• یکشنبه / ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۰
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403080603699
  • خبرنگار : 50294

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

فرهنگ سلامت از موضوعات کلیدی جوامع بشری است

فرهنگ سلامت از موضوعات کلیدی جوامع بشری است

ایسنا/کردستان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه ارتقاء فرهنگ سلامت یک موضوع حیاتی برای جامعه است، گفت: فرهنگ مجموعه‌ای از ارزش‌ها و ضد ارزش‌هاست و هدف ما برای ایجاد یک فرهنگ صحیح، تغییر فرهنگ به سمت کاهش رفتارهای آسیب زا و ترویج رفتارهای مثبت است که نیازمند برنامه مستمر و همکاری نهادهای مختلف است.

فریدون عبدالملکی شامگاه گذشته(۵آبان) در جلسه کارگروه فرهنگ سلامت که با حضور مدیران و معاونین ادارات استان در دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: تغییرات فرهنگی در جهت رشد ارزش‌های جامعه و کاهش ضد ارزش‌ها می‌تواند بر سلامت جامعه تاثیر مثبتی داشتە باشد.

وی با اشاره به اینکه اظهار نظر در رابطه ارزیابی یک موضوع، نیازمند یک معیار واحد مقایسه‌ای است، گفت: اگر آمار خودکشی در جهان را مورد بررسی قرار دهیم، بالاترین آمار مربوط کشور اسکاندیناوی، کره جنونی و ژاپن با نرخ خودکشی ۳۲ در صد هزار است که بعد از آن آمریکا در رده ۲۶ در صد هزار قرار گرفته است.

عبدالملکی با اشاره به اینکه فرهنگ جامعه از رفتار نشات می‌گیرد، گفت: بعضی رفتارهای آسیب‌زا و ضد ارزش‌ها در جامعه به غلط مورد تایید قرار می‌گیرند و موجب ایجاد یک فرهنگ نادرست می‌شوند و این فرهنگ نادرست ادامه‌دار می‌شود و جوامع را دچار آسیب خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه کاهش فرهنگ‌های غلط نیازمند تدوین تمهیدات اندیشمندانه است، افزود: همکاری نهادهای مختلف در پیشروی این هدف بسیار مهم است که نیازمند زمان، برنامه‌های راهبردی و همچنین شناسایی رفتارهای آسیب‌زا و ارزشمند می‌باشد که بسیار مهم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: پیشنهاد می‌شود که در هر مجموعه، چه در خانواده، اداره یا مدرسه، بایدها و نبایدها شناسایی شوند. برای رفتارهای مثبت (بایدها) باید تشویق‌هایی در نظر گرفته شود و برای رفتارهای منفی (نبایدها) هزینه‌هایی تعیین گردد تا افراد به عواقب رفتارهای نادرست پی ببرند.

وی با اشاره به اینکه رفتارها در طول زمان، به فرهنگ تبدیل می‌شوند، بیان کرد: اگر مردم ارزش‌ها را بشناسند و به امتیازات آن پی ببرند، این فرهنگ ادامه خواهد همچنین با تشویق و آموزش نسل‌های جدید، می‌توان فرهنگ استفاده از آن را در جامعه نهادینه کرد.

در نهایت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان بر این باور است که ایجاد فرهنگ و تمدن نیازمند تلاش جمعی و ارزش‌گذاری در هر مجموعه است و این امر به تدریج به کاهش ضد ارزش‌ها و تقویت ارزش‌ها منجر خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha