• دوشنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400102014872
  • خبرنگار : 71661

هند به دنبال تسریع مدرنیزه کردن ارتش خود است

هند به دنبال تسریع مدرنیزه کردن ارتش خود است

وضعیت ژئوپلیتیک و چشم‌انداز امنیتی در حال تغییر، دولت هند را به تسریع بروزرسانی نظامی سوق داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، در ۲۴ دسامبر سال گذشته هواپیمای میگ-۲۱ نیروی هوایی هند در حین یک رزمایش در ایالت غربی راجاشتان سقوط کرد که منجر به مرگ یک خلبان شد.

این تازه‌ترین مورد از مجموعه سوانح مشابه در ۲۰۲۱، یکی از مرگبارترین سال‌ها برای نیروی هوایی هند بود. این سانحه همچنین چند هفته پس از آن اتفاق افتاد که ژنرال بیپین راوات، رئیس ستاد دفاعی هند در سانحه سقوط بالگردش جان باخت.

گرچه علت این سانحه هنوز در دست بررسی است، اما حادثه ۲۴ دسامبر، پنجمین مورد از مجموعه سقوط جت‌های میگ-۲۱ در سال ۲۰۲۱ بود.

فجایع هوایی بار دیگر مسئله تجهیزات منسوخ و قدیمی ارتش هند و لزوم بروزرسانی آن را به یکی از موضوعات بحث روز تبدیل کرده است.

متخصصان دفاعی می‌گویند که شرایط ژئوپلیتیک در حال تحول و چشم‌انداز امنیتی این شبه قاره، دولت هند را به تسریع بروزرسانی ارتش واداشته است.

آمریتا جاش، استادیار دپارتمان ژئوپلیتیک و روابط بین‌الملل یکی از دانشگاه‌های هند گفت: به دلیل تنش‌ها با چین، بن‌بست نظامی در لاداخ و البته درگیری‌های مداوم با پاکستان، از سال گذشته ما شاهد جهش ناگهانی روند بروزرسانی بوده‌ایم.

بهارات کارناد، یک مختصص امنیت ملی نیز گفت، طرح بروزرسانی تجهیزات نظامی، به خوبی برنامه‌ریزی نشده است.

او گفت: بروزرسانی نظامی در هند همواره یک روند پرشتاب و درهم و برهم بوده است که با طرح‌های ترسیم شده توسط دستگاه‌های دولتی مربوطه، تطابق چندانی ندارد.

این متخصص توضیح داد: به عنوان مثال، ارتش هند به طور کامل ۵۶ درصد، یعنی ۳۸ میلیارد دلار از بودجه سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ را به خود اختصاص داد که از این میزان، تنها ۱۸ درصد یا تقریباً هفت میلیارد دلار به "هزینه‌های سرمایه‌ای" اختصاص یافت؛ هزینه‌هایی که برای تهیه تسلیحات مدرن و لوازم یدکی مصرف می‌شود. با هفت میلیارد دلار نمی‌شود تجهیزات زیادی را بروزرسانی کرد.

اصلاحاتی اساسی در خصوص این بروزرسانی‌ها که تحت حمایت دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند قرار دارد، قصد دارد توانایی‌های ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی را یکپارچه کند. بدین ترتیب، ۱۷ واحد تک‌خدمتی که اکنون مشغول به فعالیت هستند، در پنج دسته "فرماندهی جنگی" گنجانده می‌شوند تا یک رویکرد واحد برای مقابله با مناقشات آینده شکل بگیرد.

آمریتا جاش گفت: این اصلاحات لازمه روند بروزرسانی است.

او گفت: بروزرسانی تنها به اسلحه‌ها، پلتفرم‌ها و تجهیزات محدود نمی‌شود، چرا که ما امروز درباره ادغام فرماندهی‌ها و دخیل کردن هر سه عنصر صحبت می‌کنیم.

این استادیار ادامه داد: چین هم حالا هم به سمت ادغام پیش رفته است و هند هنوز در مرحله گفت‌وگوهای ادغام قرار دارد. همین حالا، بروزرسانی باید به ادغام ختم شود.

در سال ۲۰۲۰، گزارشی از بازرس و حسابرس کل هند در مورد سیاچن - مرتفع ترین میدان نبرد جهان در هیمالیا – به کمبود تجهیزات نظامی ضروری، اشاره کرده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha