• یکشنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400091410707
  • خبرنگار : 71496

اتحادیه کل کار تونس برای آغاز گفت‌وگویی ملی و تدوین یک نقشه راه فراخوان داد

اتحادیه کل کار تونس برای آغاز گفت‌وگویی ملی و تدوین یک نقشه راه فراخوان داد

اتحادیه کل کار تونس برای یک گفت‌وگوی ملی و نقشه راهی جهت خروج از وضعیت فوق‌العاده‌ای که قیس سعید، رئیس جمهوری این کشور اواخر ژوئیه گذشته اعلام کرد، فراخوان داد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، حدود ۶۰۰۰ عضو اتحادیه و فعال در تجمعی در میدان القصبة پایتخت تونس به مناسبت شصت و نهمین سالگرد ترور فرحات حشاد، بنیانگذار اتحادیه کار تونس که در سال ۱۹۵۲ به ضرب گلوله نیروهای سازمان "دست سرخ" ترور شد، شرکت کرده و شعارهایی در اعلام وفاداری به شهدا و حمایت از اتحادیه سر دادند.

نورالدین الطبوبی، دبیرکل اتحادیه در سخنرانی که در این تجمع داشت، با اشاره آشکاری به قیس سعید اظهار کرد: تونس هرگز با فردگرایی ساخته نخواهد شد.

دبیرکل اتحادیه کار تونس در ادامه سخنرانی خود با اشاره به فردگرایی که در دوره ریاست زین العابدین بن علی، رئیس جمهور پیشین این کشور وجود داشت و با یک انقلاب مردمی برکنار شد، از قیس سعید خواست از اشتباهات گذشته درس بگیرد.

الطبوبی افزود: نبود مشارکت و تعامل با گروه‌های سیاسی و اجتماعی ملی تنها باعث خواهد شد مردم به گروه‌هایی متضاد و متخاصم تبدیل شوند که قادر به سازندگی و همزیستی مسالمت‌آمیز نیستند.

او در ادامه یک گفت‌وگوی ملی آشکار را خواستار شد که در آن تمامی گروه‌هایی که به دنبال حاکمیت ملی بوده و به استقلال کشور باور داشته و به ارزش‌هایی چون آزادی، پیشرفت اجتماعی، آزادی‌های فردی و اجتماعی و عدالت اجتماعی باور دارند، حضور داشته باشند.

همچنین الطبوبی تاکید کرد: زنان و مردان تونس امروز چیز زیادی نمی‌خواهند و تنها خواستار مشخص شدن چشم‌انداز و رویکرد کلی کشور هستند.

دبیرکل اتحادیه کار تونس در ادامه رسیدگی به موضوعات مهمی چون بیکاری، فقر شدید در کشور، پروژه‌های سرمایه‌گذاری متوقف شده و یا تغییر یافته و پرونده‌های قضایی بسته نشده را خواستار شد.

او برگزاری انتخابات زودهنگام به صورتی دموکراتیک و شفاف را خواستار شد و هشدار داد: ناامیدی به اوج رسیده و نشانه‌های نافرمانی با خطر انفجار اوضاع و پیامدهای نامطلوب آن آغاز شده‌اند.

رئیس جمهور تونس ۲۵ ژوئیه نخست وزیر را برکنار و فعالیت‌های پارلمان این کشور را تعلیق کرده و در حکمی ریاستی دستور اجرای برخی اقدامات فوق العاده را صادر و اعلام کرد روی طرح‌های مربوط به اصلاحات سیاسی از جمله اصلاح قانون اساسی کار خواهد کرد.

این اقدامات فوق‌العاده انتقادهای داخلی و بین‌المللی را به دنبال داشت.

رسانه‌های تونسی احتمال می‌دهند که قیس سعید ۱۷ دسامبر جاری اقدامات جدیدی را اعلام کند. در چنین روزی انقلاب مردم تونس علیه بن علی آغاز شد و سعید پیشتر این روز را تعطیل رسمی اعلام و تاکید کرده بود، "انقلابی که حاکمیت بن علی را سرنگون کرد، هنوز تمام نشده است".

حزب "افق‌های تونس" روز شنبه نسبت به پیامدهای سخنرانی قیس سعید که بر اساس تقسیم‌بندی تونسی‌ها بود، هشدار داد و از او خواست برای اقداماتی که ۲۵ ژوئیه گذشته اعلام کرده، سقف زمانی تعیین کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha