• سه‌شنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۰ / ۲۲:۳۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400093024071
  • خبرنگار : 50455

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم:

۳۰ نقطه حادثه خیز قم در صورت اخذ اعتبار ایمن سازی می‌شود

۳۰ نقطه حادثه خیز قم در صورت اخذ اعتبار ایمن سازی می‌شود

ایسنا/قم مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: از سال ۱۳۹۸ با اخذ اطلاعات بیش از ۱۲ هزار کروکی تصادف از پلیس راه بازنگری کردیم و به ۳۰ نقطه پر تصادف جدید رسیدیم که در صورت اخذ اعتبارات برای ایمن سازی این تفاط اقدام خواهیم کرد.

محمد حسن کلهری مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم در برنامه مردم و مسئولین با بیان اینکه هفته ملی حمل و نقل، رانندگان و راهداری  از ۲۶ آذر آغاز و تا ۱ دی که روز راهداری است هفته به انتها می‌رسد در خصوص این نامگذاری توسط شورای فرهنگ عمومی یادآورشد:۲۶ آذر ۱۳۶۲ در بحبوحه جنگ تجمع کالاهای وارداتی و اساسی در بنادر جنوبی کشور باعث شد بود بیش از ۱۰۰ کشتی در بنادر در صف تخلیه قرار بگیرند و کمبود کالا در داخل کشور احساس بشود و خطر بمباران کشتی‌ها توسط دشمن وجود داشت و همه این‌ها بحرانی برای کشور ایجاد کرده بود امام راحل در سخنرانی۲۶ آذر  فرمان جهادی صادر کردن برای تخلیه بنادر و صنف حمل و نقل به بنادر اعزام شدند در حداقل زمان بارها تخلیه و به کشور وارد شد و از سال ۹۲ به روز حمل و نقل و رانندگان تغییر پیدا کرد.

وی افزود:۱دی روز شروع نمادین راهداری زمستانی است البته معمولا راهداری زمستانی از آبانماه شروع می‌شود و تا امروز سه نوبت برف روبی داشتیم لذا یک دی ماه روز راهداری انتخاب شده است.

کلهری بیان کرد: ۷ راهدارخانه عملیاتی در سطح استان داریم که تعدادی فصلی هستند و در زمستان فعال می‌شوند برای مثال راهدارخانه نیزار و برخی دائمی هستند همچنین بیش از ۱۴۰ راهدار در سطح استان داریم که به صورت شیفتی در راهدارخانه مستقر هستند و۱۰۰ دستگاه ماشین آلات سبک، سنگین و نیمه سنگین داریم که ارائه خدمات می‌کنند.

وی یادآور شد: به لحاظ ماشین آلات و امکانات و نیرو انسانی شرایط خوبی داریم لذا به لحاظ امکانات اولین استان در حوزه راهداری کشور هستیم.

کلهری در خصوص وضعیت ترددهای محورهای مواصلاتی استان توضیح داد: استان قم یک استان خاص به لحاظ ترافیکی است و در مسیر  تردد ۱۷ استان کشور قرار گرفته و سه کریدور اصلی جاده‌ای از این استان عبور می‌کند و روزانه بیش از ۱۷۰ هزار خودرو از محورهای استان عبور می‌کنند که البته بیش از ۵۰ درصد پلاک‌های غیر بومی هستند و این حجم بالای تردد استهلاک روکش جاده ها و افزایش تصادفات و تلفات جاده‌ای را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: استان قم ۱۸۰۰ کیلومتر جاده دارد و از این بین ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه ۱۵۴کیلومتر راه اصلی و۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و ۱۰۵۹کیلومتر راه روستایی داریم.

کلهری یکی از حوزه‌های کاری راهداری را اقدام در خصوص حذف نقاط حادثه خیز با هدف کاهش تصادفات جاده‌ای عنوان کرد و گفت: طبق مطالعات انجام در سال ۱۳۹۵، ۶۶ نقطه پر تصادف در طول محورهای مواصلاتی شناسایی شد که با پیگیری‌ها تا سال ۱۳۹۸، ۵۰ نقطه رفع شد و ۱۶ نقطه باقی ماند و از سال ۱۳۹۸ با اخذ اطلاعات بیش از ۱۲ هزار کروکی تصادف از پلیس راه بازنگری کردیم و به ۳۰ نقطه پر تصادف جدید رسیدیم که در صورت اخذ اعتبارات برای ایمن سازی این تفاط اقدام خواهیم کرد.

وی در خصوص پروژه های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اظهار کرد: پروژه چهار خطه سلفچگان _ ساوه که سال گذشته به طول ۸ کیلومتر به بهره برداری رسید و با بهره برداری این پروژه سه نقطه حادثه خیز تقاطع روستا تاج خاتون و پل راه آهن حذف شد.

کلهری در ادامه تاکید کرد: احداث جاده با اداره راه و شهرسازی است و ما تحویل گیرنده راه‌های احداث شده و ایمن شده و  مسئول نگهداری آن هستیم.

وی یکی از پروژه‌های مهمی که امسال به بهره برداری رسید را پل روستای خورآباد و حذف نقطه حادثه خیز در ورودی روستا خورآباد معرفی کرد و گفت: پروژه دیگر شروع عملیات پل باکسی مقابل روستای راهجرد در محور سلفچگان به اراک است، که باکس ها نصب شده و ترافیک از روی پل جاری است و آماده سازی زیر پل و مسیر دسترسی در حال انجام است.

کلهری ادامه داد: یکی از پروژه‌های مهم در حوزه ایمنی طرح جایگزینی نیوجرسی بتنی مفصلی در آزادراه قم تهران است و قرارداد فاز چهارم از سال گذشته منعقد شده و اواخر کار است و تا حدود کیلومتر ۶۵ کار به اتمام می رسد.

وی افزود: اجرای روشنایی محور سلفچگان راهجرد به طول ۳۵ کیلومتر به صورت رفت و برگشت در حال اجرا است و بیش از ۷۰درصد کار انجام شده است و آخر امسال تکمیل خواهد شد همچنین در حوزه بهسازی محورها در راه‌های اصلی و فرعی روستایی، بهسازی روکش دوباند در امام زاده شاه جمال در حال انجام است.

کلهری با بیان اینکه ساخت و نگهداری راه های روستایی بر عهده راهداری است درحالی که در خصوص جاده های اصلی بحث نگهداری را عهده دار هستیم در خصوص جاده قمرود تصریح کرد: پروژه‌های ساخت بسیار پر هزینه است و عمده فعالیت ما برای نگهداری راه‌های موجود صرف می‌شود و نیاز است در سال‌های آتی پروژه‌ای برای جاده قمرود در نظر گرفته شود و اعتبار بگیریم اگر چه بودجه‌های راه‌های روستایی عمدتا استانی است با این وجود سعی داریم تا آخر امسال پروژه را به اتمام برسانیم.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بیان کرد:روکش محور جعفریه به قم به طول ۲۱ کیلومتر برآوردی انجام شد به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان و مجوز مناقصه اخذ شد متاسفانه پیمانکاری برنده نشد و ۱۹ دی ماه مجدد برگزار و پیمانکار انتخاب خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه متولی تقاطع پل قلعه سنگی اداره کل راه و شهرسازی است و ما در کنار این اداره قرارداریم و در تسریع راه اندازی این تقاطع کمک خواهیم کرد، عنوان کرد: کارهایی که انجام دادیم نصب یک کیلومتر نیوجرسی مفصلی بتنی، ایمن سازی حاشیه جاده، انجام عملیات خاکی و شانه سازی حدود ۳ کیلومتر با استفاده از امکانات اداره کل راهداری و نصب ۲۰۰ مورد تابلوهای راهنمایی و رانندگی، ۵۰ مورد نصب تابلوهای اطلاعاتی و خط کشی هم در روز بازگشایی انجام خواهد شد.

وی در خصوص طولانی شدن راه اندازی پروژه تقاطع پل قلعه سنگی با اشاره به اینکه متولی طرح اداره راه و شهر سازی است افزود: با توجه به بازدید مشترکی که توسط نماینده راه و شهر سازی و راهداری و پلیس راه  انجام شد پلیس راه نواقصی را اعلام کرد از جمله یک تعداد تابلو اطلاع رسانی باید خریداری شود و مراحل نصب را انجام دهیم و راه بازگشایی خواهد شد.

کلهری یادآور شد: طرح ها و مصالح مورد استفاده استاندارد است و در قراردادهای منعقد شده پیمانکار منعقد   متعهد می‌شود حداقل ۵ سال یک روکش سالم بماند و اگر در این مدت مشکلی پیش بیاید باید بهسازی کند در غیر اینصورت ضمانت پیمانکار صرف رفع مشکل می‌شود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: راه ارتباطی مردمی با راهداری ۱۴۱ به صورت دوطرفه و ۲۴ ساعته برقرار است.

وی در پایان به مردم توصیه کرد: در سفرهای زمستانی زنجیر چرخ همراه داشته باشند و در سفرهای برون شهری سرعت مطمئنه را رعایت کنند چرا که اکثر تصادفات به علت اهمال انسانی و سرعت بالاست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha