• سه‌شنبه / ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401011607936
  • خبرنگار : 50295

اعلام ضوابط و شرایط احداث گلخانه در استان زنجان

اعلام ضوابط و شرایط احداث گلخانه در استان زنجان

ایسنا/زنجان کارشناس مسئول امور تسهیلات گلخانه‌ای جهادکشاورزی زنجان، از تهمیدات لازم برای حمایت از احداث گلخانه در سطح استان خبر داد و گفت: مجوز تخصیص آب زمین‌های متقاضی احداث گلخانه، بر عهده وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای استان است.

سحر مهاجری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طبق مصوبه شورای ملی سازگاری با کم‌آبی‌، احداث گلخانه با تخصیص آب جدید در اراضی دیم و ملی ممنوع شده و افراد متقاضی احداث گلخانه ضمن تهیه زمین و تکمیل مدارک هویتی باید مجوزهای لازم برای تهیه آب که از الزامات احداث گلخانه است، از ادارات ذی‌ربط پیگیری کنند.

وی با اشاره به کلاس‌های آموزشی احداث و مدیریت گلخانه در جهادکشاورزی، افزود: تاییدیه و پروانه احداث گلخانه از طریق ورزات جهادکشاورزی و ادارات ذی‌صلاح بررسی و مجوزهای مربوطه نیز از اداره آب، گاز و برق استعلام می‌شود.‌

مهاجری بیان کرد: خرید یا اجازه زمین جهت احداث گلخانه‌های در اشل صنعتی باید حداقل ۵۰۰۰ متر باشد تا بتوان ۳۰۰۰ متر از آن را گلخانه احداث کرد. همچنین رعایت فاصله از رودخانه، دریا، کارخانه‌ها، مزراع، واحدهای دام و طیور با گلخانه طبق ضوابط باید رعایت شود.

کارشناس مسئول امور تسهیلات گلخانه‌ای جهادکشاورزی زنجان با بیان اینکه اکثر زمین‌های استان زنجان شکل هندسی مناسبی ندارند، تشریح کرد: حد اقتصادی زیر بنای گلخانه در زمین‌های مربعی به وسعت حداقل ۳۷۵۰ متر برای اعطای مجوز قابل قبول است.

این مسئول با اشاره به گلخانه‌های بالای ۱۰۰ متر و زیر ۳۰۰۰ متر، گفت: مجوز گلخانه‌های ابعاد کوچک به اصطلاح خانگی توسط مدیریت‌های جهادکشاورزی و مجوز گلخانه صنعتی از سوی نظام مهندسی به متقاضیان اعطا می‌شود.

مهاجری در پاسخ به سئوالی درباره تسهیلات و وام حمایتی از احداث گلخانه، اظهار کرد: وام تعلق یافته به گلخانه‌های خانگی که حدود ۱۰۰ میلیون تومان است که با معرفی جهادکشاورزی به وزارت کار در قالب حمایت از طرح‌های مشاغل خانگی تامین خواهد شد اما برای گرفتن تسهیلات بانکی و مجوز دیوارکشی گلخانه‌های صنعتی در صورت تایید نظام مهندسی با توجه به بودجه اختصاص داده شده به وزارت جهادکشاورزی متقاضیان به بانک مربوطه برای دریافت وام معرفی می‌شوند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: از شروط گرفتن وام احداث گلخانه، نداشتن بدهکاری به بانک، کارت پایان خدمت، حق آب تعیین شده و جواب باقی استعلاماتی است که بانک خواهد گرفت و اگر مبلغ وام درخواستی بیش از ۱۰ میلیارد تومان باشد متقاضی باید ۲۰ درصد کل سرمایه در بانک قرار داده تا ۸۰ درصد باقی را از بانک به صورت تسهیلات دریافت کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha