• شنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۱:۴۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1400110905918
  • خبرنگار : 71021

"هاید ماری کخ" درگذشت

"هاید ماری کخ" درگذشت

پروفسور هاید ماری کخ، ایران‌شناس آلمانی درگذشت. او بیشتر با کتاب «از زبان داریوش» در ایران شناخته می‌شود.

۰به گزارش ایسنا، پروفسور کخ یکی از پنج دانشمندی بود که در زمینۀ تاریخ "عیلام قدیم" تحقیقات گسترده انجام داده و از علایق خاص او، هنر اسلامی و به‌ویژه معماری و هنر سرامیک بود.

بیشتر باستان‌شناس ایرانی، هاید ماری کخ را از جمله سردمدار مطالعات تحلیلی روی گل نوشته‌های بایگانی بارو تخت جمشید می‌دانند. او آثار زیادی درباره ایران باستان نوشته است، اما بیشتر از همه «از زبان داریوش» در ایران شناخته شده است. دکتر حکمت الله ملاصالحی ـ استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران ـ کتابِ «از زبان داریوش» پروفسور کخ را یک اثر ممتاز و بسیار مفید و مرجع دانسته و درباره آن گفته است: «سخن گفتن از نظام اداری و اجرایی و حقوقی و مهندسی و مدیریت و اقتصاد و معیشت و دیانت و معنویت عصر داریوش بزرگ آن‌قدر هم آسان نیست که اغلب گمان رفته است.»

هاید ماری کخ ۱۷ دسامبر ۱۹۴۳ در شهر ماربورگ آلمان به دنیا آمد. سپس به تحصیل در رشتۀ آموزش با گرایش اصلی ریاضی پرداخت. او در ادامه، ایرانشناسی را از ۱۹۷۲ در دانشگاه گوتینگن آغاز کرد و در ۱۹۷۶ با موضوع پایان نامه «‎شرایط مذهبی زمان داریوش بر اساس تحقیقات انجام شده بر کتیبه‎های هخامنشی» دکتری گرفت.

پروفسور هاید ماری کخ در کنار رشته اصلی خود، به تحصیل در رشته‌های باستان‌شناسی کلاسیک، تاریخ هنر بیزانس و باستان‌شناسی مسیحی پرداخت و پس از آن به تدریس ایران‌شناسی و باستان‌شناسی خاور نزدیک در دانشگاه گوتینگن مشغول شد. از ۱۹۸۶ به تدریس در رشته اقتصاد و مدیریت دوران هخامنشیان در دانشگاه فیلیپس ماربورگ و از ۱۹۹۵ به عنوان استاد ایرانشناسی در زمینه تاریخ کهن در دانشگاه ماربورگ اشتغال داشت. او شاگرد پروفسور والتر هینتس، ایران‌شناس آلمانی بود.

ماری کخ ۲۶ ژانویه بر اثر بیماری از دنیا رفت و ۲۸ ژانویه خبر درگذشتش اعلام شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۹ ۱۱:۵۹

خدا رحمتش کنه روحش غریب رحمت

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۹ ۱۶:۵۸

ابتدا نوشتید همسر والتر هینتس بعد شد شاگرد! حداقل ویرایش می کنید اطلاع بدید

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۹ ۱۷:۳۶

نام اصلیش هایده ماری کخ است نه هاید... نام کتابش (از زبان داریوش ) هم در اصل داریوش‌شاه بوده که انتشارت و ویراستارش یعنی ناصر پورپیرار شاه را حذف کرده‌اند و نامی دیگر بر آن گذاشته‌اند. روی داریوش هم در کتیبه‌ی بیستون از چپ به راست است که در روی جلد کتاب روی داریوش به سوی چپ چاپ شده است!

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۱ ۱۱:۵۲

آفرین

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۹ ۱۸:۲۳

یاد و خاطرش گرامی آن بانوی خرد

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۹ ۱۸:۲۴

یاد و خاطرش گرامی آن بانوی خرد

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۹ ۱۸:۵۶

سپندارمذنگهدارتوباد زایزدروشن روان توباد که حق ناپیدای خدمات آن بزرگمردان تاریخ راکه نشناخته شدنشان درزیر تبلیغات قشریان وناراستان زمان بودرابه آنان برگرداندی.ووجهه ی راستینشان رابه ماشناساندی.روانت شادباد

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۹ ۲۳:۴۰

خوب خدا رحمتش کند چرا از ایرانی های که در دیگر کشورهاراشناسای میکند نمینویسید مثلا احمد فلانی آلمانی شاسی ایرانی یا حسین بهرامی اتیوپی شناس ایرانی

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۰ ۰۶:۳۸

روحش شاد