علیرضا بختیاری ـ مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد ـ درباره بحث ساماندهی رسانهها از طریق الزام بر ثبت کد کارگاهی و بیمه کردن نیروهای مشغول به کار، به ایسنا گفت: بحث ساماندهی رسانهها از چندین سال قبل شروع شده بود اما ناقص اجرا شد و خیلی موفق نبود. همه جای دنیا برای هر صنعتی، شرایطی وجود دارد. اگر ما بپذیریم که کار مطبوعات هم یک صنعت است، باید الزاماتش هم رعایت شود. به نظرم کاری که اخیرا معاونت مطبوعاتی شروع کرده و از ثبت کد کارگاهی آغاز شده، حداقل شرایطی است که کسانی که می خواهند در این حوزه کار کنند، باید این شرایط را داشته باشند.
بختیاری تصریح کرد: امروزه شما نمیتوانید روزنامه داشته باشید ولی این روزنامه حداقل ۱۰ نفر را مشغول نکرده باشد، کد کارگاهی نداشته باشد و مکانی که چند نفر در آن فعالیت داشته باشند، نداشته باشد. معاونت مطبوعاتی این حداقلها را مطرح کرده است. بنابراین این کار، کار درست و حرفهای است. طبیعی است که اگر همه فعالان این حوزه به صورت بلند مدت به این کار نگاه کنند، این اقدام به نفع همه خواهد بود.
این مدیر رسانهای با بیان اینکه، نمیشود بگویید من رسانه هستم، مطبوعه هستم ولی تولید محتوا نمیکنم، ادامه داد: تولید محتوا هم به نیرو نیاز دارد و باید ساز و کارهای تامین مالی فعالان رسانهای را در نظر بگیرید. نمیشود ۱۰ نفر برای تولید محتوا نداشته باشی و بعد مطبوعه هم باشی. اینها با هم قابل جمع نیست؛ بنابراین، حرکتی که معاونت مطبوعاتی در این حوزه آغاز کرده قابل تقدیر و تشکر است. این کار میتواند مجموع فعالان رسانهای را در این حوزه ساماندهی کند.
بختیاری به این پرسش که «آیا الزام اخیر معاونت مطبوعاتی میتواند جلودار برخی از افراد سودجو باشد که به بهانه راه اندازی رسانه، اقدام به دریافت مجوز چندین سایت، به دور از فعالیت حرفهای خبری و فقط جهت بهرهمندی از یارانه و امتیازاتی می کنند که به رسانهها اعطا میشود؟»، پاسخ مثبت داد و گفت: فکر میکنم این اتفاق بیفتد. اگر این شرط را بگذارند که هر رسانهای باید یک کد گارگاهی داشته باشد، این اتفاق میافتد. نمیشود شما از مزایای داشتن رسانه استفاده کنید ولی حداقلهای لازم را برای فعالان آن حوزه فراهم نکنید. نمیتوان گفت این رسانه است و اثرگذار است اما چهار نفر با آن همکاری نمیکنند. اگر معاونت مطبوعاتی این شرط را بگذارد، این امکان وجود ندارد که یک نفر ۱۰ تا رسانه داشته باشد و هیچ نیروی بیمه شدهای هم نداشته باشد. با اقدام جدید معاونت مطبوعاتی، جلوی این کار تا حد زیادی گرفته میشود.
او افزود: وقتی رسانهای فعالیت می کند و چند نفر هم برایش کار می کنند، برای همان چند نفر باید حداقلها را فراهم کند. شما مجوز هر کسب و کاری را که میگیرید، برایتان شرط میگذارند که باید جایی داشته باشید و حداقلهایی برای این کار فراهم کنید.
مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد در پاسخ به اینکه «آیا میتوان به رسانه به عنوان شغلی خانگی نگاه کرد که قابلیت اداره از خانه، بدون نیاز به داشتن دفتر و مکانی مشخص و رسمی را دارد؟» گفت: کار حرفهای خبری و تولید محتوا کردن، فی نفسه یک حرکت ارزشمند و خوب است ولی اداره یک بنگاه و سازمان رسانهای خودش یک بحث جدا است. هر کسی که میخواهد در این حوزه فعالیت داشته باشد باید بتواند حداقل امکانات را فراهم کند. نمیتوان گفت من میروم در خانه مینشینم و یک رسانه موثر دارم. مگر در خانه این امکان را دارید که ۱۰ نفر را بیاورید سر کار برایتان تولید محتوا کنند؟! نمی توانیم بگوییم نیروها دورکاری میکنند. مگر می شود یک رسانه را فقط با دورکاری اداره کرد؟ به هر حال رسانه صنعت است و اگر بخواهیم قبول کنیم که رسانه یک صنعت است باید الزاماتش هم فراهم شود. نمی شود شما مزایای صنعت را داشته باشید ولی هزینههایش را پرداخت نکنید. رسانهها، چه مطبوعه و چه سایت، همه باید به این سمت حرکت کنند که یک ساماندهی در این وضعیت شکل بگیرد.
بختیاری درباره تعداد زیاد رسانههای مجوزدار در کشور نیز گفت: هیچ جای دنیا اینطور نیست که به نسبت جمعیت آنقدر مجوز رسانه داده شده باشد. حدود ۱۳ هزار مجوز داده شده است. خیلیجاها هم اصلا مجوز نیاز ندارد، میتوانید بروید فعالیتتان را شروع کنید. هر فردی میخواهد شروع کند باید حداقلهایی که در هر کشوری رعایت می شود را داشته باشد؛ مثل بیمه، داشتن آدرس مشخص و ثبت کد گارگاهی که جزو حداقلهای وظایف فردی است که می خواهد رسانه داشته باشد.
او با اشاره به اینکه بهرهمندی رسانهها از امتیازات این حوزه باید شرطی شود، عنوان کرد: مشکل کار در امتیازاتی است که به اصل مجوز داده میشود. نباید به نفس مجوز امتیازی تعلق بگیرد. اگر یک سایت یا یک پایگاه خبری، فعالیت درستی انجام داد و موثر هم واقع شد آن وقت باید بتواند از امتیازات و امکانات موجود برای این صنعت استفاده کند. در کشورهای دیگر مجوز مفهوم ندارد و یا تعداد مجوز را آنقدر زیاد میکنند که خود مجوز داشتن امتیاز محسوب نمیشود. اما اینجا هم تعداد مجوزها زیاد شده و هم خیلیها ممکن است با این نیتی که از امتیازاتی بهرهمند شوند، به دنبال این کار بیایند. بنابراین آن جایی که باید غربالگری صورت بگیرد، این است که رسانهای که موثر و شناسنامه دار است و حداقلها را برای این کار فراهم کرده، باید از امتیازات بهرهمند شود.
بختیاری در پایان گفت: ما در این شرایط کشور نمیتوانیم بگوییم مجوز بدهید یا ندهید اما وزارت ارشاد می تواند امتیازات را ساماندهی کند که اگر قرار است امتیازی هم داده شود، به رسانههایی داده شود که حداقلها را در این حوزه فراهم میکنند.
انتهای پیام
نظرات