• شنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400121410507
  • خبرنگار : 50026

۳۰۰ مقاله در همایش بین المللی زبان و ادبیات فارسی پذیرفته شد

۳۰۰ مقاله در همایش بین المللی زبان و ادبیات فارسی پذیرفته شد

ایسنا/خراسان جنوبی دبیر شانزدهمین همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی گفت: ۳۰۰ مقاله با فعالیت ۳۴۵ پژوهشگر به دبیرخانه انجمن ارسال و از این تعداد ۲۶۰ مقاله پذیرفته شده است.

علی‌اکبر سام‌خانیانی، امروز شنبه ۱۴ اسفند در آیین گشایش شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی که با حضور ویدئو کنفرانسی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و پژوهشگران ۱۰ کشور جهان در دانشگاه بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش آشنایی با دستاوردهای آموزشی و پژوهشی و بین المللی رشته زبان و ادبیات فارسی است‌. 

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه زبان و ادبیات فارسی میراث مشترک بین کشورهای غرب آسیا است، افزود: زبان فارسی فقط یک زبان نیست؛ زبان فارسی زبان تمدن بزرگی است که بشریت را  به سوی ارزش‌های والای انسانی هدایت کرده و دومین زبان جهان اسلام است. 

دبیر همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: ایران، بهترین معارف اسلامی، اخلاقی، فلسفه  زیستن و چگونه زیستن را در این ادبیات دارد و با وجود شیوع بیماری کرونا، در این بخش در این همایش با استقبال خوبی مواجه شدیم. 

وی با بیان اینکه ۳۰۰ مقاله از پژوهشگران دریافت شده است، تصریح کرد: ۶۰ داور با ارزیابی این مقالات ۲۶۰ اثر را پذیرفته‌اند؛ تعداد مقالات نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است. 

دبیر علمی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی با بیان اینکه  این همایش فرصتی، برای دانش افزایی است، تصریح کرد: ۳۰۰ مقاله با فعالیت ۳۴۵ پژوهشگر به دبیرخانه انجمن ارسال و از این تعداد ۲۶۰ مقاله پذیرفته شده است. 

وی با بیان اینکه مقالات برگزیده در ۱۳ موضوع و ۱۵ نشست دسته‌بندی شده است و در این گردهمایی ارائه می‌شود، گفت: از نظر کمیته علمی تمامی مقالات در خور ارایه و سخنرانی بوده لذا برای همه آنها گواهی چاپ و ارایه صادر شده است. 

دبیر علمی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی اظهار کرد:  کمیته علمی این همایش از سال ۹۹ تشکیل شد اما مهمترین ویژگی این کمیته بهره‌وری بیشینه از سرمایه‌های علمی زبان و ادب فارسی در گستره ایران و جهان است. 

وی تصریح کرد: این کمیته با رایزنی و حضور ۸۰ نفر از استادان دانشگاه‌های مختلف ایران و جهان بهره می‌برد تا معنای ترویج از همان ابتدا لحاظ شده باشد و علاوه بر برگزاری نشست‌ها و موضوعات پیش‌بینی شده در فراخوان، نشست‌های مخصوص دیگری نیز در گردهمایی شانزدهم پیش‌بینی شده است که با حضور سخنرانان ویژه برگزار می‌شود و به تقویت سطح علمی گردهمایی کمک شایانی خواهد کرد. 

وی افزود: ۲ نشست تخصصی ادبیات تطبیقی و پژوهش‌های میان رشته‌ای با مدیریت دکتر انوشیروانی، ۲ نشست ویژه ایران‌شناسی در ساحت ۶ زبان انگلیسی، آلمانی، روسی، فرانسوی، اسپانیایی و عربی و سه نشست ویژه علوم انسانی دیجیتال و ادبیات فارسی با رویکرد نوین و آینده‌نگرانه از مهمترین این نشست‌ها خواهد بود. 

دبیر علمی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گفت: در این گردهمایی در مجموع ۲۰ نشست علمی متنوع و سه میزگرد علمی، اجرایی مخصوص طراحی شده که ادبیات تطبیقی، بررسی نشریات و راهکارهای گسترش و بهبود آموزش زبان فارسی در کرسی‌های خارج کشور از مهمترین آنها است. 

گفتنی است؛ اختتامیه این همایش نیز در روز پنجشنبه ۱۹ اسفندماه برگزار می‌شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha