سولفات باتری برای هر خودرویی مانند باتری اسپورتیج ممکن است اتفاق بیوفتد. آنها کوچک و بی ضرر هستند مگر اینکه باتری به طور مداوم از شارژ مناسب محروم شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، سولفات سرب به یک رسوب کریستالی پایدار تبدیل میشود. این کارایی باتری را از نظر ظرفیت به خطر میاندازد. هنگامی که موتور معمولاً در حالت بیکار یا با سرعت کم حرکت میکند، باتری ماشین بیشتر مستعد سولفاته شدن است. در این شرایط باتری به اندازه کافی شارژ نمیشود و باعث سولفاته شدن میشود.
یک راه خوب برای تشخیص اینکه آیا باتری شما مشکل سولفاته دارد یا خیر، زمانی است که شارژ را آنطور که باید قبول نمیکند. با این کار، باید میزان سولفاته شدن را تعیین کنید. دو نوع وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.
سولفاته نرم. این نوع سولفاته شدن در باتری است که به راحتی قابل برگشت است. اگر یونهای متبلور در باتری شما زودتر سرویس شوند، میتوان با شارژ بیش از حد باتری، آنها را اصلاح کرد. با این حال، پرداخت بیش از حد هزینههای خاص خود را دارد.
سولفاته سخت. این زمانی است که یونهای متبلور آنقدر زیاد هستند که باتری قابل بازیابی نیست. این زمانی است که باتری برای مدت طولانی به درستی شارژ نمیشود.
راهی برای نجات باتری توسان شما از سولفاته شدن وجود دارد، اما باید در اسرع وقت مشکل را تشخیص دهید. هرچه مدت زمان طولانیتری این مشکل درمان نشود، برگشت آن دشوارتر خواهد بود.
اگر باتری شما همچنان از سولفاته شدن نرم رنج میبرد، این کاری است که باید انجام دهید.
با استفاده از یک منبع خارجی، باتری را با جریان کم (۵ تا ۱۰ آمپر) شارژ کنید تا گرانش الکترولیت افزایش یابد. این نشان میدهد که سولفات در حال شکستن است. از دمای باتری اطمینان حاصل کنید. اگر گرمای بیش از حد (بیش از ۱۲۵ درجه فارنهایت) میگیرد، باتری را جدا کرده و بگذارید خنک شود. پس از خنک شدن کافی، شارژ باتری را تا زمانی که کاملاً شارژ شود ادامه دهید. هر چه سولفاته شدن سختتر باشد، باتری مدت زمان بیشتری شارژ میشود.
یک خودرو به دو منبع انرژی مجزا و در عین حال به همان اندازه مهم متکی است. اول، بنزین نیروی مورد نیاز برای راه اندازی موتور و حرکت چرخهای شما را فراهم میکند. دوم، باتری ماشین شما انرژی الکتریکی لازم را برای تأمین انرژی همه چیز از چراغهای جلو، رادیو و شارژر تلفن همراه شما فراهم میکند. بدون باتری النترا در حال کار، ماشین شما حتی روشن نمیشود.
سازندگان باطریهای خودرو را هوشمندانه طراحی کردهاند تا در هنگام رانندگی ماشین خود را شارژ کنند. با این حال، با گذشت زمان، باتری همچنان تمایل به ایجاد مشکلاتی دارد که میتواند بر توانایی آن در تأمین شارژ مورد نیاز تأثیر بگذارد. یکی از مشکلات کمتر شناخته شده و در عین حال بسیار رایج، سولفاته کردن نام دارد. این مقاله نگاهی دقیقتر به سه نکته کلیدی در مورد سولفاته شدن باتری دارد.
سولفاتاسیون باعث بسیاری از خرابیهای اولیه باتری میشود
اگر تا به حال باتری داشتهاید که قبل از پایان عمر مورد انتظارش از بین رفته باشد، سولفاته ممکن است نقش داشته باشد. سولفاته شدن به عنوان یکی از علل شایع خرابی زودهنگام باتریهای سرب اسیدی خودروها قرار میگیرد. حتی قبل از اینکه باعث شود باتری شما به طور کامل از بین برود، سولفاته به چندین روش بالقوه ناتوان کننده روی خودرو شما تأثیر میگذارد.
سولفاتاسیون شامل تشکیل کریستالهای سولفات سرب بر روی سطح صفحات باتری لیفان ایکس ۵۰ است. در سطوح کوچک، این کریستالها هیچ تهدید جدی ایجاد نمیکنند. اما همانطور که رسوبات به تدریج بزرگتر میشوند، به طور موثری میزان مواد فعال داخل باتری شما را کاهش میدهند. در نتیجه، عملکرد باتری شما به سرعت کاهش مییابد.
یک باتری که از سولفاته شدن رنج میبرد، کاهش قابل توجهی در قدرت میل لنگ نشان میدهد. ممکن است متوجه شوید که باتری شما هنگام راهاندازی ماشین خود دچار مشکل میشود. سولفاته کردن همچنین احتمال جوش را افزایش میدهد که شامل جوشیدن اسید و ریختن آن از باتری است. سولفاته کردن همچنین زمان کارکرد مؤثر باتری شما را بین شارژ کاهش میدهد. هر یک از این اثرات میتواند منجر به از بین رفتن باتری خودرو زودتر از حد انتظار شود.
سولفاته بر رانندگان شهر بیشتر تأثیر میگذارد
صاحبان خودرو باید بدانند که سولفاته شدن به طور طبیعی اتفاق می افتد و تا حدی بر تمام باتریها تأثیر میگذارد. تقریباً هر بار که باتری شما استفاده میشود، مقادیر کمی کریستال سولفات تشکیل میشود. با این حال، باتریهایی که تحت شرایط خاص قرار میگیرند، شانس بیشتری برای ایجاد سولفاته ضعیف دارند.
یکی از شایعترین دلایل سولفاته شدن باتریهایی است که دائماً کمشارژ میشوند. اگر باتری شما هرگز تا آخر شارژ نشود، به حالت اشباع کامل نمیرسد.
در سطح شیمیایی، چنین کم شارژی تشکیل کریستالهای سولفات را بسیار آسان میکند. در مقابل، یک باتری اکسنت کاملاً شارژ شده دارای شارژ کافی برای به حداقل رساندن سولفاته است.
اگر مرتباً از اتومبیل خود برای سفر در بزرگراه استفاده میکنید، لازم نیست به اندازه یک راننده شهری نگران سولفاته شدن باشید. این درایوهای طولانیتر با سرعتهای بالاتر به دینام شما زمان زیادی میدهد تا باتری شما را به شارژ کامل برساند. از سوی دیگر، رانندگان شهری در معرض خطر بسیار بیشتری سولفاته شدن هستند، زیرا رانندگی با توقف کوتاهتر اغلب باتری شما را تا آخر شارژ نمیکند.
سولفاتاسیون اغلب میتواند معکوس شود
تغییر شیمیایی که منجر به سولفاته شدن میشود نیز میتواند معکوس عمل کند. هنگامی که باتری هایما اس ۷ شما کار میکند، سولفات تشکیل میشود. فرآیند شارژ باتری باعث میشود که سولفاتها تحت فرآیندی قرار گیرند که به آن گاز دادن می گویند. گازگیری باعث میشود که کریستالهای سولفات سرب به اسید سولفوریک و سرب تبدیل شوند.
با پیشرفتهتر شدن سولفاتاسیون، اغلب به دلیل شارژ کم باتری مزمن، معکوس کردن فرآیند برای دینام شما سختتر و سختتر میشود. با این حال، اغلب میتوانید عملکرد مناسب را با استفاده از سولفاتور باتری بازیابی کنید. گوگرد زدایی باتری حتی سختترین رسوبات سولفات را با قرار دادن باتری در معرض انفجارهای ولتاژ بالا از بین میبرد.
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات