• چهارشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۲۲:۰۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1401022819474
  • خبرنگار : 50040

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی:

انسان با خواندن نوشته های استاد سمیعی گیلانی خسته نمی شود

انسان با خواندن نوشته های استاد سمیعی گیلانی خسته نمی شود

ایسنا/گیلان رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، استاد سمیعی گیلانی را فردی اهل قلم و ادب دانست و اضافه کرد: باید خصوصیات نثر استاد را بیان کنیم، زیرا انسان از خواندن نوشته های ایشان خسته نمی شود؛ همچنین هنرمندی ایشان در ترجمه و شگردهای ایشان در ویرایش بسیار ویژه است.

غلامعلی حداد عادل در ارتباط تصویری با مراسم بزرگداشت استاد احمد سمیعی گیلانی، پدر ویراستاری نوین ایران که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن یکصد و دومین سال از عمر با برکت استاد سمیعی، اظهار کرد: سابقه آشنایی ۵۰ ساله با استاد سمیعی داریم که از سال ۱۳۵۱ تاکنون ادامه دارد.

وی با اشاره به آشنایی با استاد سمیعی در انتشارات فرانکلین در سال های قبل از پیروزی انقلاب، افزود: بعد از انقلاب نیز از محضر استاد در آموزش و پرورش بهره مند شدیم و همکاری با ایشان را در تالیف کتاب های فارسی با محوریت سه جلد فارسی دوره راهنمایی تجربه کردم.

رئیس فرنگستان زبان و ادبیات فارسی، با بیان اینکه این فرهنگستان در سال ۱۳۶۸ تاسیس شده و استاد سمیعی عضو پیوسته از زمان تاسیس تاکنون بوده است، تصریح کرد: ایشان مدیرگروه ادبیات معاصر و مدیرگروه ادبیات تطبیقی است و در فرهنگستان از دانش و تجربه ایشان بهره می بریم.

حداد عادل، کتاب های تالیف شده در وصف استاد سمیعی را به حق و به جا دانست و عنوان کرد: با توجه به شخصیت استاد و تاثیر ایشان بر فضای ادبی و زبانی و فرهنگی ایران جا دارد که یک کتاب مستقل درباره شخصیت ایشان تالیف شود. در واقع شخصیتی باید تالیف این کتاب را بر عهده بگیرند که مانند استاد جامع الاطراف باشد.

وی کتاب مذکور را چندصد صفحه ای و در فصل های متعدد دانست و یادآور شد: فصل اول این کتاب باید به خصوصیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی زادگان استاد یعنی رشت بپردازد، زیرا این شهر معبر رفت و آمد به اروپا بوده و در دوران مشروطه و تجدد به دلیل نزدیکی با شوروی سابق شاهد پدید آمدن افکار سوسیالیستی بودیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، با بیان اینکه فصل اول کتاب مذکور باید به معرفی شخصیت شهید میرزا کوچک و جنگل او بپردازد تا بستر پرورشی استاد شناسایی شود، گفت: فصل دوم می تواند مروری بر دوران تحصیل استاد سمیعی و تجربه درس آموزی ایشان باشد. فصل سوم کتاب نیز به فعالیت های سیاسی ایشان از جمله گرایش و سپس گسست از حزب توده بپردازد.

وی مروری بر مشاغل و مسئولیت ها و مدیریت های استاد سمیعی را محتوای فصل چهارم دانست و خاطرنشان کرد: استاد سمیعی با آن سلامت نفس و ایمان و اعتقادات و همت و علم و دانش و تجربه بعد از انقلاب حضوری فعال در عرصه فرهنگی و ادبی ایران داشته است لذا باید یک فصلی جداگانه به آثار و کتاب ها و مقالات و ترجمه های استاد بپردازیم.

حداد عادل، استاد سمیعی گیلان را فردی اهل قلم و ادب دانست و اضافه کرد: باید خصوصیات نثر استاد را بیان کنیم، زیرا انسان از خواندن نوشته های ایشان خسته نمی شود؛ همچنین هنرمندی ایشان در ترجمه و شگردهای ایشان در ویرایش بسیار ویژه است.

وی فصل بعدی کتاب را درباره خصوصیات اخلاقی استاد سمیعی دانست و تصریح کرد: ایشان فردی معتدل، آرام، خیرخواه، پرکار، متواضع و دارای بینش فکری و جهان بینی است و به معنویت اسلامی اعتقاد دارد و با قرآن مانوس است. ایشان علاقمند به تفکر است و هر کتابی را ترجمه نمی کند، بلکه به ترجمه کتبی می پردازد که یا معرف یک جریان ادبی باشد و یا به علاقه ایشان یعنی فلسفه و علوم اجتماعی و علوم انسانی بپردازد.

این مسئول فرهنگی وجود گوهرهایی مانند استاد سمیعی را افتخار گیلان و رشت دانست و گفت: گیلان زمین چنین شخصیتی را پرورانده و به ایران و فارسی زبانان تقدیم کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha