• یکشنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400082318039
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی:

آثار دانشگاه علوم اسلامی رضوی متناسب با مسائل روز منتشر می‌شود

آثار دانشگاه علوم اسلامی رضوی متناسب با مسائل روز منتشر می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به تولیدات فاخر و افتخارات کسب شده در حوزه نشر این دانشگاه گفت: توجه به مسائل روز از جمله ویژگی‌های آثار منتشره شده در دانشگاه علوم اسلامی رضوی است.

حجت‌الاسلام علی خیاط در نشست خبری هفته کتاب و کتابخوانی که امروز، ۲۳ آبان ماه، در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی تربیت نیروهای کارآمد در حوزه‌های مختلف این دانشگاه، تولید آثار علمی و توسعه مرزهای دانش و همچنین تولیدات فاخر در محدوده دانشگاه را در چارچوب رسالت خود بر عهده دارد.

وی افزود: این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه حوزوی به علوم روز و علوم انسانی می‌پردازد. ضمن اینکه در حوزه نشر کتاب نیز افتخارات زیادی داشته است. دانشگاه علوم اسلامی رضوی تاکنون بیش از ۱۳۰ عنوان کتاب منتشر کرده که از این تعداد ۶۷ عنوان از آن توانسته ۱۰۰ رتبه در جشنواره‌های مختلف کسب کند.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های دانشگاه علوم اسلامی رضوی این است که در کنار انتشار آثار تولیدی، در زیبایی انتشار و مسائل فنی نیز دقت لازم را به کار می‌گیرد. شاهد مثال آن این است که تاکنون هشت عنوان از عناوین کتاب‌های چاپ شده توسط دانشگاه در جشنواره کتاب سال کشور موفق به کسب رتبه شده و در جشنواره کتاب سال حوزه نیز ۶ عنوان کسب کرده است.

خیاط تصریح کرد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی در سطح استان خراسان رضوی و در جشنواره‌های منطقه‌ای کتاب سال نیز ۹ عنوان کسب کرده است. علاوه بر این بالغ بر ۴۲ عنوان از کتب دانشگاه در جشنواره‌های متعدد رتبه اول تا سوم و شایسته تقدیر را کسب کرده است.

وی اظهار کرد: آثار دانشگاه علوم اسلامی رضوی از نظر موضوعی در پنج حوزه منتشر می‌شود. تاکنون ۵۱ اثر در حوزه علوم معارف قرآنی و حدیث، ۱۲ اثر در حوزه فلسفه و کلام اسلامی، ۳۰ اثر در حوزه فقه حقوق و ۱۸ اثر در حوزه اقتصاد اسلامی توسط دانشگاه علوم اسلامی رضوی تولید و منتشر شده است. ضمن اینکه در حوزه علوم و معارف اسلامی به صورت عام نیز ۶ اثر منتشر شده است.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: توجه به مسائل روز از جمله ویژگی‌های آثار منتشر شده توسط دانشگاه به شمار می‌رود. کتاب‌هایی که در سال ۱۴۰۰ منتشر شده شامل ۹ اثر می‌شود. ۱۰داثر دیگر نیز در دست انتشار است که تا پایان سال منتشر خواهد شد.

تاسیس مرکز وقف، نذر و زیارت توسط دانشگاه علوم اسلامی رضوی

خیاط در خصوص فعالیت این دانشگاه در زمینه زیارت اظهار کرد: تاسیس مرکز وقف، نذر و زیارت از دیگر اقدامات دانشگاه محسوب می‌شود. تاکنون بیش از پنج پایان‌نامه و رساله درباره زیارت در دانشگاه دفاع شده و تعدادی نیز در حال تدوین است.

وی تصریح کرد: از دیگر اقدامات انجام شده می‌توان به ترجمه کتاب «ارزش‌های انسانی در سیره و سخن امام رضا(ع)» به ۶ زبان دنیا اشاره کرد. همچنین کتابی با عنوان «علت‌شناسی پدیده موقوفه‌خواری و راهکارهای پیشگیری از آن» نیز  در دست انتشار است.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: همچنین کتاب «مهندسی قرارداد اجاره موقوفات» در نوع خود بهترین کتاب منتشر شده در این حوزه است که توسط دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده و مورد توجه تولیت آستان قدس رضوی نیز قرار گرفته است.

خیاط گفت: از جمله مباحث مطرح شده در این کتاب می‌توان به غبطه وقف و تبیین فقهی و حقوقی آن، مبانی و ابعاد رعایت غبطه مال وقفی، بررسی جامع مقررات غبطه وقف، اجاره مال موقوفه و الگوسازی قرارداد آن، مزایده، پذیره و اهدای آن اشاره کرد. طرح این کتاب ابتدا به صورت پایان‌نامه رشته حقوق خصوصی توسط یکی از دانشجویان ارائه شد.

وی عنوان کرد: از دیگر مباحث مطرح شده در این کتاب می‌توان به بررسی مصادیق مشترک و اختصاصی غبطه موقوفات با انواع کاربری آن، پیشنهاد انعقاد قراردادهای جایگزین عقد اجاره در مدیریت موقوفات و ارائه بسته مدیریتی در مهندسی قراردادهای مرتبط با موقوفات اشاره کرد.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی اضافه کرد: این کتاب به قلم محمدجواد فخر، پژوهشگر دانشگاه و زیر نظر حجج‌الاسلام دکتر وحدتی شبیری و دکتر عبدالرضا اصغری نوشته و در ۵۰۰ نسخه آماده عرضه به مخاطبان و علاقه‌مندان حوزه تخصصی وقف شده است.

خیاط عنوان کرد: کتاب «فقه فضای مجازی» نیز به عنوان مرجع پاسخگو به یکی از نیازهای روز جامعه توسط دانشگاه تدوین و چاپ شده است. همچنین تالیفاتی با موضوعات بنیادین منتشر شده که اقدام ارزشمندی است. از جمله این آثار می‌توان به کتاب فقه‌الجواهر اشاره کرد.

وی با اشاره به اهمیت کار علمی در زمینه سیره و زندگی اهل بیت(ع) ادامه داد: یک نمونه از این کتاب‌ها «بررسی و تحلیل روایات تفسیری امام رضا(ع)» است که بیش از ۹۰۰ روایت تفسیری آن حضرت مورد تحلیل قرار می‌دهد. این کتاب حدود ۱۰ جلد خواهد شد که این نیز حاصل تجمیع ۱۹ پایان‌نامه است و تا پایان سال جاری یا سال آینده به مرحله چاپ خواهد رسید.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان کرد: پرداختن به موضوع شبهه‌پژوهی یکی دیگر از نیازهای جامعه است چرا که شبهات زیادی به حوزه دین وارد شده است. دانشگاه در این زمینه نیز اقداماتی انجام داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha