دکتر رحیم پیغان در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: در دو سال گذشته آموزش دانشگاهها غیرحضوری بود و در این شرایط طبیعی است که بسیاری از زیرساختها آسیب ببینند. به عنوان مثال آزمایشگاهها غیر فعال بودند و ممکن است به دلیل استفاده نکردن از دستگاهها و یا سیستمهای خنککنندهها و تهویه، این وسایل دچار مشکل شده باشند.
وی افزود: آسیبها ناشی از استفاده نکردن از امکانات برای مدت طولانی است، البته این مسائل بیشتر مربوط به رشتههای علوم تجربی بوده و این اشکالات نیز وقتی خود را نشان میدهند که دانشجو در دانشگاه حضور پیدا میکند و از امکانات استفاده میشود اما در رشتههای علوم انسانی کم و بیش از این مسائل وجود دارد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: ترمیم بخشهای آسیبدیده ناشی از استفاده نکردن از تجهیزات در طول دو سال آموزش غیرحضوری، نیاز به بودجهای جداگانه دارد. در حال حاضر این موضوع یکی از چالشها در این حوزه است که البته دولت نیز تلاش کرده که تا حدودی بودجه مورد نیاز را تامین کند اما ممکن است بعضا ناکافی باشد یا با تاخیر تامین شود.
پیغان گفت: چالش مهم دیگر، از نظر روحی و روانی و مربوط به آموزش دانشجویان است؛ دانشجو دو سال در دانشگاه حضور نداشته و به زمان نیاز دارد تا پیامدهای این خلاء زمانی برطرف شود. استاد دو سال مجازی تدریس کرده و حالا باید از صبح تا بعد از ظهر سر کلاس حضوری باشد که ممکن است کمی سخت باشد. دانشجویی که در خانه بوده حالا باید هزینه بیشتری پرداخت کند تا در خوابگاه و دانشگاه حضور پیدا کند. لذا حضور در دانشگاه نیز از جنبههای مختلف چالش محسوب میشود چون دانشجو از قبل به این سبک زندگی عادت نداشته است.
وی ادامه داد: از طرفی دیگر سه ورودی از دانشجویان تاکنون وارد دانشگاه نشدهاند و با فضای دانشگاه آشنایی ندارند و برای اولین بار قرار است سرکلاس درس حضوری حاضر شود که خود چالشهایی دارد چون قبلا تنها یک ورودی جدید داشتیم که با دانشگاه آشنایی نداشت.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان نیز یادآور شد: دانشگاههای ما جزو دانشگاههای پیشرو در بازگشایی هستند و خوشبختانه تعداد زیادی دانشجو در خوابگاه حضور پیدا کردند و انتظار داریم از هفته آینده همه کلاسها با حضور همه دانشجویان تشکیل شوند.
انتهای پیام
نظرات