• شنبه / ۱۱ تیر ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1401041107391

یک مسئول بهداشتی در شیراز:

خرید دام از مراکز غیرمجاز خطر ابتلا به تب کریمه کنگو را درپی دارد

خرید دام از مراکز غیرمجاز خطر ابتلا به تب کریمه کنگو را درپی دارد

ایسنا/فارس سرپرست مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز اعلام کرد که خرید گوشت دام از مراکز غیرمجاز، خطر ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را به دنبال دارد.

علیرضا شریعتی شنبه ۱۱ تیر با اشاره به اجرایی شدن طرح جمع آوری محل‌های فروش دام زنده و کشتار غیر مجاز در محدوده ورودی شهر جدید صدرا، به خبرنگاران گفت: این مراکز به دلیل نبود نظارت بهداشتی بر کالای عرضه شده، می‌توانند به محل شیوع بیماری‌های مختلف بدل شوند.

او گفت: تب خونریزی دهنده کریمه – کنگو (CCHF) یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که در اثر گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود، این بیماری برای نخستین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین شرح داده شد و نام تب خونریزی دهنده برای آن اعلام شد.

این مقام بهداشتی در شیراز افزود: با توجه به شیوع بیشتر بیماری تب کریمه کنگو در فصل تابستان، یکی از عواملی که می تواند در افزایش شیوع این بیماری موثر باشد، کشتار غیرمجاز دام است.

شریعتی خاطرنشان کرد: کشتار غیرمجاز دام، به ویژه در معابر عمومی، عرضه گوشت بدون مهر دامپزشکی و خارج از یخچال ممنوع بوده و لازم است شهروندان فرآورده های خام دامی موردنیاز را از مراکز مجاز و دارای هویت خریداری کنند.

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهدای والفجر نیز گفت: برای کنترل بیماری کریمه_کنگو طبق هماهنگی‌ های انجام شده با دادستانی، نیروی انتظامی، شبکه دامپزشکی، اجرائیات شهرداری، پلیس راهور و نماینده اصناف، طرح جمع آوری فروش دام زنده و کشتار غیر مجاز در منطقه بلوار خلیج فارس شهر صدرا به مرحله اجرا درآمد.

محمدعلی محسنی پور افزود: در این اقدام، با شناسایی مکان های کشتار غیر مجاز در ورودی شهر صدرا و پس از دستور مقام قضایی، کارشناسان بهداشت محیط مرکز بهداشت شهدای والفجر به همراه کارشناس شبکه دامپزشکی، نیروی انتظامی و اجرائیات شهرداری اقدام کردند.

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهدای والفجر با بیان اینکه گوشت می تواند منبعی بالقوه برای انتقال بیماری‌های مشترک باشد، بنابراین خرید گوشت از مراکز غیرمجاز و افراد ناشناس خطر ابتلا به بیماری ‌های مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری تب کریمه کنگو را به دنبال دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha