• یکشنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۸:۳۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1401032920669
  • خبرنگار : 71567

دبیر بورد تخصصی دندانپزشکی اجتماعی وزارت بهداشت:

حق مردم این است که به خدمات پایه دندانپزشکی دسترسی داشته باشند

حق مردم این است که به خدمات پایه دندانپزشکی دسترسی داشته باشند

دبیر بورد تخصصی دندانپزشکی اجتماعی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ما در حال حاضر نظام آموزشی خوبی در گروه پزشکی داریم، گفت: تعداد دندانپزشکان باید به اندازه‌ای باشد که شاخص دسترسی را بالا ببرد یعنی توزیع جغرافیایی و جمعیتی آن درست باشد ضمن اینکه جنبه‌های مالی و اجتماعی آن مدنظر قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا خامی در نشست خبری که با موضوع بررسی جوانب افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی داندانپزشکی برگزار شد، با اشاره به اشتباهاتی که در زمینه شاخص‌های فراهمی و دسترسی وجود دارد، گفت: مهمترین کاری که اکنون باید همه منابع فکری و مالی وزارت بهداشت، مجلس، بخش خصوصی و بیمه‌ای و سایر حوزه‌های مرتبط به آن رسیدگی کنند اجرای خدمات پایه دندانپزشکی برای همه مردم ایران است.

دبیر بورد تخصصی دندانپزشکی اجتماعی وزارت بهداشت یادآور شد: حق مردم این است که به خدمات پایه دندانپزشکی دسترسی داشته باشند. تجربه کشورهای اسکاندیناوی نشان می‌دهد که با وجود اینکه وضعیت سلامت دهان و دندان در آنها در سال‌های پیش از وضعیت کنونی ما بدتر بود اما با اجرای برنامه پیشگیری اکنون بخشی از دانشکده‌های دندانپزشکی خود را تعطیل کردند.

خامی افزود: ما در حال حاضر نظام آموزشی خوبی در گروه پزشکی داریم اما من به عنوان معلم دانشگاه نگرانم چرا که هر روز تعداد زیادی دانشجو درخواست دارند که مهاجرت کنند.

به گفته وی، مسئله اصلی در خدمات دندانپزشکی افزایش تعداد ارائه دهندگان نیست چرا که اگر این خدمات بیمه باشد مراجعه هم به اندازه کافی صورت می‌گیرد و بیمه این خدمات را تقبل می کند. اما در حال حاضر اکنون این اتفاق نمی‌افتد و خدمات دندانپزشکی مشکل هزینه دارد.

در ادامه این نشست دکتر محمدحسین خوشنویسان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با بیان اینکه تصمیم افزایش ظرفیت دندانپزشکی تصمیم غلطی است، گفت: این تصمیم برای مردم، وزارت بهداشت و ارتقاء سطح سلامت دهان و دندان نفعی ندارد.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم شاخص عاری از پوسیدگی را در افراد گسترش دهیم راه آن تربیت تکنسین‌های دهان و دندان است. توجه به درمان وضعیت سلامت دهان و دندان را بهبود نمی دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: درمان در پروسه سلامت دهان و دندان مرحله آخر است و دندانپزشکان یک منطقه هر تعداد زیاد شوند تاثیری در شاخص سلامت ندارد زیرا مردم پول خرید خدمت را ندارند. بنابراین ممکن است دو اتفاق رخ دهد یا درمان القایی رخ می‌دهد که فسادزا است و دیگر اینکه مهاجرت می‌کنند.

خوشنویسان یادآور شد: نرخ مهاجرت دندانپزشکان در سال‌های اخیر تصاعدی بوده است. بنابراین مشکل مناطق محروم با افزایش تعداد دندانپزشک رفع نمی‌شود چرا که امکان خرید خدمات دندانپزشکی در آن منطقه وجود ندارد.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان جهانی بهداشت در زمینه سلامت دهان و دندان افزود: چطور در دوران پاندمی کرونا به توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت عمل می‌کنیم اما در زمینه سلامت دهان و دندان که اصل و اساس آن پیشگیری است به توصیه این سازمان عمل نمی‌کنیم. موضوع افزایش ظرفیت در جهت منافع ملی نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان گفت: تکنسین دهان و دندان بهترین راهکار برای ارتقای سلامت دهان و دندان در کشور است. این افراد می‌توانند در خط ابتدایی نظام سلامت، به مادران باردار، کودکان خردسال، در مدارس و مهد کودک‌ها به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha