• شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400061309372
  • خبرنگار : 50210

احتمال اوج‌گیری مجدد کرونا در استان مرکزی/تزریق ۶۰۰ هزار دوز واکسن تا امروز

احتمال اوج‌گیری مجدد کرونا در استان مرکزی/تزریق ۶۰۰ هزار دوز واکسن تا امروز

ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی گفت: احتمال افزایشی شدن روند بیماری کرونا در استان طی یکی دو هفته آینده وجود دارد.

سیدعلی آقازاده ۱۳ شهریورماه در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان مرکزی با اشاره به تحلیل دانشگاه علوم پزشکی در خصوص علل افزایش موارد ابتلا و فوت در برخی از شهرستان‌ها، اظهار کرد: تاکید بر این تحلیل‌ها صرفا به جهت افزایش میزان توجه فرمانداران است چراکه به احتمال قوی عدم رعایت پروتکل های بهداشتی رو به افزایش است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال، موارد ابتلا در خنداب در هفته دوم شهریورماه نسبت به هفته اول دوبرابر افزایش داشته است و این امر زنگ خطر برای شهرستان و فرماندار است، حتی در اراک نیز در هفته دوم آمار خوبی را نسبت به روزهای ابتدایی شهریورماه شاهد نیستیم و فرماندار باید دقت لازم را داشته باشد.

آقازاده با تاکید بر لزوم ارزیابی وضعیت کنونی برخی از شهرستان های استان، گفت: با توجه به اینکه شاهد سیر نزولی پیک پنجم در کشور و در برخی از شهرستان‌های استان هستیم، اما در برخی شهرستان ها مثل اراک با افزایش قابل توجهی روبرو هستیم و این نشان می دهد که روند صعودی در استان تا یکی دوهفته آینده ادامه دارد، این شرایط بد است و فرمانداران باید تحلیلی بر وضعیت شهرستان داشته باشند و اگر در هفته آتی روند بیماری در شهرستانی صعودی بود، حتما تحلیل شهرستان را مورد سوال قرار می‌دهیم.

وی اظهار کرد: باید ارزیابی شود که مراسم‌های عزاداری و محرم در این روند فزونی تاثیر داشته است یا خیر؟ میزان عدم رعایت پروتکل ها نیز باید تحلیل شود و قطعا با تحلیل‌ها می توان نقطه ای که آسیب می‌زند را شناسایی و براساس آن تصمیم گیری درست داشت و اگر ظرف ۱۰ روز آینده آمار افزایشی باشد، جزو استان‌های اول کشور خواهیم بود و نباید چنین اجازه‌ای داده شود.

استاندار مرکزی با اشاره به بازگشایی مدارس، بیان کرد: شهرستان‌ها در هفته جاری جلسات شورای آموزش و پرورش را با محوریت بررسی مکانیزم بازگشایی مدارس برگزار کنند و استان نیز آخر هفته جلسه شورای آموزش و پرورش را خواهد داشت چراکه این هفته باید مشخص شود که کلاس‌ها حضوری، نیمه حضوری یا غیر حضوری باشد، روند برگزاری کلاس‌های دانشگاهی، وضعیت خوابگاه‌ها و ... چطور باشد.

وی با بیان اینکه تا امروز ۶۰۰ هزار دوز واکسن در استان تزریق شده و ۴۰ درصد جمعیت هدف استان پوشش داده شده است، گفت: رقم خوبی است اما با توجه به سالمند بودن استان مرکزی امیدواریم که این روند تسریع شود.

آقازاده بیان کرد: در هفته جاری که ۱۰ میلیون دوز و تا پایان شهریورماه نیز حدود ۴۰ میلیون دوز وارد کشور می شود و امیدواریم استان سهم خود را از این واکسن ها بگیرد.

وی با بیان اینکه استان در میزان رعایت پروتکل ها همچنان وضعیت خوبی دارد چراکه بالاتر از میانگین کشور دستورالعمل ها رعایت می شود، افزود: متاسفانه افزایش بیماری را در برخی از شهرستان ها شاهدیم به طوری که چهار شهرستان دارای وضعیت نارنجی به سه شهرستان کاهش یافت و ۹ شهرستان دیگر در وضعیت قرمز هستند و هفته آینده شهرستان‌هایی که روند صعودی بیماری را دارند باید پاسخگو باشند و تحلیل های خود را ارائه کنند چراکه اگر کنترل خوبی اعمال نشود ممکن است که استان وارد بحران شود.

استاندار مرکزی اضافه کرد: در حال حاضر استان‌های همسایه مانند استان لرستان، قم، همدان و اصفهان روند افزایشی نامناسبی را در روزهای اخیر تجربه کرده‌اند و از این نظر باید مراقب استان بود و شهرستان های اراک و ساوه نیز دقت بالایی داشته باشند تا شاهد کاهش روند بیماری باشیم.

به گزارش ایسنا، در این جلسه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی نیز بیان کرد: در هفته جاری تعداد دوزهای مناسبی از واکسن کرونا در اختیار استان قرار می گیرد که این امر ایمنی فرد و جامعه را بدنبال خواهد داشت.

بهروز اکرمی تاکید کرد: لازم است که فرمانداران بویژه در شهرهای کوچک اقناع جمعی جهت تزریق واکسن در جامعه ایجاد کنند و قطعا بهانه‌ای برای واکسن نزدن پذیرفته نیست، واکسن ها قطعا می توانند در کنترل بیماری اثربخش باشند و امیدواریم با پدیده ای به نام عدم استقبال از واکسن روبرو نباشیم.

وی با بیان اینکه کنترل شهرستان های کوچک، روستاها و بخش ها ساده تر است، اما عملا شاهد کاهش رعایت پروتکل ها در این نقاط هستیم، گفت: تمام تمرکز را روی اراک گذاشته ایم و عملا شهرهای کوچک فراموش شده اند، در این راستا فرمانداران مسئولیت مستقیم در کنترل شرایط در شهرستان ها دارند.

اکرمی بر لزوم پیگیری مشکلات ناوگان حمل و نقل، بانک ها و پروسه احراز هویت و رستوران ها تاکید کرد و گفت: براساس مصوبات کشوری اعلام شد که رستوران ها در فضای بیرون می توانند مشتری پذیرش کنند، اما اگر دچار تخلف شوند قطعا برخورد قانونی صورت می گیرد.

وی افزود: باشگاه های ورزشی بویژه در اراک به یک معضل تبدیل شده اند و باید فکری شود که عاملی جهت افزایش بیماری نشوند، درخصوص شلوغی مطب های پزشکی نیز باید اقدام لازم صورت گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha