• شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400061308984
  • منبع : نمایندگی اردبیل

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

تولید سالانه 24 میلیون تن محصولات سردرختی در کشور

تولید سالانه 24 میلیون تن محصولات سردرختی در کشور

ایسنا/اردبیل معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر 24 میلیون تن سالانه محصولات سردرختی در کشور تولید و روانه بازار می‌شود.

محمد مهدی برومندی 13 شهریورماه در دیدار با استاندار اردبیل اظهار کرد: در شرایط سخت جنگ اقتصادی و افزایش تحریم‌ها مجموعه کشاورزی کشور با هدف تأمین مواد غذایی کشور به عنوان مجموعه‌ای جهادی وارد میدان شده تا زمینه آرامش جامعه را فراهم کند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته میزان صادرات محصولات کشاورزی به شش میلیارد دلار رسید که بخش کشاورزی تنها بخشی بود که رشد اقتصادی مثبت داشت.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه 50 درصد ارزش صادراتی و ارزآوری محصولات کشاورزی متعلق به حوزه باغبانی است، گفت: 3.2 دهم میلیارد دلار ارزش صادرات محصولات باغی کشورمان است که در کنار تأمین نیاز داخلی، زمینه صادرات محصولات فراهم می‌آید.

برومندی افزود: 20 درصد تولید محصولات کشاورزی مربوط به حوزه باغبانی است و 18 درصد اراضی کشور را باغ تشکیل می‌دهد که بیش از 50 درصد ارزش افزوده این بخش در اختیار فعالان حوزه باغبانی است.

وی استان اردبیل را استان ممتاز در تولید محصولات متنوع کشاورزی به ویژه حوزه باغ اعلام کرد و ادامه داد: بر اساس سیاست‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی در بخش باغبانی توسعه گلخانه‌ها در کنار تولید گل و گیاه و سبزی و صیفی تنوع کشت و داشت در این بخش مورد توجه است.

برومندی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: تا سال 1404 باید 48 هزار هکتار مجتمع‌های گلخانه‌ای در کشور راه‌اندازی شود که هدف‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی تا پایان امسال توسعه 25 هزار هکتار گلخانه است.

وی استان اردبیل را در جایگاه سوم کشوری در توسعه گلخانه‌ها اعلام کرد و ادامه داد: منابع خوبی برای سرمایه‌گذاران در این بخش در نظر گرفته شده که امیدواریم از این ظرفیت و شرایط فراهم شده به خوبی استفاده کنیم.

برومندی کشت گیاهان دارویی را دیگر رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در سطح کشور برشمرد و اضافه کرد: بر اساس تفاهمنامه امضا شده با صندوق کارآفرینی یک‌هزار و 300 میلیارد تومان منابع در این حوزه به عنوان تسهیلات ارزان قیمت و بلاعوض برای سرمایه‌گذاران کشت و عمل‌آوری گیاهان دارویی پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: در استان اردبیل از ظرفیت‌های به وجود آمده در این حوزه باید بیشتر استفاده شود که قطعا بخشی از این تسهیلات در استان اردبیل به تولیدکنندگان پرداخت خواهد شد.

برومندی ضرورت تغییر نگرش در حوزه باغبانی را از شرایط معیشتی و خرد به توسعه باغات مدرن و کلان یادآور شد و اظهار کرد: با اجرای طرح‌های مختلف در بخش باغبانی نظیر روسیمی کردن تولید انگور و سرشاخه‌کاری گردو می‌توان تولید محصولات را چندین برابر افزایش داد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی سیاست دیگر وزارت جهاد کشاورزی را رونق دادن به صادرات محصولات کشاورزی به ویژه باغی برشمرد و تصریح کرد: باید از ظرفیت بازارهای کشور آذربایجان، آسیای میانه و روسیه در جهت صادرات این محصولات استفاده کرد که انتظار می‌رود با همکاری سفارتخانه‌های کشورمان در دیگر کشورها و فعال شدن رایزن‌های کشاورزی و اقتصادی بستر و زمینه این کار به خوبی فراهم آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha