• دوشنبه / ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401061410675
  • خبرنگار : 50250

الزامات سفر برای زائران اربعین حسینی

 الزامات سفر برای زائران اربعین حسینی

ایسنا/چهارمحال و بختیاری این روزها بسیاری از هموطنانمان راهی مرزهای کشور برای شرکت در اجتماع بزرگ اربعین حسینی در کشور عراق شده‌اند، شور و شوق عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) برای حضور در این اجتماع وصف‌ناپذیر است، عشق به امام حسین(ع) پیر و جوان، کودک و میانسال نمی‌شناسد و در جمع افرادی که در پیاده‌روی اربعین‌حسینی شرکت می‌کنند، شاهد حضور همه اقشار و رده‌های سنی هستیم.

به گزارش ایسنا، شرکت در آئین اجتماع پیاده‌روی اربعین حسینی نیاز به یکسری ملزومات و رعایت بایدها و نبایدها دارد تا زائران بتوانند علاوه بر یک سفر ایمن و بدون دغدغه از برکات این سفر معنوی به‌خوبی استفاده کنند.

با توجه به قرار گرفتن ایام اربعین حسینی در فصل تابستان، می‌طلبد تا زائران کربلای معلی که قصد دارند در اجتماع پیاده‌روی اربعین حسینی شرکت کنند، یکسری نکات را رعایت کنند.

گرمازدگی، ابتلا به بیماری‌های گوارشی ناشی از عدم رعایت بهداشت فردی و ایجاد مشکلات جسمی ناشی از پیاده‌روی طولانی مدت بخشی از مسائلی است که زائران اربعین حسینی امکان دارد با آن مواجه شود، بنابراین می‌توان با عمل به برخی از توصیه‌های پزشکی و استفاده از تجارب اهل فن در این سفر معنوی‌ از بروز این مشکلات جلوگیری به‌عمل آورد تا علاوه بر بهره‌مندی از برکات این سفر معنوی با کمترین مشکل این سفر را با خاطره بسیار خوب به پایان برسانند.

راهکارهای طب سنتی به زائران اربعین حسینی برای حفظ سلامتی

سیدابوالفتح شیرمردی- محقق طب سنتی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به رعایت برخی نکات به جهت حفظ سلامتی زائران اربعین حسینی، اظهار کرد: به‌طور طبیعی انجام پیاده‌روی باعث بالا رفتن متابولیسم و افزایش دمای بدن می‌شود، بنابراین افراد برای پیاده‌روی در این ایام باید یکسری نکات را برای حفظ سلامتی رعایت کنند.

وی افزود: زائران اربعین حسینی حتما چتر و یا کلاه آفتابی با خود همراه داشته باشند تا از تابش مستقیم نور آفتاب در امان بمانند، سعی کنند زمان پیاده‌روی خود را به ساعات ابتدایی صبح و یا شب موکول کنند، زیرا دمای هوا در این ساعات خنک‌تر از بقیه ساعات روز است.

شیرمردی با تاکید بر اینکه زائران اربعین حسینی با خود عرقیجات گیاهی مانند عرق کاسنی و بید به‌همراه داشته باشند، گفت: همچنین شربت آب لیمو موجب خنک شدن بدن می‌شود، موکب پذیرایی در مسیر عبور زائران حسینی نیز می‌توانند از زائران با این عرقیجات گیاهی پذیرایی کنند.

این محقق طب سنتی با بیان اینکه روغن بنفشه دارای طبع سرد است، یادآور شد: زائران اربعین حسینی می‌توانند برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و رطوبت پوست از روغن بنفشه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه زائران حسینی بعد از یکساعت پیاده‌روی و سالمندان پس از ۳۰ دقیقه پیاده‌روی حتما به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه استراحت داشته باشند، گفت: این استراحت موجب بازسازی بدن می‌شود، توصیه می‌شود افراد در مکان‌هایی که سایه است، حرکت کنند.

شیرمردی با اشاره به اینکه امکان دارد پس از پیاده‌روی، زائران اربعین حسینی شاهد ایجاد تاول و زخم در پا باشند، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود زائران قبل از آغاز این سفر معنوی از حنا برای قوی شدن پوست پا استفاده کنند، همچنین استفاده از روغن بنفشه در طول مسیر برای حفظ رطوبت پا پیشنهاد می‌شود.

چگونه از برکات پیاده‌روی اربعین بهره‌مند شویم

حجت‌الاسلام والمسلمین البرز رئیسی- مسئول امور روحانیون ستاد بازسازی عتبات عالیات چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ملزومات سفر اربعین حسینی برای زائران، اظهار کرد: زائران حسینی باید از کوله‌پشتی، لباس نخی و کفش مناسب استفاده کنند، همچنین وسایل مرتبط با بهداشت شخصی از جمله حوله، مسواک و مواد ضدعفونی‌کننده را به‌همراه داشته باشند، همراه داشتن بطری آب معدنی برای پیاده‌روی سالم توصیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه زائران باید حتما گذرنامه معتبر همراه خود داشته باشند، گفت: به‌جز گذرنامه همراه داشتن سایر مدارک شناسایی ضرورتی ندارد، توصیه می‌شود افراد کهنسال، دارای بیماری قلبی، کلیوی، عصبی، دارای بیماری زمینه‌ای و زنان باردار در این سفر معنوی شرکت نکنند.

رئیسی با تاکید بر اینکه رعایت قوانین کشور عراق برای زائران اربعین حسینی ضروری است، عنوان کرد: این مسئله مورد تاکید مقام معظم رهبری، مراجع دینی و مسئولان دولتی است، صرفه‌جویی در مصرف آب، باتوجه به گرمای شدید هوا و نیاز به شست‌وشوی لباس، رعایت بهداشت فردی ضرورت دارد، زوار از ریختن زباله در مسیر پیاده‌روی خودداری کنند، زیرا الگوی ایرانی- اسلامی باید در معرض دید قرار بگیرد.

مسئول امور روحانیون ستاد بازسازی عتبات عالیات با تأکید بر ضرورت حفظ حرمت میزبان، تصریح کرد: این بدان معناست که علاوه بر رعایت قوانین عراق، همواره قدردان زحمات آنان باشیم و حتی‌الامکان عباراتی چون شکراً و مشکوراً را که نشانه قدردانی هستند، در قبال خدمات آنان بر زبان بیاوریم، به‌ویژه تقدیر از کودکان عراقی با دادن هدیه‌های کوچک کاری پسندیده و مورد توصیه است.

وی به‌جا آوردن نماز اول وقت را از تاکیدات ویژه در سفر اربعین حسینی عنوان کرد و گفت: تمامی موکب‌های حسینی برنامه نماز جماعت را در موعد اذان برگزار می‌کنند، بنابراین زائران می‌توانند در مسیرهای پیاده‌روی نماز خود را در اول وقت و به صورت جماعت به‌جا بیاورند.

رئیسی با بیان اینکه به‌جا آوردن اعمال مسجد کوفه در سفر اربعین حسینی به زائران توصیه می‌شود، خاطرنشان کرد: این مسئله مورد توصیه بزرگان دینی است، زائران اربعین حسینی پیش از آغاز پیاده‌روی از نجف اشرف به مسجد کوفه مشرف و این اعمال را به‌جای بیاورند، زائران قرآن و مفاتیح‌الجنان به‌همراه داشته باشند.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه زائران حسینی نباید ساعات زیادی را در حرم مطهر امام حسین(ع) توقف کنند، بیان کرد: زائران پس از ادای دو رکعت نماز و چند دقیقه زیارت، سریعاً حرم را ترک کنند تا فرصت زیارت برای سایر زائرین وجود داشته باشد، زائران از دائم‌الوضو بودن، ذکر گفتن، قرائت ادعیه و زیارات به‌ویژه زیارت اربعین و نیز دعا برای ظهور امام زمان(عج) غفلت نکنند و مراقب باشند که با رفتار کریمانه و رعایت حق‌الناس، زیارتی معنوی و ماندگار را تجربه کنند.

وی با تاکید بر اینکه زائران اربعین حسینی با زبان عربی مکالمه نکنند، تصریح کرد: زائران پیش از تشرف به کربلا، آداب سفر را مطالعه کنند، از بانوان درخواست می‌شود که تنها سفر نکنند، بلکه به‌همراه خانواده و یا به‌صورت گروه‌های حداقل پنج نفره به زیارت مشرف شوند، بانوان زیورآلات به‌همراه نداشته باشند و از مسیرهای عمومی عبور و مرور کنند و بیراهه‌ها را انتخاب نکنند.

رئیسی افزود: زائران اربعین حسینی به هر فردی اعتماد نکنند و وسایل خود را به افراد غریبه نسپارند و در موکب‌ها از وسایل شخصی خودشان استفاده کنند، در صورت پیاده‌روی در شب از مسیرهایی که روشنایی وجود دارد حرکت کرده و پس از هر یکساعت پیاده‌روی حدود ۲۰ دقیقه توقف و استراحت کنند.

مسئول امور روحانیون ستاد بازسازی عتبات عالیات تأکید کرد: از زائران اربعین حسینی خواسته شده است که مشخصات خود را بنویسند و در کنار وسایلی چون تلفن همراه و کوله‌پشتی قرار دهند، همراهی با خادمان و مأموران عراقی سرلوحه کار باشد.

رئیسی تأکید کرد: از زائران اربعین می‌خواهیم که پس از پایان این سفر معنوی، خاطرات خود را از پیاده‌روی و زیارت اربعین مکتوب و یک نسخه از آن را به حوزه نمایندگی ولی‌فقیه و امور روحانیون ستاد بازسازی عتبات عالیات چهارمحال و بختیاری واقع در شهرکرد، خیابان ورزش، کوچه ۳۶، پلاک ۲۳ تحویل دهند.

وی در خصوص مکان استقرار قرارگاه‌ها و موکب‌های چهارمحال و بختیاری در مسیر پیاده‌روی اربعین، بیان کرد: سه قرارگاه هر کدام با ۹ موکب در شش عمود آماده خدمت‌رسانی به زوار اربعین استان هستند، سه موکب سلامت نیز ارائه خدمات بهداشت و درمان را در دستور کار قرار دارند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha