• یکشنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۰:۲۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1401032819902
  • خبرنگار : 71573

تست کنکور برای ادبیات مهلک است!

تست کنکور برای ادبیات مهلک است!

زهیر توکلی با بیان این‌که تست کنکور را برای درس‌هایی مانند ادبیات مهلک می‌داند، می‌گوید: بسیاری از تست‌هایی که برای ادبیات طراحی می‌شوند، گاه خودشان هم ایهام دارند.

این شاعر و معلم ادبیات در گفت‌وگو با ایسنا درباره تصمیم حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲  اظهار کرد: این کار عواقب بدی ندارد. اصولا کنکور باید حذف شود و این موضوع مقدمه حذف کنکور است؛ ابتدا باید دروس عمومی را حذف و بعد هم فکری به حال دروس اختصاصی کنند. اما این‌که الآن و در این مقطع، با چه شیبی باید کنکور حذف شود، در تخصص من نیست. به نظر می‌رسد که قبل از ایجاد زیرساخت‌های لازم، حذف یکباره کنکور، مضرات بزرگی هم داشته باشد ولی بالاخره کاری است که باید یک روز انجام شود.

او سپس گفت: حذف دروس عمومی از کنکور هم قطعا در کوتاه‌مدت باعث بی‌توجهی مضاعف دانش‌آموزان به این دروس خواهد شد. این مساله قطعی است اما اصولا دروس عمومی را جذاب و کاربردی طراحی نکرده‌اند، چه کنکوری باشند چه نباشند، با این وضع فعلی کتاب‌های درسی ادبیات و طرح درس و بودجه‌بندی، همین الآن هم کنکور دادن در این دروس، باعث نفرت مضاعف بسیاری از دانش‌آموزان می‌شود.

او خاطرنشان کرد: حذف دروس عمومی از جمله ادبیات از کنکور، اصلا بی‌اهمیت جلوه‌ دادن ادبیات نیست، زیرا ادبیات درسی است که امتحان آخر سال هم دارد، حالا تست‌ کنکور دیگر چه صیغه‌ای است؟ تست کنکور را بخصوص برای درس‌هایی مانند ادبیات مهلک می‌دانم؛ زیرا بسیاری از تست‌هایی که طراحی می‌شوند، گاهی خودشان هم ایهام دارند. یکی از دوستان‌مان که خود طراح تست یکی ازموسسات کنکوری هم هست، می‌گفت با چند معلم دیگر ادبیات که مولف کتاب تست هم هستند و با بچه‌ها تست کار می‌کنند، درباره یک سوال کنکور و گزینه‌هایش چند نظر داشتیم. با این‌که معلم ادبیات و طراح تست بودیم، از این‌که کدام صحیح است، اطمینان نداشتیم. این موضوع به این دلیل است که ادبیات مبتنی بر ابهام و ایهام است.

او سپس بیان کرد: شعر خوب قرار نیست، یک معنی داشته باشد. قرار است هرکسی که می‌رسد بتواند تفسیری از آن داشته باشد. البته آن‌قدر هم گل و گشاد نیست که بشود از یک بیت صد جور معنا دریافت. هرچند زیاد پیش می‌آید که از بیت‌های شاعرانی چون حافظ و سعدی و مولوی و سنایی و عطار و حتی معاصران چند معنا دریافت کنید یا ممکن است بگویید این کلمات ابهام دارد و منِ نوعی بگویم این‌طور نیست و ابهامی ندارد بنابراین طراحی تست از ادبیات چندان چیز جالبی نیست. آموزش تستی ممکن است در ریاضی و فیزیک معنا داشته باشد، زیرا جواب مسئله یک‌چیز است و فقط یکی از چند گزینه می‌تواند جواب سوال باشد اما در ادبیات این‌گونه نیست. به خاطر مسائلی که اشاره کردم خیلی‌وقت‌ها، تست‌ها غلط و غیراستاندارد است؛ زیرا سلیقه طراح تست این است که معنای بیت چیزی باشد و من به نحو دیگری معنا کنم که در گزینه‌های مورد نظر طراح سوال نیست.

این معلم ادبیات را با تأکید بر این‌که حذف دروس عمومی به معنای بی‌اهمیت جلوه دادن درس ادبیات و سایر درس‌ها نیست، با ابراز امیدواری برای حذف کنکور، اظهار کرد: امیدوارم برخی از دانشگاه به هنرستان تبدیل شوند و بچه‌های مردم به جای این‌که آن‌قدر در دانشگاه درس الکی بخوانند، به هنرستان بروند و مهارتی یاد بگیرند و در بازار کار مشغول شوند. در کشور فرانسه دوسوم دانش‌آموزان دانشگاه نمی‌روند، بلکه به هنرستان می‌روند و مهارتی یاد می‌گیرند و بعد هم مشغول کار می‌شوند. ما نیازی به این همه دانشگاه نداریم. اگر جای مسئولان بودم بسیاری از شعبه‌های دنشگاه آزاد را منحل می‌کردم، بجز تعدادی خاصی از شعبه‌هایش که کیفیت آموزشی بالایی دارد و بعد ساختمان‌هایشان را به سازمان فنی و حرفه‌ای می‌دادم تا در هر منطقه‌ای متناسبت با اقتصاد و اقلیم منطقه هنرستانی ایجاد کند مثلا در مناطقی که اقتصاد بر مبنای دامداری و کشاورزی است، هنرستان مربوط به کشاورزی و دامداری تأسیس شود،‌ در منطقه‌ای که جنگل است هنرستان فن‌آوری چوب و.... راه نجات مملکت این است که متناسب با اقلیم و اقتصاد هر منطقه هنرستانی تأسیس شود تا مردم مهارت‌هایی را یاد بگیرند و مشغول کار شوند.

 او با تأکید بر این‌که آموزش و پرورش ما هم باید خلاصه شود و دانش‌آموزان به این‌همه مباحث نظری نیاز ندارند، یادآور شد: روزگاری بود که اگر دانش‌آموزی اطلاعات عمومی درباره تاریخ و جغرافیا و موضوعات دیگر نداشت نمی‌توانست جلو برود، اما الان با توجه به گسترش دسترسی به اطلاعات، کافی است به او یاد بدهید که چگونه به اطلاعات مورد نیازش مراجعه کند و ‌کتاب‌خوانی را تقویت کنید. این دانش‌آموز خود سراغ تاریخ و جغرافیا و دینی و ادبایت می‌رود و می‌خواند. نیازی نیست آموزش و پرورش این حجم از اطلاعات را در ذهن دانش‌آموزان بریزید. باید آموزش و پروش مهارت سخن گفتن، دوست‌یابی، ارتباط با جنس مخالف، زبان‌آموزی، تحقیق کردن، حل مسئله و مهارت اولیه سفر و آشنایی با طبیعت را به دانش‌آموزان یاد بدهد. زیرااین‌ها مهم و اصل ‌کار است.

 توکلی آشنایی با ادبیات را هم یک مهارت خواند و توضیح داد: آشنایی با ادبیات یکی از مهارت‌های خیلی مهم است؛ هم برای هویت ملی ما مهم است و هم برای گسترش اندیشه و تفکر دانش‌آموز مهم است. ادبیات یکی از مهم‌ترین شاخه‌های تفکر بشری است که برای معنویت و اخلاق مهم است زیرا بخشی از قله‌های اخلاق بشری در ادبیات ما وجود دارد مانند مولوی است. باید مهارت‌آموزی ادبیات به دانش‌آموز از این دید باشد که ما او را به ادبیات علاقه‌مند کنیم و او بیاید کتاب شعر و حافظ دست بگیرد و بخواند، در واقع شما باید مقدماتی را به او یاد بدهید مثلا کلیاتی را راجع ‌به آرایه‌های ادبی بداند زیرا زبان شعر با زبان روزمره فرق دارد. یعنی کلیدهای فهم ادب را در اختیارش بگذارید و بعد خود دانش‌آموز متن‌ها را می‌خواند، هرچیزی که باشد.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۳-۲۹ ۰۹:۰۸

جانا سخن از زبان ما می گویی عالی

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۲۹ ۰۹:۳۹

ایشان معنی واژه «مهلک» را نمی فهمند.

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۲۹ ۲۲:۴۶

همین که تو میدونی کفایت می کنه

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۳۰ ۱۱:۵۳

مهلک از هلاکت و نابودی میاد ، منظورشون اینه که تست های ادبیات باعث نابودی ادبیات میشه. معلم ادبیات منم تا حدودی همینو گفتن ، ایشون گفتن که بچه ها فقط اصول تست زنی یاد میگیرن و با تستای ادبیات نمیتونن به عمق ادبیات پی ببرن تشریحی خوندن ادبیات خیلی بهتره مخصوصا برای رشته های ریاضی و تجربی که هیچ نیازی بهش ندارن .

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۲۹ ۱۰:۵۶

کنکور عادلانه ترین روش برای پذیرش دانشجو میباشد

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۲۹ ۲۰:۳۰

👌👌

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۲۹ ۲۱:۵۴

پول خرج کن برو کلاس کنکور شیوه تست زنی یاد بگیر نه؟یا نثلا با سهمیه ۳۵ درصدی اقوام برو دانشگاه پزشکی...خیلی عادلانست واقعا از مافیایی که براش درست شده مشخصه...یارو خودش طراح سوال کنکوره بعد بیرون کلاس میزاره نفری ۵۰ میلیون میگیره نمونه های همون تستارو یادشون میده

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۳۰ ۱۵:۳۶

دنزل جان! قرار نیست کنکور حذف بشه بلکه قراره امتحان نهایی ملاک پذیرش دانشجو باشه پس برای امتحان نهایی هم مافیا بوجود میاد و کلاس امتحان نهایی برگزار میشه. در ضمن سهمیه ها هم حذف نمیشه. کنکور هم سر جاشه فقط 60 درصد ملاک پذیرش کنکوره و 40رصد امتحان نهایی. فقط با این مصوبه در کنار مافیای کنکور، مافیای امتحان نهایی هم ساخته میشه. یعنی دوتا مافیا!

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۳۱ ۲۲:۴۱

لطفا تویی که هیچی نمیدونی اظهار نظر نکن

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۳ ۲۰:۴۳

شیر مادر حلالت

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۴ ۱۱:۵۳

لابد چون ماها ته دم مرگ میریم و استرس میکشیم عادلانه ترینه :)

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۲۹ ۲۲:۵۳

احسنت. من خودم یکی از علاقمندان ادبیات هستم اما در مواجهه با تست های ادبیات کنکور واقعا از ادبیات بیزار میشم

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۳۰ ۰۱:۱۸

کاش ریاضی و فیزیک و زمین از کنکور تجربی حذف کنند. والا هیچ پزشکی به زمین ریاضی و فیزیک حین تشخیص و جراحی نیاز ندارد. خودم جراحم ک میگم. فقط زیست

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۴ ۲۱:۳۸

با سلام درمورد فیزیک و ریاضی درست میفرمایید ولی برا پزشکی ضریب زمین صفره البته سال دیگه رو نمیدونم

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۳۰ ۱۰:۴۱

ی جوک از مخالفان دلواپس این مصوبه: تاثیر دادن نتیجه امتحانات نهایی تو کنکور که به مراتب آسانتر از کنکوره و بچه های مناطق محروم هم میتونن تو اون نمره خوبی بیارن به ضرر مناطق محرومه اونوقت کنکور که نیازمند مهارت های تست زنی و کلی کلاس های کنکوره به نفع مناطق محرومه🤣

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۳۱ ۱۳:۳۸

پیامت واقعا طنزه که خودتم آخرش به حرف خودت خندیدی مشکل اینه که همه نمره خوب میگیرن تو امتحاناتی که پر از تقلب و ناعدالتیه وگرنه شک نکن حذف شدن کنکور مشکلات مناطق محروم رو حل که نمیکنه بیشترم میکنه اگه قصد کمک به این بچه هاست راهش حذف کنکور نیست بالا بردن کیفیت مدارس و اموزششون هست

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۳۰ ۱۱:۱۳

کاش روزی برسه که این چیزایی که گفتین رو بتونیم ببینیم :) واقعا این حجم از دروس بی فایده ای که تو مدارس تدریس میشه هیچ فایده ای نداره...

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۳۰ ۱۱:۲۹

به خدا از این حرفایی زد یک کلمه خودش نفهمید.....

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۳۰ ۱۱:۵۶

من ادبیات نخاندم مهلک یعنی چه

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۳۱ ۰۸:۵۱

یعنی هلاک کننده😐

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۱ ۲۱:۵۲

درود بر شرفت شیر مادرت حلالت

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۲ ۱۲:۳۰

کاملا موافقم

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۳ ۰۰:۵۸

درود به شرفت حرف مارو‌میزنی👍

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۳ ۱۵:۴۶

درسی مثل ادبیات فقط باعث پر کردن پول موسسات و انتشارات با بهونه هایی مثل اصول تست زنی و تست طلایی و ... میشه وگرنه حذفش باعث لطمه زدن به این درس نمیشه . مگه کتاب درسی چشه ؟ بعدشم یک پزشک واقعا اون همه زدن تست قرابت معنایی و ... میخواد کجا در آینده به دردش بخوره مهم اختصاصیه .

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۳ ۱۷:۳۱

به نظرم اکثر اونایی که پزشکی قبول میشن نیاز به دروس عمومی دارن.. به جای حذف دروس عمومی فیزیک و زمین و ریاضی رو از کنکور حذف کنید امه به چه درد یک پزشک میخوره .. اما دروس عمومی بلاخاره برای زندگی مهم هستن.. دین و ادبیات و زبان

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۴ ۱۸:۲۶

دوست عزیز من تجربی که فقط برای پزشکی نیست خیلی شاخه های دیگه هم داره

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۴ ۱۳:۲۴

چی میگی واسه خودت کی گفته دانش اموزان بخاطر کنکورکه غدبیات میدن ازش نفرت دارن بالعکس چون ادبیات برای رشته های مثل تجربی نقطه قوت هست خیلی هم دوسش دارن ماکه راضی هستیم.تواین وسط چی میگی اخهههههه.نه به تغییرات کنکور۱۴۰۲

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۵ ۰۰:۲۰

واقعا حرفاتون ونظراتون عالیه دخترمنم یه کنکوریه دقیقا همینومیگه

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۵ ۰۴:۲۶

امیدوارم دراین مصوبه تجدید نظر صورت گیرد چون واقعا به ضرر ۸۰ درصد داوطلبان است. کاش به نظرات مخالف هم توجه می شد.

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۵ ۱۱:۴۲

دمت گرم واقعا...عالی بود

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۵ ۱۱:۴۸

کنکور روش علمی و عادلانه برای پذیرش یک دانشجو در دانشگاه‌ها می باشد. همچنین حذف ادبیات از کنکور یعنی بی ارزش جلوه دادن ادبیات است و لطمه بزرگی به ادبیات فارسی خواهد زد

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۵ ۱۳:۰۶

بنده خدا هیچ درکی از کنکور نداره.

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۶ ۱۶:۳۹

سلام وخدا قوت به کنکوری ها خیلی هم خوبه حجم کتابای کنکور کم بشه وهزینه خانواده ها واسترس بچه ها کمتر میشه روش حذف دروس عمومی خوبه

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۱۳ ۱۹:۳۶

باید مصوبه شورای انقلاب فرهنگی اجرا شود و دروس عمومی حذف شود.دروس عمومی مانندادبیات در همه رشته های مدرسه وجود دارد وحذف نمی شود،منتها آیا برای رقابت در رسیدن به رشته مهندسی که فقط به ریاضی وفیزیک مربوط است،باید در ادبیات، بچه ها رقابت کنند؟اگر مرحوم میرزاخانی که نابغه ریاضی جهان بود،در المپیاد ریاضی بجای طلا،نقره می گرفت،امروز ریاضی جهان از نظریه جدید او بی بهره می شد،چون بایدکنکور عمومی می داد.جالب است بدانید،۲۰ درصد بالاترین درصدهای فیزیک و ریاضی درکنکور ریاضی بخاطر دروس بی ربط عمومی در رشته ریاضی فیزیک،جایی در ۲۰دانشگاه برتر ندارند واین طنز ماجراست!!!!!اگر نابغه کشتی ایران حسن یزدانی برای رسیدن به تیم ملی کشتی،مجبور به قهرمانی در ادبیات یا وزنه برداری که هر دو بی ربط به کشتی هستند،می شد؛امروز دنیای کشتی جهان فاقد حسن یزدانی بود. هرکسی را بحر کاری ساخته اند وضمنا آن کس که همه کاره است،هیچ کاره است.پس بگذارید بچه ها به رشته ای بروند که استعداد آنرا دارند تا وقتشان تلف نشود و در بازار کار بتوانند با رقیبان خارجی خود رقابت کنند و الا در تولید خودرو وغیره هنوز از دنیا عقب خواهیم ماند و مردم عزیزمان باید اضافه هزینه آنرا بپردازند.

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۱۵ ۲۰:۴۸

اولا حذف فارسی از کنکور رشته های غیر از علوم انسانی کار درستی است و نیازی نیست کسی که ۱۲ سال درس فارسی خوانده و حالا می خواهد پزسک یا مهندس شود از او تست فارسی هم بپرسیم .در رابطه با رشته علوم انسانی نیز باید نوع تست های فارسی کلا عوض شود . با این تست های فارسی کنکور ، اگر حافظ و سعدی هم امروز زنده بودند و در کنکور شرکت می کردند انصاف دهید چند درصد می توانستند درست بزنند؟ وآخر اینکه والا بخدا به پیر و پیغمبر کنکور در این کشور قابل حذف شدن نیست . هرسال بیش از شش هزار نفر دانش آموز رشته تجربی با معدل کتبی ۲۰ داریم که قریب به اتفاق آن ها می خواهند در دانشگاه تهران پزشکی بخوانند. پس جطور و با چه معیاری می توانیم گزینش کنیم ؟ مگر اینکه فاکتور های دیگری مانند خوس تیپی و قد و وزن و ... را هم دخیل کنیم تا بتوانیم گزینش را انجام دهیم .