی در اختیارم قرار داد، اولین فیلم کوتاهم را به نام «پرستو» با کمک دوستانم تولید کردم؛ این فیلم با محوریت کرونا و مهاجرت کادر درمان است که خوشبختانه برگزیده جشنواره کشوری قرآن و عترت شد. یک فیلم‌نامه نیز با عنوان «تو تصمیم می‌گیری» با موضوع معلولیت و مشکلات این قشر از جامعه نوشته‌ام که موفق شدم در جشنواره کشوری دانشجویان علمی کاربردی رویش عنوان نخست را کسب کنم.

قلندری در پایان می‌گوید: از خداوند بزرگ خواستارم روزهای آفتابی و شب‌های مهتابی را نصیب این سرزمین و مردم با عزت کند تا دانشجویان بتوانند فارغ از هر مشکلی رؤیای خود را بسازند، دست به ابتکار و خلق ایده‌های نو بزنند.

به گزارش ایسنا، دانشگاه به‌عنوان مبدأ تحولات و تحقق تمدن اسلامی است که باید دور از هر نگرش سیاسی در پیکره اصلی خود فعالیت کند و با مهارت‌آموزی به دانشجویان جامعه‌ای موفق را شکل دهد.

استقلال‌خواهی و استکبارستیزی از ویژگی‌های اصلی دانشجو است

امام جمعه هیدج گفت: استقلال‌خواهی و استکبارستیزی از ویژگی‌های اصلی دانشجویان و جنبش‌های دانشجویی است.

حجت‌الاسلام اسدالله زارعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ۱۶ آذرماه روز دانشجو، عنوان کرد: مهم‌ترین بعد مبارزاتی ملت ایران در دوران نهضت اسلامی، مبارزه با آمریکاست و اساسا قبل از شروع نهضت اسلامی، روحانیون و دانشجویان در مقاطع خاصی به مبارزات ضداستکباری علیه سلطه آمریکا و انگلیس پرداختند.

وی با بیان اینکه در ۱۶ آذرماه که به روز دانشجو نام‌گذاری شده است تظاهراتی علیه ورود و سفر نیکسون توسط دانشجویان در دانشگاه تهران به وقوع می‌پیوندد که در این تظاهرات سه دانشجو شهید می‌شوند، اضافه کرد: این مبارزات بیان‌گر آن است که  مردم ما به ویژه دانشجویان مبارز در عرصه میدان‌های مبارزه با آمریکا هستند.

زارعی با اشاره به اینکه از اول شکل‌گیری جنبش‌های دانشجویی بر اساس مبارزه با آمریکاست، تاکید کرد: از جمله نیروهای انقلابی که در برابر استکبار آمریکا مبارزات پیگیر و فعالی داشتند، دانشجویان بودند. جنبش دانشجویی در حوادث مهمی نظیر ورود نیکسون به ایران، مخالفت با کنسرسیوم نفتی، مبارزات ضدامریکایی دانشجویان در ماجرای انقلاب سفید و انجمن‌های ایالتی، ولایتی و کاپیتولاسیون و نیز در صف مبارزه با استکبار جهانی قرار گرفت.

این مسئول با اشاره به نقش قشر دانشجو در مبارزه با انقلاب سفید، تاکید کرد: ۱۹ دی سال ۱۳۴۱ پهلوی دوم اعلام می‌کند که می‌خواهد اصول شش‌گانه‌ای را تحت عنوان انقلاب سفید به رفراندوم بگذارد و در بهمن ۱۳۴۱ مراجع عظام و روحانیون و به ویژه امام راحل با صدور اعلامیه اعتراض خودشان را با این رفراندوم اعلام و آن را تحریم می‌کنند که دانشجویان نیز به تبعیت از امام راحل با این رفراندوم مخالفت و علیه آن اعلام موضع می‌کنند.

امام‌جمعه هیدج با یادآوری اینکه یکی دیگر از موارد مبارزاتی دانشجویان در موضوع انجمن‌های ایالتی و ولایتی است، تاکید کرد: در این ماجرا دانشجویان پا به عرصه مبارزه علیه آمریکا می‌گذارند و در مشهد حتی با صدور اعلامیه‌ خواستار لغو لایحه‌هایی که بر خلاف موازین شرع و به سود منافع آمریکا است، می‌شوند.

حجت‌الاسلام زارعی مخالفت با کاپیتولاسیون را یکی دیگر از موارد مبارزات دانشجویی عنوان کرد و گفت: پس از آن که امام راحل در سال ۱۳۴۳ در این مورد اعتراض و افشاگری می‌کنند، دانشجویان  نیز به تبعیت از امام خمینی (ره) با کاپیتولاسیون و نفوذ اقتصادی آمریکا و خاندان راپلر در کشورمان مخالفت می‌کنند.

این مسئول با توضیح اینکه یکی از اقدامات ماندگار دانشجویان در طول انقلاب تسخیر لانه جاسوسی آمریکا است که در سال ۱۳۵۸ روز ۱۳ آبان اتفاق افتاد و پوزه آمریکا و استکبار را به خاک مالید، افزود: این قبیل مبارزات تنها گوشه‌هایی از نقش ماندگار دانشجویان در تاریخ کشور ما است.

وی با یادآوری اینکه یک عده امروز در تلاش هستند دانشجویان را در برابر نظام قرار دهند، افزود: دانشجویان ما هسته اصلی فرزندان این ملت در دانشگاه‌ها علیه استکبار و علیه آمریکا و انگلیس و کسانی که برای تامین منافع‌شان به دنبال پایمال کردن منفعت و منافع ملی ما می‌باشند، هستند.

بدخواهان ملت به دنبال انحراف دانشجو از رسالت علمی و انقلابی هستند

استاندار لرستان گفت: بدخواهان ملت به دنبال انحراف دانشجو از رسالت علمی و انقلابی هستند.

فرهاد زیویار به مناسبت فرارسیدن روز دانشجو پیامی صادر کرد.

در این پیام آمده است: دانشجویان و دانش‌پژوهان همواره و همگام با مردم غیرتمند ایران اسلامی پرچم‌دار استقلال‌طلبی و سعادتمندی این سرزمین بوده هم چنان‌که در ۱۶ آذرماه سال ۱۳۳۲ در برابر استکبار، رسالت تاریخی خود را ایفا کردند.

دانشجو سرمایه بالقوه کشور است که به‌زودی مبدل به ظرفیت‌های بالفعل شده و چرخ توسعه را به گردش در خواهند آورد.

جمهوری اسلامی ایران، در توسعه دانشگاه و ایجاد فرصت برای جوانان جهت حضور در دانشگاه به شهادت تاریخ هزاران ساله موفق‌ترین نظام بوده و خصوصاً ایجاد شرایط و محیط امن برای تحصیلات زنان پس از انقلاب اسلامی، باعث شده ایران در زمینه تحصیلات دانشگاهی زنان، از پیشروترین کشورهای جهان باشد.

بدخواهان ملت به دنبال انحراف دانشجو از رسالت علمی و انقلابی هستند

 دانشگاه و دانشجو، چشم چراغ و نقطه امید و اتکای ملت ایران است برای بسط توسعه به اقصی نقاط کشور و این مهم، برای کشورهای استعماری و ‌بد خواهان ملت ایران، قابل‌تحمل نیست، بنابراین همواره با انواع و اقسام دسیسه‌ها به دنبال ایجاد حاشیه و انحراف دانشجو از رسالت علمی و انقلابی خود بوده و سعی در برهم زدن تمرکز دانشجویان از شکوفایی علمی و تعالی معنوی دارند.

فتنه اخیر که در واقع، جنگی تمام عیار برای ایجاد بلوا و انشقاق و در نهایت جنگ و تجزیه کشور بود، شاهد این مدعاست.

تهذیب و علم دو بال پرواز دانشجویان

هستی برمدار عقل و معنویت در طواف بوده و آینده بشریت از آن علم و تهذیب توأمان بوده شما، آینده این مرز و بوم بوده مدیریت ارکان ملت در آینده متعلق به شما است.

تهذیب و علم دو بال پرواز دانشجو بوده و بدخواهان دقیقاً به دنبال اختلال در بعد علمی و همچنین بعد اخلاقی دانشجویان هستند که دانشجو اولاً از نظر آموزش و علمی تهی باشد و ثانیاً از نظر اخلاقی، آلوده به رذائل اخلاقی باشد، جمهوری اسلامی منادی علم و تهذیب با هم بوده و هست.

اینجانب که خود را متعلق به جامعه دانشگاهی دانسته یا بقولی خود را همچنان دانشجویی در شمار شما می‌دانم، فرارسیدن روز دانشجو را به دانشجویان، دانشگاهیان و فعلان جامعه علمی تبریک عرض کرده و یقین دارم، آینده متعلق به ملت مسلمان ایران و فرزندانش است.

تقویت روحیه مطالبه‌گری در بین دانشجویان ضروری است

امام جمعه اهر، گفت: تقویت روحیه مطالبه‌گری در بین قشر دانشجویان بسیار مهم است چرا که دانشجو قشر بیدار جامعه بوده و اگر این قشر خواب بماند در حقیقت جامعه خواب مانده است.

حجت‌الاسلام جواد حاجی زاده، چهارشنبه، ۱۶ آذرماه، در جمع دانشجویان دانشکده پرستاری اهر، افزود: قشر دانشجو بایستی با آگاهی نسبت به واقعیت‌های جامعه، مطالبه‌گری کند و در این راستا یکی از ماهیت های دانشجویان سیاسی بودن است ولی نباید دانشجو سیاست‌زده باشد.

وی گفت: ما معتقدیم دانشجویان فاخرترین و آگاه‌ترین قشر جامعه هستند چراکه پیشرفت و توسعه کشور را مرهون قشر دانشجو می‌دانیم.

حاجی‌زاده در ادامه افزود: دانشجویان در رژیم پهلوی مقابل سیاست‌های انگلیسی و آمریکایی ایستادند و با وجود خفقان، برای دفاع از استقلال کشور فریاد زدند.

امام جمعه اهر همچنین خواستار حل مشکلات دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف شهرستان اهر از سوی مدیران دانشگاه‌ها و مسئولان شهرستانی شد.

فرماندار اهر نیز در ادامه این جلسه از تدوین چارت سازمانی دانشکده پرستاری اهر در دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد و گفت: چارت دانشکده پرستاری اهر تدوین شده و در صورت تصویب نهایی، زمینه حل بسیاری از موانع و مشکلات مرتفع می‌شود.

ابوالفضل غنی زاده، بر ضرورت به‌کارگیری اساتید تخصصی حوزه پرستاری به منظور جلب رضایت‌مندی دانشجویان دانشکده پرستاری اهر تأکید کرد و افزود: نارضایتی دانشجویان از نحوه تدریس اساتید، موضوعی ساده‌ای نیست که از کنار آن عبور کرده یا دانشجویان را فریب دهیم، مطالبه‌گری دانشجویان از مدیران شبکه بهداشت و دانشکده پرستاری اهر برای استفاده از اساتید تخصصی اهانت و توهین به شخص محسوب نشود.

فرماندار اهر با گلایه از رفتارهای توهین‌آمیز برخی پرسنل دانشگاه با دانشجویان دانشکده پرستاری اهر گفت: حتماً موضوع رفتار توهین‌آمیز با دانشجویان دانشکده پرستاری را با مسئولان مربوطه در میان می‌گذاریم تا دلیل رفتارهای خارج از شئون با برخی دانشجویان توضیح داده شود.

دانشجو ذهن بیدار جامعه/فلسفه ایسنا دوراندیشی در حوزه نخبگی است

سرپرست جهاددانشگاهی استان فارس ضمن بیان اینکه شانزده آذر نقطه‌ای درخشان در تقویم نظام اسلامی ایران است، گفت: گرامی‌داشت این روز به واسطه نامیده شدن به نام روز دانشجو و همچنین آغاز به کار خبرگزاری دانشجویان ایران، برای جهاددانشگاهی همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

امیرحسین استقلال، چهارشنبه ۱۶ آذر در جمع خبرنگاران ضمن تبریک این روز به همه دانشجویان و خبرنگاران و فعالان در خبرگزاری ایسنا، گفت: از یک طرف روز دانشجو در واقع روز آفتابِ معرفت و تجلی آگاهی محسوب می‌شود و از طرفی فلسفه ذاتی شکل‌گیری و فعالیت ایسنا، به عنوان اولین خبرگزاری غیردولتی که پیوند ناگسستنی با دانشجویان دارد، عمیق‌تر و گسترده‌تر از یک فعالیت رسانه‌ای صرف بوده است.

استقلال ادامه داد: شانزده آذر در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز دانشجو نام گذاری شده و حوادث این روز نشان می دهد که بیداری و آگاهی به عنوان مهمترین مولفه جنبش های مردمی تاریخ این سرزمین نقش ارزنده ای ایفا کرده است.

او گفت: پس از کودتای آمریکایی و انگلیسی ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ علیه دولت دکتر مصدق ذهن بیدار دانشجویان دانشگاه تهران علیه ماهیت امپریالیستی این کودتا در کنار هوشیاری مردم ایران سرانجام و در آستانه ورود نیکسون به ایران و محاکمه دکتر مصدق خشم مردم و دانشجویان را سبب شد تا در نهایت در ۱۶ آذر با شهادت سه تن از دانشجویان دانشگاه تهران پیام رهایی از استبداد از تریبون دانشگاه به گوش دنیا رسانده شود.

استقلال گفت: دانشجو ذهن بیدار و دانشگاه میزان الحراره جامعه و روز دانشجو روزِ آفتاب معرفت و تجلیِ آگاهی و نمادِ ضد استبدادی و ضدِ دیکتاتوری است. دانشگاه با دانشجو زنده است و تصورِ خاموشیِ دانشگاه تصورِ خطرناکی است که می تواند زمینه های بازگشتِ استبداد را فراهم کند، اما یقین داریم آرمان های اصیلِ انقلابِ اسلامی هرگز محو نخواهد شد و دانشجو و دانشگاه به عنوان نمادهای شاخصِ معرفتی به تکثیر علم و آگاهی و اندیشه و آزادیخواهی به حیات خود ادامه می دهند.

سرپرست جهاددانشگاهی فارس همچنین گفت: ۱۶ آذر به عنوان سالروز تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روزی فرخنده و مبارک برای این نهادِ انقلابی محسوب می‌شود، رسانه‌ای که توانست با شعار « هر ایده یک خبر» و «هر دانشجو، یک خبر»، پس از ۶۰ سال انحصار خبری را بشکند و با رویکرد «گفت‌وگو محوری» و وفاداری به ارزش های انقلاب اسلامی تریبون صداهای مختلف درونِ دانشگاه و خارج از آن باشد.

استقلال اضافه کرد: ایسنا با متعهد ماندن به قواعد رسمیِ حوزه خبر، بسیاری از تابوهای خبری را شکست و در جریان تولید و گردش اطلاعات پلی برای نخبگان و مردم شد و تلاش کرد تریبونی برای صدای همه احزاب و گروه های پذیرفته شده در درون حاکمیت باشد و به سوژه های خبر با یک عقبه پژوهشی نگاه کند.

سرپرست جهاددانشگاهی فارس گفت: سرمایه ایسنا را جوانان صادق، پاک و در عین حال روشن اندیشِ دانشگاه تشکیل داده تا یک بار دیگر مشخص شود نگاه جهاددانشگاهی به فضای دانشگاه نگاهی به روز و عمیق است. همچنانکه فلسفه‌ی ذاتی ایسنا عمیق‌تر از یک رسانه‌ و مبتنی بر دور اندیشی در حوزه نخبه‌گی است.

«دانشجو اذان بگو، نماز امت دارد قضا می‌شود»

لفظ دانشجو در کنار معنی دانش‌جو بودن، همواره برای ما تداعی‌گر الفاظ دیگری مانند از جمله پرسش‌گری، مطالبه‌گری، بیدارگر جامعه و .... بوده و تعبیر شهید بهشتی در وصف جایگاه و نقش دانشجو در جامعه که می‌گوید «دانشجو مؤذن جامعه است، اگر خواب بماند نماز امت قضا می‌شود»، نشان از اهمیت این جایگاه در جامعه دارد.

به تعبیر مورخان، جنبش سازمان یافته دانشجویی در ایران از سال ۱۳۱۳ با اتحادیه دانشجویی حزب توده آغاز به کار کرد و پس از آن، تشکل‌های اسلامی دانشجویی نیز شکل گرفت و همین تشکیلات، باعث شد تا دانشجویان در حوادث مهم کشور، نقش پررنگی داشته باشند.

جامعه دانشجویی کشور پس از حدود دو سال فعالیت مجازی و غیرحضوری با بازگشایی مجدد و از سرگیری حضوری فعالیت‌های آموزشی، دوره جدیدی را شروع کرده و مطالبه گری و فعالیت‌های دانشجویی نیز در تلاش است که به روال سابق خود برگردد و انتظار می‌رفت دانشگاه‌های استان همدان پس از بازگشایی در فروردین سال‌جاری تاکنون، حداقل انتخابات شورای صنفی دانشجویان را برگزار می‌کردند تا دانشگاه بوعلی سینا به عنوان دانشگاه مادر و معین استان و دانشگاه علوم پزشکی که جایگاه مهمی دارد، بدون شورای صنفی نباشند!

آرژین امینی، فعال دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا در گفت‌وگو با ایسنا، به مناسبت روز دانشجو و در رابطه با مطالبه گری دانشجویی، با اشاره به سخنان امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر که می‌فرمایند: «برای کسانی که به تو نیاز دارند، زمانی معین کن که در آن فارغ از هر کاری به آنان پردازی. برای دیدار با ایشان به مجلس عام بنشین، مجلسی که همگان در آن می‌توانند حاضر شوند و بفرما تا یاران و نگهبانان به یکسو شوند، تا مراجعه کنندگان بی هراس و بی لکنت زبان سخن خویش بگوید که من از رسول الله(ص) بارها شنیدم که می گفت: پاک و آراسته نیست امتی که در آن امت، زیردست نتواند بدون لکنت زبان حق خود را از قوی دست بستاند.»، اظهار کرد: برای رفع مشکلات بهتر است جامعه دانشجویی به گونه‌ای دغدغه‌مند به موضوع‌ها ورود کنند و با بررسی مشکلات و ارائه پیشنهادات و راهکار ها موجب رفع مشکلات شوند. هر چقدر که دانشجو فعال‌تر باشد به طور قطع دانشگاه هم پویا تر خواهد بود.

وی ادامه داد: نیاز امروز جامعه دانشجویی، مطالبه‌گری منطقی و کنش‌گری درست است که در این راستا با توجه به آیین ‌نامه شورای صنفی و فعالیت‌های آن در دانشگاه می‌توان از آن به عنوان یکی از نهادهای فرا تشکلی اسم برد چراکه این شورا بر خلاف تشکل‌های سیاسی مبرا از هر گونه گرایش و وابستگی طیفی است و به عنوان نماینده عموم دانشجویان شناخته می‌شود و می‌توانند مطالبات دانشجویان و دغدغه های ایشان را پیگیری کند اما دانشگاه بوعلی از سال ۹۸ دیگر انتخابات شورای صنفی را در دانشگاه برگزار نکرده است.

امینی تصریح کرد: در جامعه فعلی دانشجو فردی‌ است که گفته می‌شود دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد اما در ظواهر امر، اینطور نیست بلکه اگر به غذای سلف اعتراض کند، بهانه گیر است، به استاد اعتراض کند، ناشکر است و در نهایت اعتراض‌هایش با عبارت دانشجو باید سرش در درس و کتابش باشد، خنثی می‌شود. باز هم اگر یک بررسی اجمالی در معنای دانشجو کنیم، دانشجو فردی بسیار مستعد و با توانایی بالاست که باید به سرعت درس‌هایش را با نمرات عالی پاس کرده و در موقعیت ها و مدارج بالا اعم از دولتی و غیردولتی قرار گیرد تا دیگران از حضورش منتفع شوند اما در جامعه چطور؟ پر واضح است که پیشنهادهایش حتی برای توسعه اوضاع علمی دانشجویان دیگر و رشد و ترقی دانشگاه هم رد می‌شود چه رسد رسیدن به مدارج عالی و بالا.

وی ادامه داد: در نهایت دانشجوی مستعد ما در این مرحله هم با شنیدن عباراتی چون بودجه کافی برای پیشبرد اهداف شما نداریم، باز در نطفه خفه می شود! اگر بخواهیم وظایف دانشجو را بررسی کنیم، دانشجو فردی است که باید همیشه حاضر و آماده باشد، مقید به قانون سه شانزدهم باشد، برود، بیاید، درس‌هایش را به موقع بخواند، در تمام پروژه‌ها و امتحانات و پرسش های شفاهی و کتبی شرکت کند اما در کارها و مسائل دانشگاه دخالت نکند.

این فعال دانشجویی یادآور شد: یک فرد اگر دانشجوی دانشگاه دولتی باشد که وظایفش سخت‌تر است چراکه علاوه بر تمام اینها باید بسیار شکرگزار هم باشد. شکرگزار فرصتی استثنایی برای تحصیل رایگان و در نهایت در این مرحله هم تمامی فعالیت‌های دانشجو تحت عنوان مطالبه حق یا صدای دانشجو با عبارت «دانشجو را چه به فعالیت صنفی و سیاسی» در اواسط راه متوقف می شود!

وی با طرح این پرسش که دانشجو به راستی کیست؟ گفت: دانشجوی جوان ۱۸ تا ۲۲ ساله ای ست که از اول راه دغدغه این را دارد که بعد از اتمام چهار سال دوران کارشناسی چه باید کرد؟ باید سربازی برود؟ در آزمون ارشد شرکت کند؟ در خانه بنشیند؟ کسب و کار خودش را راه بیندازد؟ سرکار برود و قید درس را بزند؟ و تمام چهار سال کارشناسی برخلاف اینکه توقع می‌رود در حال مطالعه و علم اندوزی باشد باید درگیر دوران پساکارشناسی باشد که در آخر چه خواهد شد؟ آیا آن دکتر و مهندس و وکیل و فضانورد و معلمی می شود که دانشگاه و خانواده و جامعه از او انتظار دارند؟ یا در نهایت باید به شغلی نون و آب دار در جامعه راضی شود حالا هرچه که باشد؟

امینی ادامه داد: اجازه دهید دوباره این سوال را بپرسیم دانشجو کیست؟ دانشجوی دانشگاه دولتی که از آموزش رایگان بهره‌مند هست، کیست؟ ما خودمان هم نمی دانیم دانشجو کیست یعنی می‌دانستیم اما از وقتی قیمت‌های نجومی آزاد کردن مدرک را دیدیم مفهوم دانشجو از فکرمان پرید!

این فعال دانشجویی در رابطه با روز دانشجو، مطرح کرد: روز دانشجو، روزی که طبق عرف و عادت از مقام و منزلت دانشجویی تکریم به عمل می‌آورند اما طی این سال های اخیر به سبک و سیاقی متفاوت این تکریم به عمل آمده. دانشگاه در حال حاضر تبدیل به مکانی است که بدون حضور دانشجو، مانند کویری است که آمالش تقویت زیرساخت های بنیادین جوامع است اما در حال حاضر این امید تبدیل به سرابی شده است.

وی ادامه داد: به عقیده بنده دانشجوها باید در پیشبرد اهداف و برنامه‌های مختلف چه در فضای دانشگاهی و چه کشور، نقش آفرینی کنند. در اصل دانشگاه علاوه بر مسائل علمی و آموزشی، محل رشد، تکامل، مسئولیت پذیری و زندگی اجتماعی است. باید در دانشگاه با احترام و توجه به شأن دانشجو و تقویت هر چه بیشتر روحیه‌ مطالبه‌گری دانشجوها بیشتر تلاش شود. اگر دانشجو نسبت به مشکلات و مسائل بی‌تفاوت باشد این خود سبب بیشتر شدن مشکلات خواهد شد و ممکن است که بی‌تفاوتی برخی مسئولان هم به دنبال داشته باشد.

مرتضی دهقانی، دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان علوم پزشکی همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت مسأله مطالبه‌گری دانشجویی، اظهار کرد: جامعه و دانشگاهی که تهی از مطالبه گری باشد، به مثابه جسمی بی روح و بدون غایت است، مطالبه گری صحیح رشد و تعالی فردی و همچنین پیشرفت جامعه را دربرمی‌گیرد و باعث تقویت بنیان‌ های فکری و اقدامات اجرایی آن ارگان و سیستم می ‌شود.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به آرمان گرایی و مطالبه گری مطلوب باید خون جگر خورد و برای شناخت و بیان مشکل در حیطه وظایف انتقادگری تلاش دوچندان کرد تا تبلور و تولد اندیشه ‌های جدید و بروز خلاقیت ‌ها و برنامه‌ های تخصصی، عملی شود.

دهقانی ادامه داد: مطالبه گری باید به صورت متداوم و با صبر و حوصله همراه باشد همچنین در این حین باید به نحوه بیان و زمان مطالبه گری اشاره کرد که در نهایت منجر به دستیابی به نتیجه مطلوب می شود.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: یکی از موارد دیگر در این امر برپایی تریبون های عمومی دانشجویی است که دانشجویان در محافل عمومی و خصوصی به پیگیری مطالبات متخصصانه خود بپردازند.

وی توضیح داد: برای مطالبه گری دانشجویی ظرفیت قابل تأملی در اختیار تشکل‌های دانشجویی قرار دارد که با پیگیری های مستمر نتیجه مطلوب حاصل شود. امیدواریم مسئولان دانشگاهی قدرت انتقادپذیری خویش را نیز افزایش دهند و با هویت بخشیدن به دانشجویی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب مؤذن جامعه است، گام هایی را در مسیر پیشرفت فضای آکادمیک دانشگاهی بردارند.

دهقانی با تأکید بر اینکه بحث مطالبه گری در سال های اخیر با توجه به لمس عینی و ذهنی مشکلات توسط قشر نخبه و فعال دانشجویی رنگ و بویی جدی و تخصصی به خود گرفته است، گفت: غالباً مشاهده می‌شود که بها دادن به این قشر نتایج مثبتی به همراه داشته است. یکبار دیگر به این موضوع مهم اشاره می‌کنم که مسئولان باید برای فعالان دانشجویی هویت قائل شوند.

حضور فعال در عرصه جهاد تبیین، رسالت بزرگ دانشجویان است

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی طی پیامی ۱۶ آذر روز دانشجو را به تمام دانشجویان تبریک گفت و حضور فعال در عرصه جهاد تبیین را از رسالت بزرگ دانشجویان دانست.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام رضا نوری، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، طی پیامی ۱۶ آذر روز دانشجو را گرامی داشت. در متن پیام وی آمده است:

۱۶ آذر تجلی پایمردی و ایستادگی دانشجویان مسلمان در برابر نظام سلطه و یادآور رشادت دانشجویانی است که سینه خود را در برابر تیرهای استعماری دشمن سپر کرده و در گذر زمان فریاد ضد استکباری ملت ایران را به گوش جهانیان رسانده‌اند.

دانشجوی آگاه با الهام از سیره سیاسی الهی امام امت، نصایح رهبر فرزانه انقلاب و حرکت در خط سرخ شهادت، توانسته است به دور از هیاهوی تبلیغاتی دشمنان، استقلال طلبی، آزادی خواهی و استکبار ستیزی خود را حفظ کند.

 امروز رسالت بزرگ دانشجویان حضور فعال در عرصه جهاد تبیین و مبارزه با جنگ نرم دشمنان اسلام است؛ زیرا مقام معظم رهبری، دانشجویان را افسران مبارزه با جنگ نرم می‌دانند؛ بنابراین دانشجویانی که در تحصیل، خودسازی و نقش آفرینی در عرصه جهاد تبیین موفقند، بهترین الگوهای نسل جوان و مایه افتخار کشور هستند و چنین دانشجویانی راه شهدا را ادامه می‌دهند.

 این جانب روز دانشجو؛ روز تکریم آمیختن علم و دانش با اخلاق اسلامی و بصیرت سیاسی و روز حق گرایی و مبارزه با استبداد و استعمار را به شما دانشجویان گرامی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم، ان شاءلله خداوند به همه شما توفیق حرکت در مسیر تعالی و پیشرفت ایران اسلامی را که باعث خوشبختی دنیا و آخرت است، مرحمت فرماید.

دانشجویان جهاد علمی را سرلوحه‌ی اندیشه خود قرار دهند

رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر گفت: دانشجویان آگاه و با بصیرت جهاد علمی را سرلوحه اندیشه و عمل خود قرار داده و الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت را به نمایش بگذارند.

علی احمدی‌زاده، رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر در پیامی ۱۶ آذر، روز دانشجو را تبریک گفت. در این پیام آمده است:

«شانزدهم آذر در تقویم انقلاب اسلامی مزین به نام «دانشجو» است، قشری آرمان‌گرا که همواره استقلال، آزادی و پایداری‌شان ساخت سنگر دانشگاه را از استکبار مصون نگه داشته است.

در شرایط حساس کنونی که دشمنان و سران استکبار، به دنبال ترس و واهمه خود از توسعه و پیشرفت ایران اسلامی به دنبال ایجاد آشوب در جامعه هستند، دانشجویان آگاه و با بصیرت باید با تاسی به رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) جهاد علمی را سرلوحه اندیشه خود قرار داده و علاوه بر آگاهی از مسائل و موضوعات روز کشور با سلاح معرفت و دانش به مقابله بپردازند و الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت را به نمایش بگذارند.

در این ایام بیش از هر زمانی نیاز است تا سندی دیگر از روح میهن پرستی، آزادی خواهی و استقلال طلبی فرزندان این مرزوبوم با عبور از هجمه‌های دشمنان برای همیشه در تاریخ ثبت و فریاد ضد استکباری ملت ایران به گوش جهانیان رسانده شود. بی‌شک این مهم با جهاد علمی و اراده‌ای قوی امکان پذیر است.

اینجانب ضمن گرامی داشت یاد و نام شهدای دانشجو این روز را به جامعه فرهیخته دانشگاهیان، به ویژه دانشجویان تلاشگر استان بوشهر تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و از درگاه خداوند علیم و متعال، موفقیت همه آنان را در سنگر تولید علم و دانش و در راه پیشرفت و اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی تحت توجهات حضرت بقیه الله الاعظم (عج) مسئلت دارم.

همواره صدایی که منطق داشته باشد شنیده می‌شود

یک تحلیلگر سیاسی گفت: همواره صدایی که منطق داشته باشد شنیده می‌شود.

"عباس سلیمی‌نمین" روز چهار شنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۱ در نشست با دانشجویان دانشگاه یاسوج به مناسبت روز دانشجو که از سوی بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد، افزود: جنبش دانشجویی در زمان ملی شدن صنعت نفت پرچم‌دار مطالبه‌گری ملت شد،این مسئله به مطالبه حداکثری تبدیل شده بود و همه جامعه با هم خواستار آن بودند.

وی اظهارکرد: حوادث اخیر هرگز شأنیتی برای دانشجو ندارد چون در شعار ، فراخوان و جهت‌گیری ها نقشی ندارند و کسان دیگر پیش قراول آنها هستند.

یک تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد: دانشجو باید مطالبه‌ای را در اولویت قرار دهد که اکثر دانشجویان همراه آن باشند نه اینکه محیط علمی را با حمله به سلف سرویس و فحاشی دچار آفت کند.

سلیمی نمین تصریح کرد: اگر صدای دانشجو شنیده نمی‌شود به دلیل خطا در فصل بندی موضوعات از سوی آنهاست. همواره صدایی که منطق داشته باشد شنیده می‌شود و آنچه که امروز بروز و ظهور پیدا می‌کند منطق ندارد.

وی ادامه داد: دانشجو دنباله‌روی از خواسته همه مردم ایران می‌کند و این یک منطق است.

این تحلیلگر سیاسی عنوان کرد: برخی‌ها می‌گویند چادر حجاب است و برخی‌ها روسری را حجاب می‌دانند، من با کسانی که می‌گویند الا و به الله چادر حجاب است و چادر را به عنوان  حجاب  به رسمیت می‌شناسند مرز بندی دارم.

سلیمی نمین درخصوص فرق اعتراض امروز و قبل از انقلاب اظهار کرد: در اعتراض امروز بحث سلف سرویس  مطرح شد که منطقی نداشت و در اعتراضات امروز از مطالبات کارگران و مسائل و مشکلات اقتصادی طبقات محروم خبری نبود. مطالبه سلف را مورد پذیرش مردم نمی‌بینم و در شأن دانشجو نیست.

وی تاکید کرد: در این که قانون در  خصوص حجاب و گشت ارشاد از طریق نیروی انتظامی انجام شود یا نه من هم با منتقدین در این زمینه همراه هستم.امنیت اخلاقی جامعه باید طبق قانون صیانت شود اما اینکه نیروی انتظامی براساس برداشت یک مأمور در صحنه عمل کند،من هم منتقد هستم.

این تحلیلگر سیاسی گفت: اینکه یک رخداد تأسف‌باری به وقوع پیوسته اما اجازه بدهیم دشمن بین ما اختلاف ایجاد کند، درست نیست بلکه باید اول موضوع را بفهمیم و سپس آن را حل کنیم. شایسته نبود در میدان بدخواهان عمل کنیم،چرا که عده‌ای هدفشان این‌است که دانشجویان و مردم ما با تفکرات متفاوت در کنار هم نباشند و حرف یکدیگر را نشنوند.

سلیمی نمین بیان کرد: برای یک دانشجو خوب نیست که با رسانه دشمن همراه شود چرا که آن رسانه خیر و صلاح مارا نمی‌خواهد و نمی‌خواهد که ما در کنار هم باشیم.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha