• چهارشنبه / ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1400121108534
  • منبع : مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

سلسله یادداشت های تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

نظری اجمالی بر مدیریت یکپارچه منابع آب در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

نظری اجمالی بر مدیریت یکپارچه منابع آب در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

عضو اندیشکده آب، محیط زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت در یادداشتی به مدیریت یکپارچه منابع آب در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، پرداخت.

به گزارش ایسنا، متن یادداشت دکتر جواد فرهودی عضو اندیشکده آب، محیط زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت  و استاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، بدین شرح است:

«به منظور اجرای تدبیر 29 الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت مبنی بر «برقراری نظام حکمرانی آب کشور بر اساس مدیریت یکپارچه منابع آب در حوضه آبریز و گسترش استفاده از آب‌های نامتعارف، با رویکرد مدیریت تقاضا و تخصیص و مشارکت بهره‌برداران در مدیریت چرخه آب»، نظری گذرا بر مدیریت یکپارچه منابع آب، مولفه‌ها و عوامل موثر بر آن ضروری خواهد است.

مدیریت یکپارچه منابع آب، رویکردی در سیاستگذاری بین بخشی است که برای اجتناب از رویکردهای تک‌بخشی در مدیریت منابع آب طراحی شده است. مدیریت یکپارچه منابع آب بر اساس درک دقیق یکپارچگی منابع آب با بوم سامانه، منبع طبیعی بودن و کالای اقتصادی-اجتماعی بودن آن، پایه‌گذاری می‌شود.

با توجه به نقش کلیدی آب در توسعه اجتماعی و برقراری یکپارچگی محیط زیست طبیعی، ضرورت دارد از مدیریت جزیره‌ای و بخشی و بدون در نظر گرفتن عوامل مؤثر در آن احتراز کرد و به صورت کلی و جامع‌نگر به آن پرداخت. مدیران منابع آب، خواه در بخش دولتی یا خصوصی باید تصمیم‌های سختی را درباره تخصیص آب اتخاذ کنند چراکه پیشران‌های مختلفی نظیر عوامل جمعیتی و تغییر اقلیم، تنش‌های منابع آب را افزایش می‌دهد. منطق رویکرد مدیریت یکپارچه منابع آب، مورد پذیرش مدیریت آب در سطح بین المللی است و مسیری رو به جلو برای توسعه و مدیریت مؤثر، عادلانه و پایدار منابع محدود آب و همزیستی با کمبود و تنش آب حاصل از تقاضاهای منازعه‌دار و مناقشه‌انگیز مصرف‌کنندگان آب است.

رسالت و مأموریت مدیریت یکپارچه منابع آب را می‌توان به قرار زیر خلاصه کرد:

یکپارچه‌سازی نیازهای آبی شهری، کشاورزی و صنعتی در درون حوصه آبریز

تشویق فرایندهای مشارکتی گروه‌های مصرف‌کننده آب

برقراری تعادل بین بازده اقتصادی، پایداری بوم سامانه و عدالت اجتماعی

حل مسائل آب نه‌تنها به دسترس بودن آن بستگی دارد بلکه به عوامل دیگری از جمله فرایندهای مورد استفاده در مدیریت، رقابت‌پذیری و توانایی مؤسسات متولی مدیریت، غلبه شرایط اقتصادی-سیاسی، فرایند و اقدامات توسعه و مدیریت‌، تناسب شرایط اجرایی موجود در تشکیلات قانونی، شرایط و دغدغه‌های اجتماعی و محیط زیستی کشور، سطوح فناوری موجود و قابل استفاده در مدیریت منابع آب، الگوهای حکمرانی آب، برهم‌کنش‌های تشکیلاتی، سیاسی و سطح دانش، پژوهش و توسعه، وابسته است. به طور کلی، سه عامل اصلی منابع تأمین آب، منابع مصرف آب و مسائل مدیریتی و بیرونی، تعیین‌کننده نوع مدیریت آب و درجه موفقیت آن است.

موارد فوق، مسائلی است که باید در مجموعه فرایند مدیریت یکپارچه منابع آب مورد توجه قرار گیرند؛ حتی اگر برآورده کردن آنها کار مشکلی باشد. این مسائل اساسی باید قبل از دستیابی به مدیریت یکپارچه منابع آب، مورد بحث و بررسی قرار گیرند و با حل موفقیت‌آمیز آنها، گام‌هایی جدی برای اجرای مدیریت یکپارچه منابع آب برداشته شود. برای به واقعیت رسیدن این خواسته، به صورت معنادار، نیاز به درک شرایط حاکم بر منابع آب در زمان حاضر و شرایط نگران‌کننده آن در آینده نه‌چندان دور دارد تا گام‌های مؤثری برای اجرای دقیق مفهوم مدیریت یکپارچه منابع آب برداشته شود.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۴ ۱۳:۱۷

یکی از معضلات مدیریت کشور را می‌توان نبود تناسب بین مسئله و تراز تصمیم‌گیری دانست. اگرچه آب، مسئله‌ای ملی است اما نمی‌توان آن را ملی حل کرد. به عبارت دیگر، آب به حوضه‌های آبریز تعلق دارد و کمبود آب باید در درون همان حوضه، حل‌وفصل شود.