• یکشنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ / ۲۲:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400112419321

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی:

کالای فرهنگی، انتقال دهنده پیام‌های فرهنگی است

کالای فرهنگی، انتقال دهنده پیام‌های فرهنگی است

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه وقتی کالا تولید می شود، تنها وجه اقتصادی مطرح نیست، بلکه وجه فرهنگی آن هم قابل توجه است، گفت: در حقیقت کالای فرهنگی، انتقال دهنده پیام های فرهنگی است و می تواند بر رفتارها و هنجارهای اجتماعی موثر واقع شود.

حسین فرخنده، شامگاه یک شنبه ۲۴ بهمن در آئین اختتامیه دومین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان شمالی، برگزاری این جشنواره را از دو جهت فرهنگی و اقتصادی حائز اهمیت دانست و در باب اهمیت بخش فرهنگی جشنواره اظهار کرد: اثراتی که کالاهای فرهنگی و یا به طور کلی کالا بر روی رفتار و نگرش های ما دارد، یک نسبت بسیار خاص و قابل توجه است و در حقیقت کالای فرهنگی بر رفتارهای فرهنگی و رفتارهای اجتماعی تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه وقتی کالا تولید می شود، تنها وجه اقتصادی مطرح نیست بلکه وجه فرهنگی آن هم قابل توجه است، افزود: در حقیقت کالای فرهنگی، انتقال دهنده پیام های فرهنگی است و می تواند بر رفتارها و هنجارهای اجتماعی موثر واقع شود.

فرخنده بیان کرد: وقتی کالایی تولید می شود، کارکرد اقتصادی آن تمام می شود و کارکرد فرهنگی آن آغاز می شود و ما به عنوان مصرف کننده کالاهای فرهنگی، روزانه هویت خود را بازسازی و بازآفرینی می کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در تبیین اهمیت کالاهای فرهنگی به عروسک باربی که به عنوان یک الگو و استاندارد برای لباس پوشیدن و حتی قد و وزن به آن توجه می شود، اشاره کرد و گفت: پیام هایی که این عروسک انتقال می دهد می تواند برای فرهنگ ما اثرات سوء داشته باشد چراکه ساختار فرهنگی کشور تولید کننده این عروسک، با ساختار فرهنگی جامعه ما کاملا متفاوت است. 

وی ادامه داد: از آنجایی که شخصیت انسان در سن ۶ سالگی شکل می گیرد پس می توان نتیجه گرفت که این عروسک تا چه میزان می تواند در انتقال رفتار و تثبیت هویت نقش داشته باشد لذا باید در زمین فرهنگ خودمان بایستیم و با توجه به فرهنگ خود، هویتمان را بسازیم.

فرخنده در باب جنبه اقتصادی و تجاری جشنواره هم به گزارش های سازمان جهانی یونسکو و حجم مبادلات تجاری در حوزه کالاهای فرهنگی اشاره کرد و با ذکر افزایش چهار برابری حجم مبادلات این حوزه اظهار کرد: هرچند در عصر حاضر مولفه های قدرت تغییر کرده، اما کشورها برای تاثیر گذاشتن بر سایر فرهنگ ها از این حوزه بهره کافی را برده اند چراکه فرهنگ، راهگشای سیاست، اقتصاد و رفتارهای اجتماعی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی به آمار انجمن عروسک سازان کشور و تولیدات این حوزه هم اشاره کرد و با بیان اینکه حجم تولیدات داخلی در این حوزه ۲۰ میلیون دلار در مقابل واردات ۱۶۰ میلیون دلاری است، گفت: ما در بخش عروسک هم مصرف کننده هستیم. 

وی با بیان اینکه استان خراسان شمالی دارای هویت و پیشینه درخشانی است و رنگارنگی اقوام باعث شده تا نمادها و نشانه ها و کالاهای فرهنگی خوبی داشته باشیم، تأکید کرد: رفتن به سراغ این مولفه های فرهنگی و توجه به بوم فرهنگ استان می تواند دستمایه غنی برای تولیدات فاخر در زمینه باشد.

آئین اختتامیه دومین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان شمالی که در محل تالار شمس بجنورد برگزار شده بود، با معرفی برگزیدگان بخش های «نوشت افزار»، «هدایای فرهنگی» و «عروسک» پایان یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha