• دوشنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400111813931
  • خبرنگار : 50294

رییس دانشگاە کردستان:

توسعە و پیشرفت هر منطقە در گرو مراکز عالی و پژوهشی آن است

توسعە و پیشرفت هر منطقە در گرو مراکز عالی و پژوهشی آن است

ایسنا/کردستان رییس دانشگاە کردستان گفت: یکی از ملزومات توسعە و پیشرفت در منطقە مراکز عالی و پژوهشی آن منطقە است.

رحمت صادقی امروز (۱٨ بهمن) در مراسم بزرگداشت چهل و سومین بهار آزادی کە در دانشگاە کردستان برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن دهە فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: یکی از تاکیدات استاندار در ستاد دهە فجر بر بیانیە گام دوم انقلاب اسلامی است.
 
صادقی عنوان کرد: در بیانیە گام دوم انقلاب کە نقشە راە رو برای مسئولین کشوری ترسیم کردە است یکی از محورهای آن کە بسیار بر آن تاکید شدە و بە عنوان باب اول بیانیە آوردە شدە، بحث علم و پژوهش است کە بە صورت مستقیم بە دانشگاهیان برمی‌گردد.

وی بیان کرد: دین مبارک اسلام هم بسیار بە مقولە علم و تعمق و تفکر و دانش تاکید کردە و قریب بە ٨۰۰ آیە در قرآن کریم بە علم، دانش و پژوهش اشارە و اولین وحی هم در باب خواندن و نوشتن بودە است.

صادقی ادامە داد: بعد از انقلاب اسلامی بە ویژە در دو دهە اخیر در سطح کشور پیشرفت‌های خوبی در زمینەهای علمی، فناوری و نوآوری و پژوهشی حاصل شدە و جایگاەها و موفقیت‌های غرورآفرینی را بە دست آوردە است.

وی بیان کرد: ما در تولیدات علمی رتبە اول را در منطقە و در سطح جهان نیز جایگاە علمی خوبی داریم.

صادقی اظهار کرد: رشد علمی ما نیز نسبت بە میانگین جهانی حیرت برانگیز است و شتاب تولید علمی نوید بخش آیندە روشنی برای کشور است.

وی ادامە داد: در زمینە نوآوری‌ها و فناوری‌های مهمی همچون فناوری اطلاعات و فناوری نانو و زیستی و سلول‌های بنیادی، هستەای و هوا و فضا نیز رشد چشمگیری داشتەایم.

صادقی یادآور شد: باتوجە بە استعدادی کە ایرانیان دارند و با توجە بە سابقە درخشانی کە در گذشتە دانشمندان ایرانی و اسلامی در علم جهان داشتند اما هنوز نسبت بە آن جایگاە علمی خود فاصلە داریم.

وی در خصوص دانشگاە کردستان گفت: ما حدود چهل مرکز دانشگاهی داریم کە بزرگترین آن‌ها دانشگاە کردستان، علوم پزشکی و آزاد و پیام‌نور و مراکز علمی کاربردی و .... است.

وی ادامە داد: در مجموع قریب بە ٤۷ هزار دانشجوی مشغول به تحصیل در استان داریم، این در حالی است کە تعداد دانشجویان مشغول بە تحصیل نسبت بە جمعیت استان بسیار پایین است.

صادقی خاطرنشان کرد: همچنین قریب بە هزار و ۲۰۰ نفر در سطح استان هیئت علمی وجود دارد، این در حالی است کە در سطح کشور ۱۲۰ هزار هیئت علمی داریم کە نسبت بە میانگین کشوری بسیار عقب هستیم.

وی بیان کرد: سرانە بودجە نیز نسبت بە میانگین کشوری یک و دو دهم درصد است، کە این نشان می‌دهد کە ما هنوز با میانگین کشوری فاصلە داریم.

صادقی خاطرنشان کرد: اگر چە ما در آمارهای کمی جایگاە استان کمتر از چیزی است کە حق ماست، در اکثر رتبەبندی‌های داخلی و بین‌المللی رتبە استان زیر ۲۰ بودە این یعنی نسبت بە امکاناتی کە در استان وجود دارد موفقیت‌های بسیاری حاصل شدە است.

رییس دانشگاە کردستان تاکید کرد: یکی از ملزومات توسعە و پیشرفت در هر منطقەای مراکز عالی و پژوهشی است و هرجایی در این کرە خاکی اگر در منطقەای پیشرفت و توسعەای حاصل شدە باشد، در کنار آن دانشگاهی بودە کە با کارآفرینی، فناوری، نوآوری، با رسالت اجتماعی و مسئولیت اجتماعی خود مشکلات جامعە را حل و فصل دادە و جامعە را توسعە دادە است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha