• پنجشنبه / ۶ آبان ۱۴۰۰ / ۰۱:۳۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1400080503973
  • خبرنگار : 71442

در گفت‌وگو با یک کارشناس رسانه مطرح شد

ماجرای رویکرد تازه صداوسیما در پرداختن به یک خبر

ماجرای رویکرد تازه صداوسیما در پرداختن به یک خبر

حسن عابدینی رویکرد تازه سازمان صداوسیما در پرداختن به وقایع مهم روز در بخش‌های خبری و تحلیلی که با ماجرای جایگاه‌های عرضه سوخت توجه بیشتری به آن شد را به سیاست‌های رئیس جدید صداوسیما نسبت داد و در این زمینه به گفت‌وگو پرداخت.

این استاد ارتباطات در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به اینکه آیا فکر می کند این رویکرد خبری در صداوسیما تداوم خواهد داشت؟ با تاکید بر اینکه پوشش حرفه‌ای رخدادها در زمره وظایف رسانه است، اظهار کرد: این عملکرد منوط به این است که موانع مربوط به آن برداشته شود. به نظر می‌رسد که با توجه به رویکردی که دکتر پیمان جبلی دارند و از بدنه‌ی خبری صداوسیما هستند و سابقه ‌ایشان در حوزه خبر بوده و حتی تحصیلات دانشگاهی‌شان در حوزه رسانه بوده و سال‌ها در واحد مرکزی خبر، پیشتر در شبکه العالم نماینده صداوسیما در بیروت و همچنین معاونت خبر و معاونت برون مرزی بودند، طبیعتا اشراف کاملی بر این موضوع دارند؛ بنابراین ما امیدواریم که این رویکرد استمرار پیدا کند و حتما هم ادامه پیدا خواهد کرد؛ چرا که ما اعتقاد داریم رسانه می‌تواند به افکار عمومی کمک کند که واقعیت‌ها را دریافت کنند و خط بطلانی بر سناریوهایی بکشد که رسانه‌های بیگانه بر ضد کشور تدارک دیده‌اند.

وی با تاکید بر پوشش خبری و تحلیلی حرفه‌ای در صداوسیما، توضیح داد: خبرنگاران و دانشجویان رشته ارتباطات اولین درسی که فرا می‌گیرند، تعریف خبر است. گفته می‌شود خبر، گزارش علمی از یک رویداد عینی است که تحت تاثیر عوامل درون سازمانی و برون سازمانی قرار می‌گیرد. طبعا وقتی که این تاثیر از سوی یک فرد حرفه‌ای باشد، آن را به سمت و سوی حرفه‌ای بودن سوق می‌دهد. چراکه نیروها تفاوتی نکردند، همان‌ها هستند، دانش حرفه‌ای در بین نیروهایی که در سازمان صداوسیما هستند کاملا وجود دارد و وقتی که مانع زدایی شود به نظر می رسد که آن موضوع بروز پیدا می‌کند. در قضیه پرداختن به جایگاه‌های عرضه سوخت، اینکه می‌بینیم سرعت در کار بوده و هم ابتکارات و خلاقیتی که خبرنگاران دبیران و سردبیران داشتند، همه‌ی اینها منوط به سیاستگذاری است.

این کارشناس رسانه در این زمینه با اشاره به تاثیر سیاستگذاری‌ها بر خروجی‌ رسانه، گفت: گاهی سیاست‌گذاری در حوزه‌ای ممکن است دست دبیر، سردبیر و حتی مدیران را ببندد اما وقتی که این سیاست‌گذاری حرفه‌ای باشد، طبعا آن محصولی که تولید می‌شود حرفه‌ای است و در حوزه خبر هم سرعت، دقت خلاقیت و همه‌ی اینها بروز پیدا می‌کند و مخاطب احساس رضایتمندی می کند.

عابدینی با اشاره به رویکرد صداوسیما در پرداختن به جایگاه‌های عرضه سوخت، یادآور شد: در این قضیه آن‌طور که دیدید به ابعاد مختلف موضوع پرداخته شد؛ بنابراین به نظر می‌رسد سیاستگذاری نقش تعیین‌کننده ای در ارائه کار حرفه‌ای در هر رسانه‌ای دارد و صدا و سیما هم از این قاعده مستثنی نیست. به دلیل اینکه در صدر صدا و سیما چهره‌ای حرفه‌ای در حوزه خبر و اطلاع رسانی قرار گرفته و با توجه به اینکه دغدغه‌ی اطلاع‌رسانی حرفه‌ای، هم در حوزه نظری و هم حوزه عملی مطالعات دانشگاهی داشته‌اند، این روند استمرار پیدا می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha